T. Pataki
László
Véd/vádirat
Madách kontra Madách ügyben
(Fikciók és dokumentumok)
Az
itt következőkben értelemszerűen keveredik
a valódi (valóságos) a fikcióval:
„dokumentum” a megtalált dokumentummal. (Mindez a teljesség igénye nélkül.) Egy
másik akta – esetleg – mást is (!) mondhatna. Rilke szerint: „Rettenetes, hogy
a tények miatt sose tudhatjuk meg az igazságot!” A kérdőjelekre pedig választ
kellene találnunk (vagy álmodnunk) – a
szabadság és az egység jegyében.
És: „A
tényeket el kell vezérelni a realitásig” – írja Pilinszky János.
A fikciót ismeri a tudomány:
gyakran fikcióval kezdődik a tudomány maga is. Ebben az értelemben lesznek itt
vádpontok a védelem makacs állításaival szemben. És ezért lehetséges al- és felperesnek lennie ugyanazon személynek: ez esetben
a mindmáig tárgyalt Madách Imre és mások személyes környezete perében.
a
jegyző
Máig
sincs minden tekintetben korszerű és teljes kritikai kiadása Madách
életművének. Nincs tudományos alaposságú-alapú életrajza a költőnek. Horváth
Károly művét (Madách Imre, 1984) a Nagy magyar írók sorozatban jelentette
meg a Gondolat. Tekintsük ezt a könyvet – Kerényi
Ferenc kritikai észrevételei mellett alapműnek jelöli – az életrajzot és az
életművet tökéletesen ötvöző, minden szempontnak megfelelő marxista
életrajznak, vagy tekintsük inkább valami másnak, ami marxista alapú, de nem
életrajz (amiként nem csak életrajz valóban). Vagy már mindent tudunk
Madáchról? Nincsenek hangsúlytalanul hagyott pontok? Nincs szemérmesség? Nincs
igazítani való a költő portréján? Elvégeztük Krizsán
László óta (1964) mindazt a kiigazítást, ami megilleti a költőt és az
igazságot? Van-e egyáltalán „kis igazság”, vagy az igazság csak teljes lehet?
1. sz. perirat
Mi
értelme van az állításnak és honnan indult el, miszerint a költő nagyapja,
Madách Sándor, aki rekatolizált és híres jó ügyvéd
lévén az evangélikus egyház mértéktelen támogatásában elveszett Madách-vagyont
részben visszaszerezte – a Martinovics perben a vádlottak kérésére tizenhárom „vétkesnek” volt, lehetett az
ügyvédje? Ennek más tények ellentmondanak, amelyek egyúttal megalapozottabbnak tűnnek.
A jozefinista korszakot követő
abszolutizmus merevsége szinte példátlan. A magyar történetírásban ezt a
kulminációs pontot így említik: Bécsből Budára kerültek a vádlottak (Magyarország története 1790–1848 1.
kötet), a királyi tábla kapott feladatot a per lefolytatásában, amit a magyar
törvények szerint kellett elvégezni. Néhány
kijelölt ügyvéd védte a vádlottakat!! Négyszemközt nem beszélhetett egyikük sem a
védenceivel. A peres anyagot nem vihették ki az épületből. A perjegyzőkönyvek
egyenesen Ferenc császár és király kezébe kerültek! Ez a közvetlen, aprólékos
beavatkozás a mesterségesen lemerevített államügyek intézésébe amúgy is
jellemző volt a mélykonzervatív Ferenc császárra. Metternich véleménye:
„Ausztriát igazgatják és nem kormányozzák”. Előtérben
állott a rendőrminisztérium, amelyet éppen Ferenc
szervezett meg.
„Mindenre ügyelni, megfigyelni
az egyesületeket, ellenőrizni a külföldieket, cenzúrázni a sajtót, mindent a
biztonságért”. A rendőrség a rendszer jelképe volt. Megerősödött a klérus,
visszaállt pozícióiba a jezsuita mozgalom. Ebben a környezetben választhatta volna ügyvédnek a tizenhárom
vádlott Madách Sándort?! Amikor eleve redukáló instrukciót kapott az a néhány,
akit kijelöltek erre a feladatra (de milyen szempont alapján válogattak? – ez
fontos kérdés lehet, olyan kis részigazság, amely nélkül nincs teljes igazság).
Az instrukció: „a fejével
játszik az az ügyvéd, aki túlzásokra vetemedik…” S
éppen a feltörekvésben kiváló Madách Sándor, ez a mindenki által jó prókátornak
feltüntetett nagyon tehetséges rekatolizált férfi,
aki fiának, Imrének a nádori udvarból választott feleséget, szóval éppen ő, aki
jól tudja: hogy a peres anyagok a budai ferencesek zárdájából kialakított
börtönből egyenesen a császár kezébe mennek. Kinek és mikor, miért volt érdeke
tehát a költő nagyapját – ezt a valóban tehetséges, karriert jól építő ügyvédet
és birtokost, szabadkőműves ivadékot – valamiféle „mártírnak”, liberális,
fedhetetlen jellemű, a veszélyt, az országos ügyet saját kárára vállaló, önfeláldozóan
nemes lelkű embert az utókor elé állítani? Mi az igazság, a teljes, részletes
valóság? Már itt érdemes megállnia s elidőznie a további kutatásnak.
Az egyik legkorábbi „kútfő”
kétségtelenül a Palágyi-féle Madách életrajz. Azután
ugyanezt állítja a Harsányi
Zsolt regény is, ez utóbbi hitelesnek elfogadott, de mégis csak írói mű.
Kevesen tudják talán, hogy Harsányit testi fogyatékos
húga olyan önfeláldozással segítette az életrajz dokumentumainak feltárásával
és szorgalmas másolgatásával, gyűjtögetésével szinte önmagát is áldozva az író
érdekében, hogy az valóban páratlan. De ez csak a regény hitelességének
oldaláról nézve érdekes.
Az állításokkal szemben számomra
az abszolutizmus karakteréhez illőbb megoldás a valószínű. Kijelölték – éppen
törekvő tartása miatt – Madách Sándort a perbe fogott „felségárulók” védelmére.
Tehetségét tehát másra – nem a hatásos védelemre – használhatta. Az „eredmény”
is erre utal. Vagy mégsem? S ugyan mi lett az eredmény? Ez nem érdemelne több
figyelmet?
A kijelölés és a köz (ez esetben
a vádlottak kis csoportja) akaratának, óhajának megfelelő megoldás között nem
elhanyagolható a különbség. A „választás” történhetett így is: a vádlottak
kaptak egy szűkkörű ügyvédi listát, kiválasztották
azokat az ügyvédeket, akiket valami miatt jónak tartottak. Ezt a választást
azonban már megelőzte egy másik. A hatalomé. A kérdés fordulhat így: azok, akik
éppen Madách Sándort kérték védőnek, a rossz (helyzet) közül a lehető legjobbat
választották a maguk számára.
Újabb kérdés – milyen szempontból
volt „jó” a Martinovics ügyben Madách Sándor? Kinek felelt meg? Először nyilván
Ferenc császárnak, aki feltehetően pontosan ismerte a kijelölt ügyvédek
névsorát és kivonatolt nacionáléját. Miért pont ezt ne ismerte volna? Ehhez a
nacionáléhoz itt már hozzátapad Madách Sándor rekatolizálása.
Ez viszont olyan új szempont, amelyet nem lehet csak annyira figyelembe venni,
amennyire eddig történt. A rekatolizálás tényét
mindenki hangsúlyozza (?) eddig. Hogy mikor történt az evangélikus hitről a
római katolikus hitre való áttérés? A kiteljesedő ellenreformáció idején.
Nézzük a családi oldalt! Teljes anyagi leromlás éppen a túlzott (Madách János)
vallási áldozat miatt, amelyek a reformációt, a protestantizmust támogatták. A
Madáchok szabadkőműves, szabadelvű, liberalizmusra hajló hagyományai eddig
töretlenek, egyarcúak voltak. A kettőzött portré a prókátor Madách Sándor
esetében jelenik meg először. Le kell számolnia ősei, apja önfeláldozó
protestáns hitével. A realitás kétségtelenül jelen van. De más is. A
feltörekvés szelleme. A későbbiek őt igazolják, a Madách család újra jobb
helyzetbe kerül – ismert tények. Egy valami itt és másutt is azonban mindvégig
háttérben marad (nem is létezik talán?):
a
jezsuitizmus.
