Krizsán László

 

Tallózás a Madách család levéltárában

 

 

Madách Imre életére, irodalmi és tudományos tevékenységére vo­nat­ko­zó iratokat – nagyobb mennyiségben – két levéltár és két gyűj­te­mény őriz.

                Nógrád vármegye levéltárában olyan szervesen képződött irat­ál­la­gok tartalmaznak Madách-forrásokat, amelyek Madách Imre tiszt­vi­se­lői munkája, vagy alkalmi megyei megbízatásai során keletkeztek, il­let­ve a megyei közigazgatásnak Madách Imrét mint megyei illetőségű sze­mélyt érintő ügyiratai.

                A megyei levéltárban őrzött Madách-okmányok jelentős része for­rás­kiadványokból ismeretes.

                A Madách család levéltára1 állandó megőrzés végett 1922-ben ke­rült a Magyar Országos Levéltárba. A családi levéltárat a XX. század ele­jéig a Madách család tagjai, majd a Magyar Nemzeti Múzeum őriz­te. Az 1850-es évektől haláláig Madách Imre gondozta és kutatta ősei irat­hagyatékát. Már a családi őrizet idején kialakult egy olyan tárgyi el­különülés az iratokban, amely személyekhez, birtoktestekhez, illetve csa­ládi vagy történelmi eseményekhez csoportosította az okmányokat. Né­mi módosítással ezt az irattári rendet vették át a közgyűjteményi őr­zőhelyek is.

                A Madách család levéltára az 1528-tól 1914-ig terjedő időszakot öle­li fel. (Az 1526 előtt keletkezett okmányok külön gyűjteményben, a Q. 120. törzsszám alatt szerepelnek.) Az iratanyag 30 iratcsomót, 4,20 iratfolyómétert tesz ki.

                A költő Madách Imre személyére és tevékenységére vonatkozó el­kü­lönített iratanyag a 30. csomó 9–10., 12. tételeiben, továbbá a ge­ne­a­lógiai, családtörténeti szakcsoportokban található.

                A levéltárak mellett jelentős forrásanyagot őriznek a gyűjteményi irat­lelőhelyek, így a győri Xántus János Múzeum és a Magyar Tu­do­má­nyos Akadémia Kézirattára.
                Az akadémiai Kézirattár Madách Imre irodalmi és tudományos te­vé­kenységének az Akadémiát és annak szerveit érintő „hivatalos” ok­má­nyokat őriz. Ezek sorában kiemelt forrásértékkel bírnak a Kis­fa­lu­dy-Társaság jegyzőkönyvei, Madách Imrének a kor irodalmi életéhez és személyiségeihez fűződő kapcsolatait és a Madách család, valamint Ma­dách Imre nevét viselő társasági szervezetek működését érintő do­ku­mentumok.

                A győri gyűjtemény anyagára jelen ismertetésünk nem ter­jesz­ke­dik ki.

 

*                             *                             *

 

A jelenkori irodalomtörténet-írásban csakúgy, mint a tör­té­net­tu­do­má­nyi tanulmányokban jelentős mennyiséget képvisel az esszé-irodalom. E műfaj ilyen arányú térhódítását nem utolsó sorban az a körülmény is ösz­tönözte, hogy az esszé-írás divatossá vált, és össze­ha­son­lít­ha­tat­la­nul tágabb teret nyitott a teremtő fantáziának, mint a szigorú, szá­mok­kal, tényekkel, okmányokkal körülhatárolt adatszerűség.

                Az „esszésedés” a Madách-irodalomban szinte kezdettől nyomon kö­vethető. Hatása alól a XX. század hetvenes éveitől örvendetesen új­ra­induló Madách-kutatók sem tudták kivonni magukat.

                Sőt! Akkoriban a már szinte szokásból űzött szüntelen ideológia-ke­resés eseteként az aktuális napi politika szintjére süllyesztette vagy mél­tatlan, olykor eszmeileg is idegen gondolatokkal párosította Ma­dách világnézetét.

