Cserjés Katalin
Megjegyzések a Tragédia Űr-jelenetéhez
(Kiindulás a szorosan vett szövegből)
E problémagazdag és lezáratlan, a kérdéseket feltevő, de azokat nem mindig megválaszoló mű „eretnek” gondolatokra indítja az elemzőt. Ezt tapasztaltam egyetemi óráimon is, amikor Madách művével foglalkoztunk. A Tragédiának igen sokféle olvasata létezik, talán jogosult ezekhez még egyet, egy szigorúan a szövegelemzésből kiindulót hozzátenni.
S hogy miért éppen az Űr-színt választottam? Elfogult vagyok! Nem egyformán kedvelem a Tragédia egészét. Sőt, néhol nem is kedvelem; néhol hibákat vélek találni, néhol megmosolyognivalókat… Az Űr jelenete számomra a legkoncentráltabb, a legösszetettebb, legmetafizikusabb és a legfájdalmasabb a Tragédia színei közül. S a „küzdés” híres programja is itt vetődik fel a műben leghatározottabban.
(Tanóráimon is azt tapasztaltam, hogy érdekes feladat így, egy szeleten át vizsgálni a műegészet. Néhány éve felvételi feladatként is kaptak ilyent a jelöltek: kiragadva a szövegből egy kisebb egység, s azon át kell bemutatni a mű alapproblémáit. Az Űr-jelenet erre a fajta figyelmi munkára is igen alkalmas.)
Nézzük először is az Űr-jelenet kapcsolatát az előző színhez! A Tragédia szerkezetének egyik meghatározó eleme az, hogy Ádám az adott szín végén kiábrándult kritikát mond, s megválik egy torzan megvalósult világtól – és megfogalmazza a következő szín eszméjét. A Falanszter-szín végén Évát a pribékek el akarják hurcolni, mire Ádám kard után kap.
Ilyent eddig nem tett, legalábbis azóta, hogy megszűnt cselekvő hősnek lenni – szemlélője csupán az eseményeknek – azaz: London óta. Vagyis: tevőlegesen kíván beavatkozni az eseményekbe – bár csak kívülről jött jövevény! S nem is akármi módon, hanem karddal a kezében, hősiesen, mint annak előtte Miltiadész, Tankréd.
S mindezt miért? Éváért!
De Lucifer sem csinált olyant, amilyent most tesz!
„Álomkép, ne mozdulj!” – mondja, s ez a mondat már eleve többértelmű.
Meglehet, Lucifer Ádámot nevezi „álomképnek”,
aki tehát tulajdonképpen szellemi, testetlen létezőként járja (álmodja?)
végig – e kettő egyáltalán nem ugyanaz! – a valós történelmet. Vagyis: a
történelem, még az utópia falansztere is – valóság. Ádám viszont: álomkép
csupán.
De lehet, hogy a létrejött szituációt nevezi Lucifer
álomképnek, illetve az egész utazás álom-voltát nevezi itt meg, amelyet ezek
szerint (akár egy filmet) meg lehet állítani (ha baj van, mint itt!).
Bosszantóan izgató, bár tudománytalan gondolat, hogy nem is volna rossz
a sorsot így megélni, ahogy Ádám: válsághelyzetben már menekülni is a
következő álomba.
De miért baj, ha Ádám kardot ránt, s egyetlen szín óta hordozott új szerepét leveti, visszatérve a régi, cselekvő pozícióba – ha immár nem eszmékért is, „csak” a szerelméért?
A választ csak találgathatjuk.
Pedig Lucifer nem véletlenül avatkozik be oly hirtelen! – „Ádám vállára teszi kezét, ez megdermed.” Egy másik pillanata jut eszünkbe a Tragédiának: mikor a következő Űr-színben Ádám lázadó módon dacosan továbbrepül, s eljutva a ki-tudja-milyen birodalom határához „egy sikoltással megmerevül”.
Arra aligha gondolhatnánk, hogy Lucifer óvni akarná Ádámot! Ugyan mitől? Vagy mégis? Egyáltalán: meghalhat Ádám, aki csupán álmodik? (Gondolunk erre az Űr-színben is!) Miltiadeszként, Dantonként meg kellene halnia, de ez nem történik meg. Azért-e, mert ez fölborítaná, és nevetségessé tenné az egész dramaturgiát? Vagy, mert Lucifer mindig épp időben valóban megmenti Ádámot? De hát Dantont a valóságban senki nem mentette meg! Lucifer talán nem is gyűlöli Ádámot? Ne adj isten: vonzódik hozzá? Esetleg: idő teltével egyre jobban vonzódik? Vannak erre jelek. Mint ahogy arra is vannak, hogy Ádám és Lucifer között a különbség, a távolság egyre csökken a történelmi- és az első utópikus szín során. Nem azért, mert Ádám át kíván állni Lucifer oldalára. Inkább, mert kettejük lényegi rokonsága egyre nyilvánvalóbb. Igen, talán valaha Lucifer is Ádám volt! Csakhogy ő Luciferré vált, Ádám pedig Ádám útját járja. De vajon tudja-e ezt, emlékezik-e Lucifer?
