Bene Kálmán
Mikszáth
Madáchról
Andor Csaba: Ismeretlen epizódok Madách életéből c. kötetében egy teljes
fejezet körültekintő alapossággal foglalkozik egy Mikszáthnak tulajdonított
legendával, mely szerint talán nem is Madách Imre, hanem Madáchék
tiszttartójának fia, Bory László írta volna Az ember tragédiáját. 1
Jelen írásunkban ezért messze elkerüljük ezt a hálás témát, s
csak a megjelent Mikszáth-művek anyagát vizsgáljuk: hol és hogyan nyilatkozott
a nagy palóc földijéről, Madách Imréről. Madáchcsal kapcsolatos
megnyilatkozásai szétszórva jelennek meg leveleiben, karcolataiban, színi
tudósításaiban és szépirodalmi műveiben, összegyűjtésükben nagy segítséget
nyújtott az Arcanum Kiadó Mikszáth összes CD-je. 2
Gyűjtésünk
alapján 22 írásában, 24 részletben hivatkozik Madáchra, idézi, vagy felidézi
műveit, tudósít színházi előadásról Mikszáth Kálmán. 3
Közülük
három, talán a három legjelentősebb írás Veres Pálnéhoz
kapcsolódik. 4 A vanyarci kastély
c. Scarron-cikk (Scarron
Mikszáth írói álneve) a Pesti Naplóban 1884-ben jelent
meg, s a híres képrejtvény-levélről tudósít, s a képrejtvény, illetve
megfejtése ügyében megint bizalommal fordulhatunk a Madách Könyvtárhoz, ill.
Andor Csabához.5 Az
Asszonymozgalmak c. 1884-es cikk
Veres Pálné nőnevelési tevékenységét méltatja,
egy félmondatban utalva arra, hogy Beniczky Hermin nagy tette Madách utolsó értekezésére reagált,
mintegy cáfolandó a nagy költőnek a nőkről alkotott konzervatív felfogását. A harmadik Veres Pálné-cikk az 1896. évi megemlékezés-nekrológ, amely egy évvel halála után jelent meg. A mellékletben kiemelt részletek plasztikusan
ábrázolják azt a szellemi közeget, amelyben Veres Pálné
teremtett Vanyarcon, s ahol Madách, Szontágh s a környék kiváló
emberei sűrűn megfordulnak.
Veres Pálné nekrológja mellett néhány másik, hasonló jellegű írásban is felbukkan Madách. Így az Asbóth János címűben (Szontagh Pállal összefüggésben), Veres Pál és Andrássy Manó (Egy magyar nábob címmel!) nekrológjában, valamint Csalomjai 1873. évi portréjában.6 Ez utóbbi egy ma már ismeretlen nógrádi költő, valódi nevén Pajor István „méltatása”, s ez a méltatás jellegzetes példája annak, hogy a felszínen derék kismesternek beállított, valójában tehetségtelen költőt hogyan lehet a komoly kritikánál is hatásosabban megsemmisíteni a szatíra fegyverével.
Mikszáth Kálmán rendszeresen és sokat tudósított színházi előadásokról, Az ember tragédiája előadásairól csak három helyen szólal meg összesen.7 Ezek közül is csak egy a rendes színházi tudósítás (Húsvét a színházban), amelyben a nemzeti színház hagyományos ünnepi műsorain élcelődik: a húsvéti műsor vagy Az ember tragédiája, vagy Csepreghy Ferenc népszínműve, A piros bugyelláris! Egy 1883-ban született tudósítás a T. Házból két honatya (Pulszky Ferenc és gróf Hunyady László) anekdotikus jellemzését színezi a Tragédia színházi élményéhez kötődő reflexióikkal, a Jókai Mór élete és kora c. életrajzi mű 7. fejezetében pedig egy olyan tömör anekdotát villant fel Mikszáth, amely a nagy mű 1882-beli bemutatójához, illetve az azt követő banketthez kapcsolódik. (Bár ez az anekdota inkább Jókai és Gyulai Pál jellemzését szolgája – s Madách Imréhez nem sok köze van.)
