Gyémánt Csilla
Varga Mátyás évtizedei és a Tragédia
a Szegedi Szabadtéri Játékokon
Varga Mátyás a magyar szcenográfia kiemelkedő művésze 2000. december elsején tölti be 90. életévét – Madách sajátos szóhasználatával – e földi „porondon”. Szokás őt a „magyar díszlettervezés doyenjének” is nevezni, méltán, hiszen életkoránál fogva is „korelnöke” eme tisztelt testületnek. De még inkább megilleti Varga Mátyás személyét eme titulus, ha a francia kifejezést elsődleges jelentésében értelmezzük: „rangidős tag, aki egy testületet a maga személyében képvisel”. Varga Mátyás 10 év híján majdnem egyidős a századdal, 70 év alkotó munka áll mögötte, hiszen 1930-ban Kürthy György igazgató felkérésére a Szegedi Városi Színházban kezdte pályafutását. A budapesti születésű művésznek, a fővárosban és Kolozsvárott eltöltött évei mellett Szeged ad majd több periódusban életteret művészi álmai megvalósításához.
1930–32-ben a szegedi kőszínházban díszletfestő és tervező. Az alig húszéves fiatalembert bedobták a mélyvízbe és két szezonon át ott is felejtették. A havi 160 pengőért az elegánsan hangzó tervezői munkán túl, a festőteremben is dolgoznia kellett hajnaltól késő estig, ha az akkori igen szoros színházi tempó, az évi 30-50 bemutató úgy diktálta. Sőt, szerződésében az elvárható „karkötelezettség” is benne foglaltatott!
Jóllehet 1935-től
már a
Nemzeti Színház
tervezője és
szcenikai felügyelője
lett Budapesten,
1936-tól már
újra dolgozik
Szegeden is,
a Szabadtéri
Játékok egyik
legfoglalkoztatottabb
tervezőjeként. Két
periódusban fonódik
össze Varga
Mátyás neve
a Dóm
téri Tragédia
előadásokkal: 1936–39
között, amikor
is sorrendben
Janovich
Jenő (1936),
Hont Ferenc
(1937) és
Kiss Ferenc
(1938, 1939)
Madách rendezéseinek
látványkeretét teremtette
meg, majd
másodszorra a
Játékok újraindulásától,
1959-től kezdődően.
Major Tamás
és Szinetár
Miklós rendezői
elképzeléseihez alkotott
emlékezetes díszleteket.
Madách drámai
költeménye, Az
ember tragédiája
végigkíséri Varga
Mátyás tervezői
pályáját az
1936-os első,
a Játékokra
készített tervektől
a hetvenes
évek közepéig.
Amennyiben Varga
Mátyás teljes
Madách-oeuvre-jét vizsgáljuk,
amelyhez a
Civilizátor és
a Mózes
díszlettervei is
hozzásorolandók, 1936-tól
1986-ig kerek
50 évig
jelent meg
együtt neve
a plakátokon
a nagy
drámaköltőével. E
terveket a
budapesti Nemzeti
Színházban, a
Nemzeti Kamarában,
a Városi
Színházban (ma
Erkel Színház)
a Kolozsvári
Nemzeti Színházban
és a
Margitszigeti Szabadtéri
Színpadon és
a Szegedi
Szabadtéri Játékokon
láthatta megvalósított
formájukban a
közönség.
A kor legnagyobb rendezőegyéniségeihez – Németh Antalhoz, Hont Ferenchez, Major Tamáshoz, Marton Endréhez, Szinetár Miklóshoz – kapcsolódott alkotótársként, s e névsor Varga Madách-sorozatának korántsem a teljes listája.
A harmincas években, a Szabadtéri Játékok indításakor a Dóm és a csodálatos zárt, arányos tér, amely a remek játszóhelyet és a „csillagkupolás” nézőteret biztosította, a korabeli technikai fejlettség miatt sajátos, szabadtéri művészi módszer kialakulását is eredményezte.
