Beiczer Éva
Azonosságok és
eltérések Madách
és Petőfi kézírásában és
karakterében
Az 1823. év január havában a Magyarországon születettek között két tehetséggel megáldott és szenvedésekre kijelölt fiúgyermek kezdte meg rövidre szabott földi életét.
Elsőként egy szerény hajlékban, Kiskőrösön január 1-jén Petőfi Sándor jött a világra, a hónap 20. napján az alsósztregovai kastélyban Madách Imre látta meg a napvilágot.
A Petrovics család, amelyből Petőfi származott, 1667-ben I. Lipót magyar királytól és német-római császártól kapott nemeslevelet és címert. A nemeslevél 1835 táján még a család birtokában volt, később azonban „eltűnt”. Nem lehetetlen, hogy a Wesselényi-féle összeesküvésben résztvevő, kivégzett főurakért misét mondató képmutató, kegyetlen császár kegyét az ifjú a nemeslevél eltüntetésével utasította vissza.
A sztregovai és kelecsényi Madách család Nógrád vármegye egyik legrégibb, a XIII. századból eredő, birtokos nemes urakból álló családja. A Madách család férfi tagjai a magyar királyok szolgálatában, harcokban, véres ütközetekben és győzelmes csatákban szereztek érdemeket és kaptak elismerésül, jutalmul birtokokat.
Óriási a társadalmi különbség az apák, a mészárszéket bérlő Petrovics István és a császári királyi kamarás és birtokos idősebb Madách Imre között.
De van-e és milyen különbség a fiúk között? Az eltérő származás és neveltetés ellenére mindkét fiú szellemi képességei korán megmutatkoztak, és gyermekként majd serdülőként mindketten kiemelkedtek társaik közül.
A leglényegesebb azonosságnak az nyilvánítható, hogy Petőfi és Madách kézírása a múló évek alakító hatásán túl mindig magán viselte az aktuális lelkiállapot jegyeit. Ez a tény rendkívüli fogékonyságra, érzékenységre vall. Madách írásában azonban olyan nagy változást mutató kilengések, torzulások, alakulások nem fedezhetők fel, mint Petőfinél. Nála a gondos neveléssel, taníttatással járó fegyelmezés, a konvenciók betartását követelő intelmek s az Őt körülvevő légkör kihatott az önszabályozás magas mértékére. Az elvárások, tilalmak s parancsok hatása megmutatkozik a 14–17 éves Madách Imre kézírásának feszültségében, görcsösségében, a nehézkesebb előrehaladásban, a betűk változó méreteiben.
Ezzel szemben Petőfi könnyen folyó, rugalmas, gyors ütemű, ritmusos, hol szép, hol nyugtalanító benyomást keltő írása sorsának alakulása szerint változó személyiséget ábrázol; nála még az egyes kínos helyzetek, felháborodások vagy örömteli élmények is nyomot hagynak a kézíráson.
Mindkét fiatal – más-más indíttatásból – dominanciára törekszik. Madách mint az ősi nemzetség leszármazottja öntudatos, tekintélytartó. Már 14 évesen, társadalmi státusát és fölényét érzékeltetve írásaiban többször a „t” betű szára fölé helyezi a vízszintes vonalat, magasítja az „m” betűk első tagját, és az ént megszemélyesítő nagybetűket is tetszetősre formálja. Az aláírás hurkolással való díszítése a saját személyiség jelentőségének bemutatását szolgálja.
Petőfi szintén gazdagított, mutatós nagybetűket ír, és saját személyét hangsúlyozva, a szóvégeken önmaga felé visszakanyarodva rajzol félköröket vagy a „d” betűknél külön hurkokat. Amikor még Sólyom Sándornak nevezi magát, a név alatt bonyolult paráffal ábrázolja önértékelését.
1839-et írtak, amikor egy esti beszélgetés során így nyilatkozott orvos barátjának, Sass Istvánnak: „Érzem barátom, hogy nem mindennapi embernek születtem.”
Sándorban és Imrében közös az irodalom s a költészet iránti vonzalom, mert ez számukra az önkifejezés eszközét is jelenti. Petőfi az aszódi gimnáziumban 15 évesen klasszikus versformában, hexameterekben írja meg a Búcsúzás című költeményét. Madách 16 éves, amikor Az anya, gyermeke sírján című versét megírja, és december 26-án már a Honművészben láthatja nyomtatásban.
