III. Az ember tragédiája

 

forrásai, fordításai, előadásai



Szigethy Gábor

 

Ki ül a páholyban?

 

 

Akkor este, 1956. április 9-én Rákosi Mátyás és gömbölyded mongol asszony­kája ült a Nemzeti Színház jobb oldali proszcé­ni­um­pá­ho­lyá­ban. Az előadás fél hétkor kezdődött. Madách Imre művét kevés szö­veg­húzással, hatalmas díszletekben, három szünettel játszotta a szín­ház, elmúlt éjfél, amikor kiléptünk az épület kapuján.

                Délutános voltam az iskolában és az első két órán azon töp­reng­tem, a színlelt rosszullétnek ma mely nemét válasszam gyors és idő előt­ti távozásom érdekében. Végül odakuncsorogtam Nobel Iván tanár úr­hoz, magyar tanár osztályfőnökömhöz és eldadogtam, hogy megint játsszák Az ember tragédiáját ma este a Nemzeti Színházban, sikerült je­gyet szereznem, de fél hétkor kezdődik az előadás és… Na, szaladj! – mosolygott rám (neki csak a következő előadásra sikerült jegyet kap­nia!), és én rohantam haza, fürdés, fehér ing, nyakkendő, öltöny és tíz perccel hat óra után már ott álltam a színház előcsarnokában. Re­mek jegyem volt, az erkélypáholy előtti széksorban ültem, úgy fe­szí­tettem életem első öltönyében, mint egy szerelmi légyottra készülő if­jú arisztokrata. Legalábbis ilyeneket gondoltam magamról magamban, mert amúgy természetesen a kutya sem vett észre.

                Furcsa feszültség vibrált a levegőben. Másfél évvel korábban, 1955. január 7-én mutatta be a színház Madách művét, ka­masz­kö­lyök­ként valamit érzékeltem a politikai viharokból, már januárban láttam az előadást, egy életre beleszerettem Madách művébe, valamikor már­ci­usban újra meg akartam nézni, de nem kaptam jegyet. Aztán hal­lot­tam, hogy a Szabad Népben megjelent egy cikk, és betiltották az elő­a­dást. Ősszel már nem játszották, tehát amikor majd egy év után újra föl­tűnt az áprilisi műsorban, azonnal rohantam a pénztárhoz, s bár di­ák­pénztárcámnak roppant drága volt, gondolkodás nélkül vettem meg a jegyet. Örültem, hogy még kaptam.

                És 1956. április 9-én negyed hétkor büszkén, peckesen sétálgattam a Nemzeti Színház előcsarnokában s boldogan foglaltam el pompás
zsöllyé­met. Fél hétkor már mindenki a helyén ült – és csend volt. Na­gyon nagy csend. Mintha senki nem beszélgetett volna. Így em­lék­szem. Aztán lassan elkezdett sötétedni a nézőtér és közben belépett a pro­szcéniumpáholyba Rákosi Mátyás és felesége. Azt hiszem egy pil­la­nat­ra mindenki odanézett, valami furcsa moraj végighullámzott a szín­há­zon, Rákosi majdnem szemben ültem vele, jól láttam, és ez szá­mom­ra akkor nagyon izgalmas volt, tehát lélegzetet sem véve fi­gyel­tem balra fordult, és végignézett a sötét nézőtéren. Mintha min­den­ki vissza­kapta volna a fejét. És már meg is szólalt az angyalok ka­ra és Gá­bor főangyal a színpadon: Hozsánna néked! Hozsánna! (Biz­tosan vol­tak so­kan a nézőtéren, akik velem ellentétben tudták, hogy ez annyit je­lent: Uram, küldj szabadulást, Uram, adj áldást és ke­gyel­met!)

                Abban az előadásban az Úr nem jelent meg a színpadon, csak a hang­ját hallottuk valahonnan föntről, a magasból. Úgy emlékszem, a pro­szcéniumpáholy fölötti világosító páholyból. A régi fényképek ta­nú­sítják, hogy az angyalok, élükön Major Tamás, a jobb oldali pro­szcé­niumpáholy felé fordulva, kicsit fölfelé nézve beszélnek az Úr­hoz. A főangyalokat alakító főiskolások aligha, de Major Tamás, a Nem­zeti Színház igazgatója, a Magyar Dolgozók Pártja Központi Bi­zott­ságának tagja, veterán kommunista (és amúgy vérbeli komédiás!) le­het, hogy nem Rákosi feje fölé, hanem a szeme közé nézett, amikor vi­tába bocsátkozott az Úrral.

                Nagy csend volt a színházban. Rákosi Mátyással együtt néztük Az em­ber tragédiáját. A nemzet klasszikus drámáját, amelyet 1955 ja­nu­ár­jában tizenötször, februárban tizenötször, márciusban már csak há­rom­szor, áprilisban négyszer, májusban egyszer és júniusban kétszer ját­szottak, aztán egy évre lekerült a műsorrendről. Állítólag va­la­me­lyik februári előadást látta Rákosi, a proszcéniumpáholy elő­szo­bá­já­ban kiabált Major Tamással, letorkolt mindenkit, előadás közben be­ren­delték Marton Endrét, az egyik rendezőt, s ezt követően született olyan politikai döntés, hogy nem tiltják be az előadást, de csak ritkán, na­gyon ritkán lehet játszani. A hatalmas érdeklődés ellenére például má­jusban csak egy alkalommal. Mindezt én akkor nem tudtam, csak rossz­kedvű voltam, mert többször is ácsorogtam órákig a pénztár előtt, de végül nem kaptam jegyet. Aztán 1955 őszén a darab eltűnt a játékrendről.