Hont Ferenc, a Játékok egyik megálmodója és rendezője szerint elsősorban a tér nagy méretei miatt – mivel hangerősítő berendezést akkoriban még nem használhattak – „a hangzó szöveg hordozta gondolatokat át kellett alakítani olyan látható színpadi alakzatokká, amelyeknek mindig mélyebb jelentést kell hordozniok, hogy sohasem váljanak öncélú látványossággá.”1
A díszlet és látványtervező feladatának jelentősége ez esetben szükségszerűen felértékelődik, a rendező egyenrangú alkotótársává válik a játékkeret díszletének megtervezésén kívül az előadás látványszimbolikájának, részletfinomságainak kidolgozásában, különböző effektusok kitalálásában, létrehozásában, az egész szcenírozásban meghatározó szerepet vállalhat. Varga Mátyás azért válhatott a „Dóm-tér festőjé”-vé, – a szegediek nevezték így őt már a harmincas években –, mert a templom és a tér monumentalitása, a hatalmas színpad, a díszletek nagy méretei szárnyakat adtak képzeletének.2
1935-ben, amikor
a város
elhatározta, hogy
maga veszi
át a
Játékok irányítását,
körvonalazódott egy
olyan elképzelés,
hogy a
budapesti Operaházra,
illetve a
Nemzeti Színházra
bízná Szeged
az előadások
ki-
vitelezését. Németh
Antal dr.
egy olyan
nagyszabású Tragédia-koncepciót
dolgozott ki,
amelynek szcenikai
megvalósításában,
kivitelezésében jelentős
feladat hárult
volna a
díszlettervezőre. Varga
Mátyás ekkor
már Pesten
a Nemzetiben
Németh Antal
mellett tevékenykedett,
a feladat
őrá várt.
Miben rejlett
e nagyszabású
szcenikai terv
újdonsága? Németh
Antal, felhasználva
külföldi tanulmányútja
során szerzett
tapasztalatait, színháztörténeti
tanulmányait, a
luzerni passiójátékok
mintájára az
egész Dóm
teret be
kívánta vonni
a teátrális
látványosságba, egymás
mellé építve
fel a
szükséges színtereket.3
A Dóm előtt felépített hármas tagolású misztériumszínpadon kívül, amely az induló befejező színtereket adná, 350 méter hosszúságban, „mintegy mágikus gyűrűbe fogva a nézőket” sorakoznának a különböző színterek, Ádám és Éva álomútja a jövő felé. Varga Mátyás óriás forgónézőteret tervezett, e köré álmodta középkori mintára a plasztikus szimultán színpad építményeit, a Tragédia Egyiptomát, Athénját stb. Az elképzelés szerint e nézőtér hatalmas tribünjét körívpályán elektromozdony forgatta volna. Németh Antal grandiózus tervét, amelynek költségeiből csak a forgó nézőtér 120 ezer pengőt emésztett volna fel, a város pénz hiányában nem fogadhatta el. Jóllehet e „plasztikus színpad” állandó építményeivel nem csupán a Dóm teret tette volna a Tragédia színterévé; de Szegedet is a drámai költemény állandó játszóhelyévé, „Madách városává” avatta volna; növelhette volna idegenforgalmi esélyeit. A Varga Mátyás által tervezett plasztikus modell, bár nem szolgálhatott élő előadás keretéül, nem valósulhatott meg, mégis nagy elismerést hozott alkotójának, sikert aratva Európa számos nagy városának színpadművészeti kiállításán; 1936 Bécsben, majd Münchenben, Hamburgban, Frankfurt am Mainban.
