Magony Imre
Statika és dinamika a Tragédia színpadán
Madách Tragédiáját megírása óta számtalan szempontból értelmezték már. Könyvtárnyi irodalom szól a mű forrásairól, eszmeiségéről, világképéről, történelemszemléletéről, alakjairól, jellemábrázolásáról, szerkezetéről, nyelvéről, stílusáról, színpadi előadásairól, azok dramaturgiai, rendezési, szerepformálási és színpadtechnikai kérdéseiről. Ám kevésbé vizsgálták a dráma cselekményének színházi értékeit, melyek gyakorlati megvalósítása nélkül lehetetlen a darab színpadra állítása. Ezeknek az értékeknek a kiderítése a színházi rendező feladata. Ha a művet előadáscentrikusan olvassuk, kiderül, hogy a szerző nem kevés segítséget nyújt ehhez a munkához. Madách ugyanis tisztában van a színház alapvető törvényszerűségeivel, miszerint a színház idő- és térbeli művészet, technikái háromdimenziósak, s az előadás során alkalmazott kép- és hanghatásoknak a nézőben gondolatokat és érzelmeket kell kiváltaniuk. Ennek megfelelően a Tragédiába beleírt olyan utalásokat, utasításokat, melyek a színpadi előadás elemeire vonatkoznak, úgy mint a színészi játék, a díszlet és jelmez, a maszk és kellékek, a világítás, a zene, a különféle hangok és zajok.
Lényegében a dráma szövege – cselekményével és dialógusaival – maga is színpadi elem, melyben a cselekmény mindig jelen idejű, ahol a szereplőknek a teljes realitásukban és az adott környezetükben, formák térbeli mozgásában, fényben és árnyékban, színekben kell megjelenniük. Mivel ez a megjelenés az időben történik, a dráma csak akkor és csak addig van jelen, míg folyamatban van, tehát lényeges eleme a mozgás. A színpadon követelmény, hogy a mozgás ritmusos legyen. E ritmust a darab minden egyes szakaszában az egymást követő elemek szabályossága vagy szimmetriája adja. Madách az egyes színeken belüli mozgásokat, vagyis azt, amikor egy új szereplő lép a színre, vagy olyan változás történik a cselekményben, ami egy újabb szituációt teremt – a néző figyelmének folyamatos fenntartása érdekében is – szabályos arányossággal osztotta el. Megállapíthatjuk továbbá, hogy a színeken belüli mozgások, illetve változások középpontjában az adott szín leglényegesebb téma-eleme, gondolata áll. Tehát a mozgások – mégpedig minden színben – ekörül a lényeges pont körül szimmetrikusan helyezkednek el. (ld. melléklet)
Az előadás ritmusát azonban nem csupán az egymást követő elemek szabályossága határozza meg, hanem befolyásolja még a színész kifejezésmódja, színpadi mozgása, a bejövetelei és kimenetelei, valamint a díszletekkel és kellékekkel való kapcsolata is. Az előadás során a színész révén válik elevenné a színpadi alak. A színész kifejezésmódjával, a természetesség látszatát keltve úgy tolmácsolja az általa ábrázolt figura érzelmeit és magatartási formáit, hogy játékát a ritmus révén beilleszti a dráma mozgásába. A színész kifejezésmódjához a beszéd, a mimika, a gesztus és a mozgás tartozik. Mivel a szöveg a színész hangján keresztül jut el a nézőhöz, lényeges, hogy a színész szövegmondása összhangban álljon a szöveg minőségével. Vagyis a színészi beszédnek a szöveg érzelmi és értelmi tartalmát kell tökéletesen visszaadnia ahhoz, hogy azt a néző érzékelni tudja. Ez különösen igaz a Tragédia előadására. Kárpáti Aurél a darab legendás bemutatója kapcsán írta, hogy „Madáchnál a látványos képekbe sűrített drámai harc legkifejezőbb hatóereje maga a megszólaló szöveg, a filozofikus eszmékkel terhelt költői párbeszéd. Ezen múlik a Tragédia megértése. Ha rosszul mondják a szöveget egész értelme elvész.”1 Madách, ahol úgy érzi, hogy a beszédmód meghatározásával az adott szituációban jobban kifejezhető a figura lelki állapota, ott utasítást ad. Ádámnak helyenként merengve, magában, vigyázattal, valamint eszmélve és ellágyulva, Évának súgva és sírva, Lucifernek gúnyosan, felkacagva és gyakran félre kell beszélnie. Suttogva szól még időnként Ádám, Lucifer és a Cigányasszony. Gúnnyal még az Úr is megszólal egyszer. Természetüknek megfelelően a Boszorkányok egy helyütt kacagva beszélnek.
