Cserjés Katalin
Veszelszky Béla - a "Küzdő Ádám"
Dolgozatom munkacíme "Veszelszky Béla Madách-illusztrációi" volt; e címet módosítom most a fenti metaforára, önkényesen és természetesen jelképesen azonosítva a festőt és élethosszon át kísértő témáját: a Küzdő Ádám rajzsorozat hősét. A széria első darabjai 1929-ben keletkeztek. E kezdeti vázlatok még egy Ádám és Éva szőnyegtervhez készültek. 1971-75 közt nyúl az idős mester ismét a tárgyhoz, foltszemcsés önportréinak korszakában. Ekkorra az Éva-kép megfakulni látszik: a kettős motívumot a "küzdő Ádám" szívja magába.
Nem illusztráció az, amit ezen az - örökre befejezetlenül maradt - sorozaton láthatunk. A rajzok és akvarellek sora: küzdelem maga is, heroikus és reményfosztott vágyakozás a teljesség elérésére, akár Madách Ádámjának csatái. Küzdő Ádám Madáchból nő ki, de szellemi önarcképpé válik.
Lét-küzdelemről szólván, hallgassuk újra a Tragédia jól ismert, ide vágó passzusait az újra-hallás örömével!
"Mit ér, mit ér e játék csillogása,
Előttem mely foly, nem hatok belé"
- mondja az elkeseredett, elégedetlen Ádám a harmadik színben. Követeli a Tudást, melynek reményéért elhagyta Édenét:
"(…) ifjú keblem forró vágya más:
Jövőmbe vetni egy tekintetet.
Hadd lássam, mért küzdök, mit szenvedek."
Lucifer teljesíti Ádám sürgető kérését, s jő az álom, melyben a lét-harc lehetségessé válik. Ádám "csatázik hasztalan", és "csatázik újra". S csak majd az Űrben fogalmazza meg, a halált saját fizikumán megtapasztalván, hogy a küzdelem lesz minden céljának végső mozgatója: a cél maga; nincs semmi egyebünk:
"A célt, tudom, még százszor el nem érem.
Mit sem tesz. A cél voltaképp mi is?
A cél, megszűnte a dicső csatának,
A cél halál, az élet küzdelem,
S az ember célja e küzdés maga."
(Ezeket a nem kevéssé problematikus, vitatható jelentésű sorokat egy korábbi tanulmányomban érintettem már.1)
"Uram! rettentő látások gyötörtek,
És nem tudom, mi bennök a való.
Óh mondd, óh mondd, minő sors vár reám:
E szűkhatáru lét-e mindenem,
Melynek küzdése közt lelkem szürődik,
Mint bor, hogy végre, amidőn kitisztult,
A földre öntsd, és béigya porond?
Vagy a nemes szeszt jobbra rendeléd?" -
Így Ádám, végül ismét az Úr előtt, térden: meghajtotta fejét a teremtés csodája előtt, és vállalja az életet, melyből álomban rettenetes ízelítőt kapott. Remél a szabad akarat nevében, csak még valamelyes bizonyosságot áhít Urától, mint fent idéztük.
Bizonyosságot azonban az Úr nem adhat, ígéretet sem, csak a reményt (Pandora hombárjából, mondanánk, ha ehhez nem kellene kultúrkört váltanunk).
"Mondottam, ember: küzdj és bízva bízzál!":2
a Tragédia utolsó szavai is a küzdelemről beszélnek.
Veszelszky Béla nem a Küzdő Ádám-sorozatról vált híressé, ha egyáltalán "híressé" vált/válik valaha. Nem szerette a nyilvánosságot, és ő maga semmit nem tett azért, hogy széles körben megismerjék. Elismertetéséért barátai fáradoztak. Képeit a közönség 1962-ben láthatta először, holott az 1930-as évektől a pályán volt. A '62-es kiállítást Körner Éva és Mándy Stefánia rendezte az Építők Klubjában; nem önálló tárlat volt ez: a modern építészet és képzőművészet kapcsolatát fejtegető előadássorozat témáját illusztrálták a bemutatott művek. Önálló műterem-kiállításra 1964-ben került sor Petri Galla Pál helyiségeiben Korniss Dezső rendezésében; a megnyitót Mezei Árpád mondta.3 Nagy nevek bábáskodtak hát Veszelszky nyilvánosságra lépése mellett.