Mindkét
fiatal intellektuális beállítottságú, ami kézírásukban a következő grafikai
összetevőkben nyilvánul meg: a kis- és nagybetűknél
eredeti betűalakítások és változatos betűformák, magas intelligencia szintet
bizonyító egyszerűsítések, nem balra záródó, hanem kissé nyitott „o” és „ö”
betűk, különféle (füzéres, boltíves, szögletes, kettős kanyarú és fonalas) kötővonalak. Az alsó mezőben a balra lendülő s vissza már nem kapcsolódó szárak a kollektív tudattalan fel-felsejlő képein kívül a múlt kulturális értékeire való befogadóképességet is jelzik.
A betűvariációkat felmutató kézírások művelt szellemiségről tanúskodnak. A középmezőben feltűnő egyes kemény szögletek a szikár felsőszárak megjelenésével együtt a kritikus hajlamot ábrázolják. Madách és Petőfi kézírásuk alapján már 19 évesen érett – bár tapasztalatlan – fiatal felnőttnek számítanak. Madáchra inkább a szellemes irónia, Petőfire pedig a nyersebb, játékos, ám nem megtervezett, hanem spontán humor a jellemző.
Madách életének legfőbb irányítója, támasza apja korai halálát követően az édesanyja, Majthényi Anna. Neki szóló, 1840. szeptember 26-i, gyötrött mozdulatokkal, lassú tempóval írt levele rossz fizikai állapotról tanúskodik.
A test gyöngeségén azonban felülkerekedik az érvényesülésre, elismerésre irányuló belső hajtóerő s az akarat. A sorok szüntelen emelkedéssel a papír jobb széle felé tartanak.
Az 1840. év a 17 éves Petőfi számára is keserves megpróbáltatásokkal terhes. Egy Őt ért sérelem miatt nem megy tanulni a soproni líceumba. A szünidő alatt Salkovics Péter mérnök, aki Petőfi neveltetésével kívánta öccse könnyelműsége miatt a megkárosított Petrovics Istvánt kiengesztelni, megváltoztatta elhatározását: „Sándor menjen, ahová tetszik, belőle úgy sem lesz egyéb komédiásnál.” A minden támogatás nélkül maradt fiatal az egyetlen lehetséges utat választva, beállt a Gollner ezredbe zöld hajtókás, sárgapitykés közlegénynek. Grácból 1840. április 30-án Nagy Imrének írt levelében az egyenetlen írásmozgás, a változó dőlésirány, az összegubancolódott szavak s betűk, a csapkodó mozdulatok, a lefelé irányuló sorok a kétségbeesett, felzaklatott fiatalembert ábrázolják. Így panaszkodik: „Most érzem, mi mélyen süllyedtem, leszállva a’ tudományok pályájáról neveletlen érzéketlen emberek körébe, s egy durva zsarnok körmei közé.”
Az előbbi írással szemben, már egy másik helyzetben, nyugodt kiegyensúlyozottság jelenik meg az 1841. augusztus 31-én, Pesten kiállított nyugtatványon, melyben Petőfi 6 pengő forint felvételét igazolja. A katonaságtól fizikai állapota miatt elbocsátva, lelkiállapotát a pillanatnyilag kedvezőbb életkörülmények s hatások jótékonyan befolyásolják.
Első, nyomtatásban megjelent verse, a Borozó 1842. májusában a szépirodalmi tekintélynek számító Athenaeumban olvasható. Petőfi e vers megjelenésétől számítja költői pályáját, amely által további megélhetését is biztosítani szeretné. Madách pályája a közszolgálati tevékenységgel előre kijelölt, szűkebb hazájában vállal tisztséget, kinevezik tiszteletbeli aljegyzőnek.
Madáchnál is gyakori a kézírás, s ezáltal az egész íráskép változása. A korábbi gátlásosságot, önérzeti zavarokat mutató levelek helyett 1842. április 25-én egyenletesebb, oldott, magabiztos, nagyméretű betűkkel kéri édesanyját, hogy: „Az ide mellékelt lajstromba foglalt nemes társakat holnap délre kérlek czitáltasd öszve, adjál nékik gulyás húst és bort, és a hegyeken két jobbágy kocsin indítsd kérlek ide útnak.”