                Az irodalomtörténeti érdeklődés ilyen irányvétele következtében a Ma­dách-irodalomban tetemesen megnövekedtek az elemző, ma­gya­rá­zó írások, ugyanakkor háttérbe szorultak a költő egyéniségére, jel­le­mé­re, anyagi körülményeire és tudományos érdeklődésére vonatkozó ku­tatások. Ez a polarizáció a Madách-irodalom esetében jelentősen fe­lül­múlja a szakirodalomnak más alkotók esetében észlelhető hasonló meg­oszlását. Az elemző tanulmányok – különösen a Tragédiára vo­nat­koztatva – sokkal kevesebbet mutatnak meg a költő gon­do­lat­vi­lá­gá­ból, mint az esszéíró irodalmi-politikai elveiből.
                A kutatások másik irányát a pozitivista adatfeltáró szemlélet ha­tá­roz­za meg. E módszer és kutatási gyakorlat – mint utaltunk rá – mennyi­ségileg lényegesen elmarad az elemző, az alkotást magyarázó írás­művektől, viszont általa új adatok és összefüggések feltárása re­mél­hető!

                A bevezetésben megjelölt levél- illetve kézirattári anyagnak már rész­leges áttekintése is számos irodalom- és tudománytörténeti új­don­ság­gal, illetve korábbról származó feltételezések megerősítésével vagy cá­folatával szolgált. Természetes, hogy e terjedelmileg erősen kor­lá­to­zott előadás keretében nincs módunk részletes felsorolásra, ezért csu­pán néhány olyan adatot említünk, amelyek Madách Imre irodalmi te­vé­kenységéhez szolgáltatnak adatokat, avagy tudomány- és csa­lád­tör­té­neti szempontból érdemelnek figyelmet.

 

Egy elveszett Madách-kézirat

 

A család levéltárának áttekintése során közvetett adatokat találhatunk Ma­dách Imre irodalmi működésének egy olyan mozzanatára, amelyet mind­máig nem tart számon – azaz nem tud róla – az iro­da­lom­tu­do­mány, noha ez az adat határozott vonalakkal járul hozzá Madách po­li­ti­kai, hazafias gondolkozásáról és művészi hitvallásáról rajzolható mo­zaikkép teljességéhez. Egy elveszett Madách-kéziratról szól a tu­dó­sítás. 2 Egy Madách által írt drámáról, amely a magyar történelem egyik legviharosabb időszakában, a mohácsi csata után bekövetkezett vál­ságos politikai és morális helyzetben szerepet vállaló Utyeszenich György­ről, népszerűbb nevén Fráter Györgyről szólt.

                A téma és a „szomorújáték” főhősének megválasztásában sem­mi­fé­le ösztönzéssel nem bírt az a körülmény, hogy házassága folytán a köl­tő is közel került a Fráter névhez, hiszen a „fráter” szó György ba­rát esetében nem családi névként, hanem jelzői, melléknévi ér­te­lem­ben szerepel.

                A drámát Madách a szabadságharc eltiprását követő hónapokban ír­ta. Hogy elkészült-e vele, vagy letartóztatásakor, 1852-ben még dol­go­zott rajta, nem tudjuk. Munkája a letartóztatását megelőző idő­szak­ban előrehaladott állapotban lehetett, mivel egy későbbi utalást ta­lá­lunk arra, hogy a szomorújáték jeleneteit elkészültük után a költő rend­re felolvasta barátainak.3

                A dráma, valószínűleg a Madách letartóztatásakor végrehajtott ház­kutatás során, eltűnt. 4 Nyomát a számításba vehető császári igaz­ság­szolgáltatási, közigazgatási és rendőri intézmények iratai között mind­eddig nem sikerült feltalálni.

                A kézirat hiányában a drámáról érdemben nem szólhatunk. Ám a té­maválasztásról, annak politikai jelentőségéről és azon eszmei és gya­korlati útkeresésről, melyet a költő Fráter György alakjába tes­te­sül­ve járt végig a szabadságharc bukása utáni hónapok kétségei kö­zött, mindenképpen beszélnünk kell, még ezen eltűnt, részleteiben is­me­retlen irodalmi alkotás kapcsán is.

                Madách Imre e csupán utalásokból „ismert” alkotásában Fráter György személyében olyan hőst állít az események középpontjába, akit a vesztett csata után, a pártviszályok által egymással szemben álló cso­portokra szakadt társadalom közegében a függetlenség eszméje ve­ze­tett, és az országnak a hódítóktól való megóvása – e legszentebb cél – érdekében minden eszköz felhasználását lehetségesnek ismerte el.