Megalkuvásoktól mentes embersége és festőművészete -, ahogy Kepes György írta halálhíre vételekor, még ma is kevesek előtt ismert. (E dolgozat szerzője például Tandori Dezső Félreütések-sorozata4 nyomán fedezte fel magának a festőt. E "félreütések": különös kalligráfiák; címzettjük Veszelszky Béla. A képeken az írógép jelkészletéből felhőzik össze Veszelszky világának tartópillére: a pontokból rakott, bizonytalan formájú kereszt. Van rajz, ahol e feszület-formát Tandori kedves verebeinek finom, tintába mártott lábacskái rajzolják ki.) Szűk, beavatott kör csodálja Veszelszky festményeinek "Bizánc-opcióját":5 pontfelhordó képei közt a "pigmentreliefeket" és a "fehér káprázatokat".6 A Küzdő Ádámról kevés szó esik.
"Már engedj meg!" - kezdte mindig Veszelszky, a megszokott keddi beszélgetéseken (Mallarmé keddjei?), lendülettel ívelő, ellentmondó vagy épp egyetértő kijelentéseit, emlékszik vissza Körner Éva művészettörténésznő.7 Nemesen faragott (valahogy az idős Samuel Beckettre emlékeztető), csontos, a nikotintól és teától, még inkább a feszítő művész-szenvedélytől pergamenre cserzett arcán a fokozhatatlan figyelem; és hallgatói nemhogy "engedték" - feszülten várták a töprengő mondatokból előbukkanó meghökkentően új következtetést.
Valahonnét a középkor céheiből ideszármazott mester a Pusztaszeri úton.
"Hogyan dolgozzék az ember, ha mű és igazi művészet nem fér már össze?" - teszi fel Thomas Mann Doktor Faustusában a válaszolhatatlan kérdést a főhőssel esztétizáló Sátán. A Körner Évával folytatott 1969-es beszélgetésből tudjuk, hogy Veszelszky Bélát hasonló kérdések ("a művészet létjogosultságának kétségessége") foglalkoztatták, így a kései pont-önarcképeket festő és a Küzdő Ádám rajzsorozatot alkotó mester helyzetét nem jogosulatlan Mann Faustusáéhoz hasonlítani. Az Ördöggel szőtt bizalmas-baljós viszony duplán is hozzáköti Veszelszkyt a Tragédián kívül annak előképéhez, a Faust-történethez. De míg a fenti dilemmára Mann sajátságos iróniával felel; a tragikomikus látásmód egy olyan nemével, ahol a kívülről-látás és a mélyen érintettség állandó oszcillálásban van, s ebben a kétkedő relativizmusban azért mégiscsak létrehozható a mű (Adrian Leverkühn zenedarabja, s maga a mann-i regény), addig ez az intellektuális játékosság Veszelszkytől teljességgel idegen. Az szellemi arculat nem; a játékosság és irónia igen. "Tragikus, barokkos lobogású" Ádám-kompozícióin elválaszthatatlanul van jelen a "Sátán kacaja és az Arkangyal röpte" (Babits Mihály).8
Veszelszky Béla József Attilával egy évben született Budapesten. Apja egyetemi tanár, gyógyszerész. A súlyos apa-fiú konfliktus rövid, kényszerű gyógyszerészeti stúdiumot eredményez, majd a fiatalember pályaválasztását kelletlenül bár, de elfogadja a család.
1929-ben végez Veszelszky a Képzőművészeti Főiskolán; Korniss Dezsővel és Kepes Györggyel itt alakul ki életre szóló barátsága. Glatz Oszkár és Csók István tanítványa, a döntő festészeti hatás mégis az 1930-as évek eleji bécsi, majd berlini úton éri. A főiskolán figurális festőként indult (akár Piet Mondrian; akár Kazimir Malevics - a két kongeniális, nonfiguratív végkövetkeztetésű alkotó), de Pest szűkebb horizontjából kitörve, az akadémikus festésmód egyszer s mindenkorra összeomlott benne. Művészi gondolkodásmódja absztrakt expresszionista fordulatot vesz, s ezzel együtt jut súlyos alkotói válságba is. Válaszútra, ahol aszketikus fegyelemmel hallgatást parancsol magára. Nem először életében: Veszelszky Béla pályáját többéves, évtizedes némaságok szabdalják (s ebben Arany Jánoshoz hasonlít).