Alig két hónap múlva, június 23-án a „Kedves Menyhértem” kezdetű levél teljesen eltérő kézírással hívja fel magára a figyelmet. A levél hangvétele különösen érzelmes, szinte rimánkodó: „Írjál kedves Menyhértem te is, írjunk egymásnak, közöljük gondolatinkat, cseréljük ki eszméinket mindenféle tárgyak felett, ne féljük a surlódást, mely tisztítja a képzeteket. Oly édes messze vidéken tudni egy lelket, melynek repte magasb’ a por mindennapiságon – ó pedig messze kell vándorolni ily lélekért.” Milyen hiányérzet, veszteség, lelki fájdalom késztethet ilyen sorokra? Miért kapaszkodik most Madách Lónyay Menyhértbe?
A választ a kézírás vizsgálata adja meg. Ez a levél az előbbihez képest egy korábbi fejlődési fázisra való visszasüllyedést mutat. Az összbenyomás diszharmónikus, az írás görcsös, gyenge ritmusú, a középmezős betűk mérete változó, erőltetett nyomással írt vastagodó betűrészek figyelhetők meg, a bal margó hol keskenyedik, hol szélesedik. De legfeltűnőbb az erősen lefelé hanyatló sorok látványa. Az író észreveszi a süllyedő sorokat, megpróbál korrigálni, de a kiegyenesítés ideiglenes, a sorok ismét lefelé lejtenek. Ez a grafikai jelenség kedvetlenségről, mély lehangoltságról, bánatról, depresszív tünetekről tanúskodik. Feltételezhető, hogy az írásban megmutatkozó jelenségek Madách ifjúkori szerelmének, Lujzának betegségével, haldoklásával, illetve elvesztésével lehetnek kapcsolatban. Ebben a lelkiállapotban az önmegerősítés jeleként kell értelmezni az Imre vagy Imréd aláírás helyett a reprezentatívan kialakított teljes, Madách Imre aláírást.
Változik a szín és vele a kedélyállapot. Madách 20. életévében, az 1843. március 2-án és augusztus 6-án Sztregováról írt leveleiben ismét fölfelé haladnak a sorok. A címzett iglói Szontagh Pál, a Madáchnál 3 évvel idősebb főszolgabíró, a megszólítás pedig: „kedves Palimnak ezer csókokat!” Az áradozó levél jól érzékelteti Madách igényét egy művelt, okos társra, amit barátjának értésére is ad: „…ha éreznéd velem mi szüksége van kebelemnek olykor egy perczenetre: melyben érzeményit bizton ki öntheti; melyben képzetének vad gyermekeit egy rokon kebelre bizhatja, egy rokon kebelre mely a félre ismérteket megérteni bírja.”
Szontaghra nagy szüksége volt Madáchnak, mert a nívós írással rendelkező főszolgabíró, közvetlen, nyitott, kiegyensúlyozott természetével jó hatást gyakorolt barátjára. Hozzá segítette bizonytalanságai, problémái feldolgozásához, gátlásai feloldásához.
Míg Madách lóháton járja be birtokát, és hintón teszi meg a hosszabb utakat, addig Petőfi gyalogosan halad az ország útjain. 1842. július 7-én írt levelében számol be Szeberényi Lajos barátjának az elmúlt esztendőben tett útjairól. Pozsonyból szüleihez Dunavecsére ment, majd onnan Pestre indult. A következő város a felvidéki Selmec volt, ahonnan gimnáziumi bizonyítványát kívánta elhozni. Visszatért szüleihez, majd újból Pesten próbálkozott, de kedvező lehetőség híján Füred felé vette útját. Átkelve a Balatonon, Veszprémen keresztül Tolnába érkezett. Három hónapig tartó színészkedés után Mohácsról Pécs, Szigetvár, Kaposvár, Keszthely érintésével Szombathelyen keresztül „kipróbált két csikóján” Sopronba érkezett. Tanulni szeretett volna, de mert ingyen nem tanították, tovább ment Pozsonyba. Mivel ott sem fogadták be az iskolába, visszatért a pápai gimnáziumba. Ez időben sorra születtek népdalai, versei változatos témákkal és hangulatokkal. A szünidei barangolás egyik élményét jeleníti meg a Hortobágyi kocsmárosné című népdal.