A költő nagyapját Migazzi Kristóf váci püspök védelmébe vette,
miután a család korábban tönkrement. Felnevelte, áttérítette a katolikus hitre.
„Azóta a Madáchok katolikusok” – írja nemesen egyszerűen a többiek után Horváth
Károly. A szabadkőműves gondolkodásmódot nyilván nem lehetett áttéríteni egykönnyen.
A liberalizmus iránti hajlam a családi hagyományok között marad. S talán erre
jó a példa később Martinovicsékkal.
Az ellenreformáció egyik legfőbb szempontja itt is, mégis teljesül – a
Madáchokkal újabb tekintélyes, ősi nemesi család fordít hátat a reformációnak,
a protestantizmusnak. Miközben „bizonyítottan” liberális marad a dezertőr. A
portré megkettőződött.
2. sz. perirat
Migazziról
meg lehet esetleg állapítani könnyedén, hogy vagy maga is jezsuita, vagy
jezsuita alapállású, vagy „csak” a térítés harcosa. A rekatolizálás
azonban nem mehetett végbe a jezsuiták nélkül, akiknek törekvései között első
helyen szerepelt Isten egyháza birodalmának, uralmának mind teljesebb
kiterjesztése. A jezsuita rendet (mozgalmat) időről időre betiltották ugyan, de
végeredményben az alapító Szent Ignác óta minden korban, minden betiltás, sőt,
időnkénti üldöztetésük ellenére is rendkívül hatékonyan működtek. A térítésben
jelen voltak, ez egészen bizonyos – legalább az elveikkel. Céljaikkal.
Módszereikkel. S jelen voltak esetünkben később azokon a pontokon, társadalmi
szempontból fontos területeken, ahol a hatalom kérdései dőltek el. Így jelen
kellett lenniük Marczibányi nádor udvartartása
közelében is. Ahol az a Majthényi Anna (katolikus)
nevelkedett, akiről már fiatal lány korában társai fő jellemvonásaként a
különállóságot és a ridegséget (majdhogynem kegyetlenséget) állapították meg. A
jezsuiták különösen nagy energiát fordítottak arra, hogy a mágnás körökben
jelen legyenek, oda beépüljenek akkor is, amikor a rend működését átmenetileg
sikerült betiltania valahol a reformáció, a liberalizmus, a fejlődés és a
szabadság híveinek. Ezek ugyancsak közismert jezsuita magatartásformák.
Központjuk a legteljesebb információval rendelkezett minden korban – jobban tudták,
mi történik a magyar mágnás családokban, mint maguk a családtagok. A korán
árván maradt Majthényi Anna – a költő édesanyja –
nyilvánvalóan hajlama révén is erős hatása alá került a jezsuita tanoknak,
elveknek, módszereknek – ez ad ugyanis a későbbiekben némi magyarázatot a sokat
és sokféleképpen emlegetett keménységére, ez ad igazi választ valóságos „lelki
erejére” – de bizonyosan bigottságára is. Amellett ez tartalmazhat választ arra
– miként lehetett egyik legkedvesebb szívközeli
embere egy bigottan katolikus, csak az önigazságot ismerő, a császárt és
Istent, legfeljebb még a családi érdekeket tekintő nagyasszonynak éppen az
evangélikus Szontagh Pál? Soha igazán fel nem tett kérdés ez
talán. Soha következetesen végig nem vitte senki ezt a gondolatot. – A jezsuitizmus erkölcse a cél eléréséért és annak minden
áron való megtartásáért, mintha itt mindenben nyomon követhető lenne!
Migazzi
sugalmazhatta – ha máshogy nem, közvetve időben, minden másban – ezt a
házasságot, amelyről nagy elismeréssel szólnak: „lám milyen ügyesen csinálta a sztregovai prókátor, kikapta ezt a kemény lányt és már vitte is a fiának Budáról Sztregovára,
s szerzett vele szövetségest, keményet, célratörőt a gazdálkodásban, de
mindjárt vagy tíz jó községet is…”
Marczibányi
közelében nem lehetett jezsuiták nélkül élni. Éppen azért, mert maga a nádor
nem volt az! Éppen azért, mert környezetében találhatók azok az Orczyak is, akik között a „rebellis” mágnások egyik
vezéralakja Orczy László báró is fellelhető.
Éppen oda törtettek mindenfelé maguk is, ahol a hatalom egy-egy jelentékeny
csoportja (és persze a pénz jó része) összpontosult, másfelől viszont főként
oda, ahol a rebellis magatartás megfigyelhető-ellenőrizhető volt. Nem lennének
jezsuiták, ha éppen Marczibányi nádor udvarát kerülték
volna el azokban az években, amikor már visszatérésük is napirenden volt:
amikor maga Ferenc császár adott újabb lehetőséget számukra (az egyetemeken
például) és legalitást működésük felújítására. Valamelyik zugban meghúzódik ma
is az a páter, aki a fiatal Majthényi Annát
érzéketlenné tudta tenni a földi dolgok, a tánc és minden más hívság irányában,
akinek tanácsa egyezett – minő véletlen lehetett ez is! – a rekatolizáltságában
további pozitívumokra törekvő Madách Sándor ösztönös „keresgélésével” jó
feleség után Imre fia számára.
De miért lett volna korábban
bármikor célja az irodalomtörténetnek (legalábbis a negyven évvel ezelőttinek)
felfedni akár csak egyetlen kis ponton az esetleges jezsuita hatás
következményeit? Ki és hol vállalkozhatott volna erre? Ami ennél is fontosabb –
ki és mikor, főként miért kezdte a Martinovics csoport ügyvédjeként emlegetett
Madách Sándort úgy beállítani, mint akit tisztán jellembeli cselekedet vezérelt
(kiállni az üldözött reformerekért, forradalmárokért). Az ügy így ment tovább:
„sokat kellett még szenvednie a Madách családnak ezért a kiállásért”.
És akkor ott van még a teljes
későbbi beállítottságot (például Majthényi Anna
szerepét takargatva) megalapozó „szerző-páros” kiváló személyes kapcsolata és
az első írásos életrajz vonásait meghatározó közös lehetősége: Palágyi Menyhért és a múlt század vége felé
főtanúként közreműködő Madách Aladár, a költő egyetlen fia, Majthényi
Anna kedvenc unokája, sőt neveltje kezében! A későbbiek során pedig ott van Jeszenszky Kálmán főpap, aki az 1930-as évekig a balassagyarmati Madách
társaság alelnökeként nyilvánvalóan minden leírt életrajzi sorhoz kapcsolatot
találó, s részben vagy egészben azokat meghatározó személyiségként működött.
Neki éppúgy nem lehetett oka a Madách családban meglévő és haloványan itt-ott
azért érintett kétféle nézetet (liberalizmus és jezsuitizmus) kimutatni – vagy
segédkezet nyújtani feltárására és a jelenségek reális bemutatására –, éppen
ellenkezőleg történt ez is. Hogyan lehetett volna abban a társadalmi-kulturális-szakrális
determináltságban a kettőzöttséget vagy különösen a jezsuitizmus jelenlétét a
költő édesanyja habitusában megmutatni?
Egyáltalán ezeket
a kérdéseket csupáncsak feltenni mikor lehetett volna (és kinek)? Nincs-e itt
az ideje annak, hogy végre eljussunk Majthényi
Annához? Mert az a kép, amelyet eddig festegettünk róla – néhány valóban
helyénvaló körülmény és jellemvonás kiemelése mellett – meglehetősen sematikus.
Túlontúl egyoldalú: hiányzik belőle a valódi mozgató erő
megismerése, bemutatása és minden más is, ami differenciálná ezt az anyaképet.
Mikor jutunk el hát a nagyasszonyig? Madách legerősebb, talán legérzékenyebb
kötődésének alanyáig?
A nehéz özvegyi sors, a kemény
jellem, a karrierizmus s a „hófság”-hoz ragaszkodás, a bigottságba forduló magatartás
emlegetése nem sokáig lesz fenntartható. – Miért nem elemezzük Majthényi Anna valamennyi
levelét ?
Majthényi
Anna levelei? Kerényi Ferenc Horváth Károly alapműnek
jelölt s már említett kötetéről szólva (Irodalomtörténet 1985. 3. sz.) kiemeli
a bibliográfia naprakész frissességét. Az idézett levelek azonban itt is
sztereotipen ismétlődnek, az egyik biográfiaszerző a másiktól vesz át részeket.
