Mohás Lívia

 

Fráter Erzsébet pszichológiai arcképe

 

 

Fráter Erzsébet levelei, melyeket ő írt és amelyeket miatta írtak, beszélő dokumentumok. Élettörténete, melynek döntő fordulói ismertek, áttetszővé tesznek egy különös, szenvedésteli sorsot, egy nő életvezetését, viselkedési mintázatát, párkapcsolatának buktatóit, anyai szerepvállalását. Ha a megélt negyvenöt esztendejére mint egészre rápillantunk és egyetlen szót keresünk jellemzésül, akkor a metamorfózisok kifejezés illik ide.

                Markáns váltások és átalakulások történetek ebben a jellemben és sorsban. Menyasszony korában, a csábítás-csábulás idején, dinamikus, lelkes, sodró és merész fiatal lány. „Más”, mint korának vidéki kisasszonyai. És tudjuk, Madách Imre szerette maga körül a nem mindennapi személyiségeket. A második szakasz az asszonyi létezés, a szülések és a megpróbáltatások kora. Ennek későbbi szakaszában Fráter Erzsébet már kétségbeesetten vergődik.

                Férje börtönben, és ő az anyagi gondok rettenetével képtelen megbirkózni. Az elbájoló, varázsos kisasszonyból elszürkült panasz-masina válik, és anyóssal kötekedő kisstílű asszonyság. Ezt követi az elhamarkodott válás és önállósulás, „házat visz” egy ideig Nagyváradon. Végül a lepusztulás ideje, a nyughatatlan, kevés beszédű nő úgy viselkedik, mint akit űznek, és labilis kedélyű lesz – egészen az eszelősségig. A metamorfózisok nem észlelhetők ilyen drámaian akkor; amikor kliens és pszichológusa akár órák százait is átbeszélgeti egymással, mert a legegyszerűbb emberi pszichikum is túlságosan gazdag ahhoz, hogy a jelen időszeletéből átlássuk – együtt a múltjával és a várható jövőjével. Fráter Erzsébetről így visszafelé gondolkozva sok minden megtudható. Többek között az, hogy a menyasszonyi leveleiben miképp jelennek meg olyan mozzanatok, amik már hordozzák a későbbi buktatók lehetőségeit.

 

Pátoszt tud adni a szürke létezésnek

 

Vannak nők (és férfiak), akikre a tankönyv kegyetlen egyszerűséggel azt mondja: pszichopaták. A társadalom általában negatívan ítéli meg őket. Csakhogy sokan azt mondják, ők az élet sói, érdekesek, izgalmasak, varázsosak, szórakoztatóak és szeretetreméltók. Olykor tehetségesek valamiben. Fényt és pátoszt képesek adni a mindennapok szürkeségében. Néha ilyenek. Máskor viszont jobb elkerülni őket. A szaknyelv úgy mondja: a pszichopata szociális adaptációs zavarban szenved, képtelen kialakítani olyan viselkedési stratégiát, amely a maga számára hosszabb távra kedvező lehetne. A személyes és szociális térben hozott döntései nem megfelelőek, e téren elkövetett hibáiból és más tapasztalataiból sem tud tanulni. Ezért gyakran hoz rugalmatlan, oda nem illő döntéseket, sorozatosan „rosszul lép” ember-kapcsolatainak mezőjében. Ettől kapcsolatainak minősége kopik, és idővel ezek annyira fellazulhatnak, hogy már nem remélhet támaszt és védelmet. Fráter Erzsébet élete utolsó harmadára tragikusan ráillik emberkapcsolatainak szétfoszlása.

                A pszichopátia eredőjeként egyesek a veleszületett jelleget hangsúlyozzák, mások az élet során az idegrendszert ért sérülésre gyanakodnak. Fráter Erzsébet pszichopátiájának van jó néhány olyan jellegzetessége, amely eszünkbe juttatja a Damasio házaspár neuroanatómiai munkáját: Phineas P. Gage híres esetét. Gage robbanásos baleset kapcsán 1848-ban New Englandban – vasútépítés során – furcsán sérült meg. Áthatolt a koponyáján egy 3 cm vastag vas rúd és a koponyatetőn át távozott. Túlélte a balesetet, de a személyisége megváltozott. Az addig rendes magatartású ember nyers, tiszteletlen lett, a nők menekültek a közeléből, nem tudott beilleszkedni többé, nem tudott jövőt tervezni, állását is elvesztette. Halála után (epileptikus rohamhoz hasonló tünetek között halt meg) koponyáját a Harvard Egyetem orvosmúzeumába vitték és 120 évvel később a Damasio-házaspár modern kutatási eszközökkel, kifinomult műszerekkel vizsgálni kezdte. A rúd a prefrontális lebeny kérgében okozott szelektív változást. Az így sérülő ember az értelmi készségeit többnyire megtartja, de társas alkalmazkodásában zavar keletkezik. Gage tünetei hasonlítanak Fráter Erzsébet tüneteihez, a megromlott jövőtervezési készségtől az egyre rosszabb viselkedési stratégiákig. A vég nála is, mint Gage esetében, epilepsziás rohammal jelentkezett. Fráter Erzsébet esetében olyan fizikai sérülésről, mely a prefrontális lebenyt direkt úton sértette volna, nem tudunk. De négy gyermekszülésről tudunk (első gyermeke meghalt), és a szülés bizonyos nőknél óriási fizikai és pszichikus megpróbáltatás. Arról a tényről is tudunk, amely nem csupán feltételezhetően, hanem valóban megrázta Fráter Erzsébetet, noha nem fizikai ütés volt. Ez az 1852. esztendő, amikor támasz nélkül maradt két gyermekével, ráadásul terhesen a következő gyermekkel. Ekkor jelentek meg váratlanul a császár kopói, és börtönbe vitték Madách Imrét. Talán ez lehetett az a szituatív élmény, amely katalizálta az adottságok szintjén meglévő pszichopátiát.