                A pálos szerzetesek fehér csuháját viselő XVI. századbeli ál­lam­fér­fi Mohács után először ismerte fel, hogy a politikai szövetségek rend­szerint a gyengébb fél szolgaságához vezetnek, melynek ki­vé­dé­sé­re a színlelés és hazugság éppúgy célravezető lehet, mint az össze­es­kü­vés és az erőszak. 5

                Így a levert szabadságharc után a nemzet sorsáért aggódó Madách, aki maga is részt vállalt a küzdelmekből, és később a reménytelenség kö­zepette egyre kutatta a tragédiából kivezető utat, alkalmasabb és te­kin­télyesebb kalauzt aligha találhatott volna Fráter Györgynél.

                A történelmi helyzet, annak ellenére, hogy közben több mint há­rom évszázad pergett le az idő rokkáján, 1849–50-ben nagyon hasonló volt György barát korához. Ekkor és a XVI. század közepén is, a leg­fon­tosabb a nemzeti függetlenség keresése és szolgálata volt! Így már az a sekélyes ismeretanyag is, amit ezen elveszett Madách-műről tud­ha­tunk, széles horizonton tárja elénk a szabadságharc bukása utáni Ma­dách gondolatvilágát, melynek fókuszában a haza füg­get­len­sé­gé­nek szolgálata állott.
                Soha nem ismert kézirat – csupán címének és témájának is­me­re­té­ben – még soha nem volt oly beszédes, mint Madách Imre házkutatás al­kalmával eltűnt „szomorújátéka” Fráter Györgyről.

 

Művelődés- és tudománytörténeti kutatások

 

Madách Imre nagyfokú érdeklődést tanúsított a múlt írásos emlékei iránt. Sztregovára költözése után egyre többet tanulmányozta a családi le­véltár okmányait. Gyakran birtokjogi eljárások, adósságperek is kény­szerítették a család korábbi jogügyleteinek áttekintésére. Ám a le­véltári kutatás ilyen gyakorlati haszna mellett sokkal erősebb volt az a késztetés, amely az írott történelmi források, a történelem nagy össze­függéseinek megismerésére irányult. E tekintetben Madách ér­dek­lődését nem korlátozták a családtörténet szűkebb keretei, inkább a mű­velődés- és tudománytörténeti témákra fordított figyelmet.

                Azon körülményt, hogy Madách Imre politikai szempontból is mi­lyen nagy jelentőséget tulajdonított a történelem írásos formáinak, jól szem­lélteti a gácsi császári szolgabírói hivatal iratainak átvétele és gon­dos lajstromozása, 1861. január-februárjában.

                E nagy hozzáértést, szinte levéltárosi felkészültséget igénylő mun­kát az Októberi Diploma kibocsátását követően megalakult Me­gye­bi­zott­mány rendelte el, azzal a céllal, hogy megmentse az esetleges pusz­tulástól a császári önkény korszakának legbeszédesebb vádiratait, a szolgabírósági okmányokat.

                A Megyebizottmány – melynek Madách Imre is tagja volt – az 1848-as törvények alapján nyilvánította működését jogszerűnek, ösz­sze­tétele és intézkedései folytán azonban közelebb állt 1849 szel­le­mé­hez, mint 48-hoz. A Bizottmányba – távollétében – beválasztották Kos­suth La­jost, Türr Istvánt és Pulszky Ferencet is. 6

                A Megyebizottmány megszüntette mindazokat a hivatalokat, me­lye­ket 1849 után a Habsburg önkény hozott létre.7 A hivatalok ira­ta­i­nak átvételére, lajstromozására és elhelyezésére a megye területére hét bi­zottságot küldtek ki. Madách Imre annak a bizottságnak volt az el­nö­ke, amely a gácsi szolgabírói hivatal iratait vette át.
                Madách Imrének az átvétel során készített jegyzőkönyvei és fel­jegy­zései – amellett, hogy betekintést nyújtanak a kor közigazgatási vi­szonyaiba és szemléletébe, valamint iratkezelési rendszereibe – jel­lem­ző adalékok a költő közéleti tevékenységének, egyéniségének, de leg­főképpen a történeti forrásanyagokhoz fűződő viszonyának raj­zá­hoz is. 8

                Jelen előadásunkban két olyan eseményét említjük a magyar múlt írá­sos emlékeit érintő madáchi érdeklődésnek, melyek forrásfeltáró jel­legük folytán, tudománytörténeti szempontból is jelentőséggel bír­nak.