Kerényi Ferenc dicsérete mindenképpen helyénvaló,
mégis…
3. sz. perirat
Mi
lehet az oka annak, hogy a leggondosabb, leginkább naprakész bibliográfia is mellőzni tudja a kezdetek, a Palágyi Menyhért-féle életrajz
hibáit elsőként feltáró bírálatot, Morvay Győzőét?! Palágyitól indult ugyanis minden máig ható ferdítés a
kétségtelen érték születésén túl. Balogh Károly talán valóban sok mindent
kiigazított későbbi életrajzában, de végeredményben ugyanoda tette a
hangsúlyokat – ahová Palágyi Menyhért! Az „elpalágyítás” (Morvay kifejezése)
pedig folytatódott, és csak a legutóbbi idők hoztak némi változást meg más
eredetiket is, kiigazítva egyelőre még csak szakmai körökben (mint például a
„magányos költő” és a „magányos mű” cáfolata). Erről éppen Horváth Károly
munkájával kapcsolatban emlékszik meg Kerényi Ferenc.
De mégis! Hova tűnt az irodalomtörténetből Morvay
Győző Palágyi-kritikája? Miért tesz mindenki úgy,
mintha nem is létezne? Miért nincs annak a legkorábbi bírálatnak bevallott
követője? (Gondolom, a kritikai kiadás mégsem mellőzheti majd.)
Morvay
bírálata Palágyi Menyhért Madách életrajzáról és
költészetének bemutatásáról elsősorban azért érdekes, mert „eltűnésével”
felvetődik a kérdés – kinek, miért volt érdeke, hogy ezt a kezdeti (1900)
szellemi ütköztetést ne vigye tovább az irodalomtörténet? Újabb eredményeink
mellett – Madách nem volt apolitikus, nem volt pesszimista, esetleg még
vallásos sem (?), lásd András László
vihart aratott könyvét, és hogy főműve nem pesszimista, meg így tovább – számon
kell tartanunk azokat a forrásokat (így például a Palágyi-félét),
amelyekből mindenki merített, s amelyek eleve
manipuláltak voltak. A cui
prodest? (a kinek fontos? kinek
érdeke? kinek használ?) kérdése miatt – számomra
legalábbis – a Morvay által főtanúnak említett Madách
fiú – Aladár – azonnal és véglegesen a középpontba kerül. Madách Aladár megéri
majd rövidesen a nagytanulmányt, amelyet róla készít valaki, most és itt csak
annyit, hogy miként Morvay is hangsúlyozza, főtanúi
minőségében meglehetősen gyenge lábon állhatott – ez különben egyszerű
következtetéssel is belátható. Amellett egy olyan különcről,
amilyen volt (lóval járt Pestre, Angliában tanulmányozta a spiritizmust, ő maga
híres spiritiszta volt, a spiritekkel tárgyalva vette
feleségül Fekete Máriát, egyik médiumát, egykor szolgálóját a Huszár-háznak, a spiritek mondták neki azt is, hogy halálosan beteg
édesanyját félrelökje, de minek ezeket folytatni?), szóval e különcről sok
minden jót is el lehetne mondani, csak azt nem, hogy tárgyilagos lett volna.
Nem is lehetett. Élete nagy részét apja haláláig nem is otthon – Pesten
töltötte. Kedves és lekötelezett, elfogult unokája maradt mindvégig Majthényi Annának. A nagyasszony rejtőzködése Aladártól
„indul”, és hosszú időn át mind a mai napig tartja magát. A vele kapcsolatos
hangsúlyok természetesen(?) másmilyenek, mint
amilyenekkel illetni szükséges lenne most már. Nézzük akkor a Morvay Győző-féle „eltűnt(etett)” bírálatot, a „palágyításról” szólót.
Mindenféle bibliográfia az élre
teszi (érthetően) Palágyi Menyhért művét, az egyik
alapozót: Madách Imre élete és
költészete, Budapest, 1900. Morvay Győző ezt
három évvel megelőzve írt egy tanulmányt: Magyarázó
tanulmány Az ember tragédiájához (Nagybánya, 1897), amelyben az előző
véleményeket ismertette, Palágyi munkájáról szóló
bírálata a bírált mű megjelenésének évében a
Budapesti Szemle különlenyomataként (279. sz.) látott napvilágot. Ebben a
bírálatban szó szerint ízekre szedi Palágyi kötetét,
amely mindmáig mindenféle bibliográfiában szerepel, és minduntalan hivatkozási
pontja a mai irodalomtörténet-írásnak is. A bírálat egyebek között rámutat
arra, hogy miközben tíz évig(!) váratott magára a mű
megjelenése – nem megy tovább semmivel azoknál, akik Palágyit
megelőzően (így Morvay is) írtak Madáchról.
Felsorolja a szerzőket, élen említve a literátor Bérczy
Károlyt, majd Gyulai, Riedl, Bayer
következik. A bírált mű szerzője Morvay szerint csak
keveset kaphatott a főtanútól, Madách Aladártól, aki mindössze tizenhat éves
volt a költő halálakor. A helyszín, mint tanú, ugyancsak kevés adattal szolgált
– különben nem váratott volna évtizedig magára a mű a megjelenéssel – így szól Morvay Palágyi munkájának
úgynevezett külső körülményeiről, miközben hozzáteszi epésen: „a belsőről
hallgatok…” Mégsem ezt teszi, mert olvasható olyan rész is a bírálatban, ahol
szó szerint „szemenszedett valótlanságnak” nevezi a kérdéses szövegeket. A
tények és hangsúlyok „elpalágyítása” tehát
megkezdődött – Morvay Győző 1900-as bírálata
„nyomtalanul” eltűnt(?).
Talán rá lehet mutatni itt a
szerző Palágyi Menyhért és Madách Aladár bensőséges
viszonyára. Hozzájuk társul még ugyancsak a spiritizmusba hajolva a később jobb
utakat találó Komjáthy Jenő, a költő
és Palágyi Lajos nevű fivére. A csoport
Balassagyarmaton töltött idejét érdemes lenne alaposan megvizsgálni, s
végeredményben idetartozó tény az is, hogy Palágyi és
Madách Aladár közösen egy csődlapot szerkesztett, amelynek kiadását Madách
Aladár finanszírozta (nem sokáig, mert hamarosan megbukott a lap). A Morvay-bírálat néhány további részlete újabb fényt vetít
arra, miért merülhet fel a szándékoltság
kérdése, amikor Palágyi művét vizsgáljuk. Morvay Győző nyilván az egyoldalúságra céloz, amikor szóvá
teszi: Palágyi könyvéből két kivételtől eltekintve
teljességgel hiányoznak Majthényi Anna és a költő
feleségének, Fráter Erzsébetnek levelei! Ugyanígy hiányoznak Fráter Erzsébet
válás utáni levelei is (mit mondjak? máig hiányoznak a
hozzáférhetőség szemszögéből nézve). Pedig ezek a levelek már ideje korán
rávilágíthattak volna arra a valóságra, amelyben Fráter Erzsi és Majthényi Anna, s persze maga Madách az egymásnak feszülés
poklában élt. „Tetszetősebb” és főként egyszerűbben
megrajzolható modellt talált Palágyi nyomán
sokáig az irodalomtörténet a férjét hűtlenül megcsaló feleség motívumának
túlhajszolásával.
Néhány tárgyi tévedés is
jellemző erre az „alapműre”. Ugyancsak Morvay teszi
szóvá (elsőnek), Palágyi többször ott is Cserny Marit
emleget, ahol pedig Madách Imre nővérét, Máriát kellene említeni. Nem Szontagh Pál édesanyjával, hanem Majthényi
Annával esett a történet, amelyben az ominózus és a későbbiekben beigazolható
vélemény elhangzott „az ilyen lánynak udvarol az ember, nem veszi el…” (Fráter
Erzsiről). A házassági dráma végkifejletében Szontagh
Pál nem vett részt, a losonci megyebál után ő nem volt a bikóci
pusztán. Henriczy lelkésznek ezzel kapcsolatos
állítását maga Szontagh cáfolta, míg Fráter Erzsi Sztregováról történt eltávolításáról Palágyi
egyszerűen tudomást sem vesz, és így tovább mindenhol a kényes pontokon tévedve
(?!). A „palágyítás” máig
tartja magát. Majthényi Annát „takargatja”, míg
Fráter Erzsi „bűnét” kiteregeti (miközben éppen Majthényi
Annáról nem ad felvilágosítást!).