A színész további eszköze a mimika, mely az érzelmek és gondolatok árnyalt kifejezését szolgálja. Madách erre is tesz utalást: az ötödik színben láthatjuk amint az áldozatok füstében EROSZ mosolyogva megjelenik, majd nem sokkal később Lucifert, a harcost, amint rémült arccal, szaladva jön. Beszédes még a Londoni szín utasítása, melyben Lovel őrült mélasággal jő.
A következő színészi eszközre, a gesztusra többször is történik utalás a Tragédiában. A gesztusnak, amely egy külön nyelv, s amely egyszerre mozdulat és cselekvés „összhangban kell lennie, azzal, amit ki akarunk fejezni, és a kifejezéshez leginkább megfelelő pillanatban kell alkalmaznunk.”2 Madách ilyenféle utasításokat pontosan ott ad, ahol a színpadi alak lélektani pillanata azt megköveteli. A második színben Lucifer megjelenésekor az emberpár megretten, Éva lassanként felbátorodik, a negyedik színben a munkások jajveszékelésére Éva összerezzen, az ötödik színben Lucifer kacagva kezét dörzsöli, Ádám gyöngéden szolgálói karjába emeli Évát, a hatodik színben a halotti csók láttán a jelenlévők mindnyájan visszaborzadva, helyükön felemelkednek, Ádám elgondolkodva, az előtérbe lép, letérdel, s kezét égnek emeli, a hetedik színben Lucifer zavarban, Ádám feleszmélve és visszaborzadva mondja szövegét, a nyolcadik színben Éva Ádámot meghatva simogatja. A tizedik szín elején Lucifer cinikus mondatát, miszerint Ezúttal a nyakazás elmarad, megelőzi, hogy előtte Ádám vállára üt. A Londoni színben, amikor Éva mézeskalácsot kap egy Ifjútól, a jelenetet Ádám izgatottan nézi, majd később, amikor a Cigányasszony Évához lép, zavartan áll. Amikor pedig Évát az Eszkimó nejeként látja viszont csak mereven bámul, a küszöbön állva.