                Ha tipizálni akarjuk, akkor talán az ún. aszténiás és az élmény-sóvár pszichopaták közé lehetne Fráter Erzsébet személyiségét besorolni. Az első típus képviselője a felelősséggel és az önállósággal járó megterheléseket nem bírja elviselni. Ilyen helyzetekben úgy érzi, őt túlságosan igénybe veszik, szorong, szenved és tudattalan vagy tudatos manőverezésekkel megpróbál kibújni a felelősség és az önállóság nyomása alól. Okokat konstruál, kifogásokat keres, például betegségekbe menekül, megsérül. Máskor vádaskodik, és a saját sorsa miatt másokra hárítja a felelősséget. Ezzel tovább rombolja interperszonális kapcsolatait. Miközben folyton segítséget kér, ahhoz túlságosan önfejű és merev, hogy mások vezetését, irányítását elfogadja és azok tapasztalatait hasznosítsa. Fráter Erzsébetnek effajta magatartás-mintázata anyósával, Majthényi Annával való kapcsolatában domborodik ki legerősebben. Elvárná egész életében a tapasztalt nagyasszony támogató segítségét, miközben néha egészen kisstílű módon bosszantja. Például az erősen katolikus Majthényi Anna megüli Szűz Mária ünnepeit, de a református Fráter Erzsébet tüntetően épp ekkorra szervezi a nagymosásokat és az ezzel járó felfordulásokat. Vagy: bár reverzálist adott, ezzel beleegyezett, hogy gyermekeit katolikus hitben neveljék, mégis tüntető daccal a református templomba viszi őket ünnepnapokon. A két nő, mikor egy fedél alatt él Sztregován, naponta összetűznek, Erzsébet dacoskodik, fölényeskedik, Majthényi Anna pedig lenézi a nála műveletlenebb ifjú nőt.

                A sztregovai várkastély, Majthényi Anna otthona zord hangulatú. A főúri modorú nagyasszony 9 gyermeket szült, ötöt felnevelt, aztán öt unokát.Vaskézzel kormányozza a nagybirtokot egyedül, özvegyen. Magyarul itt ritkán beszélnek, a bécsi Burg etikett szellemét utánozzák, a nagyasszony senkit sem tart magához méltónak, unokái is csak bejelentésre jöhetnek hozzá. L. Kiss Ibolya szellemesen állapítja meg, hogy amikor ide Fráter Erzsébet belép, olyan, mintha a mediterránumból érkezne a fjordok világába, a telivér, csókos és fellengzős, kicsit műveletlen középnemesi lány strindbergi anyós mellé kerül. Ráadásul úgy, mint anyósa legkedveltebb fiának felesége. (A nagyasszony egyébként 95 esztendőt élt meg, kétszer annyit, mint fia, Madách Imre.)

                Bizonyára, ha a fiatalasszony nem az az aszténiás-pszichopata, aki, ha nem szenved szociális adaptációs zavarban, akkor is nehéz a helyzete. Gyors és komoly szociális tanulásra lenne ilyenkor szükség, hajlékonyságra és némi alázatra, de tudjuk, e típusú pszichopata saját tapasztalataiból épp az emberkapcsolatok terén nem képes tanulni. Jelen viselkedésének következményeit képtelen felmérni. Viselkedési válaszai sorsrombolóak, nem tud e típusú személy olyan magatartási stratégiát szervezni, amely saját magának kedvező lehetne.

                A másik típus, ahová Fráter Erzsébet besorolható, az élménysóvár pszichopaták csoportja. Szeretik és szinte előhívják a kényes-izgalmas szituációkat, szerepelni vágynak, csodálatra és irigylésre méltónak akarnak mutatkozni. Publikumnak tekintik a társaságot és az orvosokat is. A rossz pillanatokban kiélt szereplési vágy megbotránkoztatja a környezetet, elvékonyítja a kapcsolatokat. Ilyen eset volt az, amikor Fráter Erzsébet felöltözik paraszt menyecskének, elmegy mulatozni a parasztok aratóbáljába. A tekintetes asszonytól ezt a frivolságot rossznéven veszik. A sztregovai kúriában ugyancsak kínos, feszült atmoszférát teremt azzal, hogy egyre költséges és zajos vendégségeket szervez. Madách már kijött a börtönből, de lehangolt, a bukott szabadságharc miatt visszavonul, nem kapcsolódik a társasághoz. Párkapcsolati buktató az így szervezett vendégség. Majthényi Anna is ritkán vesz részt a házi mulatságokon, ha igen, akkor Napóleonról, Voltaire-ről társalkodik, ilyen témákhoz Fráter Erzsébet nem tud kapcsolódni.

36

Kénytelen a háttérben maradni, az élmény-sóvárság kielégítetlen marad, és a dacosságot erősíti. A nevezetes losonci bál, 1854 télutón, ahová Madách nem akar menni, nem is megy, de az akkor 27 éves Fráter Erzsébet szembefordul illemmel és etikettre kényes anyóssal. Neki érdekes élmény kell. Elmegy egyedül, azaz Meskó Miklós karján. De a bálban nem állnak szóba az illetlen perszónával, aki férje nélkül merészel mulatni. Ezzel kizárja magát a nógrádi dzsentri társaságból, és Majthényi Anna ezt már nem viseli el, ragaszkodik ahhoz, hogy menye távozzon Sztregováról.

 

 

Was will das Weib?

 

A női entitás talányos, talányosabb, mint a férfi entitás. Ezt a köznapi életből is tudjuk. Van Freud Zsigmondnak egy érdekes mondása, Marie Bonaparténak írja: „A nagy kérdés, amelyre még sosem válaszoltak, és amelyre – hiába tanulmányozom harminc éve a női lelket – magam sem találtam még választ: »Mit akar a nő?«” Was will das Weib? A talány azért lehetett régen a mainál is nagyobb, mert az ún. nőies, illetve férfias pszichikus vonásokat szigorúan kötötték a biologikumhoz. E téren a modern pszichológia nagyot lépett előre. Levált a mereven biológiai szemléletmódról. A nyugati világ nőmozgalmai és a harmadik évezred követelményei egyaránt inspirálják a feminin és maszkulin lelki sajátságok alaposabb elemzését. E munkák hozama annak a szemléletmódnak az erősödése, mely sem a feminin, sem a maszkulin princípiumokat nem köti szorosan a biológiai nemhez. Ezeket olyan intrapszichés jelenségekként értelmezi, amelyek lényegében mindkét nemben megjelenhetnek, mint sajátos mintázatú energiák és irányultságok. Az adott kulturális sztereotípiák determinálják azt, hogy mit engednek és mit büntetnek, ha a jellegzetesen maszkulin princípiumok, azaz energia mintázatok megjelennek egy nőben vagy fordítva, a jellegzetesen feminin princípiumok megjelennek egy férfiben.

