Előszó
Fráter
Erzsébet nem tartozik azok közé a személyek közé, akikkel kapcsolatban évente
meg lehetne rendezni egy tanácskozást; túlzottan kevés az, amit róla tudunk, s
a levéltári kutatásoktól sem várható sok új információ vele kapcsolatban.
Inkább a már meglévő ismeretek új szempontú feldolgozására nyílik lehetőség.
Sokáig kérdéses volt, lehet-e, érdemes-e egyáltalán egy külön ülésszakon
foglalkozni vele?
Az ilyen kételyek eloszlatásához
nemcsak az szükséges, hogy legyen néhány elszánt
kutató, aki vállalja, hogy előadást tart a témáról. Legalább ilyen fontos az
is, hogy legyenek, akik a körülmények megteremtésével komoly ösztönzést adnak a
kutatóknak. Nagyvárad megyéspüspöke, Tempfli József 1996.
október 4-én, a IV. Madách Szimpóziumon Nagyváradot ajánlotta az I. Fráter
Erzsébet Szimpózium helyszínéül.
Az előkészítő munka során
gyorsan kiderült: ha lesz szimpózium, akkor lesznek előadások, lesz hallgatóság
is. Közben megjelent egy-két híradás a magyarországi sajtóban a közelgő
rendezvényről: előbb a Népszava március 24-i számában, majd az Új Magyarország
május 13-i számában e sorok írójával készült interjúból értesülhettek az
érdeklődők a közelgő tanácskozásról, végül közvetlenül a rendezvény előtt T.
Pataki László az Új Magyarországban adott hírt róla.
A résztvevők első csoportja
június 27-én pénteken este érkezett Nagyváradra, a
Kanonoksoron lévő Püspöki Hivatalba, a vacsorát azonban a református egyház
által működtetett közösségi házban fogyasztották el, s ugyanott került sor
másnap az előadásokra is.
Június 28-án
szombaton délelőtt városnézéssel kezdődött a program. Ennek során a résztvevők
megtekintették az ún. Fogtövi-házat, Fráter Erzsébet utolsó nagyváradi
lakhelyét, ahol a hagyomány szerint 1862. november elején utoljára találkozott
Madách Imrével. Városnézés közben a csoport eljutott a Barátok Templomába is,
ahol Fráter Erzsébet sírjánál koszorút helyezett el. A templommal átellenben ma
is a közkórház található: az az ispotály, ahol 1875.
november 17-én a költő hitvese elhunyt. Végül a délelőtti városnézés során a
résztvevők eljutottak a püspöki palotába és a bazilikába, ahol több kiállítást,
valamint a város védőszentjének, Szent Lászlónak a hermáját tekintették meg.
A szimpózium előadásai délután 3
órakor kezdődtek. Addigra minden résztvevő szerencsésen megérkezett, s a
helybeliek közül is jó néhányan eljöttek a tanácskozásra. Ha a résztvevőket név
szerint nem is, a településeket talán érdemes felsorolni, ahonnan a szimpózium
résztvevői érkeztek: Balassagyarmat, Budapest, Csáb, Csécse,
Gyula, Kolozsvár, Nagyvárad, Nyíregyháza, Salgótarján, Szarvas,
Százhalombatta. Vendéglátónkon kívül azonban legalább egy résztvevőt név
szerint is illő megemlítenünk: Szabó Józsefet, aki a Nagyváradi Állami Színház
1974-es Tragédia-előadásának a rendezője volt, s akinek produkciója olyannyira
elnyerte névrokonának, Szabó József püspöknek – a máig legnagyobb
Madách-gyűjtemény alapítójának – a tetszését, hogy nagyváradi tartózkodását
jócskán meghosszabbította. Mint ahogy meg kell említenünk azt is, hogy a Fráter
család ma élő tagjai közül többen részt vettek a szimpóziumon, ahol előbb Csikász István versben üdvözölte házigazdánkat, majd Tempfli József megnyitója és Andor Csaba üdvözlő szavai
után az előadások következtek.
Az előadásokat egy irodalmi
összeállítás követte. Előbb Patakiné Kerner Edit és Csikász István
részleteket adtak elő Az ember tragédiájából,
majd T. Pataki László Lidércláng c.
monodrámája következett Patakiné Kerner
Edit előadásában, amelyet a közönség kitartó tapsa követett.
Vasárnap délelőtt a résztvevők Cséhtelekre látogattak, hogy megtekintsék azt az épületet,
ahová előbb 1845 februárjában, majd néhány héttel később, márciusban utazott
Madách, hogy aztán március 13-án megtartsák az eljegyzést. Az egykori Fráter
kúriában (s a későbbi tulajdonos által 1914-ben építtetett kastélyban) ma az
öregek otthona található.