Említettük, hogy az előadás ritmusát a színész mozgása is meghatározza. A színész színpadra való bejövetelei és kimenetelei, a járásai, a játéktéren belüli elhelyezkedése fontos és kevésbé fontos, hangsúlyos és kevésbé hangsúlyos pontokat kíván. Ezeket az előadás rendezője állapítja meg, de Madách helyenként ezeket is meghatározta. Egyik legmarkánsabb mozgásra vonatkozó utasítássora a Párizsi színben található: miközben Danton a néptömegnek szónokol újonchad jelenik meg, és az állványnál sorakozik. Az újoncok közül egy tiszt kilép. Az újonchad elléptet. A néptömeg indul a börtönökbe, néhány sans-culotte egy ifjú Márkit és Évát mint ennek testvérét hurcolja az állvány elé. A sans-culotte-ok elmennek a többi néppel, az ifjak az állványra lépnek. Nehány fegyveres nemzetőr a Márkit elkíséri. A néptömeg véres fegyverekkel, lándzsákon néhány véres főt hurcolva, vadul visszatér. Nehányan az állványra hat.(olnak). A nép letakarodik az állványról. Éva mint rongyos, felgerjedt pórnő kibontakozik a sokaságból, és egyik kezében tőrrel, másikban egy véres fejjel Dantonhoz rohan, később Robespierre, Saint-Just s más konventtagok új néptömeggel jőnek, s egy rögtönzött emelvényre állnak. Majd Ádámot a nép zúgása közben körülveszik s elfogják. Fejét a nyaktiló alá hajtja. Példánkból láthatjuk, hogy a Párizsi szín hangsúlyos helye az állvány a nyaktilóval. Ehhez igazodik a szereplők mozgása. A többi színben is ott vannak a hangsúlyos helyek: az Úr trónja, a tudás és az örökélet fája, a fakaliba, a fáraó trónja a hozzávezető lépcsővel, az agora, a templomcsarnok a lépcsőivel, a paloták kertjei, a csillagásztorony erkéllyel és lépcsővel, a Tower bástyája, a kunyhó, a szírt, ahonnan Ádám a mélybe akarja vetni magát. Érdekes megfigyelni, hogy szinte mindegyik színben van olyan kiemelt helyszín, amihez lépcső visz fel. Használatának megvan a funkciója. A rajta történő mozgás ugyanis kétféle hatást képes kiváltani. Mivel a néző a színpadon mindent térben lát, s a térlátás legfontosabb jellemzője a perspektíva, a közeledő tárgy növekvő, a távolodó pedig csökkenő hatást ad. Vagyis a lépcsőn lefelé tartó szereplő alakja megnövekszik a szemünkben, s ezzel együtt jelenlétét is fontosabbnak, hangsúlyosabbnak tartjuk a színpadon. Ádám fáraóként lépcsőn jön le a trónról, majd Évát a lépcsőn vezeti fel maga mellé a trónra. Ezen a lépcsőn gördül le egy múmia is. De vannak még a Tragédiában emelvényre, toronyba történő fel- és levezető, szintén jelentéssel bíró mozgások.
Madách a darab térszervezési koncepciójának kialakításában is segíti a rendezőt. Meghatározza a tér kiemelt geometriai pontjait, melyeknek önálló szimbolikus szerepet szán, a szereplők mozgatásával pedig, mivel a mozgó szereplő minden esetben magára vonja a figyelmet, összeköti e kiemelt pontokat, fokozva vagy csökkentve ezzel a térdinamika hatását, amivel lényegében a játék térbeli ritmusát is kialakítja.
A színész mozgatása azonban „nemcsak a térdinamika része, nemcsak mint térkompozíciós elem funkcionál, hanem belső történések, lélektani fordulatok, érzelmi váltások kifejezésére is szolgál.”3 Színészi szempontból az emberábrázolásnak ugyanis nemcsak belső, hanem külső jegyei is vannak, s ennek része a szereplő mozgása is. Másképp mozog egy fiatal vagy öreg, egy egészséges vagy beteg, egy magabiztos vagy bátortalan ember, ám hasonló mozgások kísérik a lelkiállapot különféle megnyilvánulásait. Például az idegességet járkálás, a várakozást toporgás, a lesújtó hír tudomásulvételét az egyenes testtartás elveszítése kíséri. Madách a lélektani folyamatok mozgásbeli ábrázolására is ad utasítást. Az első színben a főangyalok leborulnak az Úr előtt, az Egyiptomi színben Éva mint a rabszolga neje, kibontakozik, s fájdalmas sikoltással férjére borul. A Római színben, miután Hippia megcsókolja a halottat, a jelenlévők mindnyájan visszaborzadva, helyükön felemelkednek, majd pár sorral később Hippia lelkiállapotában az asztal előtt összeroskadva mondja el szövegét. A falanszterben Éva összerogy, miközben gyermekét elviszik, majd az Eszkimó nejeként érzelmeit nem titkolva Ádám nyakába borul, s a gunyhóba vonja. Az utolsó színben Ádám térdre esve intézi szavait az Úrhoz, Lucifer pedig görnyedezve szitkozódik.
