Máté Zsuzsanna

 

A végzet hatalma Madách Imre Az ember tragédiájában

 

 Vajon magunk irányítjuk sorsunkat, vagy számunkra ismert vagy ép­pen is­meretlen tényezők befolyásolják életünk útját? Szabad akaratom, vá­lasz­tásaim és döntéseim határozzák meg életem történéseit vagy – tő­lem függetlenül és sokszor akaratom ellenére – más, természeti, tör­té­nel­mi, társadalmi tényezők, netán természetfeletti erők alakítják? Ma­dách Imre Az ember tragédiája drámai költeményének e kérdése, a sza­bad akarat–determinizmus filozófiai problémája, mely tágabban a sza­badság–szükségszerűség kérdéskörével is érintkezik, egyike azon fon­tosabb dilemmáknak, mely egyben lehet a mi kérdésünk is, akár egyé­ni életünkben, akár az emberiség gondolkodástörténetében, ahogy Ma­dách Imre korában különösen.

Lucifer a determinizmus azon válfaját képviseli, mely a teremtett vi­lágon minden létezőnek, így az embernek is egy egyetemes meg­ha­tá­ro­zottságát vallja. Érvelésében hol a természeti, hol a történelmi, tár­sa­dal­mi meghatározottságokra, néhol egy mechanikus ok-okozati össze­füg­gésrendszerre épít, és alapvetően egy olyan célszerűségre, mely ré­vén minden létező törvényszerűen, meghatározott okok és feltételek ha­tására keletkezik, létezik, és célját betöltve elpusztul. Ugyanígy a tár­sadalomban élő és cselekvő embert is az ismert vagy ismeretlen tör­vény­szerűségek, az évszázadokon át szükségszerűen végigáramló fo­lya­matok határozzák meg. Vele szemben Ádám a szabad akarat kép­vi­se­lője, a szabadság tudatos híve, autonóm ember, aki a nagyszerű esz­mék megvalósításának belső motivációjától hajtva maga kívánja irá­nyí­tani cselekvéseit és élettörténetét, az emberi nem képviselőjeként pe­dig az emberiség történelmét, mindenkori szabad akaratán és vá­lasz­tá­sain alapulva, és egyben morális felelősséget is vállalva értük. Az utol­só színig nem fogadja el azt, hogy az ember élettörténetét aka­ra­tá­tól független tényezők határozzák és szabják meg. Az akaratszabadság esz­méje volt az első („önmagad intézzed sorsodat”), mellyel Lucifer csá­bított, és ez az utolsó, melynek érvényességét akár öngyilkosságával is bizonyítaná Ádám. Azonban Ádám felismer és elismer bizonyos meg­határozottságokat a tudás megszerzésének folyamatában, a fi­lo­zó­fia nyelvén szólva így mérsékelten indeterministának nevezhetjük, hi­szen folyamatosan megtapasztalja az élet azon területeit, amelyek sem­mi­féle szabad választást nem hagynak az ember számára.

A Tragédia szövegében a szabad akarat–determinizmus prob­lé­ma­kö­rének kibontakozásában a szóhasználat természetesen eltérést mutat: a determináció megfelelője itt a végzet – illetve néhol szinonimájaként a sors vagy a szükségszerűség. A végzet szó többfajta je­len­tés­tar­ta­lom­mal is variálódik a szövegben: a szöveg egészét tekintve a végzet az em­ber, emberiség sorsát irányító valamely felsőbb erő általira utal, ez a legátfogóbb értelmezés a bibliai keretszínekben a dominánsabb; más­részt jelenti azt az elkerülhetetlen sorsot, melyet valamely – ismert vagy ismeretlen – természeti, történelmi, társadalmi vagy az emberi lé­te­zés minőségére jellemző törvényszerűség határoz meg, harmadrészt a végzet azonos Ádám bukásaival a nemes eszmék megvalósításáért foly­tatott küzdelemben, e két utóbbi jelentéstartalom az álomszínekben a meghatározóbb; végül a végzet utal magára a bukást, a romlást oko­zó tényezőre is.