Az 1843. év ismét a nélkülözések esztendeje volt Petőfi életében. Elnyűtt ruhákban jár, éhezik, beteg. – A színészi pálya változatlanul a legnagyobb vonzerővel bír számára, holott megjelenése, hangja, mozgása miatt erre kevéssé alkalmas. Szavalókészsége folytán és a Lear királyban a bolond szerepében tett alakításáért Kecskeméten némi sikerrel dicsekedhetett. A pozsonyi országgyűlés hírére elhagyja társulatát, hogy egy másik társulathoz szegődjék. Távozásakor ruhái egy részét adósság fejében a lakásadónál kellett hagynia. Az 1843. április 7-én kiállított kötelezvényen látható írás lefelé tart, zavart, rendezetlen. Petőfi írásaiban gyakoriak a lefelé hajló sorok, költeményeiben pedig a halálvágyat kifejező érzelmek.
Próbálkozásai eredményeképpen az 1844. évben, 21 évesen Petőfi a Pesti Divatlap folyóirat segédszerkesztője lesz. Ez a lap az Athenaeummal és az Életképekkel együtt már többször megjelentette verseit. A nehéz élet s nyomora azonban nem enyhül, ami arra készteti, hogy a Frankenburg kiadó által Pákh Albert barátjának küldött 4 pengő forintot megtartsa magának. Cselekedetét tréfás bőbeszédűséggel fogalmazott határozatban adja tudtára Pákhnak 1844. április 15-én kelt levelében. A megalázó helyzetben átélt kínos érzéseit visszatükrözik az elnyomorodott középbetűk, a hiányzó ékezetek, torzulások és az íráskép egészének zavartsága. E levélben közli nagy elhatározását. „A mi pedig engem illet barrrátom!! a mi engem illet, lelépek a színészi pályáról…” (Petőfiről köztudott volt, hogy tartozásait nyilvántartotta, és amint módjában állt, rendezte adósságát.)
1845-ben a Nemzeti Kör elnökének, Vörösmarty Mihálynak patronálásával és Tóth Gáspár szabómester anyagi hozzájárulásával sikerül eddig írt költeményeit megjelentetnie.
Petőfit
verseinek kiadása és a váratlan siker végtelenül boldoggá tette. Végre olyan
eredményt mutathatott fel, amellyel szüleit kibékítheti. Ír a Honderűbe, a
Pesti Divatlapnak, az Életképekbe németből és franciából fordít, 1845–46-ban
pedig megtanul angolul, mert Shakespeare műveit is szeretné lefordítani.
Azonosság a két fiatal
férfiben, hogy a belső késztetések mindkettőjükben igen erőteljesen
működnek. Petőfinél gyors tempójú, gyakran hajszolt kézírással találkozunk
(kivéve a fogalmazást követően letisztázott verseket). Madáchnál az
átgondolás, fontolgatás miatt lassúbb a tempó, de 25 éves korától kezdődően
már nála is feltűnik a siettetett, gyorsabb kézírás. Emellett a betűszárak –
a személyen kívüli és a valóság világát hangsúlyozva – függőleges irányban
hosszan kiterjedők, a kézírások erőt mutatók és szabályzottak,
tehát a magas fokozatú hajtóerő minden elemével rendelkeznek. A gyenge
testalkatú férfiak kézírásában az ambíció, az akarat, a kitartás, olykor a parancsoló
feszültség megnyilvánulásai mind fellelhetők. Madách ezen kívül még erőszakos
is – Ő nagyon akar. A sorokat lapszélig vezeti, szűkös helyre is oda erőlteti
a szót vagy szótagot. Nála gyakran, Petőfinél ritkábban tűnik fel az aktivitás
egyik ismertetőjele, a betűk jobb oldalára helyezett, előrefutó ékezet.
Az érzelmi élet vizsgálata során a két költő s írónál az érzelmek széles skálája állapítható meg, amit a külső körülmények, benyomások s hangulatok is színeznek. Például 1845. augusztus 20. és szeptember 8. között Petőfinek apjáról írt verse, A jó öreg kocsmáros – a kézírás tekintetében – a kiegyensúlyozott, derűs, szülőihez ragaszkodó fiatal férfit mutatja be. Az apai tekintély elismerését jelzi, hogy a versnek betűiről lekoptak a díszítmények, a saját személyre mutogató, viszszafelé hajló félkörök vagy feltűnő ívek, eltúlzott mozdulatok. A betűk – valószínűen az érzelmi telítettség miatt – szokatlanul nagy méretűek. A sorok – mint annyi más költeménynél is – kissé lefelé tartanak.