A város
végül
Janovics Jenőt
bízta meg
az 1936-os
játékok Tragédia-előadásának
megrendezésével, aki
bár nem
gondolkodott bonyolult,
drága, egyedi
szcenírozási megoldásban,
de Varga
Mátyás személyéhez
ragaszkodott. Rendezése
az előző
évek sikeres
megoldásait veszi
át némi
módosítással, azaz
„folytatja a
kialakult hagyományt,
amely az
elmúlt 3
év alatt,
1933 óta
rögződött, melynek
lényege: a
dóm előtti
teraszon tagolt
emelvény és
lépcsőrendszer, jelzett
plasztikus díszletelemekkel,
a háttérben
kifeszített hatalmas
vászon, amelyre
évről évre
más és
más –
elvontabb vagy
realisztikusabb színpadképeket
vetítenek. Németh
Antal megítélése
szerint ezzel
a módszerrel
a Dóm
tér „páratlan
térszínházi lehetőségeit”
nem aknázza
ki a
rendező, mert
az állandó
alapszínpad változó
vetített háttereivel,
„kisebb nagyobb
statisztériával körített
szélesvásznú”, de
voltaképpen mégis
hagyományos, jóllehet
óriásira felnagyított
színpadon zajló
előadás.4
Varga Mátyásnak tehát az 1936-os díszlet-elképzelését Janovics hagyományos, a látványos külsőségeket favorizáló koncepciójához kelett hangolnia. Az 1934 óta használatos, hatalmas félkörívű vászonra vetíti a jelenetek háttereit ő is, az adott alapkoncepció csak részletfinomításokra nyújt lehetőséget.
Az ember tragédiája 1936-ban augusztus 1-jén 2-án és 4-én, összesen háromszor került színre. Ádám szerepét a Játékokon már kipróbált, ismert művész, Lehotay Árpád alakította, Lánczy Margit személyében azonban új Éva mutatkozott be. A bemutatón, aug. 1-én és 2-án Kiss Ferenc alakította Lucifert, az utolsó előadáson pedig Táray Ferenc. A korabeli kritikák, előadás-leírások érthető módon nem sok újat fedeznek fel az 1936-os előadásban, összevetve az előző évek színészi alakításaival.
A rendezés is a múlt sikeres megoldásait, elgondolásait vitte tovább, mint már említettük. Többet időznek egyes írások az előadás fény- és hangeffektusainál, amelyek megálmodásában oroszlánrésze volt a fiatal Varga Mátyásnak. Lugosi Döme meglehetősen impresszionálónak találta az előadás kezdetét, amely egyben az 1936-os szabadtéri előadássorozat megnyitója is volt:
„Az előadás
előtt megszólaltak
a harsonák,
a reflektorok
megvilágították a
fogadalmi templom
tornyain lévő
kereszteket, a
színpadra helyezett
triposz
lángjai felgyúltak,
a színpad
kivilágosodott, s
Pálfy
József dr.
(polgármester) a
közönség elé
lépve egy
perces emlékbeszéddel
hódolt
Klebelsberg
Kunó gróf,
a Dóm-téri
játékok megteremtője
emlékének”. A
„revüszerű, filmre
emlékeztető külsőségekkel”
színpadra állított
Tragédia díszletképei
közül legnagyobb
hatást a
Londoni szín
temetői jelenetével
ért el
a tervező,
„melynek költői
hangulata új
távlatokat nyitott
meg a
Tragédia közönsége
előtt. Az
itt alkalmazott
csodálatos világítási
hatásokkal a
szcenírozás költőibbé
tette a
jelenetet az
ed-
digi
elképzeléseknél és
valósággal a
közönség szeme
előtt tűntek
el a
sírba omló
alakok a
temető kék
fényű ködében”.5
Meggondolandó, hogy ismétlésnek, vagy kialakuló tradíciónak tekinthetjük-e a Tragédia évenkénti színpadra állítását. A város vezetősége azonban 1936 óta saját erejéből teremtvén meg a Szabadtéri Játékok anyagi alapjait úgy határozott, hogy „immár tradíciónak kell tekinteni Az ember tragédiája Dóm-téri előadását és minden évben elő kell adni újabb és újabb rendezői ötletekkel gazdagítva”. Egyben állást foglaltak az elkövetkező évek műsorpolitikájának kialakításáról, határozottan kinyilvánították, hogy „a Dóm-téri színpadon ezentúl, kizárólag csak magyar szerzők munkáját mutassák be!”6 Pálfy József dr. polgármester 1937-es, 7000 ember előtt elmondott szabadtéri évadnyitó beszédében így fogalmazta meg a Játékok művészi törekvéseit:
„Ünnepi fény ez, – mondotta, – de nem hivalgó, nem léha szórakozások fényes, hanem a nemzeti kultúra józan, tiszta világa, melynél látunk és láttatunk, ahogyan a sorsközösségben, mint egyetlen család a jelen fájdalmában és jobb jövő reményében egybeforradunk.” Hálás kegyelettel emlékezett meg Klebelsberg Kunó grófról, aki „nem Szegednek, hanem az egész országnak építette ezt a grandiózus színpadot. Mi csak a végrendelet végrehajtói vagyunk, amikor az ő elgondolása és akarata szerint egy évben egyszer találkozóra hívjuk ide az ország minden részéből magyar testvéreinket, hogy hitet, erőt, önbizalmat merítsünk egymás tekintetéből, kézfogásából, a magunk erejének mérlegeléséből”.7
1936-ban a három bemutató – Madách: Az ember tragédiája; Herczeg Ferenc: Bizánc; Kacsóh Pongrác: János vitéz – jól mutatja azon törekvéseket, hogy sajátosan „magyar Salzburgot” szeretne a város a Dél-Alföldön megteremteni. 1937-ben négy darab színpadra állítását tervezik: az előző évad három repertoáron tartott magyar műve mellé, szegedi szerző, Berczeli Anzelm Károly: Fekete Mária című misztériumát tűzik műsorra. Míg 1936 mindhárom szabadtéri bemutatóját Janovics Jenő jegyezte rendezőként, addig 1937-ben gazdagodik a művészeti vezetés, Janovics mellett megjelenik Hont Ferenc, Sziklai Jenő, Táray Ferenc neve is. A változásban az állandóságot Varga Mátyás képviseli, ő a díszlettervezője mind a két nyári évad összes bemutatójának.
1937-ben Hont Ferenc másodszorra állította színpadra Madách remekművét. Köztudott, hogy 1933-ban Hont Ferenc volt a Tragédia első szabadtéri előadásának rendezője, amikor is mostohább körülmények között, fiatalos tapasztalatlansággal, de helyes érzékkel és lelkesen állt az ügy szolgálatában. Hont legfontosabb munkatársa akkor Buday György grafikus, díszlettervező volt. 1937-ben kiforrott művészi gondolatokkal és elképzelésekkel vitte diadalra Madách drámai költeményét. A rendező alkotótársa, a madáchi gondolatok megjelenítésének, a játék keretének megálmodója 1937-ben Varga Mátyás lett. Elfordulva a Paulay-féle hagyományoktól Madách eredeti szerzői utasításához fordult vissza az alkotópáros. A rendezői koncepció és a látványterv egyaránt azt hangsúlyozta, hogy a Tragédia ún. „történelmi jeleneteinek” távolról sincs reális történelmi jellege, vagyis „Madách Imre a misztikus-szimbolikus keretbe nem akart valóságos, történelmi eseményeket ábrázoló jeleneteket beállítani, minden kép történelmi kritika, az ember reménytelen küzdelmének egy-egy oldalról való megmutatása; az irányító szempont nem a történelem, hanem a poézis, a filozófia.”8
Hont elgondolása szerint Lucifer nem annyira az emberiség rontó szellemét, örök ellenségét játssza majd színpadán, sokkal inkább afféle „rendezője” lesz a „nagy játéknak”: vezet, megmutatja, hogyan küzd az ember minden történelmi koron át, és hova vezet ez a küzdelem. Hont Ádám álomlátását hangsúlyozza, a mozgalmas, kavargó lidércnyomásos álom monumentális, szabadtéri színházi keretét Varga Mátyás teremti meg. Minden időben Az ember tragédiája első három színének, jelenetének színpadra állítása állítja a legnehezebb próba elé a színházi alkotókat, s a megvalósítás mikéntje mond el legtöbbet koncepciójukról. Vér György, a Pesti Napló kritikusának az 1937-es előadásról írt beszámolójából idézünk:
„A
legmegkapóbb és
a képzelet
legjobb játékát
mégis a
mennyország színpadi
képe hozza.”
A rendező
itt eltekintett
az eddigi
bevált megoldásoktól,
ahol a
színpadi lépcsőrendszeren
helyezkedett el
az égi
kar, a
mennyei hierarchia
szerinti csoportosításban.