A Tragédia szövegének folyamatában a szabad akarat–de­ter­mi­niz­mus problémaköre azon filozófiai dichotómiák egyike, amelyre Ma­dách Imre nem ad egyértelmű választ, így a luciferi determinizmus il­let­ve az ádámi szabad akarat dilemmája egy olyan ellentétes pólusú együtt­levőségben konstruálódik, mely a műben egyszerre szólal meg, és egy folytonos érvelésben áll szembe egymással, folytonosan fe­lül­ír­ják egymást, egészen az utolsó színig. Esztétikai hatása úgy re­a­li­zá­ló­dik, hogy e szembenállás révén a befogadói tudatban egy gondolati fe­szült­ség van jelen, hiszen hol Ádámnak adunk igazat: igen, az ember ma­ga irányítja sorsát, s vele együtt a kisebb vagy nagyobb közösség éle­tének minőségét, s mindezért erkölcsi felelősséggel tartozik; hol pe­dig Lucifer érvrendszere látszik győzedelmeskedni és belátjuk: tévesen csak hisszük, hogy mi cselekszünk, mert valójában a „sors árja von” ben­nünket, s csak a különböző körülmények által meghatározottan és be­folyásoltan tudunk cselekedni, így valójában egy végzet áll élet­tör­té­ne­tünk egésze illetve az emberiség egészének története felett.

 

I. Lucifer által megláttatott végzet

 

A szöveg egészét tekintve a végzet illetve a determináció legalább két­faj­ta szemantikai szinten mutatkozik meg az olvasatomban. A leg­át­fo­góbb szint a bibliai színekben körvonalazódik, tanulmányom második fe­lében ezt nevezem isteni végzetnek, tervnek, transzcendens de­ter­mi­ná­ciónak. Az álomszínekben egy Lucifer által megláttatott, természeti-bi­ológiai, történelmi, társadalmi és az emberi természetben immanens mó­don meglévő determináció fogalmazódik meg. A Lucifer által meg­lát­tatott végzet révén egy résztudást kapunk a meghatározottságról, egy – Ádám számára – negatív és részben elfogadhatatlan végzet-ké­pet. (A Madách-szakirodalom már feltérképezte e determinizmus-fel­fo­gás forrásait: az 1840-es, 1850-es években az Athenaeum több cikke is fejtegette a történelemre vonatkozó végzet-felfogást, emellett a korai po­zitivizmust, a morálstatisztikus Quételet, a mechanikus ma­te­ri­a­liz­must, a biológiai determinizmust, Buckle pozitivizmusát és a kor ter­mé­szettudományos nézeteit – például a nap kihűlését – jelölik meg egy­fajta természeti törvényeken alapuló determinista gondolkodás for­rá­saként, melyeket Madách Imre feltételezhetően ismert.)

 

Lucifer által megláttatott determinációs tényezők a következők:

 

1) A természeti–biológiai meghatározottságok:

Az ’önmaga sorsát intéző’, az Úr ellen lázadó, őt elhagyó Ádám elő­ször az ’arasznyi léttel’, a halál tényével szembesül, mint végzettel, mint minden létező természeti–biológiai meghatározottságával. Majd ér­zékeli a teste általi természeti–biológiai meghatározottságát is, anya­gi–materiális kötöttségeit, mely „korlátozza büszke lelké”-t”:

 

                                                               Ha a távolnak kémlem titkait;

                                                               S ha képzetem magasb körökbe von,

                                                               Az éhség kényszerít, hunyászkodottan

                                                               Leszállni ismét a tiprott anyaghoz.

 

Amikor Ádám „szellemszemekkel” beletekinthet a valóság mű­kö­dé­sé­be, az elemek rendjébe, hirtelen megérzi a teste általi védtelenségét, ki­szolgáltatottságát és kicsinységét. Tehát Ádám biológiai lényének bi­zo­nyos korlátozottságait hamar felismeri és elfogadja.

 

2) A luciferi célszerűség elve:

A harmadik szín végén Lucifer filozofikus válaszában mintegy meg­nyug­tatja a mérsékelten indeterminista Ádámot az ’arasznyi létet’ és a tes­ti meghatározottságokat tekintve: „Csak azt ne hidd, hogy e sár­test­be van / Szorítva az ember egyénisége”; „Portested is széthulland így, igaz, / De száz alakban újólag felélsz”. Ugyanakkor egy ezeknél na­gyobb hatókörű, természeti, történelmi és társadalmi determinációt is­mer­tet meg vele, a filozófiai terminológia nyelvén a teleológia, a cél­sze­rűség lényegét: a világ jelenségeinek, létezőinek célja van, vagyis a vi­lág működése úgy alakul, hogy egyre közeledik egy előre meg­ha­tá­ro­zott, végső állapothoz. Lucifer magyarázatában e célszerűségi fo­lya­mat bár történelmileg valamint az individuális fejlődésen keresztül ala­kul ki, valójában mégis általános tendenciaként nyilvánul meg a faj szint­jén és statisztikusan. Ez a gondolatkör képezi a lényegét a luciferi de­terminizmus-felfogásnak, ezt bizonyítja az is, hogy ugyanez a cél­sze­rűségen alapuló determináció fogalmazódik meg a harmadik szín mel­lett még egyszer a XV. színben is: Ádám akaratszabadságával szem­ben állva a rendíthetetlen egyetemes törvényszerűségről beszél Lu­cifer az emberiség társadalmi létezésének vonatkozásában:

 

                                                               Az ember sincs egyénileg lekötve,

                                                               De az egész nem hordja láncait;

                                                               A lelkesülés, mint ár, elragad,

                                                               Ma egy tárgyért, holnap másért megint.

                                                               A máglyának meglesznek martaléki,

                                                               S meglesznek, akik gúnyolódni fognak. –

                                                               S ki lajstromozza majd a számokat,

                                                               Következetes voltán bámuland

                                                               A sorsnak, mely házasságot, halált,

                                                               Bűnt és erényt arányosan vezet,

                                                               Hitet, őrűlést és öngyilkolást.

 

A harmadik színben a természeti analógiákkal magyarázza a cél­sze­rű­ség elvét Ádámnak. Az idézet utolsó négy sora a célszerűségnek már egy, a darwini evolúciós elmélet által felerősödött organikus cél­sze­rű­sé­gére utal, a genetikai aspektusok, az örökletes változások meg­le­vő­sé­gére az evolúciós változási folyamatban:

 

                                                               Minden, mi él, az egyenlő soká él,

                                                               A százados fa s egynapos rovar.

                                                               Eszmél, örül, szeret és elbukik,

                                                               Midőn napszámát és vágyait betölté.

                                                               Nem az idő halad: mi változunk,

                                                               Egy század, egy nap szinte egyre megy.

                                                               Ne félj, betöltöd célodat te is,

                                                               Csak azt ne hidd, hogy e sártestbe van

                                                               Szorítva az ember egyénisége.

                                                               Látád a hangyát és a méherajt:

                                                               Ezer munkás jár dőrén össze-vissza

                                                               Vakon cselekszik, téved, elbukik,

                                                               De az egész, mint állandó egyén,

                                                               Együttleges szellemben él, cselekszik,

                                                               Kitűzött tervét bizton létesíti,

                                                               Míg eljön a vég, s az egész eláll. –

                                                               Portested is széthulland így, igaz,

                                                               De száz alakban újólag felélsz,

                                                               És nem kell újra semmit kezdened:

                                                               Ha vétkezél, fiadban bűnhödöl,

                                                               Köszvényedet őbenne folytatod,

                                                               Amit tapasztalsz, érzesz és tanulsz,

                                                               Évmilliókra lesz tulajdonod.”

 

Ádám „Hadd lássam, mért küzdök” törekvése e célszerűségi fo­lya­ma­tok céljára is rákérdez, az emberiség létezésének céljára. Lucifer mi­nő­sí­ti is ezt, és dőrének nevezi:

 

                                                               Legyen. Bűbájat szállítok reátok,

                                                               És a jövőnek végeig beláttok

 

                                                               Tünékeny álom képei alatt;

                                                               De hogyha látjátok, mi dőre a cél,

                                                               Mi súlyos a harc, melybe útatok tér;

 

Az emberiség létezésének dőre célját ugyanígy megismétli Lucifer a ne­gyedik szín végén is:

 

                                                               Ne oly vágtatva, még jókor beéred,

                                                               Talán előbb, a célt, hogysem reméled,

                                                               És sírni fogsz majd, látva, hogy mi dőre,

                                                               Míg én kacaglak. – Menjünk hát, előre.”