Érdekes és jellegzetes, hogy a
tárgyi tévesztések (ferdítések, szándékoltságok?) Palágyitól
Morvay kiiktatásával miként mennek tovább az
amúgy mindenképpen jeles műnek számító Horváth Károly Madách-kötetébe is.
Horváth Károly is azt írja könyvének ötvenedik oldalán Fráter Erzsébetről, Szontaghról, Madáchról szólva, hogy Szontaghnak
volt a véleménye, miszerint ez a lány nem feleségnek való. Nyilván egyenest Palágyitól érkezik az egyik legelső tendenciózus ferdítés
egy 1934-ben megjelent műbe. Makacs adat. Majd száz
évet átvészelt immár! Mégis miért érdemel szót ez az egyetlen kis tény? Miért
fontos ez? – Még a látszatát is kerülném annak, ha Palágyi
helyében lennék, Madách Aladár lekötelezettjeként, barátjaként, hogy Majthényi Annáról leírjam: a nagyasszonynak eleve rossz véleménye lett volna
eljövendő menyéről! Kicsit változtatnék a beállításon, végül is nem nagy dolog, s édes mindegy az olvasónak – ki, mit és mikor mondott.
A történet legyen kerek. Majthényi Anna legyen benne
küzdelmes életű, szigorú ám igazságos matróna. Csakhogy a kis ügyekből lehet
következtetni – s most ez a dolgom – a nagyobbakra. Sőt, az egészen nagy és
jelentős dolgokra, például a szemlélet
alapjaira. Ha ez szándékoltan pontatlan – akkor sok minden az még! Végig
baj volt amúgy a történet logikájával is: Szontagh
Pálra sehol sem jellemző (levelei tanúsítják, a Madáchéi úgyszintén) a
hétköznapi durva ízléstelenség, illetve hogy mint
Fráter Erzsébet korábbi udvarlója ilyenféle megjegyzéssel sebezze legjobb
barátjának közismert érzékenységét. De hát Morvay ezt
már amúgy is cáfolta, nyilván Szontagh nyomán,
1900-ban!
Megmaradva most már az
időrendiség gyakorlatánál és az úgynevezett kicsiny dolgoknál (amelyek mégiscsak
a legjellemzőbbek éppen „méretei” miatt, s amiatt, hogy senki nem veszi őket
komolyan, nem nagyon igazítgat rajta senki semmikor) – alaposabb tárgyalás alá
kell vonni azt az „apró” tényt, miszerint Majthényi
Anna csak fia unszolására írta hazahívó szép üzenetét jövendő menyének: aki az
eljegyzéskor még Biharban, Cséhteleken élt. Mit
jelenthetett vajon a három szereplőnek: Madáchnak, Fráter Erzsinek és Majthényi Annának a „beleegyező” levél, amelyet Horváth
Károly így említ: „…Madách, úgy látszik, rábírta
anyját, hogy megnyugtató levelet írjon eljövendő menyének”.
4. sz. perirat
A
dolgokat-történéseket itt is különválasztja mindenki. Ha ugyanis együtt,
folyamatban néznénk – esetleg nagyobb elődráma
rajzolódna ki, mint amilyent a Majthényi Annáról festett
kép elviselne. – Azt elismerjük és hangoztatjuk mindenütt (igaz, elég közvetett
módon, semmi konkrétumot, semmi levelet nem soroltatva fel!), hogy a költő
anyja ellenezte a házasságot Fráter Erzsivel. De ez a tény már különállóan
jelenik meg: Madách jóval a házasságkötés előtt 1844-ben elköltözött anyjától, Sztregováról. Holott talán a két momentumot nem lehet
kettéválasztani. Legfeljebb a palágyítás módszerével.
A fikció találhat „tárgyi bizonyítékot”, bár ez nem elsősorban a levelek között
kereshető – Madách duzzogva jött el hazulról házasságkötése előtt. Bizonyos
kölcsönös zsarolás eddig is, korábban is felfedezhető volt anya és fia között,
akár csak a gyerekkori dolgokat nézzük is. És akkor
íme egy kísérlet arra, hogy magyarázat (első számú) szülessék: Madách egyik
levelét idézi a Csesztvéről szóló kiadvány (1986). A
levélrészletben Madách az elvonulás előnyeiről, az olvasás és írás szépségeiről
vall 1844 májusában, és megemlíti költözését is (ami később történhetett,
közben beteg is volt stb.), csakhogy az –
mit ír levélben az ember, több dologtól függ. Függ a helytől, időtől, de
legfőként a személytől, akinek írja. S még attól is, mit akar hinni az ember
önmaga érdekében, különösen, ha fáj az igazság. A személytől annyiban függ,
amennyiben a napló is, a „későbbre tett” olvasóktól… minden esetben!
A sorrend a következő: Madách
kedvezőtlen, rossz anyagi helyzetben van, amikor anyjától Csesztvére
költözik. Miért? Nincs érdemleges válasz erre sem. A tény továbbá ekkor ez:
pironkodva előbb kéri vissza az oda kikölcsönzött pénzt jóbarátjától,
Szontagh Páltól! A levél kelte 1844 vége, Csesztve. Elköltözésének oka legalábbis összetett, miként
sok minden más is, amiről ezt vagy azt állított a történetírás magabiztosan,
egyértelműen. Túlontúl magabiztosan a legtöbb esetben. Mint házasulandó
fiatalember, Madách ekkor még nem rendelkezett semmilyen önálló vagyonnal,
összeggel. Nyilván nála sem történt másként, mint erősen kordában tartott
apjánál, aki végig bizonyos „zsebpénzt” kapott Majthényi
Annától! Talán nem akart kérni Madách Sztregováról.
Inkább pironkodott minden részlet és magyarázat nélkül barátjánál. Szontagh előtt amúgy sem lehetett titka. Feltehetően
ugyanis többet tudott sok esetben éppen az anyától a fiúról, mint magától
Madáchtól a dolgait illetően. De maradjunk ebben a nyomvonalban egyelőre. Ki
mit mond erről a csesztvei tartózkodásról? Horváth
Károly a második számú magyarázattal ezt: Majthényi
Anna „átadta fiának a csesztvei birtokrészt az ottani
kúriával, gazdálkodjon ott Imre, beleegyezett a házasságba, de nem kívánt egy
fedél alatt lakni amenyével”. A csesztvei
birtokrészt nem kellett átadni (az egyezkedés az anya és gyerekek között jóval
későbbi történet). Madáchnak nem kellett – nem is nagyon tudott, hiszen később
is könyvből tanult – gazdálkodni. A dátumokkal itt több baj van. Madách Imre
1844 végén költözött Csesztvére, és akkor még nem
egyezett bele a házasságba Majthényi Anna, aki csak
1845 tavaszán írta levelét jövendő menyének. Talán ezért ment el a fiú (és még
néhány oka lehetett, például az, hogy Fráter Erzsi sem örült volna az anyós
közelségének).
Erről valamivel több mondható,
mint amit Balogh Károly nyomán mondhatnánk: „ez a házasság már az elején
megpecsételődött szomorú sorsában…” Házasságuk gyötrelmesen indulhatott, ismerve a költő befelé néző, önmagát
vizsgáló erős hajlamát, anyjához kötődésének már-már oedipusi
tartalmát, ismerve Majthényi Anna karriervágyát
fiának ügyeiben is. S nem éppen nevető harmadiknak ott volt a bihari gyökerű
Fráter Erzsi, aki úgy jöhetett ebbe a házasságba (külön anyai levél megy
érte!), mintha távozna belőle! Sokkal több itt a dráma, az ősellentét, mint amennyit eddig feltárt az irodalomtörténet,
pontosabban, amennyire eddig érdemesítette ezt a tényt.
Egy másik verzió szerint (hármas
számú magyarázat) Madách azért költözött Csesztvére,
mert így közelebb került Balassagyarmathoz, ahol éppen ezekben
az időkben vállalt tudósítói munkát a Pesti Hírlap számára, és rendre eljárt a
megyegyűlésekre. Tetszetős, kétségtelen, egy hibája azért ennek is van (Miklós
Róbert Madách Imre csesztvei
évei. Balassagyarmat, 1964), esetleg éppen az, amire egy később (1852-ben)
történt tárgyalás mutat, hogy ugyanis a város és a Madách család között
egyezkedés folyt az örök áron vett lakás tárgyában. A Madáchoknak a
vármegyeházán volt lakásuk, ahol mindenkor megszállhattak a megyegyűlésekre
jövet. A palágyítás „szemérmes” mindenben, ami Majthényi Annát kellemetlen oldalról érintheti. Hogy
ugyanis egyéb jó (vagy inkább rossz) oka volt az elköltözésre a fiúnak az
anyjától.