Az előadás lényeges építőelemét a ritmust alakítja még a színész díszletekkel és kellékekkel való kapcsolata is. A díszlet mint az előadás szerves alkotórésze Madáchnál is funkcionális és háromdimenziós. Meghatározza a színpadképet és részt vesz a játékban. Amikor a függöny felmegy „ a nézőnek egyértelműen fel kell ismernie a cselekmény színhelyét, mint ahogy jelmeze révén tisztában kell lennie a színre lépő alak jellegével is.”4 A színpadkép akkor kifejező, ha a mű tartalmának képi megfelelője. De mi biztosítja azt, hogy az adott tartalomnak megfelelő látványt a nézők többsége is kifejezőnek tartsa? A magyarázatot a képi asszociáció adja. A látott képek meghatározott érzéseket, hangulatokat keltenek. Az ember bizonyos képekről bizonyos fogalmakra asszociál. Ez az ún. tömegasszociáció, mely egy kultúr-közösségen belül hasonló módon működik, érvényes és érvényesül a nézőtéren is. Az érzelmi állapotokra utaló fogalmaknak viszonylag egyértelmű képi megfelelői vannak, azonban az elvont fogalmak, mint például Madách történelmi fogalmai, kifejezései (egyiptomi despotizmus, görög demokrácia, középkori vallásosság, francia forradalom stb.), reprezentáns képi szimbólumot kívánnak. Az Úr trónjáról a mennyországra, a tudás és az örökélet fájáról a paradicsomra, a piramisról és rabszolgákról Egyiptomra, az agoráról és oszlopcsarnokokról Athénre, az istenszobrokról és gladiátorokról Rómára, a máglyáról és keresztről a középkorra, a vérpadról és guillotine-ről a francia forradalomra, a Tower-ról Londonra asszociálunk. Madách tehát olyan, az adott történelmi helyzetre és földrajzi helyre jellemző szimbolikus tárgyat használ, mely elsősorban a keresztény-európai kultúr-közösségben működik, tradíciójának része.
Madách díszletekre történő utalásaiból az is kiolvasható, hogy tudja, egy színpadra képzelt építményt nem lehet részleteinek összetettségében ábrázolni a színpadon, elegendő egy jellemző részlet, mely felkelti a nézőben az illúziót. Első tanulmányában a „Művészeti értekezés”-ben már közölte ezzel kapcsolatos álláspontját: „A dráma költészet, lelki élvezetre számított, melynek hatása magában a költeményben fekszik, nem szemet gyönyörködtető cifra látványra. Díszítvényeink azért éppen a cselekmény szükségéhez alkalmaztassanak, semmi felesleges ne légyen rajtok, mit a cselekmény nem magyaráz…”5
A jelmezekre, melyeknek összhangban kell állniuk a darab egészével, s idomulniuk kell a díszlethez és a színészekhez, Madách szintén utal: Athénban a téren rongyos nép ácsorog, Rómában a kéjhölgyek ledéren öltözve dőzsölnek, a Pátriárka Bizáncban fejedelmi pompában jön, Párizsban igen rongyos újonchad jelenik meg, Éva ugyanitt mint rongyos, felgerjedt pórnő bontakozik ki a tömegből, Londonban tarka sokaság hullámzik. Ádám és Lucifer munkásokul öltözve lépnek ki a Tower kapuján, a falanszterbeliek pedig egyenlően vannak öltözve.
A kellékek használatát, mely csak akkor indokolt, ha meghatározza, vagy módosítja a cselekményt, vagyis nélkülözhetetlen, Madách ott írja elő, ahol az igazán szükséges. Athénban Éva galambot s tömjént áldoz az oltáron, ugyanitt tőkét hoznak a lépcsők elé, ahol Lucifer áll bárddal. Párizsban egy sans-culotte gyűrűt ad Dantonnak, Éva pedig egyik kezében tőrrel, másikban egy véres fejjel rohan Dantonhoz. Londonban a virágárus lánytól ibolyát vásárolnak. Éva, mint polgárlány imakönyvvel s bokrétával kezében jelenik meg, mely bokréta később a szentképen lehervad. Ugyanitt egy ifjú mézeskalácsszívet nyújt Évának, Lucifer pedig ékszereket ad át neki, melyek aztán gyíkokká változnak.