                A maszkulinitás jellemzői az áthatolás, a célra tartottság, a direktség, az objektív analízisre törekvés. A gondolkodásmód inkább racionális és lineáris. A külső világ felé irányul energiáival, ilyen teljesítmény központú a Western Spirit, a nyugati lélek. És tovább: a maszkulin elv az emberben kodifikálja a törvényt, rendszerbe foglalja a tudást, értéke a személytelenség, ő a tárgyilagos bíró és a logosz, maszkulin részünk válaszol a kihívásokra, aktív és kompetitív, mindegyre nekibuzdul és keresi a sárkányt vagy a szélmalmot, amellyel harcot kezdhetne és legyőzhetné. Fő törekvése a hatalom és/vagy a teljesítmény.

                Ha valakire azt mondjuk, hogy „fallikus nő”, ezzel nem azt mondjuk, hogy pénisze van, hermafrodita, hanem azt, hogy szellemében és jellemében a maszkulin princípiumok gazdagon jelen vannak, noha biológiai-anatómiai értelemben nő.

                A jellegzetes feminin princípiumok éppúgy nem szorosan a biológiai nemhez kötöttek, mint ahogyan a maszkulin princípiumok sem. A feminin elv számára nem a hatalom és/vagy a teljesítmény a legfontosabb, hanem a kapcsolat a többi emberrel, a gyerekkel, a szülővel, a szeretővel, a férjjel, a barátokkal, a munkatársakkal stb. A feminin elv, illetve energiamintázat középponti formációja a reprodukció, az élet láncolatának továbbvitele, kicsit metaforikusan mondva: olyan barlang létrehozása, előkészítése, ahol az új lény megtestesülhet, világra jöhet és biztonságban lehet. A barlang mint szimbólum az otthon biztonságát is jelenti és az anyaméhet is. Az energiák trendje divergáló, nemcsak az otthonra terjed ki, hanem a megtermékenyülés előzményeire, a csábításra, a tetszeni akarásra stb. Nem azonos a fajfenntartás ösztönével. Az ösztön merev lefutású cselekvéssorban elégül ki, de amiről itt beszélünk, az belülről fakadó energia, ami nem a hormonok, hanem sokkal inkább az ego dilemmája. Az egész személyiség tanulja meg egy élethosszon át, hogy ezt az energiát miképp használja, miképp kezelje. Fráter Erzsébetnek ez a tanulási folyamat nem sikerült (bővebben erről a Medea jelzés c. részben).

                További jellemzői a feminin elvnek a spirális gondolkodási stílus, az ember gondolkodása beleereszkedik a témába és körbe-körbe úsz-sza, akár egy szigetet, de nem alkalmas egzakt definíciók megszerkesztésére. Kevéssé érdekli a femininitást a dominancia, inkább az alázatra hajlik, a vallások a feminin birodalomhoz tartozóak. Amíg a maszkulin elv törvényt szab és elválasztja a dolgokat jó-nem-jó, igaz-nem-igaz alapon, a feminin elv elfogadóbb a sötét oldallal, és igyekszik azt magába olvasztani. A jungi pszichológia, amikor a személyiség Árnyék aspektusával foglalkozik, és nagy súlyt helyez arra, hogy lelkünk sötét felét megértsük és integráljuk – voltaképp a feminin elvet képviseli.

                A feminin elv jelentős értéke az eros, ez itt a nyitottságot és játékosságot jelenti, ezek a kreatív folyamat lényeges elemei. Alkímiai jelenség az eros hatás, az én-és-a-másik viszonyának élesztője. Vagy a világban áramló „dolgok” összevegyítése, a vegyülés katalizálása.

 

 

A menyasszonyi levelek

 

10 levél, összeadva 200 körüli sor, hét hónap alatt íródtak 1844 december és 1845 június között. A címzett a vőlegény, Madách Imre. (Egy levélnél vitatják a címzettet, azt Fráter Erzsébet talán az édesapjának írta, de meggyőzőbb az a felfogás, miszerint ez is a vőlegénynek szólt.)

                A levelek fellengzősek, áradóak és merészek. A levélíró nem fél érzelmeit kimutatni, sorai szinte egzaltált érzelmi támadások: „…önt véghetetlenül akarnám boldogítani” [3]. „…ön iránti lelkes vonzódásomnak… szeplőtelen zománcát meg válásunk óta szilárdul táplállya kebelem” [1]. E levelekben mutatott bátor, nyílt, direkt és célratartott érzelmi magatartása maszkulin jellegzetességre utal. Tudjuk, a múlt század kulturális sztereotípiái inkább büntetendőnek, mint dicséretesnek tartották az úri kisasszonyoknál az efféle kendőzetlen rámenősséget. Mint ahogyan később valóban büntették Fráter Erzsébetet merész viselkedéséért, bírálták, rágalmazták és kikapósnak mondták.

                De a másik pólus, a feminin jelleg, legalább ilyen nyomatékkal benne van a menyasszonyi levelekben. Az önalávető szerénységre és simulékonyságra gondolunk: „…Istenem agy erőt csekély lényemnek, hogy méltó tagja legyek tsalágyának” [3], „…ily igéntelen lény, mint én, nem képes viszonozni” ti. Imre jóságát [1]. A feminin princípiumok körébe sorolható az áldozatvállaló készség is: „…ne rontsd meg magadat, inkább hagyj engem szenvedni” [9], „…örömmel szenvedek jó létedért” [10], „…megváltanám véremmel, tsak neked semmi alkalmatlansággal ne lennék” [11].

                A menyasszonyi levelekből (de csak ezekből, a későbbiekből nem) az aphroditéi nő egyik jellegzetes és érdekes tulajdonsága világlik ki, az, hogy szerelmi kapcsolatában nemcsak a romantikát vagy/és a testi vágyat tudja érzékeltetni. Hanem ráadásul azt is, hogy részéről a mély barátság, a másik teljes empatikus megértése is jelen van, és állandó érzelmi készenléttel tud figyelni szerelmese érdekeire. Ez persze nem biztos, hogy igaz. Mégsem szándékos hazugság. Létezik a szerelmi kapcsolat e szakaszában tudattalan félrevezetés, az a sajátos mechanizmus, mikor olyannak mutatja magát a szerelmes, amilyennek a másik látni szeretné. A párkapcsolat kudarcának egyik csírája van itt jelen, mert később kiderül, az érzelmi készenlét, mely töretlenül figyel a másik érdekeire, érzelmeire és a derekas áldozatvállalás Fráter Erzsébetben nincs meg, tetteiben, viselkedésében, életvezetésének folyamatában ezek a készségek nem igazolódnak.

