Kozma Dezső

 

Hatalom és szabadság lehetőségei Madách műveiben*

 

               

Talán szükségtelen bővebben magyarázni, hogy a címben jelzett két fo­galom – hatalom és szabadság – eltérő értelmezésekre adott módot Ma­dách korában is. 1 (Akárcsak rendszerváltozásokkal küszködő ko­runk­ban.)

                A magyar reformkor, illetve a forradalmat követő évek szellemi és köz­életi légkörében fogant irodalmi alkotások a hatalomnak és sza­bad­ságnak (az egyén, a nemzet és az egyetemes emberi sza­bad­sá­gá­nak) egy összetettebb értelmezését kínálják az irodalomkutató szá­má­ra is. „A kor lelke – szabadság” – írta Berzsenyi Dániel. A „ren­dü­let­le­nül” bizakodó Arany lírai verseiben, a haladás lehetőségeit kereső epi­kai alkotásában, a Buda halálában, Kemény Zsigmond tör­té­nel­münk vál­ságos korszakaiból ihletődő, önvizsgálatra késztető re­gé­nye­i­ben ott érez­zük Kölcsey és Vörösmarty nemzetféltő töprengését.

                Németh László egyik régebbi tanulmányában – Madáchról írva – épp ezt a kötődést tekinti elsődleges ösztönző tényezőnek. Úgy véli, Az ember tragédiája csak az egész magyar irodalommal érthető – mi­ként Bánk bán vagy a Halottak élén.2 A Madách szabadságdrámáit dra­maturgiai szempontból is átdolgozó Keresztury Dezső számára pe­dig olyannyira fontos e művek korhoz kötöttsége, hogy egyenesen le­he­tetlennek tartja róluk beszélni a történelmi helyzetből kiszakítva.

                Sokszor leírták már: Madách lírai verseiben, korai drámáiban lép­ten-nyomon tetten érhető Az ember tragédiája, illetve a Mózes esz­me­vi­lágának nem egy gondolata. Csak emlékeztetőként néhány ki­ra­ga­dott példa Madách műveiből: A „silány” tömeg csak akkor lesz méltó a szabadságra is, ha „megnemesül”, a nép jó, de csábítói rosszak, „húr a nép, melyet nagyok pengetnek”, a „bitorlott nagyság mulandó”, a va­lódi nagyság a sírból „győztesen kikél”, a „nagyobbnak káromlás jut”, az áldozatoknak éppúgy kijut a keserű gúny, mint a dicsőség meg­szállottainak, a „gaz tömeg”-nek éppúgy, mint a milliókat meg­hó­-

 

                *Részlet egy nagyobb tanulmányból


 

dí­tóknak. És fel-felsejlik már ezekben a korai művekben a sza­bad­sá­gért küzdők elbukásának lehetősége. Nem egy lírai versnek már a cí­me feloldásra váró érzelmi, gondolati feszültségekről árulkodik: A ha­lál költészete, Síri dal, Éjféli gondolatok, Hit és tudás, Dicsőség és gya­lázat stb.

                Azt sem szükséges bizonygatnunk, hogy Madách első drámáinak fő témája a szabadság, az érette folyó küzdelem. Érdemes azonban job­ban szemügyre venni, milyen meglepő az az érettség, amellyel ezek­ben az első drámákban, a művészileg kezdetleges drá­ma­kí­sér­le­té­ben, a Commodusban egy alig tizenhét éves joghallgató a hatalom meg­őrzésének kínálkozó lehetőségeiről, módozatairól gondolkozik, aho­gyan az önkény elleni küzdés változatait felismeri, vagy ahogyan az „igába görnyedő”, szabadságra érdemtelen tömeg viselkedéséről me­ditál: „A népnek foglalatosságot adunk; azon nép, melynek ma­gá­val dolga van, nem gondol arra, hogy szabad legyen. […] terjesszük hát azért a fényűzést közöttük el […], az erkölcstelen fényűző népből pu­ha szolga lesz”. Az egyik tanácsadó okítja így az alattvalók dühétől ret­tegő császárt. És számos más módját ismerhetjük már ekkor a „gyá­va nép” lecsillapításának. Például: El kell hitetni, hogy az uralkodás is­teni kegy, hogy az uralkodó a „közjó rabja”, s mint ilyen: „szük­sé­ges”. Nem hatástalan az sem, ha a zsarnok a kegyes alattvalói közül is fel­áldoz néhányat, ha kell, épp tanácsadóját.