Az elektromosság színházban való megjelenése óta, a színpadi világítás az előadás lényeges elemévé vált. Alapvető funkciója, hogy „plasztikusan felfokozza és modulálja az egész színpadi játékot annak minden részében,”6 valamint, hogy elkülönítsen és kiemeljen részeket, hangsúlyossá és hangsúlytalanná tegyen cselekvéseket. A Tragédiában a fények változására is találunk utalásokat: a mennyekben nagy fényesség van, a paradicsomban verőfényes nap, majd a dics elborul, később kissé kitisztul. Egyiptomban tiszta nap, Athénban ragyogó reggel, Rómában alkony, később éj, Konstantinápolyban, Prágában estve, később éj, Párizsban fényes nap, a második Prága színben szürke reggel, Londonban este felé, majd besötétül. Az Eszkimó színben kétes világosság, majd az utolsó színben ismét ragyogó nap.
A Tragédiába Madách beiktat olyan színpadi elemeket is, mint a zene, a hangok és a zajok. Ezek gyakran fokozzák egy szó, vagy egy játék színházi értékét. A mennyekben halkan a szférák zenéjét halljuk, a paradicsomban angyali karok halk harmóniája hallik, egy madárka énekelni kezd, majd szélroham kerekedik, a harmadik színben a Föld szellemének megjelenése előtt iszonyúan mennydörögve a földből lángok csapnak föl. Athénban harsonák hangzanak, Rómában fuvolások zenélnek, áhítatos himnusz hallik. Bizáncban dobszó, a Párizsi szín előtt pedig a Marseillaise dallama hallik. Londonban a Kar a zsibongó sokaság morajából eggyéolvadva, s halk zenétől kísérve szólal meg. Éva megjelenésekor templomi zene néhány végakkordja hallik. Egy Nyegle trombitaszóval jelenik meg, majd a sírjelenetnél a lélekharang megcsendül.
Végül a tánc, mely gyakran játszik szerepet színházi előadásokban, a Tragédiában is megtalálható. A Római színben az emelvényt táncosok foglalják el, Londonban pedig zene és tánc kíséretében mulat a nép.
Az elmondottak alapján talán joggal feltételezhetjük, hogy a Tragédiában a színpadi játék elemeinek ilyen tudatos és nagyarányú alkalmazását csak az indokolhatja, hogy Madách a színházi alkotásnak nem csak a művészi, de a technikai feltételeiben is járatos volt és darabját egyenesen az előadás szemszögéből tervezte el és vetette papírra.