Varga Mátyás
ehelyett hármas
tagozású Jákob
lajtorjáját épített
„(…) egy
roppant lépcső-háromszöget,
amely tömegével
betölti a
színpad középső
terét és
amely a
templom keresztjei
fölött csillogó
felhők felé
vezet. –
Az égi
lajtorja legmagasabb
platóján Lucifer
áll, azonban
Lucifernek csak
akkor kell
leszállnia a
második hely
magasából, amikor
a kiűzetés
megtörténik és
az égi
ítélet elhangzott.
Nagyszerű kép,
ahogy a
Tagadás szelleme
dinamikus erejével
örök bukásra
rendeltetik, lejjebb
és lejjebb
száll az
égi lépcsőn,
a felhők
közül a
föld felé,
ugyanakkor az
angyalok feljebb
és feljebb
emelkednek az
Úr dicsősége
felé.”9
Varga Mátyás háromszögű hatalmas építménye nem csak szellemében új, de látványban is nagyszabású képet tárt a néző elé. Nem újkeletű a Tragédia előadásának történetében az útkeresés, hogyan lehetne összekötni, átvezetni az egyik színt a másikba, hogyan lehetne a részletek kidolgozása mellett az egységes folyamatok, a műegészt érzékeltetni a színpadon.
Különböző vizuális és akusztikus megoldások születtek meg az idők folyamán, neves zeneszerzők komponáltak kísérőzenét, híres karmesterek vezényelték ezeket, vagy maguk is kísérőzenéket állítottak össze a Tragédiához mint Fricsay Ferenc, Vaszy Viktor. Dr. Németh Antal az 1935-ös rádióváltozathoz10 Szabó Lőrinc költőt kérte fel olyan rövid költemények megírására, amelyek a kísérő zene hangulati átköltései mellett, mintegy „áthidaló versekként” megkönnyítik a hallgató eligazodását az egyes jelenetek között.11
Hont koncepciója a drámai költeményben is oly fontos szerepet játszó tömeg jelenlétével, mozgatásával jelzi a váltásokat. Varga Mátyás díszletei monumentális helyszíneket teremtenek, tág mozgásteret nyitnak a táncosoknak, s a le-felvonuló tömegnek. Nem célunk elidőzni sem a színészvezetésnél, sem annál a témánál, hogy a három főszereplő alakítása – Kiss Ferenc (Ádám), Tőkés Anna (Éva), Törzs Jenő (Lucifer) –, milyen sajtóvisszhangot váltott ki, hiszen itt térnek el legjobban a beszámolók, főként Törzs Jenő Luciferje osztotta meg erősen a véleményeket. Sokkal izgalmasabb számunkra Hont koncepciójában a tömegek játéka, a felfokozott, felnagyított méretek és az a „szociális vetület” (Vér György), amely mindig kísérő árnyként húzódik meg az egyes képek alatt. Varga Mátyás olyan színpadi tereket, járásokat biztosított, hogy a zenekíséretre (Fricsay Ferenc összeállítása) ki és betóduló tömeg, a színpad külső alsó szegletéből, a vetítőépületek mellől illúziókeltően jelenhessen meg, tűnhessen el. Ugyanis „(…) az egyes képek közeiben dolgozó, munkás csoportok jelennek meg, a földművelés, a kézművesség és a gyáripar jegyében, s hol mint rabszolgák, hol mint jobbágyok, máskor mint gyári munkások szimbolizálják a következő képeket, – különböző korok elnyomott néptömegeit”.12
A tömegmozgatás jelentést hordozó vizuális mozzanatai mellett a második, 1937-es Hont rendezés még egy látványtervi újítást hozott: Varga Mátyás vetített hátterei most már nemcsak a kor és a történelmi hely hangulatának változásait érzékeltetik, oldják meg gyors, ügyes technikával, hanem filmszerű hatáselemeket is felhasználnak. Minden kép előtt megjelenik a forgó földtömeg és a földgömbön zászlócskával megjelölve a város, az ország, ahol a következő jelenet játszódik. Rendezői óhajra Varga térképet, feliratot is vetít a színpad fölé, ha kell… A korabeli kritika ez esetben már didaktikusnak ítéli Hont vizuális magyarázatát: „(…) még jobban magyaráz” az élményt váró nézőknek, „holott nem a felírás, de a képek hangulata magyaráz meg mindent ebben a nagyszabású világkölteményben. A film felirata kapott itt helyet, felvonásokat jelezve a színpad költészete fölött.”13 Mindazonáltal Varga Mátyás díszlet- és festőművészről 1937-ben is nagy elismeréssel emlékeztek meg a napilapok, kiemelvén, hogy színpadképeiben össze tudta egyeztetni a madáchi sugallatot a rendező elgondolásaival, művészetével úgy nyújtott illúziót a nézőknek, hogy figyelembe vette, kiaknázta a szabadtér adottságait is.