 

S e célt a harmadik színben a „látád a hangyát és méherajt” kezdetű hosszan kibontott hasonlatként funkcionáló képben, mely az emberi vi­lág­ra vonatkoztatható, Lucifer a vég eljövetelében, s a teljes meg­sem­mi­sülésben látja: „Kitűzött tervét bizton létesíti, / Míg eljön a vég, s az egész eláll.” Ahogy azt már említettem, a mérsékelten indeterminista Ádám bizonyos meghatározottságokat felismer és elfogad, ahogy az em­beri létezés földi végét, az egyéni lét megszűntét, a luciferi de­ter­mi­nis­ta célszerűség célját, a halált is. Luciferrel egybehangzóan ezt egy­ér­telműen felismeri és kimondja a tizenharmadik színben: „A cél ha­lál”. Minden létező egyfajta végzete, sorsa a halál. De az életen belül a cél nem lehet a halál, itt az emberi élet célja, egyben belső törvénye, ka­tegorikus imperativusza Ádám szerint a „küzdés maga”. Ez a cél mint küzdés egyben az Úr által megerősített végzete, sorsa is az em­be­ri­ségnek, a „Mondottam, ember: küzdj és bízva bízzál!” végső ki­nyi­lat­koztatásában.

 

3) A ’sárból, napsugárból összegyúrt’ emberi természet végzete

A küzdelmet, mint a jóra törekvő ember végzetét, sorsát – akár tör­té­nel­mi, akár egyéni szinten – mint végzetszerű meghatározottságot is­me­ri fel tehát Ádám a tizenharmadik színben. Ahol folytonos a küz­de­lem, ott folytonos az elbukás is. A küzdés, a küzdelem nem a győ­ze­lem, nem a megnyugvás stabil állapota. Ahol folytonos a küzdés, ott vég­zetszerűen a bukás okai és pillanatai is mindig jelen vannak. Miért tragikus mégis ez a mindig megújuló emberi küzdés, melynek éltető, lé­tesítő eleme – paradox módon – az ismétlődő bukás? Mert szent, nagy­szerű eszmékért történik, melyek megvalósíthatatlanoknak bi­zo­nyul­nak. Milyen ez a küzdés? Az embert, az emberi nemet morálisan ne­mesítő és a Jóért, a nagyszerűért történő, ahhoz folytonosan kö­ze­lí­tő, így elbukásában mindig tragikus. Ahogy a folytonos küzdés, úgy a bu­kás, és vele együtt a tragikum is az emberi nem sorsa, végzete. Miért szük­ségszerű a bukás? Mert az emberi nem természetében uralkodik egy másik végzetszerűség is, hiszen ’sárból és napsugárból’ összegyúrt lé­nyekből áll, így ott van benne egy eredendő Rosszaság is: a gyar­ló­ság, a silány emberi ösztönök, a hatalomakarás, az agresszivitás, az ’en­istenítés’. Akár egy emberi lényben, akár az emberi nem szintjén.

 

4) Lucifer megtapasztaltatja Ádámmal a történelem menetét be­fo­lyá­so­ló történelmi, társadalmi determinációs törvényszerűségeket is. A to­vábbiakban a számtalan meghatározottságból csak a két leg­fon­to­sab­bat emelném ki. Ádám hisz a szent eszmék, a tudás, az új tanok tör­té­ne­lemformáló erejében és nagyszerűségében, vele szemben Lucifer egé­szen más minőségűeknek láttatja ezeket. Például arra a kérdésre, hogy a szent tanok, a szent eszmék miért korcsosulnak el a meg­va­ló­sí­tás során, Lucifer így felel, ’önátoknak’ nevezve az eszmét:

 

                                                               Ah, épp a szent tan mindig átkotok,

                                                               Ha véletlen reá bukkantatok:

                                                               Mert addig csűritek, hegyezitek,

                                                               Hasogatjátok, élesítitek,

                                                               Míg őrültség vagy békó lesz belőle.

                                                               Egzakt fogalmat nem bírván az elme,

                                                               Ti mégis mindig ezt keresitek

                                                               Önátkotokra, büszke emberek.

 

Vagy például a „szolganép” számára szabadságot kínáló fáraó–Ádám szá­mára azt bizonyítja Lucifer, hogy a szolganép nem a szabadság hi­á­nya miatt szenved és nem is annak eszméjéért lelkesedik; jajgató fáj­dal­mának oka csupán az emberi természetben rejlő uralomra-vágyás, hi­szen neki a szolgaság jutott; lelkesedése pedig csak az újnak szól:

 

                                               Lucifer

                                                               Ah, fáraó, rajongsz; hisz a tömeg

                                                               A végzet arra ítélt állata,

                                                               Mely minden rendnek malmán húzni fog,

                                                               Mert arra van teremtve. Már ma mentsd fel:

                                                               Amit te eldobsz, ő meg nem nyeri,

                                                               És új urat keres holnap magának.