Jegyzetek
1. Kárpáti Aurél: Az ember tragédiája. In.: Kárpáti Aurél: Színház. Bp.: Gondolat, 1959. 255. vissza a szöveghez
2. Moussinac, Léon: Kézikönyv a rendezésről. 2. bőv. kiad. [Bp.]: MSZI: NPI, [1982.] 59.vissza a szöveghez
3. Máté Lajos: Térszervezés a színpadon és a pódiumon. [Bp.]: NPI, [é. n.] 26.vissza a szöveghez
4. Moussinac i. m. 62.vissza a szöveghez
5. Művészeti értekezés. In.: Madách Imre összes művei. 2. köt. Sajtó alá rend. Halász Gábor. [Bp.]: Révai, 1942. 561.vissza a szöveghez
6. Moussinac i. m. 67.vissza a szöveghez
Melléklet
A Tragédia színeinek mozgásai
1. szín
Kar
dialógus (Úr)
mozgás (A csillagok védszellemei bejönnek)
Kar
mozgás (A csillagok védszellei elvonulnak)
dialógus
Kar
2. szín
Kar (…angyali karok halk harmóniája hallik…)
dialógus
mozgás (Nagy szélroham. Lucifer a lombok között megjelenik)
dialógus
mozgás (Lucifer a megrettenő emberpár előtt megjelenik)
dialógus
mozgás (A dics kissé kitisztul)
dialógus
az Úr hangja
dialógus
mozgás (Szélroham, a dics elborul)
dialógus
mozgás (A tudás almáját előbb Éva, aztán Ádám megízleli)
dialógus
mozgás (Lucifer a másik fa felé
vonja őket, egy Kerub lángoló
karddal útjokat állja
)
dialógus
Kar
3. szín
dialógus
mozgás (Amit Ádám mond mind láthatóvá is lesz)
dialógus
mozgás (A
földből lángok csapnak föl … a Föld szelleme
megjelenik)
dialógus
mozgás (A ligetet… nimfák népesítik be)
dialógus
4. szín
dialógus
mozgás (Egy rabszolga egész a nyílt
csarnokba fut, s a trón előtt
összerogy)
dialógus
mozgás (A betóduló felügyelők a
rabszolgát s nejét ki akarják
hurcolni)
dialógus
mozgás (A halottat kiviszik, Ádám Évát a trónra vezeti)
dialógus
mozgás (Lucifer kimegy, a fáraó
parancsára szabaddá teszi a
szolgákat kint nagy örömzaj, a
munkások eloszolnak)
dialógus
mozgás (Lucifer a trónról lerúg egy
múmiát, mely lassan legördül
annak lépcsőin)
dialógus
5. szín
dialógus
mozgás (Kimón, Éva a templom
csarnokába mennek, ezalatt a
térre mindig többen gyülekeznek)
dialógus
mozgás (Éva meggyújtja az oltár tüzét
a tér megtelik polgárokkal,
néppel, két demagóg a szószékért
küzd)
dialógus
mozgás (Az áldozatok füstében Erósz mosolyogva megjelenik…)
dialógus
mozgás (Az áldozatnak vége, az istenségek eltűnnek)
dialógus
mozgás (Lucifer mint harcos rémült arccal, szaladva jő)
dialógus
mozgás (Éva, Kimón felmennek az
üldöző csoport elől a csarnokba,
két nimfa rózsaláncot bocsát le
mögöttük a nép előtt, mely
azonnal visszalép.… harsonák… a
nép jajveszékelve
szétszalad. – A nimfák eltűnnek)
dialógus (Lucifer monológja)
mozgás (Ádám mint Miltiádész, fegyveres csapat élén jön)
dialógus
mozgás (Ádám felvezetteti magát a
csarnok lépcsőin. Fegyveresei
eloszolnak)
dialógus
mozgás (Nép tolong a templom csarnok elé, köztük Lucifer)
dialógus
mozgás (Ádám
levezetteti magát a lépcsőn, Évát gyöngéden
szolgálói karjába téve)
dialógus
mozgás (…egy tőkét hoznak a lépcsők
elé, mellette Lucifer áll
bárddal. Ádám lehajtja fejét)
dialógus
mozgás (A templomból a halál nemtője … Ádámhoz lép)
dialógus
6. szín
dialógus
mozgás (Catulus
gladiátora elesik, s életéért esdve, ujjait fölemeli.
