Benes Istvánné
Egy őskép
két asszonya: Anna és Erzsébet
A
könyveknek – ha van – sorsa, a jegyzett név: önképét vállaló sors. Mert a betűk
karakterükben hordják a jelölő és a jelölt, az írásvető és az írás
megbonthatatlan sorsközösségét. Hordják, hordozzák és közvetítik a létet
beteljesítő s a létezés által beteljesedő ráeszmélést és megerősítést, a
„legyen”-ben és a „jól van”-ban
gyökerező szándékot, akaratot és értelmet. A valóság – mindig egyetlen –
mindenné magasodó és szétáradó pillanatának szembesülését a pillanatba gyűlt, s
éppoly megfoghatatlan valódiság mélységeivel.
Ahogyan – korunkra – szinte nem
maradt érték, ami elkerülhette volna a profánná válás kísértéseit, az
író-olvasó rutin is – alig felszínre hozható – sejtéseinek szférájába igyekszik
visszaszorítani az írás teljesebb olvasatát. Azt az eredendő, romlatlan, csupán
értelmezésében eltorzítható olvasatot, ami az égi-földi mértékek, az
egyetemleges, az isteni harmónia – technikán inneni, szemléletességen túli –
titkairól szólhatna. Ennek az ősi, az érzékszervi tapasztalással – valaha –
egyenértékű élmény-képességünknek elgyengülése és leromlása hozza létre
napjaink jól-rosszul képzett és használt szimbólumait, s e jelképek özönének
szükségletét – a gyakran csupán egy teljesebb képnek és lényegnek silány
utánérzéséről szólókat, vagy a tartalmatlanságot hangzatos s a háttérbeni hiányt elfedő fogalmak burjánzásában.
Ám mégis… Ha jól belegondolunk,
beleérzünk és belenézünk bármilyen – evilági – létező dologba, jelesül épp a
saját kézírásunk formáiba, alakulásába, futamába, mint a mikroszkóp lencséje
alá helyezett vízcseppben, egyszerre megmozdul, élni kezd az eladdig
mozdulatlannak tetsző, és mássá, egy más fajta történéssé
válik az addig nem, vagy csupán nem úgy és nem annak látott. S innen indul az
út, hogy újra felfedezzük és megértsük a nem emlékezve is emlékeinket állító, a
nem tudottan is tudatunkban rejlő elkötelezettségünk és kötelessé-tettségünk
intő példázatait.
Az írás él. Felidéz, rögzít és
lerögzít. Vall az Egyről, az egyszeri teremtésről és felvállalja a folytatást,
a továbbvivést, a megsokszorozódást és az újraképzést. Benépesít, eloszt, elrendez.
Tükröz, tükröződik és visszasugároz.
Az írás tudja a törvényt, s
kézírásunk felfedi a törvényhez való viszonyunkat és viszonyulásainkat. Az
írásban ott a feladat, a művelet és a megoldás örök mintázata: a kölcsönös
belátásé, a jóvátételé és a megváltásé.
Az írás sohasem veszítheti el
eredendő szakralitását, mert az írás – miként minden,
ami Istentől való – örök átváltozás, állandó átváltoztatás és felbonthatatlan
szövetség a felajánlott, a bemutatott és a meghozott áldozatban.
E gondolatok külön- és
többlet-aktualitását – itt és most – az egyazon tulajdonságok, képességek és
hajlamok oly ellentétes pólusain égő és végletességük tüzében elégő két asszony
kézírásának elemzési tapasztalatai, a kettejük áldozatvállalásáról és áldozattá
válásáról szóló történet adja.
Majthényi
Anna és Fráter Erzsébet írásának egybevetésekor szinte nem fedezhető fel olyan
személyiségképző tényező, ami, ha Annánál aktív, cselekvőkész,
Erzsébetnél elfogadó, passzív ne lenne, így látszólag a két asszony egymás
igényeit és szükségleteit széles körben biztosító és egymás erősségeit
kölcsönösen megtámogató páros lehetett volna. Sajnos, csak látszólag és csupán
adottságaik tükrében, ugyanis ezek, a minőségek szintjén harmóniateremtésre
rendelt elemi erők, működésükben korántsem a másikat kiegészíteni akaró és
képes késztetésként, hanem egymásnak ellentmondó, egymás dolgait kizáró,
önérvényesítő törekvésként és történésként nyilvánultak meg.