Mindezekre a kérdésekre aligha kaphatunk választ. Mégis kínzóan foglalkoztatják az olvasót. Újabb és újabb kitérőkre inspirál a Tragédia roppant problémagazdagsága.
De nézzük a Falanszter-szín legvégét! Jól tudjuk, hogy igen fontos, mivel ér véget egy-egy szín: Ádám ilyenkor fogalmazza meg végletes kiábrándulását az előzőekben látottakból – s az új eszmét, melyet majd a következő színben eltorzulni látunk.
Mert azt is észre kell vennünk, hogy az eszméket pozitív kifejletükben Madách sohasem mutatja meg. Azt látjuk, hogy Ádámban fölmerül egy új idea, látjuk őt érte lelkesedni, előnyeit felsorolni – de az új színben nem egyszerűen a megvalósult, hanem az elkorcsosult eszmét látjuk, s az egyre jobban kiábránduló Ádámot.
Mivel zárja Ádám a 12. színt? Mi újért lelkesül most?
Szellembeszéd az, mely nemesb körökbül
Felénk rebeg, mint édes zengemény,
Tanúja, hogy lelkünk vele rokon,
S megvetjük e földnek hitvány porát,
Keresve útat a magasb körökbe. –
Az új eszme: a „porból” „fel a magasba”, afelé a szellemi világ felé, melyből jobbik énünk származik. Fel tehát! Ehhez képest milyen bántó konkretizálás, hogy a 13. szín valóban „fent”, az Űrben játszódik! Éva viszont elmarad a repülésből, ő marad világában, a földön – pedig Ádám – és ez is érdekes – bár a Falanszterből kiábrándult, de legalább Évát megtalálta, s nélküle nem is szándékszik továbbmenni (mindvégig többes szám 1. személyben beszél). A magasba vágyás bántó konkrétsággal valósul meg, a vágyott szerelem pedig odalent marad. Hát így valósulnak meg Ádám ideái!
A 13. szín romantikus és magával ragadó kezdése után azonban rossz érzése támad az olvasónak. (A szerzői utasítások Vörösmarty látomásait, Vajda Alfréd regényének világvége-képeit idézik.) Ádám nem tudja, hová és miért repül, Lucifer pedig durván profanizálja – most már szóban is Ádám előző szín végi vágyait. A fantáziátlan és cinikus Lucifer érthette csak így, és valósíthatta meg betűről betűre Ádám óhaját.
Mi titokban így gondolkodunk: szerencse, hogy így történt! A Tragédia talán legdöbbenetesebb, legtartalmasabb színe jött így létre. (Rosszindulatúan ugyan azt is mondhatnánk, hogy mi egyéb jöhetett volna a Falanszter után. Még egy utópia? Akkor elbillen az egész szerkezet! Vagy mindjárt az Eszkimó-szín? Az pedig indokolatlan és kevéssé drámai lenne. Mégis, bár maga a 13. szín nagyszerű, s a következő színnek kiváló előkészítése, itt-léte, a Falanszter után következése, érzésem szerint, az előző színek sorrendi logikájánál kevésbé „motivált”.)
Ez a Tragédia legteljesebben metaforikus színe, itt lépünk ki a földi térből és itt az időből is. Ennél minden eddigi konkrétabb volt; a Menny is a maga jól áttekinthető hierarchiájával, a Paradicsom is, a Paradicsomon kívüli állapot is. Ádám kulcsfontosságú mondatai és felismerései miatt is e szín jóval közelebb áll a keret-színekhez a többi történelmi, ill. utópikus színnél.
Ádámot a szín elején korántsem látjuk heroikusnak. Megint olyan, mint annyi másszor: gyermekes, sértődött, panaszos. Beismeri, hogy ő akart idejönni (pedig nem is igaz, előző színbeli szavai alapján senki sem hitte volna, hogy Ádám épp röpülni akar!) Tehát: beismeri, hogy mindezt ő akarta, de már mondja is, mint a csalódott gyermek, hogy ő nem ilyennek képzelte… Hát igen! Ádám semmit sem olyannak képzelt, mint amit végül megkapott. De vajon nem ilyenek vagyunk-e valamennyien? Újabb kérdés, hogy miért nem okul Ádám korábbi csalódásaiból. Egyáltalán: emlékezik- e Ádám a történelmi színek során? Előző álmaira emlékszik? Mert hogy felébredése után emlékszik mindenre: az más kérdés.