A csesztvei
évekről alig tudunk valamit. Palágyi Menyhért Madách
szellemi életének „lapos völgyét” láttatja benne, ahonnan a költő, politikus
(nála inkább csak költő!) Sztregovára költözve később
önmagához tér vissza! Az apolitikus Madách és az átmenetileg idilli házasságba
történő visszavonultság hamis képe ekkor rajzolódhatott ki: Csesztve
és a házasság évei agyonhallgatottan vonulgattak tovább az irodalomtörténet
lapjaira. A későbbiekben tárgyalandó Miklós Róbert (1964) listája
elgondolkodtató lehet.
5. sz. perirat
Tények:
az életrajzok alig érintik a meghatározó, alapozó hét évet, amikor pedig a
közéleti Madách saját családi körben élve nem csupán félszáz versét írta, de
írt mást is, kezdetben cikkeket a Pesti Hírlapnak, aztán (Sőtér
István) esztétikai munkákat. Itt volt megválasztott megyei főbiztos (1846), itt
élte át (részben betegen) a polgári demokratikus forradalmat és
szabadságharcot, családjának tragédiáit (Mária nővére, sógora, unokaöccse és
Pál fivére halálát), itt születtek gyerekei. Innen hurcolták el a darabontok,
itt írta korábban (1847) Szontagh Pál és Pulszky Ferenc társaságában a Nógrádi képcsarnok portréit… A legdúsabb
életszakasza ez az idő. És lehetne folytatni a sort. Mégis elválnak a dolgok –
külön értékelődik elsősorban kézenfekvő
párhuzamokat erőltetve a csesztvei líra és a családi
élet. És külön minden más. A politikai küzdelem, sőt maga a harc is. Ebben
semmi szerepe se lenne a háttérnek? A feleségnek? Nézzük hát a listát!
Miklós Róbert 1964-ben, a
centenárium évében így foglalja össze a „csesztvei
csendet” (az irodalomtörténet csendjét) – Palágyi
kimondta a szentenciát és művéből sokan merítettek, ám ez esetben nem volt mit,
mert mit is lehet meríteni egy lapos völgyből? Voinovich
Géza sem mond többet (a lírát elemezve), Balogh Károly úgyszintén alig valamit
szól erről a hét évről, a legtöbbet talán Barta János
árul el (Madách Imre. Budapest, 1943)
– de ő is elődei adatkészletét használva forgolódik rajta. Krizsán
László már más szempontból közelített – egyszerűen átment a másik oldalra
(képletesen persze), és bebizonyította fordulópontot eredményező gyűjteményével
(1964) Madách politikai aktivitását,
emberi azonosulását költői önmagával és főművének híres végsorával: „Ember küzdj és bízva bízzál!” Talált valamit, ami egységes, ami
harmonizál: a szó és a tett azonosságát.
De miért akkor e súlyos csend
egy másik egység észrevétele körül? Miért nincs feltárható nyoma annak, aminek
pedig lennie kellene – Madách kiteljesedett élete s ebben a család, a
feleség szerepe, a kor reformküzdelme és az erőt adó háttér kapcsolata. Ez hová
lett? Kínos, hogy ott „megáll a tudomány”, ahol nincsenek levelek. A Madách
házaspár Csesztvén természetesen nem levelezett.
Maradnak a versek, amelyek minden sorát (s persze minden költői érzékenységből
eredő túlzását) szó szerint vetítgetjük a csesztvei
hétköznapokra. Ötven körüli a számuk a csesztveinek
mondott verseknek, és nem tudom hány sora, hány képe lehet összesen – talán
elemezni lehetne a számítógépes technika segítségével ezt is, egészen pontosan.
– Hétszer 365 napot azonban nem lehet néhány verssorral kitölteni. A palágyítás szempontjai szerint ezt a hét – minden
tekintetben jó – évet el kell bagatellizálni? Amolyan kisiklás lenne ez a költő
életében, hiszen Majthényi Anna előre megmondta – nem
lehet jó ez a házasság. És utólag mindenki előre megmondja – továbbra is. A
magyarázat többféle. De a hét év akkor is létezik.
A Madáchot leginkább meghatározó
Csesztvén eltöltött hét esztendő nagyrészt
feszélyezett, kényelmetlen általánosságokként értékelődik. Az egységet itt is
meg kellene teremteni, amiként Krizsán László máshol
ezt kimutatta. Palágyi Menyhért viszont inkább
elhallgat, semmint valótlant állítson: „szellemi életének lapos völgye”!
Dicsérni itt nem lehetett ildomos: a házassági válság
visszavetíti árnyait. Keresgélünk a verssorok között utólagos igazolásokat a
hét évre. Fogadjuk el a Csesztvéről legutóbb kiadott
kis füzet (Tájak Korok Múzeumok kiskönyvtára 252) idevágó összegzését? – „A csesztvei évek áttekintésével az
írói életút egy rövid időszakában egy helyszínhez kötődően az egyéni lét, a
közélet és az alkotás (egyedi, általános és különös) sajátos, jellegzetes, az
életszakaszra jellemző együttesét lehet kimutatni” (sic!). Igazán egyszerűnek
tűnik.
„Ki lehet mutatni” azonban még
néhány dolgot. Például Matolcsy György (bácsi, ahogy Kálnay László írja később) valódi portréját a nagyasszony,
Madách és Fráter Erzsi, s az 1847 körül már elmaradozó Szontagh
Pál (Libetbánya követe), a házasság „intimitásának”
környékéről, de minden másról is, ami innen – Csesztvéről
– Matolcsy jóvoltából szinte azonnal Sztregovára ment: hírként. – Hírként, amivel a nagyasszony
figyelni tudta távolról kedves, egyetlen Emikéjét. Enélkül hogyan lehetett volna meg nyugodtan? Alig van nyoma ugyanis az anyós jelenlétének a hét esztendő alatt! Kerényi Ferenc egyik előadásában (Balassagyarmat, 1983) Majthényi Annáról elmondta mindazt a jót, amit el lehetett,
kiemelve azt is, hogy a gyerekek születésénél jelen volt, sőt egy alkalommal, a
néhány óráig élt elsőszülött Imre esetében kényszerkeresztelést végzett. De itt
aztán megszakadtak a szálak. Honnan
értesült az anya és anyós a továbbiakról? Miért nem került eddig a figyelem
középpontjába az az ellentmondás, hogy a mindent
meghatározó sztregovai nagyasszony relatív nyugalma
mögött milyen információs források buzognak? Egyetlen szereplő jöhet itt
számításba: a Majthényiaknak mindenoldalúan és örökre
lekötelezett Matolcsy György. A „szerencsés
természetű” (Miklós Róbert) ember, akit már Palágyi
is Madách jóbarátjaként jellemez. Máshol és másoknál
mindenhol – Madáchnál is természetesen! – ilyen minden szempontból pozitív kép
él róla máig.
Úgy tűnik, Matolcsy
György nagyon hibátlan ember volt szerencsés természetével. Úgy tűnik továbbá,
hogy ez a Matolcsy György – mindenki kedvence –
nagyon vigyáz magára, azért is szerencsés lehet a természete. Aki nagyon vigyáz
magára, annak lehetnek takargatnivalói. Nem nagy bűnök persze. Más szóval Matolcsyt én Majthényi Anna egyszerű családi besúgójának tartom, ami
részéről nem nagy bűn. Tény, hogy Madách Imre börtönéve alatt „híreket kapott
otthoni dolgairól” (felesége állítólagos ügyeiről, amelyeket egyszer valakinek
már pontosan rekonstruálnia kellene, beszámítva minden körülményt, a
terhességet, a vérömléseket, a himlőt, és az időt stb.), szóval a híreket Csesztvéről valakinek minden korban továbbítania kellett.
Bóka László azt írja (Madách hagyatéka.
Kortárs 1964. VIII. évf. 10. sz.): „Felesége jóhíre a
világ száján, s a házasságot amúgy is helytelenítő anya meggyőzi, hogy a hírek
igazak, hogy a felesége hibája bűn, amit nem szabad megbocsátani neki”.