                Madách Imre 1857. március 12-én, Alsósztregován kelt levelében ar­ról értesítette a Magyar Tudós Társaság titoknokát, hogy egy a „tudós világ” előtt – hihetőleg – ismeretlen kéziratra bukkant:

   „Családi levéltáramban következő czímű 26 ívre ter­je­dő kéz­i­ra­tot találtam: Ex diario Mscripto autographo Eme­rici Tökölj, quod in Bibliotheca Eminentissimi Car­di­nalis et Regni Primatis Prin­ci­pis Josephi a Batthyán as­servatur, descripti dies illi, in quibus Petri Ma­dách men­tio sit. NB. in Prlaudata Bibliotheca solimodo Di­a­ri­um annor 1693 et 1694 existit. – A napló magyarúl van 77 napot fog­lal magában, s nagyatyám Madách Sándor 1797-ben iratta le. – Mi­után nem emlékezem, hogy Tö­kö­ly naplóját valaha mint kút­for­rást idézve láttam vól­na, kénytelen vagyok hinni, miszerént annak lé­te a’ tu­dós világ előtt nincs tudva, s ezért vagyok bátor jelen so­­ra­immal alkalmatlankodni. Ha az eredetinek fel­ta­lá­lá­sá­ra némi se­géd kezet nyujtottam v. ezen ittlévő tö­re­dé­kek által némi szol­gá­la­tot tehetek azon esetre ha az ere­de­ti végkép el veszett volna, sze­ren­csémnek tartan­dám.”9

                A Madách-ős, akire a kézirat latin nyelvű megjelölésében utalás tör­ténik, Madách Péter, Thököly híve. E Madách előd 1686-ban Zrí­nyi Ilona oldalán részt vett Munkács vára védelmében Caprara csá­szá­ri generális hadaival szemben. A XVII. század végére kialakult ma­gyarországi politikai helyzet durván és fájdalmasan szembeállított két Madách testvért: Pétert, aki a török szövetségre támaszkodó Thö­kö­ly belső híve volt, és a Habsburg király katonájaként a török ellen har­coló Jánost .

10

                Visszatérve a Madách által meglelt kézirathoz, azt tapasztaljuk, hogy a sztregovai földesúrnak ezen első kapcsolata azon tudományos tár­sasággal, melynek később tagja lett, meglepően gyors és hasznos ered­ménnyel járt a történettudomány számára. A levél címzettje, Tol­dy Ferenc akadémiai titkár, átlátva Madách forrásfeltárásának jelen­tő­sé­gét, nyomban áttekintette a kézirat kiadásának lehetőségét. Madách Im­re felajánlott segítségének részleteit és mikéntjét nem ismerjük pon­tosan, de feltételezhetjük a bejelentő valamilyen közreműködését, an­nál is inkább, mert a napló, a Magyar Tudományos Akadémia meg­bí­zásából, 1863-ban Madách Imre „földije”, a nógrádi Nagy Iván gon­do­zásában jelent meg.11

                Madách kezdeményezése ily módon, 169 esztendővel a keletkezése után, e ritkabecsű naplót a „tudós világ” elé tárta!

                Idézett levelünk folytatása egy újabb tudománytörténeti adalékot tar­talmaz.

  

„Ugyancsak nagybátyám íratta le következő czímű könyv XXIX-ik Articulusát: Succincta Medicorum Hun­gariae et Tran­sil­va­niae Biographia Centuria altera. Pars posterior. Ex­cerp­ta ex ad­ver­sariis Stephani Wesz­pre­­mi Med. Doctoris Lib. Re­gi­aeque Civ. Deb­recinensis Phys. ord. Viennae 1781. Nevezett ar­ti­cu­lus Ma­dách Gás­párról szóll, hosszú és nagy dícséretek után, mint kö­­vet­ke­zik…”12  