A Fráter-kúriáról soha nem
tettek közzé sem fényképet, sem metszetet; az egyetlen szűkszavú leírást az
odalátogató Mohácsi Jenő adta róla még 1940 körül, az a Mohácsi Jenő, aki Lidércke c.
életrajzi regényében meglehetősen kedvezőtlen képet festett a halhatatlan
hitvesről. Igaz, néhány évvel később, amikor erre a látogatására sor került,
már megváltozott a véleménye. Fényképet azonban ő sem közölt az épületről, így
aztán nem is volt olyan könnyű eldönteni, hogy a mai épület azonos-e azzal, amelyben
a nagy esemény történt. Leírása nyomán azonban mégiscsak megállapítható volt az
épületek azonossága. Igaz, mára a homlokzati részt sikerült szinte a
felismerhetetlenségig átalakítani (az egykori tornác és bejárat helyét csak két
befalazott oszlop jelzi), de azért semmi kétség: itt volt az eljegyzés, ez volt
valaha a Fráter-kúria, még akkor is, ha a helybeliek erről semmit sem tudnak.
A rendezvény utolsó eseménye a
Nagyváradi Bazilikában tartott ünnepi szentmise volt, amelyet Tempfli József celebrált.
A rendezvény előadásain sokféle
megközelítési módról szó volt, tévedés volna azonban azt gondolni, hogy a témát
olyan sok irányból sikerült körüljárni, hogy további elemzésekre nincs is
szükség. Ennek illusztrálására két olyan szempontot említenék, amelyek a
közelmúltban merültek fel, de amelyeknek mélyebb elemzésére eddig még nem
került sor. Az egyik: miért és miként tett szert olyan különös jelentőségre a
magyar kultúrában éppen ez a házassági konfliktus? Győrffy
Miklós meglátása szerint ennek egyik fontos – de eddig nem elemzett – oka az lehetett, hogy a XIX. századi magyar irodalomtörténetben
(ha eltekintünk Mikszáth „névleges” válásától) ez az egyetlen eset – legalábbis
jelentős alkotóink körében –, amely válással végződött.
A másik szempontot Petrányi
Ilona vetette fel: miért is írt Fráter Erzsébet – közvetlenül a válás után –
anyósának levelet? Végtére is nem tőle vált el, hanem Madách Imrétől! Minthogy
pedig Madách Imrének ebben az időszakban nem írt levelet, ez azt jelenti, hogy
a férjnek ekkor már nem volt beleszólási lehetősége közös sorsukba. De vajon
miért nem? Lélektani értelemben vett önállótlanságról lenne szó? Azt jelentené
ez, hogy Madách helyett minden igazán fontos kérdésben az édesanyja döntött?
Valószínűleg nem, sőt, bizonyos jelek inkább arra vallanak (legfőképpen magának
a házasságnak a ténye!), hogy éppen ellenkezőleg, fontos ügyekben nagyon is
értett hozzá a költő, hogy édesanyjára nyomást gyakoroljon, kedvező döntését
kikényszerítse. Lehet, hogy a megoldás itt is – mint néhány más életrajzi
vonatkozásnál – egyszerűen az, hogy Madách – meggondolatlanul vagy sem, ezt
most ne firtassuk – elkötelezte magát, ígéretet tett arra, hogy nem fogadja
vissza Fráter Erzsébetet. Ha így volt, akkor még az is lehet, hogy ő maga
mondta (üzente vagy sugallta) Fráter Erzsébetnek azt, hogy forduljon levélben
az édesanyjához. Petrányi Ilona érdekes felvetése mindenképpen további elemzést
érdemelne.
A két példa alapján minden okunk
megvan annak feltételezésére, hogy a II. Fráter Erzsébet Szimpóziumon is
lesznek még érdekes előadások, új szempontú elemzések. Az elkövetkezendő három
év elég hosszú időnek látszik ahhoz, hogy egyfelől az előadásokban felvetett,
másfelől az imént jelzett kérdésekre a kutatók megkíséreljenek választ adni.
Ami pedig a rendezvény körülményeit illeti: az a mindannyiunk számára
emlékezetes vendégszeretet, amelyben Tempfli József a
résztvevőket részesítette, egyúttal azt is szavatolja, hogy akik első
alkalommal eljöttek, azok – ha körülményeik engedik – bizonyára eljönnek majd
három év múlva is, mi több: élménybeszámolóik nyomán talán azok is eljönnek
majd, akik ezúttal nem vállalkoztak az útra.
A.
Cs.