                Az aphroditéi nő más jellegzetessége is látható Fráter Erzsébetben. Ez a női beállítottság a jelenben él, a jelen örömeire figyel, érzelem- és indulatvezérelt. Ez nem is baj, ha nem egyeduralkodó az érzelmi vezérlés. De a kudarcos életvezetésű nőknél rendszerint az. Véleményeikben, magatartásukban, döntéseikben a szeretem-nem-szeretem, élvezem-nem-élvezem vezérel, ritkán az igaz-nem-igaz, van-értelme-nincs értelme, mi-a-következmény. Érzelem- és indulatvezérelte nő esetében hosszú távon nagy a valószínűsége annak, hogy a saját sorsa kicsúszik a kézből.

 

 

Asszonykor, megpróbáltatások

 

10 db. levél, 312 körüli sor. 1853. márciusa és 1854. júliusa között írta. Nyolcat Madách Imrének, egyet anyósának, egyet Madách Károlynak.

                Házasságkötés (1845. július 20.) után Csesztvén élnek, születnek sorban a gyermekek. Erről a hét évről és a házastársak intim életéről mást nem igen tudni. 1852. augusztusában a császári kopók vasra verve viszik Madách Imrét a pozsonyi börtönbe. Fráter Erzsébet ekkor tudja meg, hogy férje fegyvert rejtegetett, és bújtatta, mint kertészét, Kossuth Lajos szárnysegédjét, Rákóczy Jánost (akit a bécsi kamarilla halálra ítélt). Fráter Erzsébet megbántódott, egyfelől mert ezeket a súlyos dolgokat férje eltitkolta előle, bizalmatlanságot és lefokozást érezhetett ki ebből, másfelől, mert a családfő saját családjának érdekeit kockára tette Rákóczy János bújtatásával.

                Madách Imréhez írt levelei részben a börtönbe, más részük Pestre vannak címezve, a szabadulás után itt tartózkodott Madách. A levelek tartalmát és a terjedelmük jelentős részét megtölti a panaszkodás, a szüntelen pénzkunyerálás, roppant önsajnálat és az anyagi gondok miatti keseregés. Jellemző aránytalanság ez, például az 1953. március 6-án kelt levél 22 sorából 18 sor ilyen tartalmú. Vagy az 1953. május 12-én kelt levélnek első két sora kifejez mást is, mint jajgatást, imigyen: „Nints tollamnak hatalmába hogy azon örömett kifejezhetné mi keblembe lakik mi olta szabadon tudlak” – majd mint rendszerint, a figyelmet ismét önmaga nehéz sorsára fordítja: „…felderült a jóremény bennem, mert már ez is elkezdett hagyni a sok testi lelki gyötrelem miatt.” [14] És tovább még vagy 40 sor, tele az anyagi és egészségügyi gondok sirámaival, és férjének adott megbízatásokkal, többek között azzal, hogy felesége adósságait rendezze. Ironikus, hogy közben ilyen mondatokat is ír: „…nem nem panaszkodni nem akarok tudok én tűrni is”. [14]

                E szomorú életszakasznak talán legjellegzetesebb levele az 1853. június 4-i keltezésű. Csapda észlelhető itt, melybe beleszorult ez a szabadságra, mozgalmasságra vágyó lélek, a forrófejű, indulatvezérelt természetével. Mindehhez a gondokkal és terhekkel birkózni nem tudó jelleme, mely egyre csak kívülről várja a segítséget. Itt van három gyerekkel, ekkor négyéves az egyik, kétesztendős a másik és kéthónapos a harmadik. A szülést még nem heverte ki. Pénze nincs. Asszonyi feladatokat bíz Madách Imrére, „házi kalapom kitisztítását intézd”, „küldj cipőt”, intézd el a „szelem ruha derekátt”, anyósa nem ad pénzt, így a húst és a cselédet nem tudja kifizetni, gyerekestül rongyosak, „küld ki a napernyőm” stb. A további levelekben is folyton kér és eközben bocsánatért esedez, amiért kér. Keserű és szomorú, majd ismét a pántlika, a kalap, a schottis szalag, „váltsd ki a két paplanlepedőt”, ilyen témák kapaszkodnak zavarosan egymásba. Hogy Madách Imre miképp reagált e szánni való nő szánalmas leveleire – ezt nem tudjuk. „Te csak virág légy, drága csecsebecs, haszontalan, de szép, s ez érdeme” – írta később a Tragédia egyik nőalakjára. Csakhogy szegény Fráter Erzsébetnek nem volt módja arra, hogy csupán virág legyen és drága csecsebecs.

                A feminin elv középponti formációja az élet továbbvitele, új ember kihordása és felnevelése. Az a mélyről jövő energia, ami erre késztet, nem redukálható biológiára, nem egyszerű hormon kérdés, hanem az ego dilemmája. Miképp élte az anyai szerepet Fráter Erzsébet? Miképp bánt ezzel a roppant sajátos energiakészlettel?

                Leveleiben ritkán említi gyerekeit, a hiány kissé árulkodó. Néha megjegyzi, hogy „A Gyermekek szépen nőnek és egészségesek” [12], „…a kis Jolán napról napra szeb és jó áldott gyermek” [14], olykor panaszkodás közben utal rájuk: „…gyerekestül rongyosak vagyunk már majd megőszülök” [16] Madách Károlynak írt, szemrehányásokkal teli levelében hivatkozik rájuk: „…mint három gyermek Anya… mire számítthattok” [13]. Van egy különösen keserves levele, harmadik élő gyermeke születése után két hónappal írta, a labilis idegállapot itt betudható talán a szülésben kimerült testnek és léleknek: „Ára és Jolánka betegek himlősek mint én Doktort nem hozatok én sem orvosoltam magam tűrjönek ők is, ugy is a jó lett boldogság a sírba lakik tsak nékik lesz jobb ha nem ismerve az elett keserűségeitt ott lelik fel örök nyugalmakatt.” [15] A „jobb lesz a másvilágon” kísértését sajnos jól ismerik a női kriminalitással foglalkozók. A sorsukból kiutat nem találó nők esetei ezek, akik a gyermek elpusztításával reagálnak a reménytelenségre, így állnak bosszút a sorson. Az őstípus az antik világ nyughatatlan, varázsos varázslónője, Medea. Története szerint amikor Medea csalódik férjében, Jászonban, mert az elhagyja őt egy királylány kedvéért, két közös gyermeküket is elvinné tőle, akkor Medea elpusztítja a kisfiúkat. Fráter Erzsébet levelében ez a pár sor: „…boldogság a sírba lakik tsak nékik lesz jobb ha… ott lelik fel örök nyugalmakattMedea jelentkezése, felvillan itt az egykor varázsos nő keserves arca.