A következő „szerelmi” évben, 1846. október 28-án a Koltóról Várady Antalnak írt lelkes sorok szintén a szokottnál nagyobb, széthúzott, sebesen írt szavakkal írottak. „Kedves Tónim! Elhagytam Szatmárt, és hogy hagytam el!..... szerettetve barátom szerettetve a legdicsőbb lénytől, mely valaha az isten kezéből kikerült.” A „legdicsőbb” lény Szendrey Júlia.
Petőfit elragadják az érzelmei, a levelek megfogalmazásából látjuk, hogy Madáchot is! Kézírásukban az erős jobbra dőlés szenvedélyességre, lobbanékonyságra utal. A lágy, szeretetteljes érzelmek, az együttérzés, segítőkészség mellett azonban időnként mindkettőjükben heves indulatok is forronganak. Petőfi egy-egy ostorozó, haragos költeménnyel könnyít feszültségein. Madách az alsó írásmezőben vastagodó vonalakban kifejeződő indulattorlódásait nehezebben vezeti le. A felindulásból eredő ideges türelmetlensége szemrehányást, kíméletlen gesztusokat válthat ki.
Amíg Petőfi a sűrű iskolaváltások, megszakított tanulmányok és a színművészeti szünetek miatt továbbtanulási próbálkozásai alkalmával csak az általa kedvelt tárgyakra összpontosít, addig Madách tanulmányaiban céltudatosan halad előre. Kora szokásai szerint zongorázni, festeni, sőt esztergályozni is megtanul. Az 1842. évben megszerzi az ügyvédi oklevelet is, a következő év elején pedig beiktatják a Nógrád megyei ügyvédek sorába. A kötelességként vállalt feladat elvégzése és az irodalom iránti vonzalom, a művészi hajlam egyaránt jelen van Madách életében. Ugyanebben az esztendőben két drámát küld be a Magyar Tudományos Akadémia pályázatára. A Férfi és nő, valamint a Csák végnapjai című műveket a bírálók nem részesítik díjazásban. 1844-ben befejezi a nógrádi közéletet bemutató Csak tréfa című darabját, amelynek azonban sem megjelentetésére, sem bemutatására nem kerül sor. A sikerre még várnia kell.
Az ünnepelt, a sikeres ember, a költő Petőfi Sándor. Látszólag. Sokkal több az elítélő, becsmérlő, mint az elismerő kritika. Néhány vélemény a Honderű, a Pesti Divatlap, Szépirodalmi Szemle nevű korabeli lapokból: „Egy Petőfi nevű kis borzas legényke”, akinek „…músája mint legtöbbnyire, nagyon alant repked.” „Az őrült érzelgésben, dithirambicus rángatózás, síró kéj és mosolygó fájdalomban hiányzik a magasb ihlet. Költeményei csak a nyers erő és az érzékiség apotheosisai.” „…aljasságaiban, ha lehet még csapongóbb.” „…beteges hiúság, türelmetlenség, impertinencia…” „A nyakrafőre ünnepeltté tett költőnek nincs nevelése.”
Való igaz, hogy nincs nevelése, nem ismeri az illemszabályokat, nincsenek szavai a könnyed társasági csevegéshez. Mivel ifjúságától önálló, döntő- és cselekvőképes, öntörvényű emberré vált. Többet enged meg magának, mint egy polgári családból származó fiatal. Érzi a társadalmi megkülönböztetést, sértik a fölényes kijelentések, a lekezelő bánásmód. Ennek tulajdonítható, hogy sokszor hiányoznak írásából a másik fél irányába a közeledő mozdulatokat jelző grafikai elemek, és hogy helyenként a szavak végén apró tüskék szimbolizálják a szúrós megjegyzésekre való hajlamot. Az emberi kapcsolatokban figyelmetlenségre, tapintatlanságra, a beleélés hiányára utalnak az egymásba hatoló betűszárak. Ezen utóbbi jelenség Madách kézírásában is gyakori.