A Szegedi Szabadtéri Játékok első fejezetét, vagyis a két világháború közé eső, 1931-től 1939-ig tartó szakasz történetét tovább tanulmányozva kitűnik, hogy a hátralévő két évadban folytatódik az előbbiekben felvázolt következetes műsorpolitika, s ennek jegyében az immár tradícióvá válik Madách drámai költeményének repertoáron tartása. Mind 1938-ban, mind pedig 1939-ben Varga Mátyás díszleteiben, Kiss Ferenc rendezésében és főszereplésével (Lucifer) – Ádám – Lehotay Árpád, Éva – Tőkés Anna – került színre a drámai költemény. Az 1939-es előadás szereposztása az epizodisták kivételével semmiben sem különbözött az előző nyáriétól.
Varga Mátyás, „a Dóm tér festője” ezúttal, a templom homlokzata előtt felépített ívre a bevált vászon helyett, tüllre vetíti a hátteret, melynek finom sejtelmessége alkalmas arra is, hogy a vetítés mögött állandóan éreztesse a Dóm bejáratát, a rendezői koncepció e fontos dramaturgiai pontját.
Ezt követően a történelem írja a műsorrendet, s az emberek tragédiái a hadszíntereken, harckocsik szaggatta földeken, lebombázott városokban játszódnak. De nemcsak a háború közelségében hallgatnak a múzsák, de még jóval utána is. Húsz évig szünetelnek az ünnepi játékok, de az újrakezdés 1959-es, elsõ nyári évadának plakátjain már feltûnik Varga Mátyás neve, aki 1959-tõl ismét állandó tervezõ-mûvésze lesz a Dóm-téri produkciók jelentõs hányadának.
A felújított Játékok első évtizedében két rendező, Major Tamás és Vámos László rendezéseiben, csaknem folyamatosan műsorra kerül a Tragédia, a hetvenes évektől kezdődően megritkulnak a felújítások.
Major Tamás rendezésében 1960-ban létrejött produkció, amelynek díszlettervezője Varga Mátyás volt három évig maradt (1960, 1961, 1962) a Szabadtéri műsorán.
A budapesti Nemzeti Színház művészeinek részvételével létrejött előadás másik érdekessége, hogy a rövid időre korlátozódó nyári szezon után 1960 októberében a Nemzeti Színházban is színre került a szegedi előadás kőszínházra szűkített változata. Mint repertoárdarab a nemzet első színházában élte még éveken át igazi életét, sőt Major eme rendezésében érte el a Madách mű 1963. április 7-én ezredik előadását a Paulay-ősbemutatótól számítva.
Major szabadtérre tervezett, de kőszínházban is adekvát rendezésének feltűnő sikerét a kor ideológiájához simuló értelmezés nagyban elősegítette. Molnár Gál Péter Rendelkezőpróba című könyvének Major Tamás cirkusza című fejezetében így summázza Major koncepcióját: „Ez nem lapos színpadra állítás volt, hanem Major véleménye a műről. Major megtette hozzászólását a majd évszázados vitához, s ez a hozzászólás marxista értelmezésű volt.” Természetesen Major nagyvonalú profi munkát végzett, komplex módon beépítette koncepciójához mindazt, amit az elődök elképzeléseiből használható ötletnek vélt: így a Hevesi–Oláh rendezéséből a misztériumszerű felfogást, Hont 1937-es Tragédiájából Lucifer játékmesteri szerepeltetését…
Nem véletlen, hogy Major a nagy szakmai tudással és gazdag szabadtéri tapasztalattal rendelkező Varga Mátyást kérte fel az előadás látványkeretének megteremtésére, szcenírozására.
