Kozma
Dezső
Magyar írók, költők Madáchról
Egyáltalán nem új
keletű témáról szeretnék itt szólni, hisz irodalmunkban se szeri, se száma
az író-elődöket, időtálló alkotásokat újra és újra megidéző szépirodalmi
műveknek.
Madách írói utóéletében két ilyen
kiadvány is segíti eligazodni az érdeklődőt. Praznovszky
Mihály az egyikben a Madách-ihlette versekből, a
másikban a hasonló témájú prózai írásokból nyújt át egy csokorra valót. (Madách
homlokán túl. Versek a költőről és a Tragédiáról, Veszprém, 1993; Az
éjféli Madách. Magyar írók Madáchról, Veszprém - Budapest, 1994.)
Természetesen ebben a vázlatos
számvetésben nem vállalkozhatok ezeknek az időben és szemléletben is egymástól
különböző írásoknak valamilyen rendszerezésére, esztétikai rangsorolására, még
kevésbé teljességre. Inkább arra lennék kiváncsi:
mennyiben árulkodnak a vallomástevőkről, illetve a korról, amelyekben
megszülettek. S mert a Tragédiát útjára indító Arany János és a
kortárs-méltatók vélekedése közismert, ez alkalommal mellőzöm őket, ritkábban
emlegetett szépirodalmi írásokat, esszéket lapoznék fel.
Elsőként az erdélyi szellemi
életben is igen jelentős szerepet betöltő íródinasztia legismertebb tagjának,
Szász Károlynak Madách Imréhez című versét. Nemcsak azért, mert az
Arany, Gyulai köréhez közel álló Szász Károly sokoldalú költő és jeles
műfordító. Azért is, mert - mint köztudott - egyik legkoraibb
értelmezője Madách művének.
A különböző versformák iránt
érzékeny Szász Károly Madáchot ünneplő ódai szárnyalású költeménye a magyar
költőket (köztük Csokonait, Katonát, Kazinczyt, Vörösmartyt, Petőfit)
megidéző verseinek családjából való. Helyenként a nemzet sorsán töprengő
Vörösmartyra emlékeztető.
Nem ég
hiában annyi magas elme,
Hiában annyi szív nem ver, remeg;
(Madách
Imréhez, 1864)
Amilyen átéléssel tolmácsolja a
rokonának érzett idegen költőket, ugyanúgy magasztosul jelképpé számára Madách
is. És akárcsak az évtized magyar költészetében, ott van a versben a kor
közhangulata. "Reménnyé váljon az emlékezet" - száll felénk a nemzet
nevében megszólaló Arany bizakodása Széchenyit búcsúztató ódájában. Egy másik
költeményét ugyancsak 1860-ban pedig így fejezi be: "Ád
az isten új nyarat!" (Kies ősz).
Persze Szász Károly mindezt
sokkal szerényebb művészettel teszi, áradó lelkesedése sem olyan megélt
költőileg sem. Erre a költeményre is érvényesnek érezhetjük Arany Szász Károly
korábbi verskötetét elemző kritikájának szavait: az "ihlet néha inkább
élénk, mint mély, inkább sebes, mint tartós".
Nem kevésbé himnikus az inkább
publicistaként, illetve emlékíróként számon tartott Eötvös Károly Tragédiát
üdvözlő verse sem. Benne az ember "istenségek romjain" eljut majd az
üdvöt ígérő jövőbe. (Tudomány és művelődés, 1862.)
A korai Madách-kultuszt vizsgáló
Andor Csaba szerint a Szász Károly versét megelőző, Madáchnak hódoló Lisznyai Kálmán két költeményének (Az ősgyűrű, 1845,
Szent porszem, 1861) nem volt számottevő hatása a Madách-kultuszra.
"Egészen más a helyzet - olvassuk Andor Csaba tanulmányában - Eötvös
Károly versével, amely 1862 végén lát napvilágot Tudomány és művelődés címmel,
s amelyet már Az ember tragédiája szerzőjének ajánl." (A
gondolkodó kultusza. A korai Madách kultusz. Az irodalom ünnepei. Bp. 2000.