"Úgy, ahogy más küzd az életéért, ugyanazt a küzdelmet küzdi a festő, mikor képet fest, ez a kép értéke, máskülönben csak felkent festék. És hogy többnyire kudarc következik, az életben másutt is így van" - mondja Veszelszky egy 1966-os nyilatkozatában. A szavak Madách Ádámjához vezetnek.
Kepes György barátsága révén jut el a festő Schmitt Jenő Henrik gnosztikus filozófiájához. Kepes György nagybátyja, Kepes Ferenc volt ez időben a gnosztikusok magyarországi körének vezetője. Veszelszky hamarosan teljes odaadással csatlakozik a körhöz, mely piktúráját is befolyásolni fogja. Komoly hatások érik a Kassák-féle Munka-körben is, s e teoretikus alapok megindítják nagy alkotói korszakának kibontakozását, mely nagyjából a második világháború közepéig tart, s az un. Szabó Lajos portréval fémjelezhető. E korszakot illetően meglehetős a bizonytalanság, mert a Görgey Arthur utcai műtermet 1944-ben bombatalálat érte, elpusztítva a festő minden addigi vásznát és írását. Veszelszky ezután 1954-ig nem nyúlt ecsethez.
A Szabó Lajos portré az avatatlan szemlélő számára visszavonhatatlanul absztrakt kompozíciónak tűnik. A kép az alvadt vér éjsötétjében (Mednyánszky rozsdavörösei) villódzik zölddel és sötétkékkel. (E stílus - az absztrakt expresszionizmus - Veszelszky Bélánál így a '40-es évek elejére esik; Jackson Pollock kísérletei Amerikában az évtized végére és az '50-es évek elejére.) Meghökkentő, hogy a figurativitásról való lemondás egy meghatározott ember portréjából lép ki, egy baráti arc szimbólumaként szublimálódik, ha a látvány festékpont-hálóvá oldódik-sűrűsödik is szét a vásznon. Igen, Veszelszky Béla mindig a valós motívumból indul; Küzdő Ádámja is eleven, tusakodó férfialakként tűnik fel újra és újra az életmű pontjain.
A bombatalálat után 1945-ben feleségével újjáépítenek egy Pusztaszeri úti (Szemlőhegy) romlakást, és 1954 táján Veszelszky újra leül a vászon elé. A manzárdszobában (s a többi helyiségben is) felállványozza vásznait, és megkezdi az Óbuda-Újlak felé lejtő domboldal panorámájának festését alant a várossal, a Duna távoli szalagjával s odaát Angyalföld és Újpest házaival. Körkép készül itt: hallatlan figyelemmel, minden kitett pont iránti felelősséggel, a lassúnál lassabban, de a valóság finom szerkezete kerül a vászonra. Ahogy a nyári-téli nap vándorol a tájon, úgy dolgozik szobáról szobára költözködve Veszelszky Béla reggeltől estig. (Nem a Feszty Árpád-féle illuzionista körkép, nem "optikai látványosság"9 ez, inkább az Orangerie Monet-jának Nympheas-ára emlékeztet a tervezett ciklus.) A monumentális munka - az otthon középpontjából figyelő tudat víziója - két méternél is magasabb rész-egységekből állt volna, de befejezetlen maradt: mint annyi más az életműben. Zseniális torzó; befejezhetetlen.
Veszelszky Béla egész élete szertartás volt: magányos rítus. (Esténként hosszú órákon át tanulmányozta a csillagokat, s hogy ezt háborítatlanul, az idegen tekintetektől meg nem zavarva tehesse, barátai tanácsára 1956-ban nekifogott a "Gödör" megásásának. Egy három méteres fenyőtörzzsel kört rajzol, és szenvedélyes konoksággal ásni kezd. E tevékenységet épp különcségnek is lehet tekinteni, hóbortnak; de felfogható mindennapos lelkigyakorlatként. S eredménye végül "praktikus": esténként e megásott figyelőhelyről szemlélheti a festő szeretett csillagait, fényködeit.)
Nyolc éven át készülnek Veszelszky tájképei a Pusztaszeri úton. Pointillista technikája Seurat-hoz, Signachoz kötné, de nem tudunk róla, hogy átvett volna bármit is a francia mester Chevreul és N. O. Rood fizikusok nyomán kialakított tudományos színelméletéből. Nagyra értékeli Van Gogh általa "kukacos"-nak nevezett, zaklatott festésmódját, de alkatától ez is távol áll. Goethe színelméletét ismerte, de magától a mestertől idegenkedett, mert "utálta az ügyes kompromisszumok okosságával fertőzött alkotói egzisztenciákat" (Kunszt György).