Nemcsak az gondolkodtat el, hogy emlékezik-, okul- e Ádám. Néha az a benyomásunk, voltaképpen azt sem tudjuk, mit, mennyit is élt át pontosan. Hogy nemcsak azt és annyit, amennyit mi láthattunk az útból, arra súlyos utalások vannak. A Falanszterben Mohamed valaha volt lovát említi Ádám; szó esik róla, hogy egykor Szemiramiszt szerette, Aszpáziát ölelte. Cassius, Michelangelo, Luther jó ismerősei. Lucifer joggal példálózhat előtte Brutusszal, Leonidásszal, sőt! Hunyadival (a Tragédia egyetlen konkrét magyar utalása), mert Ádám mindőjüket ismeri, tud róluk. Akkor tehát végigélt mindent az emberi történelemből (hogy ez hogyan valósult meg, meg sem kíséreljük elképzelni!), mi viszont csak „szemelvények” tanúi voltunk?
Mit fájlal hát Ádám a 13. szín elején? Panasza feloldhatatlan emberi ellentmondást foglal magában: érzi a „por”, az anyag, a Föld okozta korlátokat – mégis fáj az elszakadás. Ki oldhatja fel e kínzó dilemmát, melyet Ádám óta mi is jól ismerünk? Talán a Teremtő oldhatta volna fel még annak idején, de kérdés, hogy célja volt-e az embert nemcsak a „teremtés koronájának”, hanem boldognak és megnyugodni képesnek is teremteni. Gondoljunk a „buta” Éva nagyon is ravasz, eszes gondolatmenetére a 2. színből!
Miért büntetne? – Hisz, ha az utat
Kitűzte, mellyen hogy menjünk, kivánja,
Egyúttal ollyanná is alkotott,
Hogy vétkes hajlam másfelé ne vonjon.
Vagy mért állított mély örvény fölé,
Szédelgő fejjel, kárhozatra szánva. –
Ha meg a bűn szintén tervében áll,
Mint a vihar verőfényes napok közt,
Ki mondja azt vétkesbnek, mert zajong,
Mint ezt, mivel éltetve melegít?
Ki a bűnös? Mi, akik szakítottunk a Tudás fájáról, vagy az Úr, aki vagy dilettáns – vagy gonosz?
Következő megszólalásában Ádám többet is mond fájdalma okáról:
S nem látok célt, nem érzek akadályt.
Ez lenne tehát a földi lét értelme: cél és akadály. Birkózni vágyás és birkózás, azaz küzdelem!
Itt vagyunk a Tragédia legfontosabb gondolatánál. Jól tudjuk, túlságosan is, milyen végkicsengést adnak a műnek a Teremtő zárszavai („Ember küzdj, és bízva bízzál”). – Az előzményeket tekintetbe véve, elég cinikus szavak ezek a Teremtő részéről. Ugyan, miben bízzon Ádám, mikor eddigi összes hitét új s újabb kegyetlen cáfolat érte, s még öngyilkos sem lehetett? A Teremtő nyilván úgy gondolja, hogy őbenne bízzon. Micsoda önhittség!
A Teremtő nem tud érvelni saját igaza mellett – már Luciferrel szemben is alulmaradt a vitában, az 1. színben. Lucifer vádjaira egyszerűen nem tudott mit felelni sztereotípiákon kívül. Köteles-e az Úr bármit megindokolni? Aligha. Szerencsére azonban a Tragédia – és Ádám – „küzdésprogramja” először nem ennek a legalábbis kétes megbízhatóságú Teremtőnek a szájából hangzik fel a mű legvégén, hanem éppen az általunk vizsgált színben: az Űrben. Programszerű felismerésként itt jelenik meg a híres gondolat, ám korántsem előzmény nélkül. A küzdésvágy át- meg átszövi a mű egész szövetét.
A küzdelem kényszere a Paradicsomból való kiűzetés nyilvánvaló következménye, ahogy a Halotti Beszédben is olvashatjuk:
Haraguvék isten és vetevé üüt ez munkás
világbelé és léün halálnek és pukulnek
fészé és mend üü nemenek.
Mit ér, mit ér e játék csillogása,
Előttem mely foly, nem hatok belé. –
S nekem csak egy rejtéllyel több jutott. –
Ádám nem kíván szemlélő lenni; cselekvő résztvevője akar lenni a dolgoknak. (Egyébként nem is tud másképpen tanulni sem. Lucifer hiába „prédikál” neki, csak a gyakorlatból, a maga kárán, tapasztalatból képes okulni -, ha egyáltalán képes.)