208).
E korai versekre is érvényesnek
érzem Andor Csaba megállapítását: "A … Madách-kultusz -
megjelenésekor - a gondolkodó kultusza volt és semmi esetre sem a költőé
vagy a drámaíróé." (Uo. 209).
Az ember tragédiájának
egyik első visszhangja Vajda János lapjában, a Nővilág 1862. február
10-i számában olvasható. Bene Kálmántól tudjuk: az aláírás nélkül megjelent
cikk szerzője maga Vajda. Nem meglepő, hogy a magát magányos üstököshöz
hasonlító Montblanc-ember a másik társtalan
csillagot fedezi fel Madách egyéniségében, művében. Az irodalmunkban
fordulópontot jelző, "tisztultabb ízlést", "magasabb
nézőpontokat" kínáló alkotásnak szól elismerése (Jutalomtűzésekről).
A századforduló
Madách-kultuszának egyik élesztője, a kolozsvári színház ismert színésze, író-rendezője:
az az Ecsedi Kovács Gyula, aki - szóltunk már róla -
pár hónappal a budapesti bemutató után Kolozsváron viszi színre a Tragédiát,
és a Csák végnapjai, a Mózes, a Férfi és nő ősbemutatója
is neki köszönhető. Hogy aztán Madách-élményét, Madách műveinek
gondolatvilágát terjedelmes versben (vagy ahogy ő kifejezte: verses
tanulmányban) is megfogalmazza. Nem kevesebb érzelmi töltetű strófákban, mint
színházi beszámolóiban.
Természetesen a századfordulón
tallózva nem feledkezhetünk meg Jókai, Mikszáth, Ady tisztelgő írásairól sem,
bemutatásukra azonban ez a szűk keret nem ad módot. Mint ahogy a Madách
születésének száz éves évfordulójára is csak jelzésszerűen utalnék.
Íme egy-két kiragadott példa.
Kosztolányi Dezső egyfelvonásos
víziójában a kiábrándító háborúból Budapestre érkező Ádámot - békében -
egymást tipró, pénzhajhászó emberek világa várja, így aztán Lucifer nem
tehet mást: vigasztalásul dollárral látja el (Lucifer - Játék a
katedrán). A hangját, kifejező eszközeit kereső Szabó Lőrinc verses
poémája (az ugyanebben az évben napvilágot látó Kalibán c. kötetének zárókölteménye) a lét értelmén töprengő, az én belső
zaklatottságáról hírt hozó lírai vallomás. A hagyományos formákat szétfeszítő
költeményben a valósággal önmagát egynek érző költő saját belső világává
avatja Madách létértelmező ellentéteit, meg nem szűnő dualizmusát, érzelem és
értelem egymástól el nem szakítható örök küzdelmét érzi sajátjának, korára
jellemzőnek.
Uj rabok, uj éhség, uj börtönök! - ujra hiába
Zökkent
régi sinéről ujabbra a régi
világ:
Uj függönyök mögött pereg az Ember Tragédiája
S üres egekbe vezérli
a bűn a szeretet dalát.
(Isten)
Juhász Gyula Madách-élményében a
"magyar- és világmagány" kerít hatalmába:
…Vihar
után, örök borúban,
Nem is
lesz több fény soha tán -
Ül
térdig porban és hamúban,
Egyetlen
társa a magány.
(Madách Sztregován)
- olvashatjuk a
kolozsvári Pásztortűz 1923. jan. 28-i Madách-számát bevezető
költeményben. Olyan "méla bánat" ez, amelyben - egy másik
Madách-versének tanúsága szerint - az üdvöt, a megváltást az én, a költő
maga-teremtette belső világa jelentheti.
Örök
formát ölt itt a mulandó,
Muzsika
lesz minden fájdalom,
Mély
magányban, ami maradandó,
Föltámad
a harmadik napon.