                A Commodus szabadsághősének, a rab anyától született, a sza­bad­sá­gért mindenre kész Maternusnak sok szellemi rokona lesz majd Ma­dách műveiben. Akárcsak később a Csák végnapjai elszánt hősének vagy a Tragédia Miltiádészének – neki is rá kell döbbennie, mily „dő­re képzeletet nevelt lelkében a népről”, s hogy hiú ábránd bízni a jog­tip­ró császár megjavulásában. Erre, a kényszerhelyzetben vállalt „meg­ja­vulásra” ugyanis nem kerül sor. A romantikus drámákra jellemző for­dulatok után – ugyancsak romantikus módon – teljesedik be a ró­mai császár sorsa: a patrícius lány azért lesz szeretője, hogy végezzen ve­le. A szabadság magányos, kérlelhetetlen hívének nem marad más hát­ra, mint átkot szórni azokra, akiknek boldogulását akarta. („Gyáva nép, megvetlek, átkozott! Elhagyva állok, híveim sehol.”)
                A 40-es évek elején megkezdett, két évtized múlva átdolgozott tör­té­nelmi drámájában, a Csák végnapjaiban, a XIV. századi oligarcha a tör­ténelmi juss nevében, a nemzeti szabadság kérlelhetetlen hőseként száll szembe az idegen uralkodóval. „Mért nincs hazánk, vagy mért rab, hogyha van” – fordul híveihez. Csák az alkut nem ismerő tettek em­bere. A darab első, 1886-os kolozsvári bemutatóján olyannyira nem­zeti hősként lép elénk, hogy a színházi beszámolók a magyar sza­bad­ság apoteózisaként ünneplik az előadást. A mű legújabb ér­tel­me­ző­je, Bene Kálmán árnyalt elemzésben győz meg minderről. Még­pe­dig úgy, hogy a két változat összehasonlításával a mű fordulatot jelző he­lyét is kijelöli Madách drámáinak eszmevilágában, a költő szem­lé­le­tének alakulásában.3

                A Csák végnapjai valóban rokon az átdolgozással csaknem egy­i­dő­ben született Tragédiával, illetve a Mózessel. Elsősorban épp a tör­té­nelmi személyiség szerepének, kiemelkedő egyéniség és közösség vi­szonyának megítélésében.

                Madáchnak azonban nincsenek illúziói. A magasztos eszme tán­to­rít­hatatlan hívének azt is tapasztalnia kell, hogy a „nagy tömeg mindig a győztesé”, s hogy „néhány dölyfös pártütő megpecsételheti” a nép­ve­zér sorsát. Amikor Csák hívei a nép ingatagságáról számolnak be, ke­serű csalódásában a haza sorsának rémképe tűnik fel képzeletében: „Sza­ladj hát eddig hű nép, merre látsz, […] Menj, menj tűzhelyedhez, / Ta­lán jólét vár ott s forró kebel, / Itt vén szülőd, az elhagyott haza, / Csak sírral kínál s egy hitvány babérral.”

                Épp ezért sejlik fel benne társtalanságának lehetősége, a magányos küz­dők aggodalma. „Ez az, ami lelkem szinte megtöri” – vallja meg egyik hívének mindjárt az első felvonásban. A nemzetre leselkedő ve­szé­lyek lehetőségére – Aranyhoz, Keményhez hasonlóan – fi­gyel­mez­tet Madách már a Commodusban: „Egy nemzet sorsa oly sajkában he­ver, me­lyet ezernyi szél moraja visz, egy szirtről hajtva a másikra, míg vég­­té­re mind összetördösik.”

