Andor Csaba
Madách és Arany
beszélgetéstöredéke
Tíz évvel ezelőtt egy érdekes írást kaptam Kovács Sándor Ivántól, amelyben egy alig ismert szerző elfeledett művének néhány oldalát elevenítette fel. Ez a néhány oldal arról szólt, hogy 1862. aug. 9-én Madách Aladár tanúja
volt édesapja és Arany János ebéd utáni beszélgetésének, és annak
tartalmát le is jegyezte.
Erről az írásról egészen
megfeledkeztem, s csak miután a Madách Imre életrajzi krónika második
kiadása megjelent, került a kezembe ismét a gépirat. Meglepetésemre Kovács
Sándor Iván is megfeledkezett az írásáról, s arra sem emlékezett, hogy
megjelent-e valahol.
Madách és Arany találkozását
Kovács Sándor Iván és Praznovszky Mihály: Két
költő egy szekéren c. könyve (Salgótarján, 1991) elemezte a
legalaposabban, de mert ez a részlet akkoriban még egyikük előtt sem volt
ismert, ezért úgy gondolom, mindenképpen közzé kell tennünk.
A könyv szerzője ifjabb Hegedűs
Sándor (Ifj. Hegedűs Sándor: Lángelmék
nyomában. Bp., Singer és Wolfner,
é. n. 87-90.), aki azonban évtizedek múltán emlékezetére hagyatkozva idézte fel Madách Aladárnak azt a feljegyzését, amelyet valaha
Szalay Károly református költőnél látott. Érthetetlen, miként került hozzá Madách Aladár feljegyzése (ha ugyan nem másolatról volt szó), és az is, hogy maga Madách Aladár miért nem tette közzé. Mindenesetre
Szalay Károly már meghalt, amikor Hegedűs
Sándor a
könyvét írta, így nem tudta a jegyzeteket ismét kézbe venni.
További kommentár helyett álljon
itt Hegedűs Sándor könyvének az a részlete, amely Madách és Arany beszélgetéséről
szól. (A helyesíráson nem változtattam, de az idéző jeleket javítottam, ill.
pótoltam, hogy világos legyen: hol kezdődik és végződik Madách Aladár szövege,
s azon belül Madách Imréé és Arany Jánosé. Az utóbbi esetben - az eredeti
szöveggel ellentétben, amely a belső idézeteket nem különböztette meg -
belső idézőjelet használtam.)
MADÁCH
ÉS ARANY.
Ez a dolog a mult
század közepén, pontosan 1862 augusztus 9-én történt,
amikor is a költő Arany János egy napot töltött Madách Imre kastélyában.
Madách 1860 március 26-án fejezte be "Az ember tragédiájá“-t, melyen
tizenhárom hónapig dolgozott és ekkor Szontágh Pál tanácsára
elküldte Arany Jánosnak, akit megválasztottak a Kisfaludy Társaság
igazgatójának. A társaság elnöke akkor báró Eötvös József volt, aki megkapta a
kancellártól az engedélyt, hogy a Kisfaludy Társaság végre alapszabályszerűen
működhessék. Arany elolvasta a kéziratot, de alaposan csak 1861 szeptemberében
foglalkozott a munkával és ekkor megírta levelét, melyben a legnagyobb
elragadtatással nyilatkozott a műről. Szerinte apróbb simításokat kell
végezni rajta s ő erre a legszívélyesebben felajánlta
segítségét. Ezer szerencse, hogy Madách Aranynak küldte el munkáját, mert, ha
esetleg egy gonoszindulatú ember kezébe került volna, aki felismerve a mű
értékét, biztosan azt írta volna Madáchnak, hogy égesse el, mert nem ér semmit. Azonban a
jósors mégis úgy intézte a dolgot, hogy a kézirat Arany nemes kezébe került. Akkor még idealisták voltak az emberek mindenütt és örvendeztek,
ha valaki értékes dolgot teremtett és azt igyekeztek emelni, hogy a nemzet közkincsévé legyen alkotásuk. Emlékezzünk csak vissza, hogy mentette meg és emelte fel Vörösmarty Petőfit és Jókait, ami művei után
halhatatlan
érdemeket ad neki osztályrészül. Ugyanígy áldás Arany emlékére, hogy
megajándékozta a nemzetet Madách Imrével és örökbecsű művével, "Az ember
tragédiájá“-val. Tisztán
tőle függött, mert ha ő rossz ember, ha ő egy mai irodalmi gangszter,
akkor hogy csúnya irígységét kielégítse, lefojtja Madáchot és a művet megsemmisíti. Hogy ez emberi
tulajdonság, azt legjobban bizonyítja Seneca, aki egy
helyütt azt mondja írásaiban: "Az emberek képesek a legnagyobb elismerést
adni egymásnak, míg valaki oly dolgot művel, melyet úgy éreznek, hogy
képességeik folytán ők is meg tudtak volna csinálni!
De ha valaki közülök oly dolgot művel, mely, úgy
érzik, felül van az ő képességeik színvonalán, akkor a legnagyobb dühvel és kaján
irígységgel törnek arra, hogy saját
tehetetlenségüket mentsék és rút irígységüket
kielégítsék!“ Innét látni, hogy az irígység nem mai
keletű dolog, hanem örök emberi, melynek törvényeit Seneca
ezen pár sora mesterien fejezi ki.