„Haazy Apateka. Szok rendbely irott orv­vas­sá­gok­kal, ezkö­zök­kel telli­es ezen konive mellieket könnien meg késíthetny min­den­fe­le kovl­ső és belső niawaliak be­tegsegek ellen, melliek szár­maz­nak az em­berri, elette fol­liasanak minden ideiben. Nemet nielw­beol az tu­dos Doc­tor Matthiolus Andras Herbariumos köniweből chech nielw­re fordítatott és mostan chech nielwbul Ma­giar­ra for­dí­ta­tott az Nemzetes és Nemes Stregovai Ma­dách Gáspár altal. Az ezer­ hat­száz husson nioltz es­ten­do­ben.” 13 „Ezt részint azért közlöm – folytatódik a Madách le­vél –, hogy te­kin­te­tes uraságodat, kinek a magyar li­te­ra­tú­ra története körűl olly meg­­be­csülhetlen érdemei van­nak, – Weszpremi könyvére fi­gyel­mez­tes­sem (mellyet én ugyan eddig megszerezni nem bírtam) melly­ben sok tu­dós magyarról lehet említés… Részint azért, hogy ha ab­ban van valami érdekes mi­szerint 1628ban magyar fü­vész­­könyv íratott, annak fel­találására utat mutassak, s Te­kintetes Ti­tok­nok úr belátása sze­rént felfedezőjének va­lamely jutalmat is tűz­hes­sek ki.”

A levél befejező sorai a költőt és érdeklődését eddig kevéssé is­mert oldaláról, a történelmi források publikálására irányuló kész­sé­gé­ről mutatják be: „Levéltáram to­vábbi át nézése utan több okiratot, Tö­rök­basák magyar ren­de­le­te­it, Zrinyi Péter, Nádasdy e. u. t. leveleit, szí­vesen közlendem, ha azo­kat érdekeseknek fogja találni.”14

                Az utóbb említett történelmi szereplők Nádasdy Ferenc és Zrínyi Pé­ter Madách János nógrádi alispánhoz írott, „szövetségre szólító” le­ve­lei15 a Madách levéltár anyagában beszédes adalékokkal gaz­da­gít­hat­ták volna a korabeli történettudomány ismereti állagát az 1670. évi or­szágos felkelésről. Az iratok publikálására azonban Madách ja­vas­la­ta ellenére nem került sor. Talán a jövőben, egy forráskiadványban meg­valósítható lenne a költő ez irányú szándékát helyette tel­je­sí­te­ni!

                Nem járt különösebb eredménnyel a Weszprémi könyv Madách Gás­párra16 vonatkozó utalásainak publikálása sem. Úgy tűnik, a tu­dós testületből hiányzott az a szakember, aki a maga tu­do­mány­te­rü­le­tén képes lett volna olyan felismerésre, mint Toldy Ferenc a tör­té­nel­mi téma megítélésében, noha Madách Imre meggyőzően emelte ki a kér­dés művelődéstörténeti jelentőségét.

Madách-ősök

A Madách család 1528–1914-ig terjedő iratanyaga, 17 különösen an­nak genealógiai és személyi okmányhagyatékot tartalmazó tételei, bő adat­bázisul szolgálnak a Madách család régi tagjainak élet- és mű­kö­dés­történetéhez.

                Különösen gazdag adatanyagot gyűjtöttek össze a levéltárat őrző és kezelő egyes családtagok – ezek sorában az 1850-es években maga Ma­dách Imre is – a család leszármazási rendjéről. E kutatások a csa­lád első birtokszerző ősének Radon ispánt tekintik, aki még a ta­tár­já­rás előtt, 1235-ben szolgálataiért két falut és tíz ekealja földet nyert ado­mányként II. Andrástól. Radon később oltalmazta a Dalmáciába me­nekülő IV. Béla királyt, s e szolgálatait további birtokokkal ju­tal­maz­ta a király. Radon három fia, Tamás, Madách és Tóbiás közül a Ma­dách nevű fiú vált a nemzetség névadójává, oly módon, hogy ke­reszt­nevét a család megjelölésére használták.

                A magyar múlt viharos évszázadaiban természetes, hogy a legtöbb ér­demet és figyelmet egy-egy családban annak katona tagjai sze­rez­tek. Madách Pál az utolsó Árpád-házi király, III. Endre vitézeként Kő­szeg várának a király ellen lázadóktól történt visszavívása során tün­tette ki magát. Madách László a Podjebrád cseh király ellen veze­tett hadjáratban foglyul ejtette a király fiát. Madách Péter a török el­len küzdve fogságba került, majd esztendők múlva, keserves nél­kü­lö­zé­sek közepette, gyalog vándorolt vissza hazájába.