Felesége jóhíre a világ száján: micsoda manipuláció folyhatott Csesztvén és Sztregován! Miféle
szerepe lehetett ebben a szerencsés természetű Matolcsy
Györgynek és magának Majthényi Annának, aki fia
váratlan bebörtönzése miatti érthető anyai gyötrődésén túl feltehetően
elérkezettnek látta az időt valamire, ami régi vágya lehetett – megszabadulni a
nőtől. És ekkor Fráter Erzsi már elindult azon az úton – vagy inkább így –
betért betegségének végső zsákutcájába, ahonnan – különösen, mert senki sem
vette komolyan ezt a kezdődő elmebeli folyamatot, következésképpen nem is
gyógyíthatták időben – már soha nem volt visszatérése. Jellemzőnek tarthatjuk a
Madách életrajzok elnagyolt részleteinek ismeretében, hogy erről az egyetlen L.
Kiss Ibolyán kívül érdemben eddig senki nem beszélt még. Márpedig ennek pontos,
szakszerű és visszafelé következtető alapos vizsgálata nem maradhat el. A
nehezen összeállítható biográfiai tényekből szakorvosi utólagos diagnosztizálás
elvégzése amúgy érdekes és szép feladat lenne egy biográfusnak és egy
pszichiáternek egyaránt. A visszairányuló, a tényeket, pszichopatiás
folyamatokat egyeztető munkát mindenképpen el kellene
végezni, különösen ha csak a csesztvei versek azok,
amelyek erről az időről „vallanak”. A maga is pszichoterápiával foglalkozó
írónő még kitért erre a körülményre. Szakorvosi véleményt mondatott mással –
tehát még attól is óvakodott, hogy ő maga, az „elfogult” mondjon valamiféle
véleményt az asszony, Fráter Erzsi már Csesztvén
kezdődő tragédiájáról! (Moravcsik: Elmekór- és gyógytan. 1912). Az eskór,
az elmesorvadás, az epilepszia nem hirtelen tör rá az emberre. Az agysorvadás
okát egyébként nem ismeri a tudomány. Hosszú folyamat, amelyben jól kivehető
állomások vannak. Ezek között első helyen
éppen egy másállapotban ért erős sokk
– Madách elhurcolása, amelynek előzményeiről a feleség semmit (!) nem tudott,
tehát a legcsekélyebb módon sem tudott rá előre felkészülni – megzavarhatja a
normális idegrendszert, s ez később megmaradhat, alapja lehet a gyógyíthatatlan
betegségnek. Legalábbis meggyorsíthatja a hajlam kifejlődését. Fráter Erzsébet
(máshogy fogalmazva) már Csesztvén súlyos elme- és
idegkárosodáson esett át, amelynek lehettek mások előtt – például Matolcsy György, az elcsapott (?) medikus előtt –
érthetetlen, furcsa és szokatlan, „erkölcstelen” megnyilvánulásai. Ezzel több
tehát a máig „rejtélynek” megmaradt tények száma Csesztvén:
az ugyanis, hogy megcsalhatta-e betegen, terhesen, himlősen, kétségbe esve stb.
férjét az asszony vagy sem?
Folytatom Matolcsy
György szerencsés természetének portrészerű felvázolását, miközben magam is
elismerem – őt esetleg mindvégig a teljes, emberbaráti szeretet vezette, és
mindannyiszor meg volt győződve arról, hogy jó ügyet szolgál, ha a híreket Csesztvéről a nagyasszonynak továbbítja – talán egy kicsit aszerint árnyalva, ahogy Majthényi
Anna látni akarta a valóságot. Matolcsy sokoldalúsága elképeszt. Jó gazdálkodó –
ő gazdálkodott Csesztvén, amiként nem Majthényi Anna, hanem Bory István
gazdálkodott a jóval nagyobb birtokon Sztregován. Matolcsy György „ismeretlen okból” elhagyta az
orvosegyetemet, tanulmányait nem fejezte be, beállt házinevelőnek
Csesztvére a Majthényiakhoz.
Madách tehát örökölte anyja családjának kedvenc belső emberét, és nyilván úgy
vette át először a csalomjai birtokra, majd Csesztvére mint családi ereklyét, ami persze sérthetetlen
is, olyan ami-aki megszemélyesít valamit, ami szent, Majthényi
Annát. Házitanító, gazdatiszt, háziorvos, „belső és titkos tanácsos”, verselő
aranyember (Szontagh és Madách versenyre szólította,
amelyben mérsékelt sikerrel részt vett). Az örökké betegeskedő költő mellé éppen
orvosi szempontok miatt kerülhetett szinte testőrnek. Madáchot még az
eljegyzésre is elkíséri a bihari Cséhtelekre Fráter
József, Erzsi apjának kastélyába. Sokoldalúan
megalapozták tehát jelenlétét azok az erők, amelyek mindenről dönteni
tudtak, mindenről tudniuk kellett, mindenben egyedül illetékesnek ismerték el
önmagukat. Egyébiránt pedig Madách nem szaladozott az orvosokhoz (nem lehetett
jó véleménye róluk), mert egészségi kúrákra is bizonyos felvidéki paphoz járt,
de mindez eléggé közismert. Matolcsy távozásának a
története az 1840-es években a pesti (bécsi?) orvosegyetemről, eddig
feltáratlan oka mindenképpen közelebb vinne bennünket a Matolcsy-féle
helyi szindróma jelentőségének
megismeréséhez. A kulcsszereplőnek tekinthető, valóban fontos „tanú”
megismerésén túl, ez Madách Imre, Majthényi Anna és
Fráter Erzsébet csesztvei (s nemcsak csesztvei) életének árnyaltabb felvázolhatóságát is
szolgálná. Tulajdonképpen csak sajnálni lehet, hogy éppen Matolcsy György, ez a Madáchcsal szinte test- és lélekközelben, ugyanakkor feltehetően Majthényi
Annával is igen szoros kapcsolatban álló szerencsés természetű ember nem
vezetett naplót, nem írt sem monográfiát (pedig Csesztvén
ez „divat” volt), sem biográfiát, sem mást (ha ugyan igaz ez is, mert ezen a
nyomon még el lehetne jutni legalább valamiféle levelezésig stb.). Személye
pedig mindenütt előfordult, amíg az ún. csesztvei
évek tartanak.
„Különös mulasztásról” ír Sőtér István Álom a történelemről című
korszakos tanulmányában (Akadémiai Kiadó, Budapest, 1965). Ezt talán egyedül ő
tette eddig szóvá, ám mást is mond ugyanott, mégpedig azt, hogy a mulasztás
mögött – hogy ugyanis Majthényi Anna fia bebörtönzése
után közvetlenül nem vette magához annak hátramaradt
családját! – homályos okok húzódnak meg. Még ennél is tovább vezet
gondolatban az a közbevetése, amelyben kiemeli, hogy nemcsak számunkra, hanem a „házassági dráma szereplőinek számára
is” homályos okok lehettek a mulasztás mögött.
6. sz. perirat
Unokája,
Madách Aladár keményszívű, erős akaratú nőnek nevezte Majthényi
Annát. A tények: 44 évesen öt gyerekkel maradt özvegyen egy nagybirtok
gondjaival, neveltetése Majthényi Mária Marczibányiné mellett nyilvánvalóan bizonyos eszményképeket
oltott belé az emberi erkölcsről, tartásról és nemkülönben egy soha nem szűnő
etikett-mániát is. Sztregovai életének egyik
közvetlen résztvevője, mindennapos vendége Henriczy
lelkész volt, akinek fia L. Kiss Ibolyának így festette le a nagyasszonyt: a
bécsi Burg szelleme lengte körül a házat
amelyben lakott, strindbergi anyós volt(!), nem
ismert más igazságot csak azt, amit ő annak tartott… Lehetne folytatni, de
magam, ennél az „önigazság”-nál megállok, nem megyek
tovább, mert a legfontosabb pontnak vélem Majthényi
Anna habitusának, pszichikumának vizsgálatában. A kiindulási pont az ugyanis,
ahonnan a sok tekintetben hősiesen viselkedő (családja, gyerekei érdekét
mindennél előbbre helyező) asszony személyisége „megragadható”, elemezhető. A legerősebb
pont azonban Majthényi Anna igazi gyengéje is egyben.