Visszatérünk az időben az 1844. év februárjához, amikor is Madách Imre barátjának, Szontagh Pálnak írt hosszú levelében beszámol a Fráter Erzsébettel való találkozásról. Nem idealizál, bámulatos emberismerettel fogalmazza meg véleményét a leányról. „Hol kezdjek írni ezen minden vonzó és minden álnok, minden jó és minden könyelmű, minden lelkület és minden cynismus mikrokosmosáról?” A leány személye nagyon felbolygathatta a fiatalembert, mert a rosszul irányított toll miatt a levélben számtalan tintafolttal sötétített betű keletkezett. A férfi–nő viszony területén mutatkozik a legnagyobb különbség a két fiatal férfi között. Petőfi a naiv, idealista, rajongó minden értékes tulajdonságot a szeretett leányra vetít ki. Madách a megfigyelő, felismerő társasági ember józanabb, kritikusabb, de a szerelmi vágy ösztönzéseinek nem képes ellenállni.
Madách halad előre közszolgálati pályáján, kinevezik évnegyedes törvényszéki táblabíróvá. Az édesanyjával, Majthényi Annával folytatott harcai után végre megtarthatja esküvőjét az éppen esküvője napján 18. évét betöltő Fráter Erzsébettel.
1846. november 18-án a „Különösen Tisztelt Fő-Tisztelendő Titoknok Úr!” címzéssel ír Szecsődy János ügyében ajánló levelet. Talán a magas beosztású egyházi személy és életkora iránti tisztelet váltotta ki, hogy e kérelem a más leveleknél rendezettebb, ünnepélyesebb. Szélesebb a bal margó és a szavak sem ütődnek a papír jobb széléhez. A tér tágasan beosztott, a széles sorközök kiküszöbölik a betűszárak összeütközését. Hogy a huszonhárom éves Madách saját tekintélyét is érzékeltesse, az alsó mező hurkait felduzzasztotta, és a szavak végén erőteljes, félkörívű nekilendüléseket produkált. A kézírás végig fölfelé irányuló sorokat mutat.
Ezzel szemben a következő év, az 1847. augusztus 18-ai Szontagh Pálnak írt hosszú levélversében a sorok részben lefelé tartanak, részben enyhén domború alakzatot vesznek fel. A kezdeti lendületet az elerőtlenedés követi. Habár az írás eléggé mozgalmas, a fémtoll használata miatt a levél tiszta, foltmentes. Feltételezhető, hogy az erő csökkenését a fáradtság, a katonai főbiztosi teendőkkel járó gondok, terhelések okozzák. Valószínűen ezért keres kikapcsolódást, szellemi felfrissülést a barátjához írt sorokkal:
„Mikor leszünk ismét együtt Pál barátom?
Mert az nekem méltán mindig vasárnapom.”
1848. február 2-án egy háromoldalas, siettetett, fellazult írással készült beszélgető és baráti beszámoló levelet ír Madách barátjának. A levél külalakjából sok munkával járó elfoglaltságra lehet következtetni.
Ugyanezen év Petőfi számára sok keserű csalódással telített. Március 15-e sorsot fordító, lelkesült napjai után népszerűsége ugyan tetőpontjára emelkedett, de helyette mégis érdemtelenek kaptak megélhetési lehetőséget.
Életét mentve menekülnie kellett Szabadszállásról, ahol reményei szerint követté, képviselővé választhatták volna. Ebben az évben írja meg az Akasszátok fel a királyokat és a Királyokhoz című verseit, mely utóbbinak félelmet, szorongást kifejező apró betűi a fél millimétert sem érik el.
Az 1849. esztendőben a harcok miatt kevés idő jut versírásra. Beteljesedik az Egy gondolat bánt engemet című versbe foglalt óhaj, hogy
„Ott essem el én a harc mezején,
Ott folyjon az ifjúi vér ki szivembül…”
1849. július 31-én Petőfi eltűnt a segesvári csatatéren, s a hősöket – ahogy megjövendölte – egy közös sírba rakták.