                Négy gyermeke születik. Az első hamarosan meghal, Madách Imre volt a neve. A második a szabadságharc esztendejében születik, 1848. január 1-én. Aladárnak keresztelik. Madách Aladárnak három verses kötete jelenik meg, a hazai spiritizmus népszerűsítője. Édesapja hagyatékának gondozója. Fráter Erzsébettel szemben döbbenetes keményszívűséget mutat, amikor az anya már csavargóvá züllött, és járandóságát hamar elverve egyre Aladárhoz fordul. Tizenhétéves fiához így ír az 1865. november 8-án kelt levelében: „…mamácskád szívét sötét szavaid szét nem tépték, oljan az, mint a vijasz – minden, mi delejesen meleg, olvadóvá, lágyá teszi azt, míg ellenben ami sötéten zord, acél keményre dermeszti azt (és nékem Sztregova ilyen volt!)” [27] Nem tudni, mik voltak Aladár sötét szavai, de itt még az anya kedvesen reagál. Egy tíz esztendővel későbbi Fráter Erzsébet írta levélben viszont ez áll: „…ha a 204 forint e hó 23-án itt nem leend, én téged végrehajtás mellett megzálogosítatlak.” [28] E levél előzménye az, hogy Aladár beszüntette anyjának a fizetést, csak elvétve küdött némi pénzt Szakállnénak, aki rövid ideig gondozta anyját. Aladárt a szülők válása után az édesanya átengedi a nagyanyának, Majthényi Annának, a méltóságra sokat adó, a bécsi Burg szellemét és etikettjét ápoló művelt nagyasszonynak. A sors fintora, hogy Aladár erősen rangján alul nősül, olyan nőt vesz el, akit társadalmi osztálya elfogadhatatlannak tart. Majthényi Anna akkor elköltözik, elmenekül Sztregováról, nem hajlandó egy fedél alatt élni a nővel, aki talán a sokat kellemetlenkedő Fráter Erzsikénél még kevésbé nyerné el tetszését.

                Fráter Erzsébet harmadik gyermeke Jolán. A válás idején 3 éves. Ő az egyedüli, akit anyja magánál tart 11 éves koráig. Egyedül Jolán életvezetése tűnik stabilnak. Ő az, aki természetes jólélekkel kiáll édesanyja mellett a húszas években, amikor fellángolt a vita Fráter Erzsébet érdemei és érdemtelenségei körül.

                Negyedik gyermeke Borbála, akit Ára néven emlegetnek. Őt is Majthényi Anna nevelte kicsi korától, méghozzá bigott szigorral. Ittis mutatkozik a sors keserű fintora: Ára 25 évesen a Lipótmezőre kerül, ott is hal meg és kórlapján az áll: nimfománia.

                Az anyai szerep évtizedeken át tartó összetett feladatsor, roppant súlyos és felelősségteljes. Aki sima ügynek véli, az aligha tudja, miről beszél, tapasztalatlan vagy tudatlan, esetleg szemforgató.Vannak nők, akik nem bírják el az anyasággal járó megpróbáltatásokat, nehéz kimondani, de Fráter Erzsébet valószínűleg közéjük sorolható. A természet és az istenek valami másra jelölték ki őket. Ha mégis anyákká lesznek, ez olyan, mintha a természet csapdába ejtette volna őket, neurotikussá válhatnak, különösen ha nem áll mellettük erősen és szilárdan elszánt segítőtárs. Fráter Erzsébet esetében ez gyanítható. Van egyfajta házasság modell, amellyel a szakirodalomban is, klienseim között is találkoztam. Rendszerint lassan tűnik elő, azaz már bőven foglalkozunk a neurotikus nő gyermekkorával, pszichoszomatikus panaszaival, álmaival és pszichoszexuális fejlődésével, mikor lassan kiderül, hogy a fő gond a házastárs. A férj kiszámíthatatlan, felesége már elvesztette férjébe vetett bizalmát, úgy látja: társa tökéletesen alkalmatlan arra, hogy a család létalapját biztosítsa, de még csak komoly erőfeszítéseket sem tesz e téren. Anyagi kudarcok rendre előfordulnak, ami a családot megviseli, bizonytalan és méltatlan helyzetben tartja. E modellben a férj rendszerint könnyen átsiklik a családot ért frusztráltságok fölött, a feleség ellenben szorongásos rohamokkal reagál, tehetetlensége akkor mérgező, ha a nőnek nincs saját jövedelme, saját vagyona, így kiszolgáltatottsága teljes. Ha ez az állapot folyamatos vagy ismétlődik, akkor neurotizál, és a neurózis a házasságból ered. Nem arról van szó, hogy minden nő neurotikus lesz, akinek férje nem tudja a közös gyermekeket, a népes családot maradéktalanul ellátni. Ilyen élethelyzeti kátyúba huppanva sok nő képes mozgósítani saját maszkulin készségeit: hűvösen, objektíven és célratartottan, racionálisan szembenéz saját lehetőségeivel. A külső világ felé fordul és kompetitív módon kihívásként fogja fel helyzetét, nem pedig kudarcként. Azaz „beszáll a ringbe”, „felveszi a kesztyűt”. Nagy alkotók lénye sokszor ellentmondásos, emelkedett, humanista és magasrendű eszmeiséget képviselnek munkáikban, miközben a mindennapokban a közvetlen emberi kapcsolataikban ezek az eszmények nem realizálódnak. Igaz, ellenpélda is van, J. S. Bach zseniális alkotó és rengeteg gyermekét kiegyensúlyozottan neveli. De már Goethéről mondja Szerb Antal (A világirodalom története, Magvető K. 1962. 462.old.): „Ez az ember a legemberibb minden ember között, teljességre érve elvetett magától minden emberi kapcsolatot. Anyját tizenhárom éven keresztül nem látogatta meg, mikor felesége haldokolt, beteget jelentett és nem kelt fel az ágyból, a fiatal költőkre hegyként nehezedett közelsége… Hölderlin vadul menekült el Weimarból”, Goethe mérhetetlen ellentmondásait harmóniába tudta hozni, démonjait féken tartotta. Egy másik óriás, Jean Jacques Rousseau azt írja magáról a Vallomásokban, hogy gyermekeit lelencházba adta, ő akit Emil c. munkája miatt a gyermeknevelés történetének kiemelt alakjaként tartunk számon.