                A Csák végnapjainak lázadó hőse kénytelen belátni: az idő még nem jött el eszméi számára, magára maradt. Madách szavait köl­csö­nöz­ve: a „győzhetetlen meggyőzé önmagát”. Eszmehitét azonban meg­őrzi. Utolsó óhaja, porait szórják szét az országban, hogy eszméi

majd
életre kelhessenek. Szent ereklyének szánt kardján pedig egyet­len szó fejezi ki utolsó üzenetét: „Szabadság”.

                Nyilván (akár csak korábban Kisfaludy Károly) Madách sem a tör­té­nelmi hitelességet tekintette elsődlegesnek. A „szent hazáért” min­dent vállaló „nyakas magyar” akár jelképesnek is tűnhetett a 60-as évek elején. A nemzet ügyének jobbrafordulásában reménykedő köz­han­gulatba nagyon is beleillett egy ilyen hős. Mint ahogy jelképessé ma­gasztosulhatott a nem sokkal azelőtt befejezett Tragédia Ádámja is.

                Ekkor, 1861-ben veti papírra Arany János virrasztó honfigondját meg­fogalmazó sorait: „Bizvást! mi benne vagyunk a fősodorban: / Vesz­het közülünk még talán nem egy: / De szállva, ím, elsők között a sor­ban, / Vásznunk dagad, hajónk előremegy!” (Magányban). Tompa Mi­hály pedig így kezdi egyik versét: „Fel, fel Izráelnek sanyargatott né­pe! / Sorsod régi átka enyhűlni kezd végre, […]” (Régi történet).

                Kétségtelen, Madáchra is hatással volt korának a kiemelkedő sze­mé­lyiségek szerepéről vallott történelemszemlélete. Nem egy kor­tár­sá­hoz hasonlóan, úgy véli ő is, hogy a nagy egyéniség az „eszmék esz­köze” lehet. Jegyzetei közt olvashatjuk: „A nép csak tegyen, majd gon­dolkodom én”, „A gyáva nép közt csak egyes nagyok fonják a tör­té­netet”, „Ha uralkodónak lenni kell, legyen inkább az ész, mint az ala­csony uralkodása.” De a körülményeknek is szerepet juttat. Drámái ta­núsítják: a történelmi személyiség, egyáltalán a nagy ember cse­lek­vő részese, alakítója és függvénye is korának. Mégpedig úgy, hogy az egyes történelmi korok eszméi konfliktusos helyzetekben születnek meg, torzulnak el, foszlanak szét.

                Az ókori Egyiptom korlátlan hatalmú fáraója más lehetőséget vá­laszt, mint Commodus, a római császár. Közte és a szenvedő rab­szol­gák közötti szakadék áthidalhatatlan ugyan – a Fáraó dicsősége „perc­nyi dőre játék”-nak bizonyul. Hatalma „csak önkörében” (Mezei Jó­zsef szavai) érvényes. „Hidd, hogy te mégy, ha a sors árja von” – ér­vel Lucifer a kényúrral folytatott vitában. Hasonlóan figyelmezteti majd a „tiszta egyszerűség” korát megteremteni óhajtó Tankréd-Ádá­mot is: „a kor folyam”, amelynek uszója, nem vezére az egyén”. Nem­csak a milliók az élet megfosztottjai, hanem maga a despota is. Ha­tal­ma csúcsán („Erősebb lett az ember, mint az Isten”) fogalmazódik meg benne gyengesége, a hatalom elvesztésének lehetősége: „Csak a tö­meg ne sejtse kínomat / Ha sajnálhatna, nem imádna többé.” Alatt­va­lóinak kiszolgáltatottsága, belső elbizonytalanodása végül arra kész­tetik, hogy felszabadítsa rabszolgáit, hogy lerombolja saját épít­mé­nyét, a csak önmagával igazolható hatalmat.