Ádám a kegyelmi jelt akarja adni,
de Catulus lefogja kezét,
s összeszorított markát,
hüvelykét a gladiátor felé tartja)
dialógus
mozgás (A hullát kiviszik, az emelvényt táncosok foglalják el)
dialógus
mozgás (A táncosok elmennek, jajgatás hallik kívülről)
dialógus
mozgás (A
csarnok előtt temetési menet vonul el. Az egész társaság
egy ideig merev hallgatásba
süllyed)
dialógus (Lucifer behozatja a halottat)
mozgás (A halottat nyílt koporsóban behozzák)
dialógus
mozgás (Hippia a halottat
megcsókolja. Péter apostol a kíséret
közül kilép)
dialógus
mozgás (Péter apostol Hippiát
megkereszteli, aki meghal, Catulus,
Cluvia el)
dialógus
mozgás (Az
égen glóriában a kereszt feltűnik … A csúcsról félvad
csapatok szállnak alá. Távolról
áhítatos himnusz hallik)
dialógus
7. szín
dialógus
mozgás (Első polgár, második polgár elszélednek)
dialógus
mozgás (Néhány polgár ismét megjelen)
dialógus
mozgás (A Pátriárka jő palotájából,
egy csapat barát követi
láncravert eretnekeket kísérve…)
dialógus
mozgás (…a Pátriárka s a menet elvonul…)
dialógus
mozgás (Egy barát a tolakodó
keresztesek közt árulja a vezeklésnek
tanát)
dialógus
mozgás (Éva mint Izóra s Heléne, annak komornája sikoltva
rohannak Ádámhoz, nehány keresztesektől üldözve…)
dialógus
mozgás (Éva a zárdába lép)
dialógus
mozgás (…egészen besötétül…
Izóra és Heléne megjelenik az
ablakban)
dialógus
mozgás (A háttérben egy máglya
világa gyúl ki. Az eretnekek
karban távolról
énekelnek)
dialógus
mozgás (…a tornyon egy kuvik
kiállt, a légben boszorkányok
szállnak, s az ajtó előtt egy
csontváz kél a földből, s
fenyegetve áll Ádám előtt)
dialógus
mozgás (A jelenések eltűnnek)
dialógus
8. szín
dialógus
mozgás (Udvaroncok el)
dialógus (Lucifer monológja)
mozgás (Lucifer el, Rudolf és Ádám be)
dialógus
mozgás (Rudolf el, Ádám… erkélyének
lépcsőinél megáll. Két
udvaronc az előtérbe ér)
dialógus
mozgás (Éva más csoporttal a két udvaronchoz csatlakozik…)
dialógus
mozgás (Az udvaroncok el. Ádám és Éva
az erkélyre megy.
Mindinkább besötétedik)
dialógus
mozgás (Lucifer jő lámpával …)
dialógus
mozgás (Éva … a lugoshoz ért, A Harmadik udvaronc elébe lép)
dialógus
9. szín
dialógus
mozgás (Az újoncok közül egy Tiszt kilép)
dialógus
mozgás (A Tiszt főbe lövi magát. Az újonchad elléptet)
dialógus
mozgás (A
néptömeg fenyegetve el. Ezalatt néhány sans-culotte egy
ifjú Márkit és Évát, mint ennek
testvérét hurcolja az állvány
elé)
dialógus
mozgás (A
sans-culotte-ok elmennek a többi néppel, az ifjak az
állványra lépnek…)
dialógus
mozgás (Néhány fegyveres
nemzetőr a Márkit elkíséri. Éva
megszólítja Ádámot.)