A Londoni-színig Ádámot mindvégig küzdeni látjuk. Illetve, helyesebb ezt mondani: Ádám a Londoni-színig történelmi nevet és szerepet viselő küzdő hős, cselekvő ember. Pontosítsunk: küzdeni és cselekedni tulajdonképpen nem is látjuk Ádámot. Töprengeni, választani, dönteni látjuk. Maga a tett: Miltiadész hadvezérkedése, Tankréd harcai stb. kívül maradnak, előzményként a színfalak mögött. A küzdelem, aminek szemtanúi vagyunk: a tettet megelőző vagy követő gondolati küzdelem. Gondolkodni: kétkedni-hinni-meghasonlani látjuk Ádámot színről színre. S ilyen értelemben nem lehet cezúra a Londoni-szín sem. A gondolat küzdelme mindvégig megmarad.
Szerelem és küzdés nélkül mit ér
A lét. Hideg borzongat, Lucifer!
Ádám mihamarabb vissza akar térni a magasból a földre, vissza akar menekülni, csalódott és ijedt gyermekként. S hogy miért nem tér vissza mégse? Csakis Lucifer sértő és gúnyos szavai miatt. Ez nagyon is emberi, talán leértékeli Ádámot, de fájdalmas gyarlóságában önmagunkra ismerünk.
előre hát, előre:
Csak addig fáj, míg végképp elszakad,
Mely a földhöz csatol, minden kötél. –
Miért repül hát tovább Ádám? Lázadásból? Kíváncsiságból? A megismerés utáni hallatlan vágyból? (A hagyomány szerint ez mozgatta hajdan Odüsszeuszt is, mikor Dante által lejegyzett utolsó útjára indult! Áthágni az emberi megismerés határait, bejutni az Isten által elzárt titkok birodalmába. De a Teremtő ott és akkor is könyörtelenül lesújtott – ezt ne felejtsük el!)
Ha eme dolgok miatt repülne tovább Ádám, vagy esetleg már itt felismerné, hogy öngyilkossága által dacolhat Istennel – milyen tragikusan hősies, felemelő lenne! De nem, egyelőre csak Lucifer gúnyos szavai sértik hiúságát. Meg az is, hogy végletesen el van keseredve, a minden-úgyis-mindegy állapotába került. Visszarettenteni pedig a halál fagyasztó fizikai megtapasztalása rettenti. A Földszellem figyelmezteti Ádámot, nem riad vissza a fenyegetéstől sem. És Ádám a halál torkában, az őt megmenteni kívánó egyetlen létező előtt érvként saját független, szabad szellemét hozza fel. A „dacolok” szót használja, most először. (E szót szegezi majd Isten mellének a 15. színben is.) „Dacol” – azaz: lázad. Szabad szelleme nevében, mely nem rabja a hitvány porhüvelynek, mellyel a Földszellem érvelt épp az előbb. Hajlunk rá, hogy elfogadjuk, hogy e szellemi rész az emberbe Istenből került. És ez az „istencsonk” (Vajda János) hajtja mégis az Isten és a teremtés („mely olyan, amilyen” – Camus) elleni lázadásra Ádámot. S a megvetett, lenézett „por”: az anyag, a test menti meg a halálra szánt lelket az életnek. Ádám itt kész meghalni.
Azt állítja, hogy a Szellem ősibb attribútum, mint az Anyag. Csakhogy a lét és a tudat elsőbbségének vitáját Madách, úgy tűnik, az Úr jeleneteit leszámítva, a lét javára dönti el. Ádám saját szellemének nevében meg akar halni, de a Földszellem megakadályozza ebben:
Mert minden felfogás
És minden érzés, mely benned feszül, csak
Kisúgárzása e csoport anyagnak…
A Földszellem meggyőző okoskodására (túl hosszú?) Ádám kategorikusan és hősies elszántsággal felel:
Nem tántorítsz el, lelkem felfelé tör. –
Vajon Ádám azért olyan elszánt, mert valóban úgy hiszi, nem halhat meg, hisz lelke-szelleme erősebb az anyagnál? Vagy tudja, hogy meghal, s ezt a romantikus, esztelen lázadást választja? Vagy olyan mérhetetlenül elkeseredett, hogy egyszerűen nem gondol előre, s nem bán semmit?
El lehet ezeket a kérdéseket dönteni? Igaz-e ezek közül bármelyik állítás is? Milyen fájdalmas ízt nyer itt az előző szín végén felmerült magasba vágyás! „Lelkem felfelé tör” – a megsemmisülés felé.