Varga Mátyás az előadás alapdíszletében a görög színház és a misztériumszínpad olyan kombinációját hozta létre: ahol a Menny, Paradicsom, Paradicsomon kívül vertikális, hármas tagozódását is tökéletesen megvalósította. A középső ovális játékteret amfiteátrumszerűen övezte a lépcsősorokból kiépített 340 cm magas felső szint, amely fölé oldaldíszlet magasodott, balról az Úr trónusa. Az ovális játékteret előszínpad fogta körbe, amelyre szintén lépcsősor vezetett fel.
A játékterek és a közöttük, illetve eléjük épített lépcsősorok megrövidítették a távolságot, ily módon dinamikus váltásokra alkalmas mozgásteret hoztak létre. Az egész színpad totális bejátszása pedig rendkívül impozáns méretű tablók, tömegjelenetek kialakítását eredményezte. A Dóm előtt, mintegy az egész színpadi konstrukció hátterét alkotva, 18×18 méteres felületen vetített kép egészítette ki az egyes színekre jellemző díszletelemeket. Major csak 500 sort húzott a 4100 soros eredeti szövegből: a csillogó eredményt, a három óra tíz perces tartamú, szédületes tempójú előadást csakis ilyen sallangmentes, dísztelen, de szcenikailag mégis lenyűgözően sok lehetőséget biztosító monumentális díszletkeretben valósíthatta meg. A rendező-tervező alkotópáros Ádám álmainak füzérét kontrapunktikusan egymás mellé vágott filmsnitt-szerű képekkel jelenítette meg. A szokásos színpadi átdíszítések, a kényszerűen közbeiktatott szünetek következtében apró képekre, történelmi tablókra, drámaiatlan, világtörténelmi revüre szertehullott színpadi ábrázolás helyett, a szegedi 1960-as előadás valódi drámai hatást keltett. A Lucifer (Ungvári László) által felvarázsolt képek gyors, egymásra ütő sorához, mely által „kristálytisztán bomlott ki a mű kemény ötvözetű dialektikája”, szervesen kapcsolódott Ádám jelenetről jelenetre paradicsomi kosztümben történő továbbvándorlása.
Major megerősítette Éva szerepét (Lukács Margit) az Ádám–Éva– Lucifer triász „dialektikus egysége” értelmezés, a „derűs, optimista végkicsengés” felfogás is ezt az eljárást követelte meg: „(…) Élni szép, élni érdemes, és érdemes új küzdésbe indulni” – vallja Éva már puszta létével is. „(…) az Ádámmal eggyé forrott Nő hordja magában az optimizmust, a biztatást, ő egyesíti magában az idealizmust és a materializmust”.14
Major koncepciójának talán legjellemzőbb részlete az Úr (s nem az Úr hangjának) szöveghű madáchi megjelenítése. Varga Mátyás a színpad centrumától balra, a fenti szélső emelvényre helyezi a trónust, amelyen az Úr (Bessenyei Ferenc) Michelangelo Mózes szobrához hasonló maszkban és öltözékben jelenik meg. Az aszimmetrikusan szerkesztett színpadi kép nyilvánvalóan a rendezői koncepciót hangsúlyozta, mely szerint (…) az „Úr (…) nem zsarnok Égi Fejedelem”, de a mozgó anyag jelképe „(…) a Világ megtestesülése Madách mitikus antrőpomorfizmusában”.15 A rendezés, amely megfosztani igyekezett az előadást a mű hangsúlyozottan meglévő keresztény jelképeitől, nem csupán a teret pregnánsan uraló Dóm látványától véli elterelni a figyelmet a Menny aszimmetrikus beállításával, de új hangsúlyokat keres az egyes színek karakteresebb realizálásában. A római szín végén a Megváltó felmagasuló keresztje helyett több kereszt is vetül a háttérre, a rabszolga vértanúk mártíromságát jelképezvén.