                Barta János írta annak idején: „Olyasféle világ ez, mint ami­lyen­nek a kanti etikát képzeljük: a kell az uralkodó benne.” Ezért az egyén – folytatja a gondolatot – csak akkor szerezhet érvényt vágyainak, ha ön­magát ennek az „egyénfeletti törvénynek föltétlen alárendeli”.4 A fá­raó „nem tudta élvezni hatalmát” – állapítja meg Szerb Antal ma­gyar irodalomtörténetének Madách-fejezetében. A közös oltárt, hazát vé­dő Miltiádész nem tud élni hatalmával. Azt is mondhatnám: tra­gé­di­á­ja helyzetének, a körülmények fel nem ismerésének következménye. Éva aggodalma („Szívem mindig szorul, ha éhező nép / itéletét látom na­gyok felett”) valósággá válik. A szolgaság vérengző eszközévé „al­ja­sult” nép bélyegzi árulónak a „szabadságot vérével tápláló” Mil­ti­á­dészt, mondja ki felette a halálos ítéletet.

                Kepler másként magányos, mint a Fáraó, és másként ki­szol­gál­ta­tott, mint Miltiádész. Kepler-Ádám az „égből nyert” „kínos szent örök­ség” őrzője, kiszolgáltatottsága a Szellem kiszolgáltatottsága. A kö­zöny, a mindennapok áldozata, akinek egyetlen vigasza a megváltó jö­vő, egy olyan kor, amely „nem fél a rejtett szót kimondani”. Danton a szabadság, egyenlőség, testvériség elszánt harcosa. „Tekintsetek bár ször­nyeteg gyanánt, / Nem gondolok nevemmel, légyen átkos, / Csak a haza legyen nagy és szabad.” A nagy eszmék igézetében fogant má­mor azonban pillanatnyi, hisz a csak hívőket és árulókat ismerő új rend nem tűri a megfontoltságot, a „mérlegelést”. A forradalom ve­zé­re annak a fanatizmusnak esik áldozatául, amelyet ő maga ébresztett fel a könnyen irányítható tömegben.

                (Csak zárójelben jegyzem meg: Lukács György jogos vitát, illetve el­utasítást kiváltó Tragédia-értelmezésében nem vonja ugyan két­ség­be Madách zsarnokellenességét, de nem bocsátja meg a költőnek, hogy a szabadságot a tömegek ellenében keresi.)

                Kétségtelen, a forradalom látomásában, Danton-Ádám sorsában nem nehéz észrevenni azt a (véres erőszaktól idegenkedő) tör­té­ne­lem­szem­léletet, amely Eötvös József közvetlen 48 előtt írott Dózsa-re­gé­nyé­ben is megfigyelhető. De az is nyilvánvaló, hogy Madách a ma­gyar forradalom és szabadságharc magasztosságából is szőtt álom „nagy­szerű képei”-nek varázsától sem tud szabadulni. És attól a hi­té­től sem, hogy ezek a „szent eszmék letisztulnak”, s a vezetők és ve­ze­tet­tek végleteket elkerülő méltóságával „elhamvad” a pártszenvedély.