                                                               Vagy azt hiszed, hogy ülhetnél nyakán,

                                                               Ha a gazdának szükségét nem érzi?

                                                               Ha kebelében öntudat lakik?

                                               Ádám

                                                               Miért jajgat hát, mintha fájna néki

                                                               A szolgaság?

                                               Lucifer

                                                               Fáj, bár nem tudja, mi.

                                                               Mert minden ember uralomra vágy.

                                                               Ez az érzet az, s nem a testvériség,

                                                               Mi a szabadság zászlajához űzi

                                                               A nagy tömeget – ámbár öntudattá

                                                               Nem ébred benne, és csak sejtelemkint

                                                               Zaklatja minden olyasért, mi új,

                                                               S mi tagadása a már meglevőnek;

 

Másrészt Ádám úgy véli, hogy az emberiség történelmének a fejlődése a magasabb eszmék végrehajtójának, a történelemformáló alkotó és ve­zető ember felismerésének és cselekvésének köszönhető (fáraó, Tank­réd, Kepler, Danton), vele szemben Lucifer a korszellemet hang­sú­lyozza, a nagyembert csupán egyénfölötti folyamatok eszközeként lát­tatja:

 

                                                               Előre csak önhitten útadon,

                                                               Hidd, hogy te mégy, ha a sors árja von.

 

                                                               A kor folyam, mely visz vagy elmerít,

                                                               Úszója, nem vezére az egyén.

 

Az utolsó színben végül Lucifer egy sztoikus elfogadást javasol a tör­té­nelmet determináló törvények vonatkozásában:

 

                                                               De a végzetnek örökös betűit

                                                               Nyugodtan nézi, és nem zúgolódik

                                                               Miattuk az erős, azt nézve csak,

                                                               Hogy állhatand meg még alattuk is.

                                                               Ily végzet áll a történet felett,

                                                               Te eszköz vagy csak, mellyet hajt előre.

 

Ádám, aki hisz az ember autonomitásában, a szabad akaratban, nem fo­gadja el az embert eszközzé alacsonyító meghatározottságot, a de­ter­mi­nációt.

 

 II. Az Úrtól kapott végzet

 

Lucifer az Úrral vitatkozva, a teremtett világ feletti nemtetszését azzal in­dokolja, hogy a világ, csak egy „rossz gépezet”, egy mechanikus rend­szer, melyben „Végzet, szabadság egymást üldözi, / S hiányzik az össz­hangzó értelem.” Mikor lenne értelmes Lucifer szerint? Fel­té­te­lez­he­tően, ha végzet és a szabadság nem kaotikusan viszonyulna egy­más­hoz, nem üldözné egymást, ha valamifajta rend lenne kettőjük kor­re­lá­ci­ójában; vagy, ha egyértelmű lenne valamelyik uralma a másik felett. Úgy tűnik számomra, hogy Lucifer a rendet egy abszolút de­ter­mi­niz­mus­ban látja, nemcsak a fentebb ismertetett nézetei miatt, hanem azért is, mivel önmaga létének milyenségét a tagadás „ősi szelleme”-ként egy folytonosan meglévő, áthághatatlan végzet törvényében határozza meg: „Győztél felettem, mert az végzetem, / Hogy harcaimban bukjam szün­telen. / De új erővel felkeljek megint.” S mi Lucifer célja az Úrral szem­ben? Bemutatni e teremtett világ értelmetlenségét, azaz bemutatni azt, hogy milyen értelmetlen zűrzavar uralkodik benne, és milyen ká­osz­ban él képmása, az ember, akkor, ha ’a végzet és a szabadság egy­mást üldözi’. Hogyan próbálja ezt elérni, milyen ördögi módszerrel? Úgy, hogy az Úrtól a ’teremtés osztályrészeként’ kapott két fa segítségével Ádámban elülteti a szabad akarat, a szabadság és a vele együtt já­ró önállóság eszméjét („önerődre / Bízván, hogy válassz jó és rossz kö­zött, / Hogy önmagad intézzed sorsodat”), e gondolattal csábítja, és így teszi lázadóvá az Úr ellen. Majd folyamatosan a végzet, a de­ter­mi­niz­mus érvrendszerébe bújva Ádámnak megmutatja ezt a ka­o­ti­kus­sá­got, folytonos küzdései és bukásai által megtapasztaltatja vele a te­rem­tett világ tökéletlenségét, így próbálva bizonyítani az isteni te­remt­mény és az Úr számára a teremtés értelmetlenségét, végül is azt, hogy ér­telmetlen, ha ’végzet és szabadság egymást üldözi’. Úgy tűnik, hogy a történelmi színekben az önmagát autonómnak tételező ’enisteni’ em­ber, Ádám végül is keserű tapasztalatai révén mintha elfogadná a ter­mé­szeti–biológiai, történelmi, a társadalmi meghatározottságokat, a ha­lál, az testi létezés által szabott korlátokat, csalódásaiban, bu­ká­sa­i­ban megtapasztalja az emberi nem korcs voltát, hogy szent eszméi meg­valósíthatatlanok maradnak, de mégis, valamennyi bukása el­le­né­re, a vég, az ’eljegecesedett’ eszkimó-szín elembertelenedett világ-vé­ge ellenére Lucifer mégsem tudja meggyőzni Ádámot a szabad akarat kor­látozottságáról és „a végzetnek örökös betű”-iről. Ádám ön­gyil­kos­sági szándékával utoljára és egyértelműen demonstrálni kívánja sza­bad döntésének érvényességét, hiszen az „akarat szabad”:

 

                                                               Nem, nem, hazudsz, az akarat szabad.

                                                               Kiérdemelten ezt nagyon magamnak,

                                                               Lemondtam érte a paradicsomról.

                                                               Sokat tanultam álomképeimből,

                                                               Kiábrándultam sokból, s most csupán

                                                               Tőlem függ, útam másképpen vezetni.

                                                               (…)

                                                               Megállj! Mi eszme villant meg fejemben –

                                                               Dacolhatok még, Isten, véled is.

                                                               Bár százszor mondja a sors: eddig élj,

                                                               Kikacagom, s ha tetszik, hát nem élek.

 

Ebben a pillanatban, úgy tűnik, hogy a szirten álló Ádám autonóm em­be­ri lény, aki még, ha csak utoljára is, de maga irányíthatja sorsát; azonban a következő pillanatban, a gyermekét váró Éva örvendezése az ellentétes pólust, az ember egy újabb determinációját állítja. Ádám térd­re hullása az Úr előtt kifejezi azt is, hogy Ádám meghajlik egy is­te­ni meghatározottság, egy isteni terv, egy isteni végzet előtt, elismeri az isteni törvény érvényességét: az embernek élnie, az emberiségnek lé­teznie kell, hogy miért, meddig, hogyan, ezt a luciferi álomlátásokból vagy Isten későbbi válaszából sem tudja meg egyértelműen. A de­ter­mi­náció és a szabad akarat a legélesebben itt áll szembe egymással, e két jelenetben. Az utolsó színig Ádámot nem győzték meg teljes mér­ték­ben a determinizmus melletti luciferi érvek, Éva anyaságában azon­ban egy isteni végzet hatalmának érvényesülését látja. Tulajdonképpen er­re, a számára ismeretlen isteni tervre, mint meghatározottságra, mint transz­cendens determinációra kérdez rá az Úrral történő pár­be­szé­dé­ben, a „minő sors vár reám” tudakolásával, hiszen az isteni végzet tu­dá­sa, bármilyen legyen is az, jobb, mint a bizonytalanság („Világosíts fel, / S hálásan hordok bármi végzetet; / Csak nyerhetek cserémben, mert ezen / Bizonytalanság a pokol.”) Az isteni tervre, végzetre csak az az ember kérdezhet rá, aki visszatért Istenéhez, aki már nem tagadja Is­tent és vele együtt a transzcendens determinációt, aki Istennel szem­ben már nem állítja a szabad akarat, az autonóm ember kizárólagos ér­vé­nyességét. Ádám két első kérdésére nem kap egyértelmű választ, az Úr továbbra is bizonytalanságban hagyja a halandóság – hal­ha­tat­lan­ság és az emberiség teleologikusságát, az emberi nem fejlődését, ha­la­dá­sát illetően. Az Úr nem cáfolja, de nem is erősíti meg a luciferi álom­színek érvényességét, így nem cáfolja meg a természeti, tör­té­nel­mi és társadalmi meghatározottságokat sem. Miért is tenné, hiszen ezt a világot, a működése révén kibontakozó determinisztikus törvényeivel együtt ő teremtette. Azonban Ádám másik két kérdésére (a „Van-é ju­tal­ma a nemes kebelnek?” és a „ki fog feltartani, / Hogy meg­ma­rad­jak a helyes úton?”) válaszol az Úr: Ádám biztos lehet abban, hogy a jó­ért folytatott küzdelem, mint morális emberi cselekvés folyamata az ’em­beri nagyságnak és erénynek’ a biztosítéka, és hogy az embert ezen ne­mes törekvéseiben az égi szózat segíti, Éva mellett és Éván ke­resz­tül, ’költészetté és dallá szűrődve’. Eddig a jelenetig az emberi szabad aka­rat és a determináció egy végletes polaritásban állt szemben egymással, itt azonban kiegyenlítődik. Az angyalok karának éneke foly­tat­ja az isteni terv, mint transzcendens determináció, mint az Úrtól kapott vég­zet is­mertetését és megmutatja azt az egységet, melyben ez a vagy-vagy el­len­tét, e szélsőséges polaritás harmonikus módon ki­e­gyen­lí­tő­dik:

 

                                                               Szabadon bűn és erény közt

                                                               Választhatni, mily nagy eszme,

                                                               S tudni mégis, hogy felettünk

                                                               Pajzsul áll Isten kegyelme.

 

Tehát az Úr szándéka szerint – egy transzcendens determinációban, pa­­radox módon – az ember autonóm, szabad emberi lény, akinek azon­ban erkölcsi felelősséget kell vállalnia választásaiért, és akinek tud­nia kell az isteni végzetről is: arról, hogy védelmére, azaz gyarló mi­volta, bűnös választásai ellenére is mindig ott van felette Isten paj­zsa: a kegyelem, mely a teológia nyelvén a bűnöket megbocsátó isteni sze­retetet jelenti. Úgy vélem, a Tragédia a XV. szín végén há­rom­szo­ro­san is megerősíti az ember optimizmusát, bizalmát a jövőben: az egyik az angyalok kara éneke szerinti fentebbi, az isteni kegyelmet hang­súlyozó gondolat: azaz az ember ne féljen a jövőtől, ha szabad aka­rata, választásai során, gyarló mivolta okán netán rossz, bűnös útra tér, akkor is megvédi őt – mintegy negatív önmagától – Isten ke­gyel­me, ha felismeri rossz választását, ha megbánja bűnét, Isten meg­bo­csát­ja azt szeretete által. Másodszor maga az Úr erősíti meg a pozitív jö­vőt, akkor, amikor a Rossz és az ember viszonyát írja le illetve, ami­kor Luciferrel közli az isteni rendeltetést:

 

                                                               Te, Lucifer meg, egy gyürű te is

                                                               Mindenségemben – működjél tovább:

                                                               Hideg tudásod, dőre tagadásod

                                                               Lesz az élesztő, mely forrásba hoz,

                                                               S eltántorítja bár – az mit se tesz –

                                                               Egy percre az embert, majd visszatér.

                                                               De bűnhődésed végtelen leend

                                                               Szünetlen látva, hogy mit rontni vágyol,

                                                               Szép és nemesnek új csírája lesz.

 

Kell-e ennél nagyobb bíztatás, kell-e ennél pozitívabb isteni terv, isteni vég­zet, hogy a Rossz végzete az, hogy a Jó csírája legyen? Hogy a Rossz oldalára tévedt ember majd visszatér? Az Úr szavaiban egy mér­hetetlen bizalom nyilvánul az ember irányába. A Tragédia utolsó mon­datának isteni kinyilatkoztatása egy újabb transzcendens végzetet is tartalmaz az ember számára: azt az ádámi felismerést erősíti meg, hogy az embernek mindig küzdenie kell, és ez a bukást és a tragikumot is tartalmazza, mert ez a küzdés az ember sorsa, függetlenül attól, hogy lát­ja-e eredményét, célját vagy sem. Ugyanakkor ez a küzdés egy olyan morális cselekvés, mely az erény, a nagyság biztosítéka, így az em­bernek mint erkölcsi lénynek az alapja.

 

vissza