Olyan, amelyben elárulja magát. Amelyben megmutatkozik jezsuita-alapú
neveltetése, amely sok kínt és keservet jelentett mindazoknak, akik
környezetében éltek, amelyben fiának mindenkor része volt, menyének csak (?)
közvetve jutott belőle, de az is elegendő lett ahhoz, hogy előre megbuktassa Fráter Erzsébetet. Ez utóbbi taglalása ezúttal
itt szükségtelen – mindnyájan tudjuk, mit jelent „előre buktatni”: az előre
megfogalmazott ítélet előítélet, amely azonnal valóságossá lesz, mihelyst az
előítélet alanya a legcsekélyebb hibát véti. És ki nem vét hibát?
De lássuk, mit jelent a Majthényi Anna jellemzéséhez állandóan hozzátapadt
bigottság? A túlbuzgóságot maga a vallás sem tartja helyénvalónak, sőt,
eszközeivel küzd ellene, elítéli a bigottat akkor is, ha olyan személyről van
szó, aki valami miatt fontos az egyháznak. A bigottság és az önigazság
többnyire párban járnak – ezért lehet az is, hogy az egyház kivetni kényszerül
saját épsége és egysége érdekében az önigazságot
keresőt, a bigottat.
Van más fajta erkölcs is természetesen.
Más fajta erkölcsiség a vallásban. Amikor az ember a transzcendens értékekhez
mérve magát állandó önkontroll alatt áll. Ettől tér el az önigazságot érző,
hívő és tápláló ember alapvetően. Az első tragédiát Majthényi
Anna önmagának okozta, amikor (közismert
tény ez is) még fiatal lány korában a Marczibányi
házaspárnál nevelkedve megvetette környezetét léha(?)
magatartásáért: kirekesztve önmagát a nádor házában forgolódó fiatalok, mágnás
ifjak és lányok közösségéből. Ebben a helyzetben egy szelíd lelkű kérő – s
hozzá egy jó képességű após! – megoldás számba mehetett; kitörni, kivonulni,
aztán bevonulni valahova, valamibe, ahol maga körül mindent meghatározóvá
válhat. Alkalmas minden: a terep, a birtok, a feladat, az após, a férj, a
környezet, a társadalmi közeg, a Ferenc császár „igazgatta” ország, a
reformáció viszonylagos háttérbe szorulása (1823-ban a nemesi elégedetlenség
hulláma éppen ez ellen tört). Alkalmas minden később is: a gyerekek, köztük a
könnyen kezelhető, feltűnően anyásra nevelt Emi, Károly és Pál (a kedves
törek-vő), a lányok, Mária és veje is – Huszár József, aki sajnos hamar
meghalt. Alkalmas emberek veszik körül akkor is, amikor 1848-ban azok a
„szörnyű dolgok” történnek. Alkalmas ember Matolcsy
György. Divald katolikus és Henriczy
evangélikus lelkész, de a protestáns Szontagh Pál is.
Ő talán az egyik legfontosabb szövetséges
Emi kezelésében-irányításában! Egyetlen alkalmatlan személy Fráter
Erzsébet. S persze a történelem sorsziláló eseményei sem mindenben kedveznek.
De ezen túl lehet jutni erős akarattal, majdnem kegyetlen keménységgel.
Honnan ez az önigazság
mindenben, honnan ez a keménység és a vele együtt jelentkező rugalmasság a legkényesebb pontokon?!
A „különös mulasztás” azonban
csak egyetlen észlelt
karakter-csuszamlás – s ez is magyarázatlanul maradt. A „homályos ok” azonban
túlontúl világos. A magyarázat ugyanis sokkal korábbról indul – még a házasság
megkötése előtti időkből. Mi vezette arra a hajlíthatatlan Majthényi
Annát, hogy végül is beleegyezzen a nem kívánt házasságba? Valójában minden
ellene szólt ennek a frigynek – ami az anya szempontjából fontos lehetett –
minden, beleértve a vallási ügyeket is (eljövendő menye református). Mégis
kötélnek állt.
Miért?
Hogyan?
A
cél és az eszköz kérdései ezek.
Másként nem történhetett. Bármennyire kényelmetlen így leírni – Fráter Pál,
Erzsi nevelőapja és nagybátyja potenciális ember 1844–46 között, és az is
érthető, hogy Madách Imréhez akármelyik lányos család szívesen adta volna
pártában várakozó lányát. Ez azonban az eszköz, a szövetséges, aki éppen a
jezsuita nevelés szerint lehet akárki átmenetileg. Akár egy református vagy egy
zsidó vagy egy hitehagyott vagy más valaki, aki akár persona non grata is
lehet. Az eszköz is szent, nemcsak a cél. A cél ez esetben a karrier: Madách
csak nemrég fordított hátat a hivatalnak, túlontúl alacsonyan kellene kezdenie,
nem sok kedve van hozzá – erre elégséges bizonyíték a Csak tréfa című műve, amelyet kiábrándultságában írt. A Fráterekkel
való találkozás alapja nála természetesen egészen más, mint amit ebben az anya
lát, s amit minden belső tiltakozása ellenére végül elfogad eszköznek! A
közelben ott áll várakozva a nemrég elhunyt Sréter
Jánost az alispáni székben követő Fráter Pál. A karrierszempontot elsősorban
mégis az anya figyeli, s bár lelkének nagyobbik fele egészen biztosan bizonyos
kínokat érez, egy kisebb része megbékél – a fia érdekében kétszeresen is. A
karrier az egyik békéltető ok. (Madáchot elhanyagolható két másik jelölttel
szemben könnyedén választják megyei főbiztosnak.) A
fiú lelki nyugalma a másik. Az időpontok? Madách Imre 1844–45 fordulóján közel
kerül a házassághoz egy Fráter-lánnyal, akinek alispán a nagybátyja, s aki
feltehetően egyengeti 1846-ban történt sima megválasztását is a megyei
főbiztosnak, ugyanabban az évben Fráter Pál távozik az alispáni székből.
A főbiztosi hivatalról mindenki
tudja, hogy békében olyan átmenetféle az alispáni pozíció felé. Madách viszont
mégsem lesz alispán. Közbejön a szabadságharc. Ő maga kiáll a forradalom
mellett, 49-ben Kossuth kormánybiztosa, Repeczky
Ferenc váltja le a régi tisztikar tagjaival együtt, s bár betölt még hivatalt a
forradalom alatt is, végül az út járhatatlan. A világ visszaváltozik, a
börtönév után Bach jön, Madách visszavonul, leszámol múltjának jelentős részével,
házasságával is. Marad az alkotás, az egyedüllét, az írói-költői, de nem a
társadalmi, politikai, hiszen 1861-ben újra ott áll, ahol a szabadságharcban
állott.
Semmit nem változott.
Ezek ismert dolgok, Majthényi Anna döntései mögött viszont valóban sok a
„homályos pont”.
Nézzünk most néhány jezsuita
szimptómát.
A jezsuita rugalmasságról már
esett szó – Majthényi Anna jól tudja, hogy fiát
legjobb barátján keresztül is irányíthatja, Szontagh
Pál szerepe nem kétséges, gyakorta a szelep és a stimulátor
feladata vár rá (kétféle akarat, kétféle világnézet, liberális és ókonzervatív
egyetlen családban, anya és fia között), de aztán tovább a jellegzetes vonások,
amelyek mindegyikére lehel tettértékű példákat hozni. „A cél szentesíti az eszközt”
jezsuita mondás ez esetben így folytatható: „minden közömbös kell
legyen az embernek, ami nem vezet a célhoz, vagy ami a cél szempontjából
elhanyagolható. Közömbös lehetek vallási szempontból azzal a Szontagh Pállal, hitével stb., aki beleszületett az
eltévelyedésbe, de aki a kormányzásban segít… a lányt elsőnek ő pillantotta
meg, s valahol valamilyen módon szövetségesem marad. A lánc kettőzött, sőt
hármas lánc lesz: én, Emi és a lány – ezek kötik hozzám Szontaghot…”
7. sz.
perirat
Fráter
Erzsébet levelet kapott 1845 tavaszán anyósjelöltjétől, amelyben megnyugtató sorokat olvashatott, de
amelyeket így is alig mert elhinni. Feltétlenül jobban
tette volna, ha nem hisz azokban az anyai sorokban. Fráter Erzsébet levelet írt
– talán az elsőt és az utolsót Majthényi Annának
1854-ben, közvetlenül válása után: „Egyedül Anyai lelke elejébe!” Nem kapott rá
semmilyen választ.
Néhány jelentéktelen tény még
elébb a sorsfordító időről. Majthényi Annáról és
gyerekeiről, néhány feltűnő félreértésről. Kezdjük az utóbbival.