                A török fogoly húga, Madách Krisztina a költő Rimay János édes­ap­jához ment feleségül. Ezt az aktust tekinthetjük a Madách család és az irodalom első egymásra találásának. Ezt követően több literátor – ak­kori fogalmak szerint írástudó, író ember – került ki a nagy család két ágából. Közöttük a legismertebb Madách Gáspár, aki magyar, la­tin és cseh nyelvű saját verseivel és e nyelvekből készített for­dí­tá­sa­i­val vált alkotó elődjévé „Az ember tragédiája” költőjének. A másik, ter­mészettudományos érdeklődésű Madách Gáspárról a Weszprémi könyv­vel kapcsolatban már szóltunk.

                Madách Gáspár irodalmi tevékenységéről a XX. század elején bá­ró Radvánszky Béla koronaőr közölt ismertetést,18 a Madách család ki­emelkedő tagjairól pedig „Junius” név alatt egy ismeretlen szerzőtől szár­mazó írás emlékezik meg.19

                Jelen előadás keretében az időtartam korlátozottsága miatt csupán így távolról vehetünk néhány ismerkedő pillantást a Madách-elő­dök­re. A család két tagja azonban – Madách János és Madách Péter – azért kelt fokozott figyelmet a családi krónika iránt érdeklődő ku­ta­tó­ban, mert e két testvér az országos politika színpadán szemben állott egy­mással.

                Madách János, aki a családban negyedikként viselte a János nevet, ka­tonai pályán jeleskedett. A XVII. század utolsó évtizedeiben, ami­kor a török végleges kiűzése a legnagyobb anyagi és erkölcsi pró­ba­té­tel elé állította az ország népét, a fiatal katona Füleken szolgált. 1684. jú­lius 22-én mint korponai kapitány a Buda visszavívására kiállított se­reg nógrádi és honti részlegének parancsnokaként részt vett az érdi csa­tában. Ennek a csatának kiemelt jelentősége volt a felszabadító há­bo­rú sikere szempontjából. Amíg a császári és magyar seregek Buda kö­rülzárásának műszaki munkáit végezték, török részről kísérlet tör­tént a budai helyőrség megerősítésére. Az ostromhoz készülő ke­resz­tény had lovassága – közöttük Madách János és csapata – a török ellen vo­nult. Hamzsabég mellett került sor az összecsapásra. A keresztény lo­vasság szétszórta a törökök tevés osztagait, mire a sereg más egy­sé­gei is, egész tábori felszerelésüket zsákmányul hagyva, meg­fu­ta­mod­tak. Buda teljes körülzárása ezután lehetővé vált, megkezdődhetett az ost­rom.20

                A tábori élet körülményei között számosan megbetegedtek. Ma­dách János ekként panaszkodott a járványszerű betegségekről anyó­sá­nak, Szelényi Jánosnénak írt levelében:

„Kukta uram is megbetegedék, ha szerezhetnék sza­ká­tsot, azon kívül is nagy gondom vagyon reá, beste gyen­ge kurva fiai között, majd csak magam maradok egés­sé­ges Isten jovoltábul.”21

                Madách János 1688-ban egy folyamodványában, melyben aszódi bir­tokainak meghagyását kéri, maga is elősorolja szolgálatait, és ké­ré­sé­nek nyomatékául még a Madách elődök katonai érdemeire is hi­vat­ko­zik.