Fráter Erzsébet nőiségének
opálos gyöngyszemei az érzelmek szálára fűzöttek. Erzsébetnek a női minta és
anyaképmás hiányából származtatható énkép-fejletlensége és
szerepbizonytalansága védtelensége miatt erős, de elfogadó, gyöngéden támogató
barátnő-anyára lett volna szüksége. Valószínűleg Madách Imre anyai kötődésének
projekciói nem kis mértékben befolyásolták Erzsébetet a Költő iránti vonzalma
létrejöttében – hogy majd ugyanezen tényezők valósága válassza is le róla.
Majthényi
Anna eredendő képességekkel és hajlamokkal rendelkezett az ugyancsak nagyon
nőies nők egy más fajta varázsával, nevezetesen a fellépésében, a
megjelenésében is hordozott és onnan kivetített tiszteletigénynek és
tiszteletkeltésnek, „nagyasszonyiságnak”. Ez a természetadta,
s a maga helyén a valóság megerősítését szolgáló uraló erő Anna asszony
világképében a hatalom és az erőfölény reprezentánsaként kapott helyet. Az
önerőből-valóság és az önmegerősítés e keverékének furcsaságait férje halálának
– úgy tűnik soha ki nem hevert – traumája, Imre fia egészségi problémái, a
családi tragédiák és a gondok csak felerősítették, mi több, jó néhány
tekintetben eltorzították, különös magatartásformákká alakították. Nem egy
erőssége véglegesen vagy csak aktuálisan, s mintegy reakcióként, önformájából kifordult,
visszájára váltott. Így lett a gyöngédség-szükségletből önkínzó és környezetét
is meggyötrő gondoskodás, az óvatos előrelátásból, az övéi féltéséből negatív
kivetítések sokasága, bűnbakképzés, a múlt fényeiből komor és veretes rögeszmék
világa, s a meglévők, a sajátként számon tartottak: a birtokoltak és a
megállapítottak kényszeres megkötése a feloldás és a feloldozás lehetősége
nélkül. S ahol az erő tehetetlenségérzetbe torkollott, a nőies érzelmekről való
kényszerű lemondás pedig az elutasításba; a tudatból eltüntetett okok és
késztetések visszatéréseként és lázadásaként: a prüdéria és a praktikum fonák
esztétikája: a dolgoknak egy saját ízlésre formált, gyakran már rendetlenségnek
tetsző vagy ténylegesen is következetlen elrendezése.
Hogyan is ne irritálta volna ezt
a keménységében, kényszerűségeiben és kényszerei által megcsontosodott,
könnyedebb érzéki örömeinek szirmait teljességükben – talán – ki sosem
bontakoztathatott boldogtalan asszonyt Erzsébet olykor csak sejthető, másszor –
Anna számára – idegen fényeket felcsillantó, mindig a perc varázsával telített
érzelemvilága! Azok a színek, az az igézet, az az ígéretesség, amit önmagában meg kellett semmisítenie,
amitől magában és magának kellett megvonnia az éltető energiát, amire épp a
halandóság és a halál ellenében kényszerült halálos csomót vetni – az életért
és az övéi fennmaradásáért.
Mindkét írás vonatkozó jellemzői
jól mutatják Anna és Erzsébet realitásérzékének közel azonos mérvű, de más-más
irányú szubjektivitását, gondolkodásukban a tényleges tényektől való
elvágyódásukat és elidegenedésüket, s egyben egy igen magas szintű értékítélet
meglétét is. Ám míg Majthényi Anna a megszokásnak, az
ismétlődésnek, a halmaznak, a „sok”-nak, a
hasonlóságnak ad rangot, s egy már inkább archaikusnak, mint konzervatívnak
nevezhető mércével mér, s e túlméretezett dolgok súlya képezi számára a renden
belüli értéket, Erzsébet etalonja a rendkívüli felé tendál. Erzsébetet az
egyszeri, a megismételhetetlen vonzza, mindaz ami épp
megragadhatatlanságánál fogva nagyszerű, és bízva is csak kétkedést teremt.