Mármost azok a simítások, melyek
Madách beleegyezésével Arany kezével történtek,
világosan láthatók a kéziraton, amely aztán nyomdába került, úgyhogy afölött
nincs mit vitatkozni. Amiért többször vita volt az az,
hogy a Tragédia utolsó sorát: az Úr szavát: "Mondottam ember, küzdj és bízva bízzál!“ Madách írta-e vagy Arany. Ez is
vitán felül áll, mert mikor 1862-ben a Kisfaludy Társaság kiadásában
megjelent Az ember tragédiája, abban már ez volt a zárómondat és az Arany által
javított szövegben is megtalálható. "Az ember tragédiájá“-nak első kiadása 1862 január
16-án látott napvilágot. Arany János ugyanazon év augusztus 9-én volt egy
napig Madách vendége a családi kastélyban. Ekkor Madách egyetlen fia, Madách
Aladár, aki hatvanéves korában, 1908-ban halt meg, jelen volt atyja és Arany
beszélgetésénél. Madách Aladár akkor tizenötödik évében járt és nagy intelligenciájával
minden szóra visszaemlékezett a nevezetes találkozáson elmondottakra, sőt
erről jegyzeteket is csinált. Mármost ezek az összes
jegyzetek, az elhunyt Szalay Károly református költő,
polihisztor és műfordító kezébe kerültek, aki ezeket Madách Aladártól kapta
és élete végéig megőrizte. Sajnos, most nem tudom, hol vannak ezek a feljegyzések,
mert úgy tudom, Szalay Károly már évekkel ezelőtt meghalt
82 éves korában, amikor leányát ment meglátogatni. Szalay
Károly nekünk tanárunk volt a református gimnáziumban és nagyon szeretett
bennünket, úgyannyira, hogy holland összeköttetéseit is rendelkezésemre
bocsátotta és legelső holland nyelven megjelent munkámat ő
adatta ki. Sokszor ült mellém az Otthon írói körben és meghitt beszélgetésekbe
mélyedtünk. Egy ilyen beszélgetés alkalmából került szóba az, hogy Madách
utolsó sorát a Tragédiának: "Mondottam, ember küzdj' és bízva bízzál![“] oda
írta-e, avagy a darab úgy végződött volna: "Csak az a vég! csak azt tudnám feledni!“ Szalay
azt mondotta: "Igen! vita
volt efelett, de utólag! Ezt majd megmutatom magának!“ A következő
összejövetelre elhozta Madách Aladár jegyzeteit, melyek 1862 augusztus
9-ikére, vagyis arra a nevezetes napra vonatkoztak, melyet Arany a
Madách-kastélyban töltött. A következő részletekre emlékszem: "Csesztvéről jöttek, ahol Károly bátyámnál, apám testvéröccsénél
töltöttek egy napot. Ebéd után pipaszó mellett rátértek a Tragédiára, melyről
Arany újra a legnagyobb elragadtatással nyilatkozott. Apám megköszönte
fáradozásait, mire Arany szerényen válaszolta: »Én
csak csiszolgattam ezt a gyémántot, de a gyémánt megvolt, az a te lelkedben
született meg!« Aztán később azt mondta Arany: »Szerencse, hogy az utolsó sor
megvan benne az Úr nevével!«
[»] - Igen! - felelte apám [-],
de Az ember tragédiája be van fejezve akkor, mikor eljött a vég! És meg kell
halnia! A költeménynek tulajdonképpen ott van vége!«
Arany azt mondta: »Ott nem lehet vége, mert ily zord végzettel nem lehet
bezárni egy drámai költeményt. Nézd meg az összes görög tragédiákat, mint
nyitva vannak a végén, reménysugárral, jelezve azt, hogy a tragédia lezajlott,
de az élet megy tovább!«
»A
legfőbb érv, hogy az Ur nevét hallatnom kellett,
mondta apám, egy kényes helyzet miatt van, még pedig azért, hogy mi, Madáchok
is tulajdonképpen protestáns család vagyunk, hisz csak nagyatyám tért át a
katolikus hitre, te meg kálvinista vagy! És az Úr szava nélkül végezve be a
tragédiát, kitehettük volna magunkat, a klérus részéről erős támadásnak, hogy
mi protestánsvérűek tagadjuk a túlvilágot…«[“]
Ez volt az a vita, illetőleg
beszélgetés, amelyet Madách Aladár jegyzett fel és
amelyről úgy látszik némelyek tudtak, mert ebből fakadt aztán az a mende-monda, hogy Madách úgy fejezte be Az ember tragédiáját,
Csak az a vég! Csak azt tudnám feledni! És az utolsó sort: "Mondottam,
ember küzdj és bízva bízzál!“ Ezt Arany utólag írta
volna utána. Ez nem igaz, egyszerűen mese, de nem baj, mert ez is csak azt
mutatja, mennyire átment a nemzet lelkébe Madách világraszóló műve, mert
folyton vele foglalkoznak, mondatain tépelődnek, eredetét kutatják.