 

 

Alkotó férfi és aphroditéi nő

 

A lehető legjobb párosítás – a mű szempontjából. Ám, hogy az emberpár miképp kerül ki abból a forró és gyanús katlanból, amit a mű láthatatlan hálószerkezete köréjük épít? Ez előre sosem tudható. Lehet, hogy mint Fráter Erzsébetnél: Aphrodité Kőmíves Kelemenné sorsára jut. Beépül a műbe, kötőanyagként, mindig emlékezni fogunk alakjaira, Évára, Keplernére és a többiekre, miközben az a valóságos nő, aki Nagyvárad utcáin járt, kelt valaha, méltatlanul lepusztul és kiüresedik.

                A női entitás aphroditéi oldala jól észlelhető, ha azt figyeljük, ki NEM Aphrodité. Elsősorban nem Demeter. Nem a demeteri adakozó anya, kinek az az élete és öröme, ha másokat táplál. Ám ha Demetert Persephonétól, a gyermekétől meg akarják fosztani, és elviszik Hádész-Sztregovára, akkor az anya Zeusztól, az istentől sem riadozik, akkor oly energiával képes küzdeni, hogy a demeteri haragtól majdnem kipusztul a Föld. Aphrodité nem is Héra. Nem az örökkön-örökké feleség, aki száz körömmel kapaszkodik a férjébe, mert nélküle a feleség fél-ember, lénye csökkent értékű és soha bele nem egyezne a válásba. Nem is Athéné az aphroditéi nő, Athéné a mesterségek nagyasszonya, a nagyformátumú teljesítményekre kész és ezekre büszke nő. Fráter Erzsébetet nem motiválják a demeteri, a hérai, az athénéi energiák. Az aphroditéi nő ereje a szerelem, fel tudja kelteni maga iránt az emberek érzelmeit, a rokonszenvet, a gyengédséget, férfiaknál a szerelmet. Egyben az alkímia istennője is, és a férfi számára rejtélyes és nagyszerű hozama lehet a kapcsolatban ez az aphroditéi vegytan, az a titokzatos erő, mely valamiképp összevegyíti még a látszatra össze nem illő dolgokat is. Úgy hoz össze jelenségeket, hogy abból valami új keletkezzék, egy opusz vagy más kreatív tett, hatására valami elindul az emberi szellemből hódító útjára. Nehéz megmondani, hogyan jön létre az a finom áramlás két ember között, ami katalizálja bennük az alkotó erőt és fölszabadítja a teremtő energiákat. Megjelenhet a tanár–tanuló, a mester–tanítvány, a pszichológus–kliens, a kiadó–szerző között, épp ez az ismérve annak, hogy jó minőségű-e az adott munkakapcsolat.

                Fráter Erzsébet nagyon büszke volt arra, hogy Madách Imre nélküle nem írta volna meg Az ember tragédiáját, és igaza lehetett. A nagy mű előzményeihez, lelki megalapozásához, az indulati töltések sűrűsödéséhez kellettek a szerelem elragadtatott hónapjai, évei, az az extatikus hév, ami a menyasszonyi levelekből érezhető. Madách Imre Vadrózsák versciklusát úgy tartják számon a kutatók, mint amit biztosan Fráter Erzsébethez írt. „Míg te jöttél, mint a felkelő nap, / El halványult minden fényeden, / Be töltéd a földet, s ámulattal / Új ragyogványt láttam mindenen.” Erős érzelmi hullámok sejthetők itt. Ennek a szőke, vékony, szívbeteg és neuraszténiás fiatalembernek szüksége volt rá, pontosabban kellett a később keletkező műnek, hogy Fráter Erzsébet merész szerelme sodorja. Az ezerholdas komolykodó földbirtokos fiatalember beleszeret a tüzes, eleven, kacér bihari lányba. Érdekes a Vadrózsák versciklus két sora, melyre Andor Csaba hívja fel a figyelmet, ez mintegy előképe Az ember tragédiája öngyilkossági jelenetének, a szikláról leugrás mozzanatának: „…ha nemmel válaszolsz szavamra, / Vígaszt nékem az a szikla ád”. A halállal is kötekedő férfi hang, a mélyen megérintett szerelmes. Tudjuk, Fráter Erzsébet nagyon is igennel válaszolt.

                Kellettek az alkotáshoz a későbbi fölsebző harcok is, azok a dominancia küzdelmek, melyek a két szeretett nő között zajlottak. „…két világ közé hajítva, / Melyikhez nyújtsam jobbom, nem tudom. / A test alá vágy, és a gondolat föl. / Ne küzdjetek! Ne küzdjetek!” A börtön szenvedése, majd a házasság összeroppanása és fájdalma, az elválás keserűsége is kellett. Ám ha a költő benne ragad ebben a kapcsolatban, és megbéklyózzák a napernyő, a „szelem szoknya”, a „cipőt vásárolj Imre”, a „menjünk mulatni” és „János, nekem szükségem volna pénzre” stílus, akkor nincs mű. A kreativitás szikráját nagyra növelni, lélekteli muníciót adni fájdalomból és boldogságból – ezt megtette Fráter Erzsébet. De köznapi gondolkodásával el is nyelte volna az alkotókedvet és energiákat, ha együtt maradnak. A nő a férfi számára a fejlődés katalizátora és lehet csapda is. Az író ebből a csapdahelyzetből kilépett. „Ellenállottam nőmnek, hogy könyörge, / Szerettemet hallgattam mint zokog, / Most már jöhet sorsomnak bármi vésze, / Nyúgodtan várom, oh, erős vagyok”.