És Lucifer miért nem szól? Ő vajon mit szeretne? Tényleg: Lucifer Ádám halálát akarja? Pár sorral később ugyanis örvend Ádám látszólagos pusztulásán. Pedig azt gondoltuk volna, hogy az ő célja nem ez. Mit kezdhet az ördög egy halott Ádámmal? Jó, talán ez is győzelem az Úr fölött, de mennyivel nagyobb győzelem lenne, ha Ádám átállna az ő oldalára! S úgy élne tovább! A 13. színben valami effélét meg is fogalmaz Lucifer:
De a végzetnek örökös betűit
Nyugodtan nézi, és nem zúgolódik
Miattuk az erős, azt nézve csak,
Hogy állhatand meg még alattuk is.
Úgy tűnik, egy Ivan Karamazov módjára istentagadó lázadó „nagy-ember” létrehozása volna Lucifer célja, hogy aztán Ádám nyomán az egész emberiség ilyen legyen, a Sátán örömére. Most azonban Ádám mindjárt meghal – és Lucifer tétlenül nézi. A Falanszter-színben erőnek erejével meggátolta, hogy Ádám kardot rántson – mintha meg akarta volna menteni. Most meg? Beavatkozás nélkül hagyná meghalni, sőt, örül is rajta! Érthetetlen! Mit gondolhat magában, míg Ádám és a Földszellem párbaját figyeli – örök titok marad – de hogy figyel, annyi bizonyos.
Ha most figyelmünket visszafordítjuk a Földszellemre, újabb ellentmondásba ütközünk. Miért könyörög a Földszellem? Talán sajnálja Ádámot, vagy a Teremtő azzal bízta meg, hogy mindenáron vigyázzon az emberre? A Földszellem érveiből kitűnik, hogy jól ismeri Ádámot. Így érvel: „A földön naggyá lehetsz”, ez hatékony érv, láttuk, Ádám épp az imént a földi „kicsinységtől” szenvedett.
Ádám, Ádám, a végső perc közelg:
Térj vissza, a földön naggyá lehetsz,
Míg, hogyha a mindenség gyűrüjéből
Léted kitéped, el nem tűri Isten,
Hogy megközelítsd őt – s elront kicsínyül. –
Ha tehát Ádám továbbrepülne – Istenhez jutna mindegyre közelebb, s Isten azért „rontaná el kicsinyűl”, hogy óvja magát a megközelítéstől. Azaz: az Úr ugyanúgy védi saját birodalma határait és saját előjogait, mint a 2. színben, mikor fegyveres erőszakkal akadályozta meg az emberpárt a második fáról való szakításban.
Mit válaszol a fenti érvelésre Ádám?
Ugyis nem ront-e majd el a halál? –
Ádám dacos szavai indulatosan csattannak. Ez az ember már elszánt lázadó. Lucifer talán örülhetne is! De ha belegondolunk, Ádám sosem lehet igazán Lucifer oldalán. Legsötétebb istentagadása is más, mint Luciferé; talán, mert őbenne benne van az „égi szikra”. És Luciferben nincs? Ő nem „egylényegű” Istennel, ő, a teremtés részese? Őt ki teremtette? Ő eleve volt, akár Isten? Már szellemi természete miatt is egylényegű kell legyen Lucifer a Teremtővel. Másrészt: mi jó vagy felemelő van abban, hogy Ádám egy ilyen Teremtővel egylényegű? Egy rosszindulatú dilettánssal?
Mit is válaszolt az előbb Ádám a Földszellemnek? Arra, hogy Isten „elronthatja kicsinyűl” – Ádám rávágja, hogy amúgy is meghal majd. Halált jelent egyik is, másik is: a továbbrepülés, de a megtorpanás is. Csupán az időről, a meghalás idejéről van szó. Most – vagy később: oly mindegy! (Sőt! A most-meghalás még, Ádám 15. színbeli felismerése szerint értékesebb is, hiszen ez nem egy alázattal elfogadott sors, hanem választás eredménye. Tragikus akció a szabadság elnyerésére.)
Be kell vallanom, hogy a következő sorokat nem értem. Kétszer hangzik el a „vén hazugság” kifejezés, egyszer a Földszellem, egyszer Lucifer szájából. A Földszellem felháborodva-intőn, Lucifer gúnyosan-utánozva mondja. Hogy mit jelent, rejtély, vagy legalábbis sok megoldás kínálkozik. Korántsem vagyok meggyőződve, hogy Madách az általam lehetségesnek tartott magyarázatok bármelyikével egyetértene!
A halál emlegetése tehát hazugság, vagyis: halál nincs. „Itt a szellemvilágban” az „egész természet átborzadna tőle” – igaz: a szellem nem halandó, és a természet sem az. Folyamatában az élet örökké tart. (Az Eszkimó-szín is csak a Föld halálát jövendöli, nem a végtelen anyagi világegyetemét.) Lucifer már máskor is „vigasztalta” Ádámot azzal, hogy egyszeri teste meghalhat bár, de az anyag evilági körforgásában mindörökké részt vesz majd. Kérdés, miféle vigasz ez az egyszeri, véges, vérző szubjektum számára?