(Madách)
A húszas évek kilátástalansága
készteti vallomásra a magyar próza korszakos megújítóját, Krúdy Gyulát is. A
háború utáni években mind gyakrabban menekülni kényszerülő író a kétszer
felemelkedett és kétszer elbukott nemzet tépett sorsát s a kilátástalanságban
szunnyadó reménykedését olvassa ki az "olmos
ég alatt" született műből. A múltat és jelent eggyé szövő lírai
emlékezéseinek egyikében olvashatjuk: "Madách Imre költeményéhez nem
gondolt publikumot, mert hiszen azok az olvasók, akik az ő művét méltányolhatják:
nemigen szerepeltek akkor a báli névsorokban, sem az országgyűlési listákon,
hanem legfeljebb a szivárványos ablakú könyvtárszobákban várták az idők jobbra
fordulását…" (A Madách-legenda. Magyarország, 1923.)
Madách öröksége legalább ilyen
elevenen él a két háború közötti erdélyi szellemi életben. És nemcsak a
színpadon, nemcsak az irodalomtudomány művelői körében. Az új helyzetbe
került magyarság, az új körülmények között kibontakozó erdélyi magyar irodalom
számára klasszikusaink - főleg Petőfi, Madách, Ady - szellemi hagyománya
vissza-visszatérő ihletforrás.
Reményik
Sándor és Olosz Lajos levelezéséből tudjuk például,
hogy a már korábban jelentkező Olosz Lajos kiadásra
előkészített verseit olvasva, Reményik Sándor az
egyikre különösképpen felfigyel, épp a Madáchról írottra. Reményik
érdeklődését már a vers címe (Az ember tragédiája XV. színéhez)
kelthette fel. A szabadvers változataival
kísérletező Oloszt ugyanis az Úrhoz megtérő ember, az
élet és a halál határmezsgyéjéhez érkezett Ádám dilemmája készteti versírásra:
vagy hűséggel virrasztani a "rommá tört mindenség" felett, vagy
"kőkemény-ponttal" lezárni a "terhes életet".
És ha
éppen mondjuk
teátrális
pózzal
Éva
előlépne:
"állj
meg, állj meg Ádám,
a
jövőt élni érzem" -
az sem
lenne oly szörnyű,
hogy
át ne tudná vágni
Ádám,
ha tényleg érzi,
hogy
égető az élet
s a
szíve el nem lágyul,
a bajt
tenyésztő asszonyt
a
szikla pereméről
óh,
könnyű letaszítani.
Talán érdemes
megjegyezni, hogy Olosz Lajos költészetének egyik állandó
motívuma, az eszmény és megvalósulásainak lehetősége, az eleve elrendelés és a
szabad akarat szembesülése érhető tetten ezekben a sorokban.
"Madáchnak lutheránus
megoldása engem mindég bosszantott.
»Küzdj és bízva bízzál« Sovány kis vigasztalás! És annak
a »kőkemény pontnak« a feltevési lehetősége oly fölényes erővel van megrajzolva"
- írja Reményik 1912. decemberében költőbarátjának. (A lutheránus megoldáson
azt érti, hogy szerinte a lutheri reformáció a dogmát és a szertartást
tekintve sokat megőrzött a katolicizmusból.)
S hogy Madách művének
végszavai mennyire foglalkoztatták Reményiket, azt majd jóval később, az
általa szerkesztett Pásztortűz 1923-as Madách-számában közreadott
költeménye is tanúsíthatja. Címe: Az utolsó mondat problémája. Ádám
tragikumát abban véli kiteljesedni, hogy a nagyság helyett ismét a földi
rabság lesz a része, hogy a magasztos zuhan le ismét. A "vesztett
haza", a "hűtlen asszony", a "nyűgös test", a
céltalan, "őrült történelem", a "vérpárás magyar alkonyat"
- idézem a verset -
Csak
azt diktálhatták, hogy letaszítsd
Évájával
együtt Ádámodat.