 

 

A válás és a válás után

 

A losonci bál botránya után Majthényi Anna kiutasítja menyét, és ez év nyarán, 1854-ben megkötik a válási egyezséget. Fráter Erzsébet miután ezt aláírja, akkor döbben rá, hogy teljesen kifosztotta magát. Ez a tette már nem fellengzős szerepviselkedés. Most elveszíti Imrét, „Édes Emmikém-et, ahogy leveleiben szólította. Elveszíti gyermekeit, hiszen átengedi őket a Madách családnak. Kétségbeesik, rohan Pestre, hogy az iratot visszaszerezze, mielőtt még a közjegyző hitelesítené, a „szerentsétlen irást, tsempli nelkül haza hozni” akarja, de elkésik. Ezután úgy lép, ahogyan kilenc esztendővel ezelőtt léphetett volna, ha nem ő Fráter Erzsébet. Anyósához fordul tanácsért és segítségért. Épp ahhoz, akitől a legkevésbé várhat megbocsátást. Nem is kap, még csak választ sem a négyoldalas bocsánatkérő levélre. Ilyen esetben a pszichopata igazolva látja azt, hogy a világ rossz, őt kifosztják, őt ellenségesen kezelik, s elmosódik benne, hogy maga készítette elő a világ ilyetén rosszaságát. A levél megszólítása: „Egyedül Anyai lelke elejébe!” Döbbenetes levél, szomorú példája a rosszul időzített viselkedési manővereknek. Most alázatos, most szíves és simulékony, most belátja, hogy túlértékelte önmagát. Válaszra se méltatják.

                Valaha azt írta Madách: „Óh talán bűn is ahogy imádlak, / Keblem oltár, mellyen képed áll / És kívüle az egész kebelben / Semmi, semmi más helyt nem talál. / …S hogyha képed elhagyá e szívet, / Borzadok mi űr maradna ott”. Fráter Erzsébet képe elhagyta Madách szívét, és az űrt, amitől a költő borzadt, kitöltötte az opusz, válásuk után nekikezdett a Tragédia megírásának. A lélek szenvedéséből fakad minden szellemi alkotás, mondja C. G. Jung, és ez a gyógyulás útja. Övé a költészet. Volt felesége pedig elindul a váradi kiskocsmák felé. Fráter Erzsébet még 21 évet él. Előbb, a rokonok szerint „nagy házat” visz, de pénzzel nem tud bánni, a tartásdíj kevés, rendszertelenül jön, évjáradékát előre lefoglalják, mindene zálogba kerül, feladni kényszerül ezt az életformát. Kiköltözik Cséhtelekre, rokonokhoz. Ekkor már üldözéses gondolatai vannak és céltalanul él.

                Jolánkát a válási egyezség szerint vissza kell adnia. Madách Imre jön személyesen a gyermekért, hívja vissza feleségét Sztregovára, de az az anyósa miatt nem megy.

                Az ember tragédiája elkészül és hatalmas siker. A válás után tíz esztendőre hal meg Madách Imre, 1864 októberében. Ez évi keltezéssel Fráter Erzsébet négy levelét olvastam, mind a négyben a törvényesen megítélt tartásdíjért könyörög volt férjének, „…mindennapi kosztomat a fogadóba füzetni nem vagyok képes” („mert hon nem főzetek”). Mintha a volt férj szándékosan könyörögtetne magának, pedig pénze valószínűleg volt, hiszen élete utolsó éveiben építkezésbe fogott az Imre-dombon. Madách október 5-én halt meg Sztregován, gyászjelentésében nem említik valahai feleségének nevét.

                Azt mondják, Fráter Erzsébet élete e szakaszában már kevés beszédű, magába forduló, nyughatatlan, váratlanul eltűnik, aztán váratlanul betoppan valamelyik rokonnál vagy ismerősnél, a kedélye labilis. Láttam egy fényképét, negyven éves rajta, halála előtt öt esztendővel készült. Elegáns tartású, jól szabott ruhájú úri nő, az arc nem a biedermeier divat szerinti negédes, bájos, inkább kemény, homloka magas, boltozatos, az arc alsó harmada behorpadt. Jó arc ez, és az anéző benyomása, hogy ezzel az emberrel nem lehet kukoricázni. Eric Berne tranzakcionális analízisének fogalmi rendszeréből ismerjük azt a kemény „játékost”, aki interperszonális kapcsolatainak játszmáit képes akár a maga rovására is végigvinni.

 

A leromlás. Levelek, melyeket miatta írtak

 

1872. áprilisától 1873 december végéig Fráter Erzsébet Balassagyarmaton, a Zöldfa vendéglőben lakik, de nem fizet. Teller Ignác vendéglős Madách Aladárnak küldi a számlát. Aladár beszünteti anyjának a pénzküldést, és a romlás felgyorsul. Az 1875-ben kelt levelek olvasása már szívfájdító. Vannak még kezek, amelyek, ha tétován is, de kinyúlnának a szerencsétlenért. De az önsorsrontás itt már visszafordíthatatlan. Fráter Béla, Erzsébet testvére felszólítja Aladárt, hogy tegyen eleget gyermeki kötelességének, hiszen anyjának „…még csak leváltó inge sincsen”, „…már 3 hónapja, hogy mindig egy van rajta, így maholnap a férgek alkalmatlanságának leend minden bizonnyal kitéve”. Aladár válasza: „Én anyámnak 840 frt. életjáradékot füzetek, hogy avval mi történik, arról nem tehetek, különben nem is ösmerem, s egyetlen emlékem tőle egy kopasz hely fejemen, honnét hajamat, mint gyermeknek, tövestől kiszaggatta. Egy gyönge órában mégis megszántam, s kezdtem segíteni, de ezen segélyemet is oly hallatlan dacosan és durván fogadta, hogy pár hónap mulva ezt is beszüntettem”. Ismét Fráter Béla írja: „…anyád családunk szégyenére faluról falura kóborog… lábait már nem fedi cipő, múlt pénteken a margittai hetivásár alkalmával, a híd alatt ült egy világ láttára, ma holnap éhen fog elveszni”. A távoli rokon, Szakáll Lászlóné befogadja, ő kap pénzt Aladártól anyjának új ruhára, cipőre és a tartásért. Fráter Erzsébet innen is elkóborol.

                1875 a halála éve, ez év augusztusában ismét Nagyváradon tűnik fel. Utolsó hónapjairól így számol be Baranyai Adolf Madách Aladárnak írt levelében: „…vendéglőkben és kocsmákban tartózkodott, fizetésképtelensége mellett azonban… azokból is kizáratott, később hol egyik, hol másik ismerőséhez beszállásolta magát, de részint beteges és dezolált állapota, részint szeszélyes és megférhetetlen természete miatt seholsem tűretvén, annyira kiszorult mindenütt, hogy a szó szoros értelmében menhely nélkül maradva nappal az útcákon csavarogni s éjjel ott fetrengeni kénytelenítt, az éjjeli őrök által több ízben be is kisértetett, s csavargó és kétes jellemű személyekkel a városháza börtönébe záratott”.