Vagy talán azért nem volna szabad Ádámnak így beszélnie a halálról, mert az élet-halál titka Istené:
Szentelt pecsét az, feltartá az Úr
Magának.
Ezt már tudjuk. Láttuk, hogy „tartotta fel magának” az Úr a „pecsétet” a 2. színben. Hát így könnyű! Beleprogramozni az emberbe a vágyat és a kétkedést, ( vagy: kétes alkut kötni a Gonosszal, ami az ember bőrére megy ki). S ha már így van, ha ez a sors íratott az embernek, hogy haláltudatban legyen kénytelen élni, s végül valóban ott várjon rá a halál – hát legalább dönthessen az ideje felől, s ezt senki, főként ne a Teremtő ne nevezze „vén hazugságnak”! – ( mert a Földszellem itt az Úr képviselője.)
Ádám tehát most ismét arra készül, amire a 2. színben: a második fáról van szó. Mégis más itt a helyzet. Ádám egy hosszú, keserves út végén van, sokkalta tudatosabb, mint mikor először megpillantottuk. Az édenbeli Ádámnál tudatosságról beszélni nevetséges is lett volna – nem véletlenül eszik a fa gyümölcséből először az érzelmi-ösztönös Éva. Ádám ott még nem tud „választani” – most azonban már igen: a lázadást választja és a még ismeretlen megismerését halála árán is. Ádám már nem a halhatatlanságra vágyik. Tisztában van halandó voltával, és a halált akarja megismerni.
És el is jut a halál partjaira. Milyen szomorú, hogy ebben az állapotban már nem lehet hősies és büszke, még ha a döntés az övé is. Rémület és fájdalom győz rajtunk a halállal szembesülve.
Lucifer kacag Ádám halálát
látva. Viselkedését ellentmondásosnak érezzük, szavai mégis döbbenetesek,
Madách természettudományos ismeretei
vagy előrelátása okán. Ádám mint bolygó, melyen a Gonosz sugallta élet
fejlődik! De minek oda az az „újra”, s ha már ez ott van – minek a „tán”?
A Földszellem megint e színben tapasztalt szerepéhez híven lép fel. Csupán figyelmeztette és megmentette Ádámot. A halál nagy kalandjából így nem lett semmi. A Földszellem atyai szavai akár a Teremtőéi is lehetnének. Tulajdonképpen, bölcs pedagógusként, saját kárán kívánta Ádámot a jó útra visszatéríteni. Hozott neki egy didaktikus példát, amit sohasem fog elfelejteni. Hogy reagál minderre Ádám:
Élek megint. – Érzem, mert szenvedek,
Tudom, hogy a mondat, illetve gondolat nem eddig tart, s így nem is illendő csonkán idézni és szemlélni. Csakhogy ez a fél-mondat fájdalmasan igaz, és nagyon is modern „életérzést” fogalmaz meg. Ádám eszmél, érti és tudja, hogy most megmentették, visszakapta elvesztegetni akart életét – de nem lelkesül. Első dísztelen, tömör mondata rezignált tényközlés: „Élek megint”. A második mondat fent idézett felét pedig akár Beckett is írhatta volna, gondoljunk azokra a pillanatokra, amikor Clov felfedez egy embert a kihaltnak vélt földön A játszma végében. Meg akar győződni felőle, hogy él-e, és elindul a csáklyával, hogy megölje. Az ember mozdulatlan, a köldökét nézi. Talán sír. Sír – tehát él.
A lét – szenvedés. Főként a tudat létezése miatt az. Tudat hiányában félni lehetne, de szorongani nem. Az öntudat, e „kínos, szent örökség” talán csak tumor, a szerves élet előre meg nem tervezett túlfejlődése, mely hallatlan dolgokra képes, de mert képes az önszemléletre és előrelátásra, minden emberi szenvedés forrása. Mennyivel könnyebb lehet a halál, mint egy egész életen át hordozott halálfélelem gyötrelme!
Ádám most ugyan mást mond: sőt, épp a fentiek ellenkezőjét:
Élek megint. – Érzem, mert szenvedek,
De szenvedésem is édes nekem,
Oly iszonyatos az, megsemmisülni. – – –
Nincs itt ellentmondás! Mi mást mondhatnánk mindannyian, fizikailag megtapasztalva a halált? Kérdés azonban, hogy a továbbiakban is ugyanilyen érték marad-e Ádám számára a puszta élet.