Spáczay Hedvig, miközben komolyan kereste azt,
amiről könnyű elképzelni, hogy még időben eltűnt(!), a
Madách-aktákat a hadbírósági perről, rábukkant egy „mosolyognivaló” nyomra az
1852-es besúgói megfigyelés listáján. A csesztvei
házba járók között van Hanzély Ferenc (s még vagy tizenhatan),
akit a besúgó szerint meg kell figyelni Madáchcsal való kapcsolata miatt. Hanzélynek – írja tanulmányában Spáczay
Hedvig – nem Madáchcsal, hanem az ifjabb Madáchnéval
volt kapcsolata, neki udvarolt, és lám, a besúgói túlbuzgóság még az udvarlót
is gyanúsnak találta. Az időpont 1852. Közelebbit nem árul el Spáczay Hedvig. Mikor udvarolt Hanzély
Fráter Erzsinek? Amikor augusztus előtt a Madách házat értelemszerűen megfigyelés alá vonták? (otthon volt a gazda), mert az bizony nagy spektákulum
lett volna! Augusztust követően viszont már nem volt mit megfigyelni a csesztvei Madách házon, mert a gazdát bebörtönözték. Spáczay továbbmegy – Hanzélynak
„nem volt kapcsolata a Madách családdal”. Horváth Károly szerint viszont Hanzély Ferenc iskolatársa volt és így régi barátja Madách
Imrének.
Majthényi
Anna 1848 végén hirtelen Budán terem, miközben Imre Csesztvén betegeskedik, ott éri Károlyt, aki már megvette
az uniformist, hogy a csatába vesse magát. De valahogy ez elmarad. A kormány
Debrecenbe evakuál, Károly kormánytisztviselőként mégsem megy vele, ellenben
levelet ír bátyjának Csesztvére, abban anyjukra
hivatkozva hívja Budára (az osztrákok már benn vannak), hogy jöjjön fel ő is,
itt van most a legnagyobb biztonságban az ember, itt van a legteljesebb nyugalom. Ez a tény valahogy elkerüli az értékelő,
biográfiaszerző figyelmeket, pedig éppen e tényben jelentkezik Majthényi Anna igazi arculata (az egyik), amely
magyarázható ugyan a gyerekeit féltő anya szándékának véghezvitelével – Károlyt
nyilvánvalóan ő tartja vissza egy Madách Pál-féle hősi
magatartástól –, de ugyanakkor
a rugalmasságra és az akaratra is példa. Madách nem megy Budára, Károly késve
utazik Debrecenbe a kormány után, ahol kínos igazoltatás vár rá, „hol maradt el
eddig”, s jó hétbe telik, amíg ez eltart, azalatt
meghúzza magát sógornője, Fráter Erzsébet egyik debreceni rokonánál. Kár, hogy
a magyar irodalom története ezeket az eseményeket
máshogy említi. Belátható – mindezek apróságok. – Jómagam szívesen elidőznék
még annál a pontnál, amikor Madách Imre eltűnt (?) a pesti internálásból: nem
tudtak kikézbesíteni neki valamit, amit pedig kellett volna. Spáczay Hedvig ezen is könnyen túllép: a hivatal tévedett.
Madách Imre 1852 augusztusában
került letarlóztatásra, Pozsonyba vitték, ott fél évet töltött, s mialatt
felesége a legteljesebb elhagyatottságban a szüléshez közel Csesztvén
élt, talán Veres Pálné volt az, aki meglátogatta. Az
időpontok itt is zavarosak. A pesti Újépületben töltött idő után a pesti
internálás következett, amelynek körülményeiről eddig senki nem tárt fel
semmit. Hogy milyen volt egy ilyen internálás 1853-ban? Fráter Pál akkor is
közbejárt (Borbála születésének ideje ez), s hogy aztán nem járhatott-e valóban
otthon Csesztvén maga Madách is? Talán pénz kérdése
volt ez, semmi más. Érthető, hogy ennek nincsenek levelezésbeli nyomai.
Egyetlen nyoma – nem találták internálási helyén a költőt – a hivatal tévedése.
Veres Pálné naplójában arról ír már jóval előbb, hogy
„végre hazajött Madách”, mindenki más augusztusra teszi ezt…
Végezetül pedig két apróság,
mielőtt magával a Művel, Madách esztétikai hitvallásával és halálával
befejezném a vád/védbeszédet.
Mivel vette rá Madách Fráter
Erzsébetet, hogy önmaga ellen kövesse
őt Sztregovára, gyűlölt anyósa közvetlen közelébe?
Miért törekedett maga Madách is Sztregovára, amikor
még fogsága alatt tudomást szerezhetett felesége leveléből, hogy oda semmi szín
alatt nem megy majd (!), s hogy készül hazamenni Biharba? Nem hatalmasodtak el
már akkor (1853-ban) annyira a lelki bajok jelei, hogy Madách jónak látta igazi
szövetségesének közelébe vinni: anyjához átköltözni vele? Lehetett-e olyan
egyszerű ígérettel, mint amilyenre aztán ténybeli események utalnak (nagy
összejöveteleket rendezett Fráter Erzsébet Sztregován)
a kibillent idegrendszerű nőt Sztregovára elcsalogat-
76
ni?
Nem volt mégis szüksége, lelki alkata szerint is Madáchnak arra, hogy a végső
„leválást”, egymástól való elszakadást egy olyan erős jellem mellett, mint
amilyen az anyja volt, közösen elvégezzék? Miért akart olyan helyzetbe kerülni
maga Madách, amiből eleve látható volt a vég? Mivel vette rá feleségét? Miért
döntött így Fráter Erzsébet is?
A másik apróság: hova tűnik
annak hangsúlyozott és pontos értékelése, hogy Madách Imre Váradról hazahívta –
rokonok állítása szerint többször is, erről levél is volt (!) – elvált
feleségét? Miért nem övezi kellő figyelem azt a tényt, ami végül is nem
lehetett „igazi” apróság: a nem éppen jó egészségnek örvendő költő miért maga utazott a háromnapi járóföldre lévő Váradra Jolán gyermekükért? Matolcsy György hova lett? Miért nem ment vele? Miért nem ment csak ő? Mit beszéltek
vajon a Fogtövi házban? A valóságos párbeszéd leírható lenne fikcióként –
lehet, majd egyszer leírja valaki.
8. sz. perirat
(s egyben az utolsó)
Igyekszem
száraz stílusban, a tárgyhoz illően tárgyilagosnak maradni: azt írja Sőtér István Madách, a költő esztétikai nézeteiről, hogy
azok lényege: egy erkölcsi elv elleni
küzdelem, melyhez azonban a hősnek elégséges „jogcímre” van szüksége. A Tragédiában
ez a jogcím Ádám tudásvágya. Értelmezésem szerint ott az erkölcsi elv az
Istené, a Teremtőé. Madách nagyszerűsége abban is megmutatkozik, ahogy ezt a
művet önmaga igazolására anyja ellenében megírta. Ez esetben a kettőzött
jelentés így írható körül: Ádám küzdelme, valamint jogcíme a harcra és Madách
küzdelme anyja mindenhatósága ellenében egy és ugyanaz. Benne a világ igazsága
és egyetlen ember igazsága. Nála a jogcím is ugyanaz, a tudás arisztokráciáját
állítja szembe anyja karrier-világképével
és elveivel. A győztest ismerjük.
Még egyetlen adat.
Mialatt Madách Imre küzdött a
megvalósítás gyötrelmei közepette, Ádámmal, Évával, Luciferrel, az Úrral és
mind az egész világ-gyülekezettel, történelemmel, Mózessel; mialatt nagybetegen
költeményeit rendezte
kötetté, s újabb, vidámabb drámára gondolt – halála előtt egyszerűen megfeledkezett irodalmi hagyatékáról, Szontaghnak nem
diktált szeptemberben erről egyetlen sort sem. Kérdezett-e akkor valamit Szontagh? Válaszolt-e vagy csak legyintett Madách? Pedig
akkor már régen túl volt az Arany János-féle avatáson: „igen jeles mű…” Madáchnak – Bóka László szerint
– életeleme volt az írás. Költő volt a legteljesebb értelemben – az írás és a
költészet nála maga volt a tett.
Lehet-e erről megfeledkezni?
Majthényi
Anna eközben több tucat levelet írt a rokon Huszár Annának. Egyetlen szó sem
esik bennük arról, mi történik az „oroszlánbarlangban” – odaát…