............................................................
Vagy
tán kötelességnek ismeréd
Hitet
ébreszteni - hitetlenül?
Lásd,
ha olykor a bú rám nehezül,
Jobb'
szeretném, ha tornyod úgy marad…
Félelmesen,
csonkán, kegyetlenül.
Nem véletlen, hogy
csaknem egy évtized múlva Reményik Sándor a földi létből menekülő, annak minden formájától elszakadni vágyó Ádámról, a mindenkori ember határt nem ismerő szárnyalásáról ír esszét
(Ádám az Űrben). Madách hősének tragikumát épp abban látja,
hogy a végtelenségbe kivetített
eszménynek földi rabság lesz a sorsa.
A verset olvasva
önkéntelenül eszembe jut Németh László csaknem tíz év múlva írott esszéje:
"az emberi szellem nyugtalansága s röghöz kötöttsége itt nő csak igazán
tragikusra". "Az ember tragédiája pontosan erről szól: a hős lélek s
a történelmi erők viszonyáról." (Madáchot olvasva. Az én
katedrám, 1975. 638).
Nyírő József 1923-ban
"ledűlt világromoknak" "átkozott porán" a "kicsiny
népek" szellemi és lelki apoteozisát olvassa ki Madách művéből (Ellenzék,
1923. jan. 21), Kuncz Aladár a Nyugat (és a Pásztortűz)
hasábjain a 19. századi költő európai eszmevilágára, egyetemes életszemléletére
hívja fel Madách 20. századi híveinek figyelmét, (A mi Madáchunk. Nyugat,
1923. I. 139 és Pásztortűz, 1923. jún. 9.), a kulisszák világában is
járatos Bánffy Miklós (a Tragédia 1934-es szegedi Dóm-téri előadásának
rendezője) az Erdélyi Helikonban közölt, a bécsi Burgtheater Tragédia-előadását
elemző írását a színpadi szerző és színházi szakember egyfajta rendezői
elképzelésének is felfoghatjuk. Egy olyan elképzelésnek, amelyben a vallásos
keret - ahogy ő kifejezi - "nem rangonként rendezett égi udvartartás,
hanem téren és időn túli erőket megjelenítő." (Az ember tragédiája
színpadon. Erdélyi Helikon, 1934. febr. 81-89, márc. 173-177, ápr.
247-251).
Az utóbbi évtizedek
magyar költőinek, íróinak Madách-élményét szintén csak tőmondatokban szeretném
jelezni.
A Mózest
újrafelfedező, megújított formában színpadra alkalmazó Keresztury Dezső
például a 60-as évek elején a "nemzetté" újulás lehetőségét azzal a
tudattal keresi, hogy "…nem ajándék csak az Ígéret földje". (Madách
ünnepére. 1964). Korokon átívelő tanulságként hangzanak Devecseri Gábor
jelképes költeményének verssorai is: a "fajával" birkózó Madáchot
érzi lelki rokonának (Madách hársa). Juhász Ferenc felfogásában Madách
műve a világegyetem új, modern értelmezése, új törvények és megismerési
lehetőségek felismerése (Találkozások, 1966). Takáts Gyula versvilága
disszonánsabb. A lélek zaklatottságáról hírt hozó, egymáshoz szaggatottan
illeszkedő verssoraiban a sztregovai táj és az ember együvé tartozása nem
olyan tündéri, mint ahogy az a költő meghitt káprázatú verseiben lenni
szokott: Az "utolsó szekér zörög", a csönd "sikoltó" és
"a kastélyból kiront az éj" (Madách. 1973). A Madáchhoz
többször visszatérő Hubay Miklóst (az elmúlt évtizedek tapasztalatainak
fényében) a döntési helyzetben leledző Ádám, a röghöz kötöttségétől szabadulni
vágyó ember nem hagyja nyugodni
(Ádám a sziklán).