Egyelőre még roppantul meg van
ijedve. Megrendült, retteg és fogadkozik, akár egy kisgyermek. Csak
vissza, vissza a Földre! Lám, a Teremtőnek igaza volt, mikor ezt a kis
pedagógiai jelenetet választotta a tanításául. Ádám
pillanatnyilag bármit megfogadna, bármit megtagadna. Elfelejtette a megtett
út kudarcait, eszméinek új- és újbóli elvesztését. Tartalom helyett – mert
azt beismeri, hogy küzdelmeinek örökké változó tartalma elüresedett – a
puszta formában kíván élni. A küzdés megszűnik határozott tartalommal bíró
cél lenni, létfenntartási forma lesz. Az élet egyetlen megmaradt
lehetősége. Maga az élet, mert a lét: küzdelem. Talán nem is valamiért,
hanem valami miatt? A „tumor” miatt? Ezután hangzanak fel a Tragédia
kulcsmondatai: a sokat idézett „küzdés-program”, amelyet, íme: nem az Úr
biggyeszt feladatként a porban térdelő Ádám mellére. Nem, Ádám maga jön rá
és mondja ki e felemelő szavakat. De nézzük meg jobban e sorokat!
A célt, tudom, még százszor el nem érem.
Mit sem tesz. A cél voltaképp mi is?
A cél, megszűnte a dicső csatának,
A cél halál, az élet küzdelem,
S az ember célja e küzdés maga.
Ádám pontosan emlékszik eddigi kudarcaira, sőt azzal is tisztában van, hogy ezután sem vár rá más. Az előbb már azt is kijelentette, hogy ennek ellenére haladéktalanul vissza akar menni a földre. Sőt, azt is állította, hogy a maga által is reménytelennek tartott küszködés boldoggá fogja tenni. Nyilván annyira megrettent a fizikai megsemmisüléstől, hogy az mondatta vele ezt megalázó képtelenséget. Hiszen, ne felejtsük el, Ádám itt már nem hisz! Tudja, hogy nincs tökéletesség, hogy ideái sorra lelepleződnek majd. Ezért szánalmas szűkölés részéről, amit eddig mondott. Lucifer most méltán megvetheti.
Egy lélegzetvétellel később azonban Ádám összefoglalja jövendő programját, megfogalmazva a maga ideológiáját – mentségét? Ez a híres küzdés-gondolat. A cél megfogalmazása legalábbis kétértelmű:
A cél halál, az élet küzdelem,
S az ember célja e küzdés maga.
Az elébb kissé kiábrándultunk Ádámból. Most se
higgyük, hogy egzisztencialista hős ő, aki szándékosan nevezi meg
célként a (választott) halált! „A cél halál” – e szavak „lefordítva” nem
jelentenek mást, mint hogy a vég, az élet vége: a halál, „megszűnte a dicső
(?) csatának”. Az élet maga pedig küzdelem. Tartalom nélküli, illetve
örökké változó tartalmú küzdelem, melynek értelmes voltában már nem lehet
hinni. De küzdeni kell mégis, mert míg ez tart, tart az élet is. Nem jó ez a
megfogalmazás, túl aktívnak és szabadnak tünteti
fel az embert. Helyesebb így: nem „kell” a küzdelem; a küzdelem: van. Csak
az van, akár kell, akár nem. Míg élsz, keserves harc áll előtted, immár
hitek nélkül, üres marokkal, nyakad Isten meztelen talpa alatt. Élek, tehát
élem a küzdelmet; küzdelem és élet azonos, s az élet végén ott a halál: „a
cél-halál”!
Vajon lenyűgöz-e még mindig bennünket ez a program? Vagy inkább a felismerés fájdalma hat át? Lehet-e a fenti igazságoknak ellentmondani, vannak-e érvek a küzdelem értelmes volta mellett?
Lucifer látja, hogy Ádám csak egy „minimális programot” fogalmazott most. Sőt, nem program ez, csupán felismerés. Gúnyolja is érte, de Ádám hajthatatlan: őt már gúnyolhatják! Az olyan embert, aki maga is készséggel beismeri törpe voltát – már nem is érdemes gúnyolni. Hallgassuk Ádám további sorait, és piruljunk!
…de mindegy, bármi hitvány
Volt eszmém, akkor mégis lelkesített,
Emelt, és így nagy és szent eszme volt.
Mindegy, kereszt vagy túdomány, szabadság
Vagy nagyravágy formájában hatott-e…
„Mindegy”. Ádám kétszer is kimondja e röpke öt sor alatt ezt az erkölcsileg legalábbis kétséges szót, melyet eleddig sosem használt. Eddig elkötelezetten állt valami mellett: minden színben mindig egy dolog mellett. Most értékeli a megtett utat, és eszméi közé a „mindegy” jelét teszi. Volt ilyen is, meg olyan is, mindegy, eszmék voltak, lehetett hinni bennük, küzdeni értük – s az élet addig tart, míg folyik a küzdelem. Ezt már ismerjük. Relatívvá válik itt ez a megtett út. Keserves volt, de nem született belőle semmi, de nem is születhet, mert a tartalom indifferens, a küzdelem puszta forma csupán.