Erzsébet fanatikus és fanatizál, igéz, de nem biztosít semmiről. Nincs súlya és nem tud megfogódzni semmiben. Sóvár, de nem valódi
lángjával égő, és nem valódi erőket égető, libegő lángocska mélyben rejlő
kincsei fölött. Ha őseitől hozott sokirányú és kifinomult képességeinek szabadabb
kibontakoztatási lehetőséget kapott volna is, az olyannyira vágyott
visszaigazolás, megértés, megtámogatás hiányában minden igyekezetét csakúgy,
mint önmagát, valószerűtlennek, hiábavalónak, valós értelem- és érték nélkülinek
kellett éreznie. Tapasztalásai így sohasem válhattak állandó szinten tartható
biztonságot nyújtó értékismeretté, azonban érzelmi gazdagsága és esztétikai
érzéke többnyire hathatós védelmet szolgált a döntések és cselekvések
számottevőbb túlzásai ellen. A mellőzöttséggel, a semmibevettséggel,
létszükségleteinek szimbolikus és tényleges megvonásával Erzsébet egyre
kiéhezettebbé, egyre szomjasabbá váló lelke mindinkább oda hajlik, hogy pótlást
keressen, s mind könnyebben elfogadjon szinte bármit, ami olyan, mint a
megoldás vagy hasonló ahhoz. A sorsdráma kezdetén még azért, mert önmagává
akart válni, a dráma második felében azért, hogy ne kelljen porig alázott és
érzelmeiből is kifosztott magára eszmélni.
Ahogy Majthényi
Anna látszólagos ridegségének és fösvénységének valódi oka sem a kicsinyes,
primitív fukarság volt igazában, úgy Fráter Erzsébetnek – annyiszor felrótt –
„könnyelműsége” sem a pazarlás iránti tényleges hajlamokban gyökerezett. E két
asszony oly-annyira akart szeretni, hogy minden fényüket akkora messzeségbe
küldték, ahonnan az önmagukra már nem vetülhetett vissza.
A Mater szóban két másik szó
gyöke rejlik: a matériáé és Éroszé. Az anyagé, amiből minden dolog lett és ami érezvén saját múlandóságát és az elmúlást, ezek
fölötti hatalomként a formákba öltözést, a szereplehetőségeket s a
mindenhatóság tévképzetét kapta kárpótlásul. Ölelni s ölni, óvni és gyógyítani.
Kizárni, befogadni, befoglalni, kihordani és magasra emelve felmutatni. És
Erósz, aki a mítosz szerint egyidős a Föld Asszonyával, s akiről Szókratész így
beszél: „Erósz nem szép és nem is jó. De Erósz nem is ember, hanem valamilyen
démon az istenek és az emberek között. Erósz a Bőség és a Hiány szülötte. Még
nem szép és nem is jó, de nem is a szépségnek és a jóságnak teljes hiánya,
hanem az átmenet, a javulás, a törekvés.”
Mater… Matéria és Erósz… Anna és
Erzsébet. Részei egy kettétört képnek, s a képet, felcserélt helyzetükkel is,
az egészlegességben részesítették.
Majthényi
Anna és Fráter Erzsébet írásvizsgálati bizonyságait egymás mellé helyezni és
párhuzamba állítani annyi, mint az együvé valók egy képpé válásának – talán –
évmilliókra visszautaló történéseit egyazon pillanatban szemlélhetni. Kettejük
különös és fájdalmas világán át betekintést nyerni a Tragédia költőjének eonokat átívelő, s mégis, vagy talán épp azért, a nagy
távlatok vonzása és a kicsinyes gondok iránti elkötelezettség között állandó
egyensúlyozásra kényszerülő fiúi voltába és férfi lényébe. Felvázolni Madách
Imre egy-lelkét: szivárvány-egy-asszonyában, az örök
nő madáchi ősképében, emberléptékű archetípusában.
Emlékezni és emlékeztetni két
asszonyi névvel az e nevekben és e nevekkel jegyzett sorsra: Hannah=a kegyelem és Eliseba=Isten
az én esküvésem.