„…De ugy is nem fájna annyira a’ szivem Kegyelmes Uram, ha vakjában és minden érdemem kivűl or­czát­lan­kod­tam volna Herczegségednél, azon Jószág megh-ké­ré­sében, mert Istennek hálá, még fiatal koromban Fü­le­ken laktomban is Török ’s egyébb ellenséget eőltem ’s fog­tam, söt az 1676.dik Esztendőben, midőn az sok Po­gány Fülek alá jött vala nehéz sebben esvén, ’s azon se­bes­sen is alkalmas Spaia Tőrőknek mentem végére, és ak­kor, a’ hoszszu frigy után, leg-első Tőrők főnek Fü­le­ki kapuban való fel-tételit, én causáltam. Azontul, hogy hol­mi aprolékos dolgokrul halgassak, első Buda meg­szál­lásakor, az Érdi harczban Isten segítsége által egy­ne­hány ellenségnek végére mentem, a’ ki Herczegséged Mél­tóságos Személlyének, reménylem akkor is hirével volt; ugyan azon eőszszel, a Tőrők, segítséget akarván Bu­dára bé-vinni, az Szőllők kőzőtt minémeő derék Tő­rő­kőt ejtettem el, kezemnél lévő Zászló bizonyságom: Melly harczrol meg-térvén… az Commandóm alatt lévö Ne­mes Honth Vármegye seregétől az ellenségh után mint­egy ordinantia nélkül rugaszkodtam vala ki… Nem vol­tak haszontalan herói, Kegyelmes Uram, édes eleim-is Hazájoknak és Kegyelmes Koronás Királyoknak eö Föl­ségeknek, kit bizonit Fölséges 2-dik András Király Ma­dács Pál előmnek Renus vize mellett Adolphus Ki­rály ellen és másütt sok helyeken hasznos ’s vitéz szol­gá­latjáért az 1300dik Esztendöben, azontúl Fölséges Cor­vinus Mátyás Király Madács Lászlónak, Vic­to­ri­nus22 Cseh Országhi Király el-fogássáért az 1470-ben Ke­gyelmessen adott szép Donatiojok, és mások. hát én le­gyek é ollyan szerentsétlen, hogy az minémeö vir­tu­sok­kal jó hirt, nevet, böcsűletet, s Jószágot szerzettek Ele­im, hasonlók által el-veszejtsem.”23

                A török elleni felszabadító háború hősének, Madách Jánosnak há­rom testvére volt: Ádám, Péter és Zsuzsa. A testvérek közül a Madách le­véltár Zsuzsa és Péter személyére vonatkozóan őrzött meg figyelmet kel­tő iratokat, többek között Zsuzsa hozományának leltárát, amelyből hi­telesen rekonstruálható a XVII. századvég női viselete és divatja.24

                Madách Péter személyét a Thököly-napló kiadási eljárása során már említettük. Ez a férfiú testvéréhez, Jánoshoz hasonlóan katona
volt. Péterben maradandó emlékként élhettek azok a korábbi, az 1668–1670-re visszanyúló, apját, a nógrádi alispánt érintő személyi kap­csolatok, melyek a Nádasdy–Zrínyi–Frangepán összeesküvés ide­jén közvetve a Madách családot is érintették.

                Madách Péter a felsőmagyarországi végeken harcolt a füg­get­len­sé­gért küzdő kurucok oldalán, Thököly zászlói alatt. 1686 elején kü­lön­le­ges feladattal, a vár tüzérségének megerősítése végett, negyven em­ber­rel a Thököly hitvese, Zrínyi Ilona által védelmezett Munkács vá­rá­ba ment. Itt küzdötte végig a megújuló ostromokat, egészen 1688. ja­nuár 18-ig, amikoris több évi ellenállás után a hős asszony a várat fel­adni kényszerült. Zrínyi Ilonát fogolyként Bécsbe szállították, Ma­dách Péternek azonban sikerült megszöknie. Ismét Thököly seregébe állt be. Az eddig megismert adatok utolsó bejegyzése e kuruc vitézről ar­ról szól, hogy „1692 máj 13-án Tököly Imrével Uj Palánkára ment, an­nak neje Zrinyi Ilona elébe, midőn ezt a bécsi udvar a török fogoly Heiss­lerért kicseréltek.”25

*                             *                             *

A Madách család még felderítetlen iratanyaga – hasonlóan az idézett do­kumentumokhoz – a magyar múlt és művelődéstörténet nagyértékű for­rásait rejti. Ezek kutatása, a várható tudományos eredmények mel­lett, azzal az alkotói örömmel is megajándékozza a történelem bú­vá­ra­it, hogy olyan iratokkal találkoznak, melyeket valaha Madách Imre gon­dozott, és többségüket kézbe vette, tanulmányozta.

Tudományos várakozás és mélyen átélt kegyeleti emlékezés.

Ezek az érzések kísérik a Madách-levéltárban végzett ku­ta­tó­mun­kát.

Vissza