Szín- és fényelméletének kialakításában a Schmitt Jenő Henrik-féle gnózis volt rá hatással. Maga Schmitt ugyanakkor támaszkodott Goethe fénytani kutatásaira, és Dante Paradicsomának fényelméletét is figyelembe vette. Kepes Ferenc beszél Schmitt Jenő Henrikről írott könyvében10 "az érzéklet pontszerű alapelemeiről", s ez lehet az a hely, mely a Veszelszky-oeuvre alapelemévé válik. "'Például a pont el van merítve a vonalban, de bárhol határoljuk is a vonalat, szükségképpen pontot nyerünk. A vonal telítve van pontokkal, mégsem építhető fel pontokból. Ugyanígy viszonylik a vonal a síkhoz, a sík a térhez, a képzelet tere a geometriai térhez.' Pont, vonal, sík, tér imaginárius egységbe rendeződik, világossá és érthetővé válnak a világ legmegfoghatatlanabb dolgai, a gnosztikus szemlélet Veszelszky számára bizonyosságot kínál."11
Veszelszky munkásságára jellemző egyfajta sorozat-jelleg (a Küzdő Ádám-rajzok is szériát alkotnak majd). A művész ragaszkodik egyszer megtalált motívumaihoz, s ez emlékeztet más kiforrott alkotók pályavégi tevékenységére. Cézanne egy életen át festi a Monte Sainte Victoire-t; Monet Tavirózsáit az imént említettük; de eszünkbe jut Paul Klee száz lapból álló angyal-sorozata. Vajda Lajost is szokás együtt emlegetni Veszelszkyvel, már csak "ikonos önarcképei" miatt is; neki ugyancsak van halála előttről egy monumentális szénrajz-sorozata.12
1964-ben a Veszelszky-család (három lányuk született) elköltözött a húsz éven át lakott Pusztaszeri úti házból. A művész elvesztette éveken át érlelt s még korántsem kimerített motívumát. A Váradi utca 8. alatti sokszintes ház harmadik emeletéről más látvány kínálkozott, de utóbb Veszelszky itt is ablakhoz ült, s a korábbi panoráma erővonalait, a finom, de nagy teherbírású kereszt-formát most ebbe a tájba látta bele. A "látlat" (hogy Csontváry kifejezésével éljek) reinkarnálódott. A Bécsi úti téglagyár kéményének függőlegese vált most a táj tengelyévé. Veszelszky munkához látott, s néhány pontot el is helyezett már nagy gonddal fehérre alapozott vásznán. Nem tudhatta, hogy a téglagyári kémény szakszerűen alá van aknázva. "A nehezen megtalált motívumrend néhány másodperc alatt, a szeme előtt omlott semmivé. Látszólag nyugodtan ült tovább, egy szót sem fűzött az esethez. Délután megtisztította festőszerszámait, mintha egész nap dolgozott volna. A nagy vászonhoz nem nyúlt többé, a falnak fordította."13 Veszelszky Béla többé nem festett tájképet.
Új témája saját arcmása lesz, s önarcképeivel párhuzamosan születnek a hetvenes években az Ádám és Éva szőnyegterv új akvarellvariációi, és az ehhez kapcsolódó rajzsorozat: a Küzdő Ádám.
Térjünk most már e sorozathoz!
Veszelszky Bélát sokat olvasó, olvasmányait megválogató embernek tudjuk. A Biblia topikus történetei állandó kísérői voltak, így az első emberpár sorsának minden mozzanata. Madách ismerete erre a tudásra épült, ezt árnyalta, parafrazeálta. Dante Paradicsomának hatásáról (Schmitt fénytanán keresztül is) már szóltunk, de foglalkoztatta Veszelszkyt Tolsztoj Anna Kareninája, Dosztojevszkij szimbolikája (írt is róla), s itt Freud hipotéziseire támaszkodott. Izgatta az Oidipusz-probléma: utánanézett Szophoklész drámája pszichoanalitikus interpretációjának. Tanulmányozta a magyar népművészetet, de a magyar művelődéstörténeten/történelmen belül mindennél jobban 1848 és környezete érdekelte; "szinte állandó megrendültségben tartotta Vörösmarty »A vén cigány«-ának pátosza."14 Így szükségszerű vonzalma drámai költeményünk iránt is. Madách Ádámjában a maga lebírhatatlan küzdelmeire ismerhetett.