                És 1956. április 9-én, hétfőn este együtt néztem Rákosi Mátyással a felújított előadást, Madách Imre Az ember tragédiája című drámai köl­teményét. (Amely a nagy marxista teoretikus szerint pesszimista, re­akciós, haladás és szocializmus ellenes, antidemokratikus mű – ol­vas­tam a Szabad Nép 1955. március 27-i és április 2-i számában.) Il­let­ve hát egy darabig együtt néztük. Mert a harmadik szünet után, bár már teljesen elsötétült a nézőtér, népünk bölcs vezére nem tért vissza pá­holyába. A gömbölyded asszonyka illedelmesen ült karosszékében (va­jon tudott magyarul?), és rezzenéstelen arccal figyelte az előadást. Mel­lette ott árválkodott az egész falanszter-jelenet alatt Rákosi üres ka­rosszéke. Oda-odapillantottam a páholyra és figyeltem: visszajön-e? Min­denki ezt figyelte. Zakatoltak az agyak: mit csinál most Rákosi? Csak tüntetően nem nézi ezt a „szocializmus-ellenes” jelenetet, vagy már intézkedik is, hogy megint tiltsák be az előadást? Mintha min­den­ki fészkelődött volna a helyén. Mozgás, sutyorgás, leesik a földre egy mű­sorfüzet, zsebkendő egy gyöngyöző homlokon, valaki sóhajt, ki gyor­san, ki lassan kapkodja a fejét. A színészek meg mondják a szö­veget. Lehet, hogy ők is a proszcéniumpáholy felé sandítottak olykor-oly­kor?

                Aztán az űr-jelenet alatt Rákosi visszatért, leült, látványosan kö­rül­né­zett, kicsit mereven előrehajolva súgott valamit a feleségének, mint aki elnézést kér, hogy túl sokáig időzött a toaletten.

                Mondottam, ember: küzdj és bízva és bízzál!…

                Amikor összecsapódott a függöny, még sötét volt, Rákosi gyorsan föl­állt, kiment. Az asszony lassan kászálódott föl, már fény borította az előfüggönyt, amikor komótosan férje után ballagott. Nem nézett hát­ra.

                Áprilisban még egyszer játszották Madách művét, májusban egy­szer, júniusban háromszor, júliusban egyszer. Hosszú sorok kígyóztak a pénztár előtt, de a néhány előadásra gyorsan elfogytak a jegyek.

                Aztán vége lett az évadnak.

                Mire ősz lett, Rákosi már nem volt népünk bölcs vezére.

                Más ült a proszcéniumpáholyban.

Amikor tizenöt év múlva a Katona József Színházban – akkor még vol­tak a hajdani Belvárosi Színházban páholyok! – a Döglött aknák egyik előadásán megjelent Kádár János (mit tesz Isten, megint Major Ta­más volt a színpadon, és mit tesz Isten, megint jól odamondogatott az éppen-akkor-uraknak!), szóval amikor a Döglött aknák előadásán Ká­dár János ült a páholyban, akkor is minden szem azt figyelte: na, most mi lesz?

                A színészek is azt figyelték.

                Kádár mosolyog. Ez jó, de nem jelent semmit. Most mosolyog, hol­nap meg azt mondja a PB ülésen: Hááteevtársak, ez így nem megy, így nem lehet fölépitteni a szoccializmust. Eevtársak!

                De most mosolyog, ez jó jel, szórakozik.

                Lehet, hogy volt valaki a szünetben, aki megmagyarázta neki, hogy itt nem a jó elvtársakból csinálnak hülyét, Kádár elvtárs, hanem a rossz elvtársakból, Kádár elvtárs, akik a Kádár elvtársat is bedugták a du­tyiba…

                Másnap majd lehet szorongva várni a telefont, odaszólnak-e a párt­központból, a minisztériumból, a kerületből, a tanácsból… Egy­ál­ta­lán: honnan fognak telefonálni és miért? De amíg Kádár elvtárs ül a pá­holyban és tapsol és mosolyog, addig nincs semmi baj.

                Mosolyognak a színészek is. Ilyenek a komédiások: Moliére sem szé­gyellte a Tartuffe előadás végén izgatottan a páholyt figyelni – tap­sol a király?

                1956: Az ember tragédiája. Szemben velem a páholyban Rákosi elv­társ ül mozdulatlanul. Kint, bent, néma csend.

                1971: Döglött aknák. Karnyújtásnyira a páholyban tapsol Kádár Já­nos. Döglött béke.

                1996: Macskák. A proszcéniumpáholyban dagadt nyakú férfi ül, mel­lette zörgő csontú felesége, talpig aranyban. Mögötte hétrét gör­nyed­ve mosolyog és udvariaskodik a színház igazgatója. Szorong, re­mény­kedik.

                Változnak az idők.

                Mondottam, ember: küzdj és bízva bízzál!

 

 

Vissza