Az új évezred küszöbén
a kaotikus világgal birkózik a remény.
A 19. század annyi
nagy alakját megidéző Baka István Madách-pályázatra készült
szonett-triptichonjának kísértetiesen lehangoló képsora az értékvesztő világ
vigasztalanságával hat reánk:
Jeges-fehér
bolygók s hűlő veres Nap
Hevernek
a biliárdasztalon, -
A mozdulatlanság
mintha az isteni szózat értelmét is kétségessé tenné:
Már
csak az Űr és eszkimó-homály jő;
Napok:
csontbolygók gördülnek tova.
És
alszik, alszik Alsósztregova.
(Tél
Alsósztregován, 1993.)
(A vers poétikai, stilisztikai megközelítését lásd Árpás Károly és Varga Magdolna közös elemzésében. Madách Könyvtár, 2001. 25.
sz.)
A magyar Golgotán csak
a merész hit lehet reménykeltő - foglalhatnám össze egy mondatban Döbrentei
Kornél hasonló valóságélményből fakadt, mégis bizakodást gerjesztő
költeményének fő gondolatmenetét:
moccan
a csillagóra-járású vetésforgó,
és
akkor a mindent magába fojtó
parlag,
a tartalék-televény
gerjeszti
tovább a sejtbarát hitet, hogy van remény, van remény -
(Istentelen
színjáték, 1992.)
A "vásáros"
világban az "írás hatalmát" kereső Jókai Anna Madách szavaiból szövi
gondolatait, az újrakezdés lehetőségét kínálva az annyiszor utat vesztett
nemzet számára:
Jaj
a népnek, ha nincs költészete,
Lelkét
elfojtja a körültekintés,
S
csak lelkesűlés szül mindég nagyot.
(Madách szava, 1992.)
Folytathatnám az
utolsó negyedszázadban megszólaló erdélyi költőkkel, írókkal. A nemzeti
horizontvesztéstől óva intő Horváth Imrével, az eszmény nélkülieknek Ádám
nemes rajongásával felelő Bajor Andorral, a drámában is kimagaslót alkotó
Páskándi Géza elképzelt színpadi előadásával, amelyben a hit és a tudás, az
isteni és az emberi eltéphetetlenül egészíti ki egymást (Horváth Imre: A
költészetnek egy örök sugára. Igaz Szó, 1973. 2. sz.; Bajor Andor: Ádám
rajongása.Uo; Páskándi Géza: Az Úr "kiegyezése" és a ráció magárahagyatottsága.
A Hét, 1973. febr. 2.; Gyermekrajz a Tragédia margójára. A Hét,
1973. márc. 23.)
És ugyancsak több
figyelmet érdemelne Lászlóffy Csaba még 1985-ben Kolozsváron megjelent lírai
kisregénye is, amelyben a szerző - tényeket és látomást ötvözve - egy elmúlt
kor eseményeit, kétségeit, Madách korát különleges líraisággal és
megelevenítő erővel 20. század végi vajúdásainknak avatja részévé.
Egyik helyen
ilyenképpen fonódik eggyé a megélt napi élmények és a képzelet világa:
"Most jót tenne egy pohár langyos tej, cipóval, mielőtt csenevész teste
kóros hangulatok foglya lesz, s mozdulni sem tud az ólomszínű álomruhában. Ezt
már ismeri: holt lélek a hontalan sivárságban. […]
De létezés-e az, ha csak a lélek
lobog, lát, vetkőzik, gyönyörködik?
[…] Komor és
tűnődő évszakok, rejtőzködő évtizedek után későre jutott el a felismerésig:
minden embernek joga van szabadon választani meg útját."
(Lászlóffy Csaba: Udvarház
Sztregován. Dacia K. Kolozsvár, 1985. 16-17.)
Remélem, lesz még
alkalmam majd bővebben is szólni róluk, számbavenni az erdélyi magyar írók,
költők Madáchot életre keltő műveit.