Varga Mátyás 1960-as Tragédia díszletterve jellemző módon manifesztálja a művész ars poeticáját: „A színpadképnek mindig alázatosan kell szolgálnia a művet és a rendezői elképzelést; harmonikus mozgásteret kell teremtenie; vizuális élményt kell sugallnia és gondolatilag segíteni kell e művet.”16
Így történt ez az újraindulás utáni hetedik, a Szinetár Miklós – Félix László társrendezésében színpadra állított Tragédia előadás esetében is, amely egyben Varga Mátyás utolsó Madách-tervezése volt a Játékokon.
A Tragédia 1976 júliusában bemutatott változata a fiatalok drámája. Szinetár Miklós a fiatal nemzedék külső-belső küzdelmét, életcélkeresését, életmód- és eszmeválasztását kívánta a Tragédia színpadán kihangsúlyozni. Ádám (Hegedűs D. Géza), Éva (Bánsági Ildikó) és Lucifer (Lukács Sándor) a színpadon kószáló farmeres, hátizsákos fiatalok tömegéből válik ki a darab elején, hogy a történelmi utazás végén, tapasztalataik birtokában visszaolvadjon közéjük.
A spontaneitás
látszatát sugalló
játékkeret, a
megfiatalított főszereplőknek
a rendezői
korból, 1976-ból
induló töprengő
útkeresése,
Varga Mátyást
is arra
inspirálta, hogy
ennek az
előadásnak a
díszlete, mintegy
a valóság
folytatásaként szervesen
simuljon a
természetes környezetbe.
Épp ezért
az 1976-os
Tragédia alapdíszlete
szinte a
Dóm teret
övező
klinkertéglás
épületek meghosszabbításaként
van jelen
a színpadon,
melynek háttércentrumában
maga a
templom a
záróelem.
Varga Mátyás,
akinek leggazdagabbak
a tapasztalatai
a szabadtéri
szcenírozás lehetőségeiben,
aki remek
stílusérzékkel rendelkezik
nagyon is
érzi az
új hangsúlyokat.
Nem megjeleníti,
ábrázolja a
helyszíneket és
korokat, beéri
jelzésszerű földíszítésükkel.
Nem illúziót
akar kelteni!
A festett
paradicsomi fák
édenkertikénti
elfogadása végül
is ezen
a színpadon,
ebben a
játékfelfogásban közmegegyezésen
s nem
illúzión alapszik.17
Összesen tizenkétszer díszletezte Varga Mátyás Madách Imre: Az ember tragédiája c. művét, ebből öt különböző rendezésben a Szegedi Szabadtéri Játékon teremtette meg a halhatatlan remekmű méltó keretét, melynek segítségével nyolc nyári évad nézőit sikerült átemelnie a hétköznapokból a színpadi költészet világába.
Varga Mátyás szívéhez mindig is közelállónak érezte a Dóm téri csillagkupolás színházat. Sokszor, sok helyen nyilatkozott róla. 1973 nyarán, épp Madách-mű, a Mózes szcenírozásának idején így összegezte tapasztalatait: „Sokan féltették a színház varázsát a Dóm tér hatalmas méreteitől. De a nagyméretű színpad és nézőtér: csodát varázsolt Rerich Béla épületei közé. A látvány lenyűgözi a közönséget (…) Az ember tragédiájának képei ezen a színpadon kitárulnak. Kapcsolatot tudnak teremteni a végtelen világgal. A történelmi képek teret kapnak.” (Varga Mátyás)
A díszlet, a színház a múló idő művészete. Az előadás csak néhány néző emlékezetében él tovább, a díszletet elbontják. Az előadásokról készült elemzés, kritika, a díszletekről készült rajz, fénykép őrzi a szünet nélkül múló, változó időben nyomaikat, s szembesíti velük a későbbi korok gyermekeit.
Nem láthatjuk a maguk érzéki valóságában ezeket a hajdani előadásokat. A megőrzött díszletrajzok is funkciójukat vesztik, inkább képzőművészeti alkotásként szemléljük őket, egy színházi ember tökéletes álmaiként nagy írók, költők műveiről. Varga Mátyás díszletképei ma is meggyőznek bennünket, mindenkoron az élő színházat varázsolják elénk.