Madách Imre a szabadságharcban mindent megtett, amit az akkori körülmények között megtehetett. Betöltött pozíciójában felesküdött a magyar államfőre, I. Ferenc Józsefre, de ettől függetlenül hazáját szerető magyar maradt. A felségárulás miatt halálra ítélt Rákóczy Jánost rejtegette birtokán, ahol más bujdosók vagy menekülők is meghúzódhattak. Tettéért 1852-ben börtönbüntetésre ítélték, Pozsonyban és Pesten a hírhedt Újépületben raboskodott.
1853. február 24-én kelt az a levél, amelyet Madách rövid kérelemmel ügyvédjéhez intézett. Az írás magán viseli az átélt megpróbáltatások nyomait. A sorok és szavak egymáshoz (félve) közelebb húzódnak, helyenként egy betűnyi távolságot sem hagyva; a kéz nem képes biztonsággal irányítani a tollat, az írásnyomás egyenetlen, erős nagyításnál a vonalon különféle göbök, kibicsaklások láthatók. A billegő sorokban a szavak hol föl-, hol lefelé tartanak. Az akarat és az önszabályozás csökkent, a küzdéshez már nincs elég erő.
Ugyanebben az évben, október 29-én a Desseöffy Jóbnak írt köszönő levele sem kelt jobb benyomást. Igyekezet és hanyatlás, helyenként magabiztossággal vegyes zavartság mutatkozik a bizonytalan, de részben fölfelé törekvő sorokban. Az alsó mezőben sokasodnak az erőtlenséggel összefüggő elégedetlenség (kielégületlenség) grafikai megnyilvánulásai. A rosszul irányított toll miatt az ovál- és hurokformák a levélben sötét foltokként jelennek meg.
Letisztult, jól áttekinthető képet Az ember tragédiájának kézzel írt oldalai mutatnak. 1861-től kezdődően Madách leveleiben a kézírás kisebb hangulati és közérzeti változások mellett is kiegyensúlyozott benyomást kelt. Feladatai vannak, kinyomtatják Politikai hitvallomását, megválasztják országgyűlési képviselőnek, 1861. május 28-ai beszédének sikeréről örömmel számol be édesanyjának.
1862. január 13-án megjelenik Az ember tragédiája című művének első kiadása, amely nemcsak hazai sikert, de később a világhírt is meghozza számára. Reménykedésre, tervekre, optimizmusra utal, hogy az 1861., 62. és 63. években írt leveleiben mind fölfelé haladnak a sorok. Megindító, hogy az 1864. március 14-én, a „Tisztelt kedves Barátom!” megszólítással írt levél hasonlóképpen buzgón fölfelé irányuló sorokat tartalmaz. Pedig a költő s író utolsó hónapjait éli, és október 5-én örökre lehunyja a szemét.
Van
tanulmányai között egy szép gondolat, amelyet hazánkra vonatkoztatva átvettem
Madáchtól. Hazafi volt, a plágiumot nem venné zokon. Petőfi költeményeit több
mint 70 nyelvre fordították le, Madách főművét 45 nyelven adták ki. Alkotásaik
a világörökség részét
képezik. Egy ország nagysága nem területének kiterjedésétől függ, hanem
költőinek, íróinak, képzőművészeinek, muzsikusainak magasabb rendű
teljesítményétől, alkotásaik értékétől. Petőfi lírája és Madách örökbecsű műve
a csonka haza nagyságát „már túlemelték minden időkön”.
Irodalom
Andor Csaba: Ismeretlen epizódok Madách életéből. Madách Irodalmi Társaság, Bp., 1998.
Andor Csaba: A siker éve: 1861. Fekete Sas Kiadó, Bp., 2000.
Cobbaert, Anne-Marie: Handschriften erkennen und deuten, Ariston, Genf, 1980.
Endrődi Sándor: Petőfi napjai a magyar irodalomban 1842–1849. Petőfi Társaság, Bp., 1911.
Ferenczi Zoltán: Petőfi életrajza. Franklin Társulat, Bp., 1896.
Gedényi Mihály: Madách idézetek könyve. Feketes Sas Kiadó, Bp., 1994.
Hatvany Lajos: Így élt Petőfi. Akadémiai Kiadó, Bp., 1957.
Madách Imre: Országgyűlés. Holnap Kiadó, Bp., 1998.
Müller, W. H.–Enskat, A.: Graphologische Diagnostik. Hans Huber, Stuttgart, 1973.
Pophal, Rudolf: Kinetische Graphologie. Fischer, Stuttgart, 1968.