Az 1929-ben (huszonnégy évesen) tervezett kárpit témája bűnbeesés-jelenet lett volna: a tiltott fa, Éva, amint tehetetlenül eltakarja magát keresztbe tett karjával (akár Gauguin egyik rajzán az ártatlanságát vesztett Éva15), alatta Ádám térdelő-kuporgó, könyörgő-meghajló alakja. A rendelkezésünkre álló nyomatokból nehéz rekonstruálni az elképzelést. Vélhetőleg a bűnbeesés utáni pillanatok tanúi vagyunk. Az emberpárra teljes súlyával nehezedik immár a tett.
A szőnyegtervhez 1929 és 1931 közt számos vázlat készül. A kompozíció vázát körzővel-vonalzóval szerkeszti Veszelszky. A vonalak hálót alkotnak, rácsot, finom rasztert, melynek közeit a festő puha akvarell-tónusokkal tölti ki, párásítja be. Így simulnak föl a lapokra a Tudásfa levelei, a gyümölcs és Éva alakja. Szemmel láthatólag nem velük volt gondja Veszelszkynek; nem őmiattuk maradt a mű töredékben. Részletszépségekben gazdagon bár, a jelenet variációról variációra megoldatlan maradt: Ádám volt a góca a törléseknek, vágásoknak. Mert Veszelszky nem egyszer kivágta, ollóval radikálisan kimetszette a szőnyegtervből a kudarcos Ádám-figurát. Andrási Gábor azt mondja, a sikertelenség oka nem festői természetű volt. A festő szellemi önmagára eszmélt a bibliai-madáchi alakmásban, s "ennek az indulatokat felszabadító spirituális küzdelemnek a nyomai azok a különös robbanáscentrumok a figura helyén, melyeket Veszelszky, ha nem tekinthetett is végeredménynek a szőnyeg szempontjából, mégis (…) egyféle, a pillanatot megőrző »hiteles formátlanságnak« látott."16 Mikor pedig megelégelte, s ollót fogott: izgalmas torzó, inspiráló hiány jött létre a finom ornamentikájú lapon.
Van aztán egy más látásmódot képviselő tempera-darab, mely szögletesebb, kevésbé lírai a többi ábrázolásnál. A kopt textíliákra, kora keresztény miniatúrákra (Andrási Gábor) emlékeztető lágyság, selymesség itt átadja helyét a drámának, expressziónak, ezzel a '70-es évek Küzdő Ádámjára mutatva. Ezen a temperaképen Ádámnak mintha óriási kézfeje, már-már mancsa lenne, s a szálkás festésmód arra a Szárnyas férfialakra emlékeztet, mely nagy valószínűséggel az egész Ádám-sorozatot megelőzte. Ez utóbbi fragmentum szögletes vonalai átszelik és kettéhasítják a képteret: egyik felől a nagy, átlós szárny; másik oldalt valami alaktalan sötétség, formátlanság: talán az ördögi princípium. Ádám, amint Isten és Lucifer között egzisztál. A kettős én kísértése mélyen megérintette Veszelszkyt. Nem lehet véletlen, hogy a félbehagyott szőnyegtervhez akkor tér vissza, mikor, főmotívumait elvesztvén, önarckép-festéshez fog a Váradi út törött tükre előtt.
A '70-es évekből is van néhány vázlat, mely mintegy követi-feléleszti az ifjúkori terveket: szerkesztmény körző-vonalzóval, geometria, egyenesek hálójában a fa, az álló nagy levelek, sőt egyelőre Éva is feltűnik még átkulcsolt, szégyenlős karjaival.
A másfélszáz vázlatot, rajzot nem volt módom együtt látni (a képek a Deák-gyűjteményben találhatók a székesfehérvári Szent István király Múzeumban, illetve a Nemzeti Galériában, részben raktárban); benyomásaimat magam is fragmentumokra, rész-elemekre alapozom. Tanulságos volna a sorozatot egyben (és időrendben) látni: mint válik ki Ádám a Bűnbeesésből; mint válik el animájától, Évától; mint hagyja el bűnbánó szégyenét a Fa alatt, s válik a Küzdő Ádámmá.