dialógus
mozgás (A néptömeg véres fegyverekkel … visszatér)
dialógus
mozgás (Évát leszúrják)
dialógus
mozgás (A nép
letakarodik az állványról. Éva mint rongyos
felgerjedt pórnő… egy véres
fejjel Dantonhoz rohan)
dialógus
mozgás (…Robespierre,
Saint-Just s más konventtagok új
néptömeggel jőnek, s egy
rögtönzött emelvényre állnak)
dialógus
10. szín
dialógus
mozgás (Éva a lugosból kilép)
dialógus
mozgás (Éva és az Udvaronc el)
dialógus
mozgás (Egy Tanítvány gyors léptekkel jő s az erkélyre megy)
dialógus
11. szín
Kar
dialógus
mozgás (Ádám
és Lucifer lemennek a Tower belsejébe, s csakhamar
munkásokul öltözve kilépnek annak
kapuján … Egy
bábjátékos lép színre)
dialógus
mozgás (Egy Kisleány ibolyát árulva jő)
dialógus
mozgás (Két Polgárlány együtt jő)
dialógus
mozgás (…italt mérnek… Kocsmáros és Munkások színre lépnek)
dialógus
mozgás (Két Koldus civódva jő)
dialógus
mozgás (Egy Katona egy Mesterlegény kezéből elveszi táncosnéját)
dialógus
mozgás (Egy Kéjhölgy danolva jön)
dialógus
mozgás (Az egyik Zenészt Ádám megszólítja)
dialógus
mozgás (Templomi zene … Éva mint polgárlány Anyjával jő …)
dialógus
mozgás (Egy Ifjú… Évához lép s egy mézeskalácsszívet nyújt neki)
dialógus
mozgás (…egy Cigányasszony Évához lép)
dialógus
mozgás (Nehány Tanuló jő sétálva)
dialógus
mozgás (Két Gyáros beszélgetve jő)
dialógus
mozgás (Egy Nyegle, taligán, trombitaszóval, tömegtől környezve
megjelen,s a szín közepén megáll)
dialógus
mozgás (Éva anyjával visszajő, a Cigányasszony suttogva követi)
dialógus
mozgás (A Cigányasszony Lucifertől pénzt kap, felsikoltva elmegy)
dialógus
mozgás (A Nyegle… elvonul)
dialógus
mozgás
(Lucifer ékszereket ad át, melyeket Éva nagy örömmel
nézeget és próbál)
dialógus
mozgás (…egy elítéltet hoznak taligán … a nép tolong utána)
dialógus
mozgás (Lovel el)
dialógus
mozgás (Éva a
virágcsokrot feltűzi a kép mellé, de az lehervad,… az
ékszerek gyíkokká változva
leperegnek)
dialógus
mozgás (A nép csoportosulni kezd, a Cigányasszony rendőrökkel jő)
dialógus
mozgás (Ádám és Lucifer a Towerbe tűnnek, s míg lent a
csoportozás és zavar növekszik,
ismét megjelennek a
bástya tetején)
dialógus
mozgás
(Besötétül. Az egész vásár csoportozattá alakul, mely a szín
közepén tátongó síron ás, azt
körültáncolja, míg egymás
után mind beléje ugornak…)
dialógus (Kar)
mozgás (A lélekharang megcsendül)
dialógus
mozgás (Éva fátyolát,
palástját a sírba ejtve, dicsőülten
felemelkedik)
dialógus
12. szín
dialógus
mozgás
(Lucifer mindkettőjüket átalakítja a falanszterbeliekhez
hasonlóvá)
dialógus
mozgás (…a lombik felett lebegő füst sűrűdni kezd s dörög)
dialógus
mozgás (Falanszterbeliek jönnek,
köztük Éva is. Az udvaron
mindnyájan kört képeznek, egy
aggastyán eléjök lép…)
dialógus
mozgás (Éva és még egy nő gyermekeikkel kilépnek)
dialógus
mozgás
(Lucifer érintésétől Ádám megdermed, közben Éva
gyermekét elviszik)
dialógus
13. szín
dialógus
mozgás (A Föld szellemének szava hallatszik)
dialógus
mozgás (Ádám és Lucifer
továbbrepülnek Ádám egy sikoltással
megmerevül. Lucifer
kacagva eltaszítja magától Ádámot)
dialógus
mozgás (Ádám feleszmél)
dialógus
14. szín
dialógus
mozgás (Egy Eszkimó a galibából kilép…)
dialógus
mozgás (…Lucifer Ádámot a
gunyhó felé vonta, most az ajtót
felrúgja, bent Éva mint az
Eszkimó neje látszik. Ádám
mereven bámul, a küszöbön állva)
dialógus
mozgás (Éva Ádám nyakába borul, s a gunyhóba vonja)
dialógus
15. szín
dialógus
mozgás (Ádám a szírt felé halad, Éva kilép az ajtón)
dialógus
mozgás (Lucifer Ádám felé rúg.
Az ég megnyílik: az Úr dicsőülten,
angyaloktól környezve megjelen)
dialógus
mozgás (Az Angyalok kara megszólal)
dialógus