                Ekkortájt Serényi, nagyváradi főkapitány is levelet ír Aladárnak: „…tudatom tekintetességeddel, miszerint anyja a legnagyobb nyomor s inséggel küzd: sőt éjjeli szállása sincs… önként jelentkezett a városhatárnál az éjjeli szolgálatot teljesítő rendőr biztosnál Isten nevére esdve s könyörögve éjjeli szállásért miután nincs kihez és hová fordulnia.”

                Baranyai Adolf Fráter Erzsébet utolsó idejéről így ír:

                …magunkhoz befogadtuk szegényt, ki már napok óta éhezett, s fekélyekkel és tetűvel telve volt, nőm s lányom ápolásuk alá vették, testéről lefoszlott undok rongyai helyett saját ruháikba öltöztették… Elmezavarodottságán kívül utóbbi időben epileptikai rohamok gyakrabban fordulván elő… az orvos tanácsára kórházi ápolásra kellett őt bíznunk”. November 10-én kórházba vitték. „Utóbbi napokban igen megváltozott”, írja Baranyai „eddigi nyugtalan természete – igen csendes volt, gyakran felsóhajtott gyermekei után, leginkább Téged, kedves Aladárját emlegette, néha nővéredet, Jolánkát is félreismerhetetlenek voltak némi lelki furdalásai is miattatok végbúcsújaként anyai áldását adta Reátok” – ezzel zárja levelét Baranyai Adolf. November 17-én Fráter Erzsébet meghalt.

 

 

Összefoglalás

 

Metamorfózisok voltak ebben a jellemben, az átváltozások sora jelent meg az életkor egymást követő szakaszaiban. De ez önmagában még nem magyarázza meg a bukást. Egy másik fogalom – a paradoxonok – közelebb visznek Fráter Erzsébet sorsának és jellemének megértéséhez. Lényében több súlyos ellentmondás található, amelyeknek energiaadó többletével nem tudott bánni, ezeket nem tudta önépítő módon használni.

                1) Varázsos nő, személyiségével hatni képes, maga felé tudja fordítani az embereket. Ugyanakkor szociális adaptációs zavarban szenved. Olyan ez a paradoxon, mintha valaki remek fegyverzetet kapna, de azt többnyire rosszul használná és végül maga ellen fordítaná. Személyes szociális terében olyan viselkedési mintázatokat ismétel, mely nem oda illő, ezzel hosszú távon önmagát diszkvalifikálja.

 

                2) Paradoxon az is, hogy kihívásokat kedvelő, aktív, merész, kompetitív alkat, a világ felé fordul energiáival, érdeklődésével. Ezek remek maszkulin vonások. De ugyanakkor teljesen hiányozni látszanak nála más, alapvetően fontos maszkulin jellegzetességek, mint a tapasztalatok tárgyilagos elemzése és szinte önkéntelen rendszerezése, a ráció és a logika, vagy az adott kör törvényeinek és törvényszerűségeinek észlelése.

                3) A feminin energia-mintázat középpontja az életadás, a „barlang” sokértelmű előkészítése és fenntartása. A biológiai megfelelés terén nem volt hiány, Fráter Erzsébet négy gyermeket hozott a világra. De a femininitás középpontja nem csak biologikum és ösztön, hanem ego dilemma és ego feladat. Folyamatos tanulása férfinek és nőnek egyaránt, hogy azt utódot miképp vezessék, az együttes csoportot miképp kezeljék egy élethosszon át. Ez utóbbi téren Fráter Erzsébet nem volt tanulékony, a biologikum és az ego ellentmondása szétzilálta az anyai szerepkört. Nála mintha egymást kijátszva, egymást rombolva mutatkoztak volna meg a különböző feminin, illetve maszkulin jellegzetességek.

                4) Bukásába belejátszhatott az érzelem- és indulatvezérelt beállítódása. Érzelmességek, dühök, rajongások, kétségbeesések és borúlátások valószínűleg nagy teret kaptak döntéseiben – a rációval szemben. Egy érzelmes, érdekes, különös gesztus kedvéért valószínűleg többször mellőzte a helyzet köznapian józan felmérését.

                5) Végül valószínűsíthető az is, az anticipáló készség, a jövőtervezés rendkívül gyenge az ő esetében. Vagyis egy emberöltőn át nem vagy csak nagyon kevéssé észlelte azt, hogy minden ember jelen viselkedése, a jelenben megvalósított tette kihat saját jövőjére, gyakran keményen meghatározza azt.

 

 

Jegyzet

 

A szövegben szereplő levél részleteket az Andor Csaba szerkesztette Fráter Erzsébet emlékezete I. (Madách Könyvtár – Új folyam 3.) c. kiadványból idéztem. Az idézetek után szereplő zárójeles számok a levelek ottani számozását jelzik.

 

 

 

 

Irodalom

 

1.  Sullivan, Barbara Stevens, Psychotherapy Grounded in the Feminin Principle (Chiron Publications, Willmette, Illions 1989)

2.  Jung, C. G., Gondolatok a szenvedésről és a gyógyításról  (Kossuth Kiadó, 1997)

3.   Jones, E., Sigmund Freud élete és munkássága (EurópaKönyvkiadó 1973)

4.  Fráter Erzsébet emlékezete I. (Madách Könyvtár 1996, szerk.: Andor Csaba)

5.  Hillman, James, Re-visioning Psychology (Harper and Row, New York 1975)

6.  Haley, Jay, Házasságterápia (In: Pszichoterápia, Gondolat Kiadó 1981)

7.  Bolen, J. Shinoda, Goddesses in Everywoman, A New Psychology of Women (Harper and Row, San Francisco 1984)

8.  Kiss Ibolya, L., Az asszony tragédiája (Tatran, Bratislava 1967)

9.  Madách Imre, A nőről különösen esztétikai szempontból (Székfoglaló értekezés az Akadémián, 1864. április 18.)

10. Majthényi Anna levelezése (Madách Könyvtár, szerk.: Andor Csaba, megjelenés előtt)

11.  Pethő Bertalan, Deviancia, személyiségzavar, psychopathia  (In: Részletes psychiatria 2. szerk.: Pethő Bertalan, Magyar               Pszichiátriai Társaság 1989)

12.   Süle Ferenc dr., A Jung-i mélylélektan napjainkban (Gyuro Art Press 1996)

 

 

 

Vissza