Egyéb
Madách-hivatkozásai8
közül említhetjük még Mikszáthnak azt a levelét, amelyet özvegy Rudnayné Veres Szilárdának (Veres
Pálné lányának!) írt, s amelyben kedvesen elhárítja
a Mikszáth- és Madáchfalva elnevezésekre vonatkozó
javaslatát, bár szerinte Madáchnak ezzel
tartozik is a vármegye. (Milyen érdekes: Szklabonyát
Mikszáthfalvára keresztelték át egy időben, de a
Madáchra vonatkozó javaslat nem valósult meg!) A Többség c. parlamenti tudósításában
(1890) megismétli a „sok az eszkimó, kevés a fóka” parlamenti szállóigévé tételét,
1883-ban ezt az ötletet még Hunyady Lászlónak, itt
már Hannibál Józsefnek tulajdonítva. A
palócokról c. 1880-ban megjelent könyvismertetésében felrója Nógrád megye
jeleseinek, köztük Madáchnak, hogy nem foglalkoztak megfelelő alapossággal
szülőföldjük népének, a palócságnak kultúrájával. Jókai-biográfiájának 5. fejezetében
megemlíti az író esszészerű rövid jellemrajzait (köztük Madách Imréét),
melyeket az az Üstökös-ben
jelentetett meg. 9
Mikszáth
leggyakoribb Madách-hivatkozása azonban nem az „ember küzdj
és bízva bízzál”, vagy valami hasonlóan híres szentencia Az ember tragédiájá-ból. Pontosan 10 írásában idézi egy Madách-vers
refrénjét – tartalmilag, s pontatlanul. 10
Sőt, nemcsak pontatlanul, de ráadásul még az idézet forrásának az egyik írásban
(Asbóth János) Az ember tragédiáját jelöli
meg. Nem tudta, honnan idéz, vagy szándékosan misztifikált? Egyik megoldást
sem zárnám ki.
A
sokat idézett Madách-refrén az Elveink c.
költeményből a következőképp hangzik: 11
„Ah lám az ember ilyen gyenge, gyenge!”
Ah, lám – ilyen sorkezdettel nehéz szállóigét alkotni, Mikszáth Kálmánban mégis ez a sor vert legmélyebben gyökeret. Talán azért, mert ez a párrímes, 12 soros strófákból álló, lassan hömpölygő háromszakaszos költemény kepleri hangulata megfoghatta, megragadhatta. A gyarló ember lírai (ön)portréja állandó (játékos, humoros, szatirikus, gúnyos, ironikus vagy éppen maliciózus) Madách-hivatkozásává válik Mikszáth Kálmánnak, s azt hisszük: a nagy írót nem véletlenül ejtette rabul épp ez a Madách-idézet.
Befejezésül olvassuk el ezt a Madách-verset, amely talán rímeinek, képeinek szépségével, eredeti eszmékkel nem is dicsekedhet, de egységes hangulattal, egyfajta magyar, hűbelebalázsos szplínnel annál inkább.
Hűs őszi est, a szél sivítva jára,
S kocogni jött szobámnak ablakára;
Szobámban halvány lángu lámpa ége,
Én gondolkodva néztem bús szemébe,
És éjsötét volt lelkem gondolatja,
Előttem állt az inség rémalakja.
Hányan éheznek, fáznak most az éjben,
Mig én világom kényelemmel élem.
Igy elmélkedtem s kissé fázni kezdtem.
Egy jó palack bort hát elémbe vettem,
És ivogattam mindent elfeledve.
Ah lám az ember ilyen gyenge, gyenge!
Kifogyván végre a bor a pohárból,
Gondolkodám a bor áldott honáról.
Hazámnak halvány képe állt előttem,
Én vele sírtam, a jövőn törődtem.
Óh, aki érze honfibút a férfi,
Azt már nagyobb bú e földön nem éri,
Mert minden kín csak édes szenvedés lesz,
Mely e keservtől egy percünket elvesz.
Igy elmélkedtem s egy kicsínyke pára
Fájó szurással a szemembe szálla.
Én feljajdultam, mindent elfeledve.
Ah lám az ember ilyen gyenge, gyenge!
A halvány lámpa lassúdan kihamvadt
S engem még ébren tarta lelki bánat.
Gondoltam szívem bús történetére,
A zord halálra s a lány szép szemére,
Óh, akit a sors ily vadul lesujta,
Hogyan lehetne annak földi nyugta.
Szivembe nem fog az többé belépni,
Vagy a hitványat én fognám kitépni.
Igy elmélkedtem mindég halványabban,
Mig elcsitult a gondolat agyamban,
És elaludtam, mindent elfeledve.
Ah lám az ember ilyen gyenge, gyenge!