Fáj Ádámot ilyennek látni! Miért ismeri be ily sürgősen kudarcait? Miért nem felesel Luciferrel? Igazságtalanul bánik saját volt eszméivel, pedig nem is azok voltak hitványak: a hitvány valóságon csorbultak ki!
Ádám mind jobban sürgeti Lucifert: „Oh, vissza hát a földre új csatára!” Lucifernek ez, úgy tűnik, nem tetszik. Az előbb láthattuk, kifejezetten örült Ádám lehetséges halálának. Érthető, hogy miért nem örül a Sátán a „hazatérés-programnak”: Ádám újra tetterős, élni (álmodni?) akar. Lucifer két dolgot eszébe juttat, hátha Ádám kijózanodik. Előbb a Föld megjósolt jövőjét idézi fel Ádámnak: a Föld élete véges, meg fog fagyni, s ez totális gátat szab mindenféle küzdelemnek. De érdekli is ez most Ádámot! Ötletesen és gyorsan megfelel, mondván, hogy a tudomány majd dacol a Föld
végzetével. Erre Lucifer Ádámot saját iménti élményeire emlékezteti: a
Falanszter hideg, gépi világa lehet-
e megoldás? De Ádámra most már nem lehet hatni. Kedélyének összes
megfoghatatlan labilitása és rajongó romantikája egy célra összpontosul:
visszajutni a Földre. Ebben a felcsigázott állapotban kiválóan megfelel
Lucifernek:
Csak mentse meg a földet – elmulik
Az is, mint minden, ami hívatását
Betölté, s akkor újra felmerűl
Az eszme, melly éltet lehel reája.
Szegény Ádám! Nem tudja még, ami Luciferben már megfogalmazódott – talán épp az előbb, mikor a Föld halálára emlékeztetett, ijesztgetésből --, hogy mit fog látni (álmodni) a következő színben. Ezt a naiv rajongót igazi arculütés várja. A Párizsi-színen kívül itt lelkesül még a szín végén Ádám. Ott az erő ragadta meg a kepleri kor számító törpesége után. Itt a feltámadó életösztön teszi lelkesültté.
Vezess csak vissza, égek látni már,
A megmentett földön mi új tanért
Fogok fellelkesülni.
Kalandos, gyermekes izgalom, egy súlyos betegségből lábadozó ember első, reménykedő lépései.
De Lucifer készíti már az Eszkimó-színt…
A szín végére értünk, lassan a
tollat is le kell tenni. Nehéz szívvel, a megválaszolatlan kérdések
bizonytalanságával válunk meg a Tragédiától. Csak reménykedhetünk, hogy
majd az utolsó szín… Léteznek szerencsére a Tragédiának ennél
optimistább olvasatai is. Van, aki szilárd, lezárt, nemcsak kérdezni,
hanem igent is mondani tudó műként tudja olvasni Madách költeményét. De
létezik-e egyáltalán nagy mű, a lét alapproblémáit felvető munka – mely
lezárt? Mely az utak megszámlálhatatlan sokaságából képes meggyőzően
csupán egyet kijelölni? Nem természete-e a dolgoknak, a világnak, s az őt
tükröző műnek a lezáratlanság, a biztos válasz hiánya? Valaki azt mondta
Nietzschéről, hogy a megismerésben olyanra vállalkozott, amit emberi
értelem már nem bír elhordozni. Ez a sors várna – egy határon túl – minden
gondolkodó emberre? És ezt belátva talán mégis érdemesebb megfogadni a
Teremtő 15. színbeli tanácsát?
Ne kérdd
Tovább a titkot, mit jótékonyan
Takart el istenkéz vágyó szemedtől.
Ha látnád, a földön múlékonyan
Pihen csak lelked, s túl örök idő vár:
Erény nem volna itt szenvedni többé.
Ha látnád, a por lelkedet felissza:
Mi sarkantyúzna, nagy eszmék miatt,
Hogy a muló perc élvéről lemondj?
Míg most, jövőd ködön csillogva át,
Ha percnyi léted súlyától legörnyedsz,
Emel majd a végetlen érzete.
S ha ennek elragadna büszkesége,
Fog korlátozni az arasznyi lét.
Valószínűleg igaza van a Teremtőnek. Ez az alulprogramozott dialektika segít elviselni és tisztességgel végigcsinálni az életet. De „nagyságról és erényről” azért mégse biztosítson az Úr! Épp elég megemészteni a fentieket.
Ádám ott térdel a Teremtő előtt, s nem ítélhetjük meg, lehet, hogy neki van igaza.