Andrási Gábor úgy ítéli meg,17 hogy a Küzdő Ádám sorozat darabjainak töredékessége, felbomlóban lévő formái nem absztrakt tendenciákat mutatnak, mint ahogy a szokott értelemben Veszelszky pontfestészete sem azonosítható a Mondrian18- vagy Klee-féle elvonatkoztatással, hiszen festőnk mindvégig (az önarcképekhez hasonlóan) a valós motívumot tekinti kiindulópontnak. A szaggatott, lezáratlan forma jelenségét Andrási inkább (A. Chastel nyomán19) a manierizmus művészetszemléletével való rokonságban keresi. Chastel a párhuzamot Michelangelo "befejezetlen" rabszolgáiból veszi: ott a forma a szemünk láttára bontakozik ki az alaktalan kőtömbből. A Wölfflin kimondotta "forma diadala" valósul így meg: az alkotó szellem felülkerekedik az anyagon. Az Ádám-rajzok drámaisága ellenkező előjelű: "formátlan forma" jön létre megsokszorozva, az agónia paraleljeként.
Örvénylő, háborgó, forgó vonalcentrumok a Küzdő Ádám lapjai. Éva jóvátehetetlenül eltűnt, Ádám pedig mintha kuporgó, gyűrt, alávetett helyzetéből igyekezne felküzdeni magát a fényre. Pörög, csapkod, hadakozik; karja gyertyaként nyúl fel, kapaszkodik, szárnyra tárul, de nehezebbik sár-része, a test odalent tartja. Hajas Tibor Húsfestményeinek20 IV. darabja (sorozat ez is!) kísérti a nézőt. Karjával felkapaszkodó, majd erejét vesztő férfialak. Mintha alakmásával birkózna, s íme, elénk idéződik a Tragédia-beli Ádám viaskodása Ördögével; s hogy néhol már-már megkülönböztethetetlen, ki Ádám, és ki Lucifer. (A Párizsi színben Lucifer a bakót játssza, és nem szólal meg; Ádám-Danton tirádái viszont a hitetlen és magányos Sátánt idézik. A Római színben pedig Ádám, ha rövid időre is, de átáll a Rossz oldalára, eszményeit veszítvén.)
"előre hát, előre
Csak addig fáj, míg végképp elszakad,
Mely a földhöz csatol, minden kötél. -"
Veszelszky Ádám-rajzain nincs másik alak, így azon kell eltöprengenünk, kivel birkózik a festő hőse. A halállal, a "vén hazugsággal" dacol, akár az Űr tragikus jelenetében Madách Ádámja? Önmagával; sorsával; sötétebbik más énjével: a Démonnal. "… szívem érzése megoszlott a csábítás és szilárd akaratom között. Nem bírtam tovább e benső tépelődést, s a döntő küzdelem elkövetkezett" - idézi Andrási Gábor21 Adalbert von Chamisso rejtélyes novelláját, a Schlemil Pétert. Ez volt Veszelszky egyik legkedveltebb olvasmánya: Schlemil eladja árnyékát az ördögnek. A fausti szerződés, az alakmás, a személyiségben rejlő kísértő másik vizsgálása indítja önarckép-festésre is Veszelszkyt. Ádámja és önarcképei egy gyökerűek. Az évtizedekig megoldatlanul lappangó Ádám-probléma, mondtuk, az önportré-korszakban kerül ismét előtérbe. A vászon, a rajzpapír ugyanúgy küzdőtér Veszelszky számára, mint Pollocknak, Willem de Kooningnak, akik "a művészet és az élet, a szellemi és az anyagi világ egységének megteremtésén fáradoztak".22
"Az vagyok, akinek látszom s nem látszom annak, aki vagyok, megoldhatatlan rejtély magamnak is, aki magamtól elválva, kettéhasadtam" - töpreng Medardus Veszelszky másik agyonjegyzetelt alap-olvasmányában, E. T. A. Hoffmann Az ördög bájitala című regényében. Medardus, a szerzetes kísértő másik énjével viaskodik a mű lapjain. Hoffmann könyve a gnosztikusok kulcs-műve, Schmitt Jenő Henrik is elemzi.23
Veszelszky Ádámot mintázó vonalai tisztán szellemi karakterrel bírnak. E képekben nincs semmi látványos; figyelmes közelhajolóknak szólnak. Érezni a rendkívüli rajzkészséget, de azt is, hogy aki itt fest, azt nem a hasonlóság megképzésének vágya; nem az anatómiai hűségben való elmerülés (büszke, hogy bármit meg tud csinálni a tollal); semmiképp nem a szöveg-illusztráció vágya vezeti. Ám amire új s új nekirugaszkodásokban rámutat, rejtve marad: Ádám ellenfele a képről rendre hiányzik, s lassan ő maga is feloldódik a vonalcsomósodásokban. Nem leli meg Édenét, Éváját.