                Mózes más utat választ, mint Madách eddigi szabadsághősei. Le­mond az ígéretes pályáról, amely a Fáraó mellett várna rá, ahogy Ma­dách mondja: „leszáll a népbe”. A megpróbáltatások egész sorát meg­él­ve, megszenvedve jut el a prófétaság vállalásáig. Kezdettől kételyek kí­nozzák: Van-e értelme a felkészülésnek? Eleget tud-e tenni hi­va­tá­sá­nak? Egyáltalán szüksége van-e rá a népének? Kell-e a népnek a sza­badság? („Hisz addig fáj csak a vérző seb is, / Míg élet és halál csa­táz felette.”) Remény és félelem érzése tölti el egyszerre: re­mény­ke­dik, hogy vezéréül választja nemzete, ugyanakkor kísérti a gon­do­lat, hogy talán belőle is kihal a régi lelkesedés. Végül keserves ta­pasz­ta­latai arról győzik meg, hogy bujdosó népe számára az ígéret föld­jé­nek elérése csak lehetőség, hogy népe (tér vissza Madách egyik ál­lan­dó aggodalma) még nem érett meg a szabadságra. Küzdelme ér­tel­mét épp ebben látja: méltóvá tenni a szabadságra azokat, akiknek élé­re állt.5 Azzal a meggyőződéssel, hogy nép nélkül népet nem bol­do­gít­hat. De az elnyomó hatalom, majd a népvezéri szerep másra is meg­ta­nít­ják: például arra, hogy nem elég egy fejjel nagyobbnak lenni a tö­meg­nél, kell ismerni a módját az uralkodásnak, hogy nemcsak az ön­kénnyel, hanem a szabadságra vágyó nemzetével is meg kell küz­de­nie, és hogy a szolgaság földjéről a szabadság honáig vezető út olykor tra­gédiákkal terhes. Emlékezzünk, a Csák végnapjainak Erzsébet ki­rály­nője ilyenképpen próbálta bélességre inteni a „szent ügy” elszánt hí­veit: „Erővel adni üdvöt / Oly zsarnok elv, mint láncot.” Tankréd már nemcsak azt ismeri fel, hogy a „szent zászló” eszköz lehet az ön­kény kezében, hanem azt is, hogy a „ronda démont” rá kell kény­sze­rí­te­ni a „nagyra és nemesre”. Mózes ezt fogja tenni: „tűz és vér ke­resz­te­lésén át” vezeti ki népét a „békés rabszolgaságból” – ha kell, né­pé­vel is dacolva. Egyik alkalommal a kiválasztottak önérzetével utasítja el a tanácskozást: „De hogyha én érzem mindnyájok között / Én értem leg­jobban, hogy mit tegyek. […] Aki népeket / Vezet, felbőszült szel­le­mek felett / Uralkodik.”

                Kosztolányi épp ezt a „győzhetetlen szellemet” emeli magasra, azt a történelmi személyiséget, aki „megtöri ellenfelét” – a népet.

                Madách hőse számára az is nyilvánvalóvá válik, hogy egy nemzet jo­gait nem lehet egyszerre kivívni, a nép ugyanis „megromlott” a hosszú szolgaságban: „Ha forr az érc, a rossz salak kihull, / De a ne­mesb rész tisztán megmarad” – hangzott el a párizsi színben Danton szá­jából. Mózes megérti eszmehívének, Józsuénak türelmetlenségét, de nem tartja célravezetőnek: „Tüzed nemes, de nem jó tanács.”

                Némi leegyszerűsítéssel a kor magyar viszonyaira is vo­nat­koz­tat­hat­nánk intő szavait: egyszerre kell élni Széchenyi és Kossuth iga­zá­val. Olyan „kiegyenlítődés ez”, amely a „kétes küzdés fájdalmas ko­rá­ban” a bízva bízás értelmét erősítette a korabeli olvasóban.

                Érdemes lenne megszívlelni a Madách drámáit újra megjelentető Ne­meskürty István észrevételét: a Mózes sok tekintetben Az ember tra­gédiájának folytatása, továbbgondolása.

                Az utóbbi évtizedek nem egy Madách-értelmezésében kapnak nyo­matékot a Madách szemléletében fellelhető, a fentiekben jelzett „két­pólusosság” végig megőrzött elemei. „…Eszmei-gondolati alap­gon­dolata majdnem egy életen át ugyanaz” – állapítja meg Baranyi Im­re a fiatal Madách eszmevilágát vizsgáló, 1963-as tanulmányában.6 Ma­dách „nem hisz abban, hogy a történelem folyamán az emberi ter­mé­szet rossz oldalai és hiányosságai valamikor teljesen meg­szűn­né­nek” – olvassuk Barta János egyik későbbi Tragédia-értelmezésében.7

                Ezeket a vélekedéseket legfeljebb egy friss Madách-tanulmány szer­zőjének, Poszler Györgynek észrevételével egészíteném ki. Ádám va­lóban sorsformáló cselekedetei révén jut el a gondviselés állapotától oda, hogy maga döntsön. Nem teljes szabadsággal ugyan, de a vá­lasz­tás lehetőségével. Ahogy Poszler fogalmaz: a „szabadság” „vissza­fo­got­tabb” értelmezésével.8

                A Madách-művek szabadsághőseire kiterjesztve a megállapítást, el­mondható, hogy a választás, illetve a megvalósulás lehetősége az, ami rokonítja – és meg is különbözteti – őket.

 

Vissza