1. Cs. K.: Megjegyzések a Tragédia Űr-jelenetéhez. (Kiindulás a szorosan vett szövegből). In: VII. Madách Szimpózium, Balassagyarmat-Szügy, 1999. 59-73. vissza
2. A Tragédiából vett idézetek a Madách Irodalmi Társaság kiadásából valók, Szeged-Budapest, 1999 vissza
3. Kunszt György összefoglalója: Megnyitóbeszéd Veszelszky Béla székesfehérvári és hatvani emlékkiállításán. In: K. Gy.: Tanulmányok 1957-79. (kézirat-kiadás)vissza
4. Tandori Dezső: Félreütések. Sorozatról van ugyan szó, de a kalligrammok nem találhatók meg összegyűjtve. Tandori Dezső afféle "jelhagyó ember": kitartó hívei figyelmére, keresőszenvedélyére számít, akár Krasznahorkai László. Egyik képének fellelési helye: Kizökkent az idő, o.k… - Félreütések Veszelszky Bélának. In: T. D.: A becsomagolt vízpart. Kozmosz könyvek, Bp. 1987. 113. Ugyanebben a kötetben még: Veszelszky Béla (1977-1985), 149-152. Ebből a verssé tördelt lírai prózából idézek:
"S hogy át akarja élni … az életet,
s ehhez kell a transzcendencia s a rendezés is. Meg akarja érteni
és meg akarja csinálni a teljes életet … de még nem sikerült
odáig elérnie, hogy megtalálja … a mindenképpen jellemző formát.
Mindig sokat spekulál, mondta még, mert pillanatnyi tettét … a végleges,
az elgondolt tökéleteshez viszonyítva is … mérlegelnie kell … a világ
az atomokból áll össze … és neki minden atom megalkotásánál … döntenie
kell … a végső eredményről … amit még nem ismer. 'A végső eredményről',
mondta, 'amit még nem ismerek'."vissza
5. Kunszt Gy. i. m. 18.vissza
6. Andrási Gábor: Veszelszky Béla. Új Művészet Könyvek, 3.vissza
7. Körner Éva: Egy régi beszélgetés Veszelszky Bélával. Művészet '78 (évkönyv), Corvina, 1979. 238.vissza
8. Andrási G. gondolatmenetét követtük, i.m. 31.vissza
9. Andrási G. i. m.: 16.vissza
10. Kepes F.: Schmitt Jenő Henrik élete és tanítása. Táltos, Bp. 1918, 94.vissza
11. Sinkovits Péter: Pontokból épített világ. Veszelszky Béla életmű-kiállítása a Kiscelli Múzeumban. Művészet, 1986/8.28.vissza
12. Kemény Katalin: Az ablak, a táj, a valóság. Ars Hungarica, 1981/1.vissza
13. Andrási G. i. m.: 23.vissza
14. Kunszt Gy. i. m.: 4.vissza
15. Paul Gauguin: Az ördög szavai (Éva), pasztell, 76,5×35,5; 1892 (Bázel)vissza
16. Andrási G. i. m.: 27.vissza
17. Andrási G.: A Küzdő Ádám. Veszelszky Béla rajzai. Művészet, 1988/5. 2-6.vissza
18. Veszelszky a hatvanas évek elején ismeri meg Piet Mondrian művészetelméleti írásait, így a Természetes és absztrakt valóság (1919-20) című "trialógust" is. E munka olvasása, ha más végkövetkeztetésekhez vezette is, segített megtalálni azt a szerkezeti erőt, mely képes a végtelen tértudat formai felidézésére (kereszt, derékszög).vissza
19. André Chastel: A töredék, a hibrid, a befejezetlen. In: Fabulák, formák, figurák. Gondolat, 1984. 163-166.vissza
20. Hajas Tibor: Húsfestmény IV. 1978. In: Magyar Műhely, Paris, 1985 vissza
21. Andrási G. i. m.: 28.vissza
22. Sinkovits P. i. m.: 29.vissza
23. Schmitt Jenő Henrik: Gnostische Vortage, 1913-14. évf. 3-4. füzet vissza