Andor Csaba

 

Szilágyi Márton Lisznyai-kismonográfiájáról

 

 

2001. október 6-án Csesztvén, a Madách Irodalmi Nap ren­dez­vé­nye­i­nek sorában Kerényi Ferenc beszélgetett Szilágyi Mártonnal, a Lisz­nyai Kálmán. Egy 19. századi írói életpálya társadalomtörténeti ta­nul­ságai c. könyv szerzőjével (továbbá az Irodalomtörténeti füzetek so­rozat-szerkesztőjével és a kiadói szerkesztővel), majd ezt követően a je­lenlévők meg is vásárolhatták a művet.

                A monográfia több szempontból is izgalmasnak ígérkezett: egy­fe­lől a szerző, másfelől a választott költő személye szavatolta azt, hogy az olvasó érdekes témáról kap színvonalas áttekintést. Az iro­da­lom­tör­ténet iránt érdeklődőknek Szilágyi Mártont méltatni fölösleges; ő a ma­roknyi irodalmárok egyike, aki a maga területén igyekszik pontos, tár­gyilagos és szakszerű információt nyújtani. Lisznyait sem szük­sé­ges bemutatni; méltatni viszont meglehetősen hálátlan, sőt egyenesen ku­darcra ítélt vállalkozás volna. Mindazonáltal, aki Madách személye vagy akár csak Nógrád irodalma iránt érdeklődik, akkor is ér­de­kes­nek fog­ja találni a könyvet, ha Lisznyait mint költőt, nem tartja kü­lö­nö­­seb­ben jelentősnek. Valóban: életútja, társadalmi kapcsolatai, at­ti­tűd­jei, az irodalmi és politikai életben betöltött szerepe, az életéhez kap­cso­lódó anekdoták stb. ma már sokkal fontosabbak, mint az írásai.

                Szilágyi Márton a könyv első fejezetében a mikrotörténeti meg­kö­ze­lítés fontosságát (s egyben sajnálatos elhanyagoltságát) hang­sú­lyoz­za a magyar irodalomtörténet-írásban, s ezzel, úgy gondolom, teljesen egyet­érthetünk. Argumentációját csupán egyetlen érvvel toldanám meg: mikrotörténet nélkül nincs kritikai kiadás. Ez súlyos s első pil­la­nat­ban talán meghökkentő állításnak tűnhet, de ha csak arra gon­do­lunk, hogy a kritikai kiadás részeként a szerző levelezését is illik köz­re­adni, méghozzá úgy, hogy az befogadható legyen (a kritikai ki­a­dá­sok­kal kapcsolatos különleges igényekről nem is szólva), akkor nem ne­héz belátni, hogy egy sajátos kommunikációs problémával állunk szem­ben: ahhoz, hogy a levelekben szereplő üzeneteket, ha nem is ma­radéktalanul, de legalább megközelítően azonos szinten képesek le­gyünk megérteni, mint a levél feladója vagy címzettje, mikrotörténeti ku­ta­tások sorát kell elvégeznünk. Hogy csak a legnyilvánvalóbb te­en­dők­nél maradjunk: többek között meg kell határoznunk a levélben sze­replő személyek kilétét, s ehhez születésük és halálozásuk he­lyé­nek és időpontjának kiderítésén túl, a levél írójához és címzettjéhez fű­ződő kapcsolatuk is hozzá tartozik. Emellett fel kell tárnunk, hogy mi­lyen rokoni vagy más kapcsolatban álltak a feladóval, a címzettel vagy a levelekben említett más személyekkel, mi volt a foglalkozásuk stb. Ám a levelezésen mint triviális példán túl, maguknak a mű­vek­nek a jegyzetei sem nélkülözhetik a mikrotörténeti nézőpontot: a sze­rel­mi ver­sek közreadóinak illik legalább kísérletet tenniük arra, hogy a cím­zett személyét és a kapcsolat hátterét kiderítsék és közöljék az ol­va­só­val, sőt hosszabb vagy bonyolultabb viszony esetében a kap­cso­lat vál­to­zásának a versekben is megnyilvánuló jellegzetességeit sem árt élet­raj­zi tényekkel is megvilágítani. Ez ugyan nem minden esetben le­het­sé­ges, de az igyekezet mindenképpen elvárható. Röviden: mik­ro­tör­té­ne­ti elem­zés nélkül az értelmezés nem lehetséges, ill. tévútra ve­zet, füg­get­le­nül attól, hogy a szerző életét vagy életművét kívánjuk-e ele­­mez­ni, s per­sze ugyanez fokozottan érvényes, ha a biográfiai rész­le­te­ket fir­tat­juk: szerepét egyik vagy másik eseményben, viselkedését bi­zo­nyos élet­helyzetekben, konkrét műveinek témáit és utalásrendszerét stb.

 

 

Mikor született Lisznyai?

 

Szilágyi Márton Lisznyai életének sok érdekes részletére világít rá, de saj­nálatos módon éppen a szerző születésénél mintha cserben hagyta vol­na (forrás)kritikai érzéke. Itt kell az első hosszabb kitérőt tennem. Le­het, hogy a Lisznyai-kutatás, miként eddig, ezután is nélkülözni tud­ja az érintett születésének megbízható időpontját. Bizonyára a Pe­tő­fi-kutatás számára sem fontos ez a kérdés, máskülönben az elmúlt más­fél század alatt réges-rég utána jártak volna a Petőfi-kutatók. Úgy lát­szik, a XIX. századi magyar irodalommal foglalkozók valamelyest már népesebb táborát sem érdekli ez az adat. A Madách-kutatás azonban nem nélkülözheti, éspedig azért nem, mert Madách le­ve­le­zé­sé­ben több helyütt (de másutt is, pl. a Nógrádi képcsarnokban) elő­for­dul Lisz­nyai neve, s ilyenkor egy jegyzetben illik legalább az érin­tett szü­le­tésének és halálának helyét és időpontját közölni a maj­da­ni kri­ti­kai ki­adásban.

                Szilágyi Márton szerint Lisznyai 1823. október 13-án született, s el­marasztalja Zólyomi Józsefet, aki a herencsényi katolikus ke­resz­te­lé­si anyakönyvre hivatkozva 1821. október 5-ét adta meg születési dá­tu­maként. 1 Azt gondolhatnánk, hogy komoly, magánál az anya­könyv­nél is hitelesebb forrás állhat az információ hátterében. Az az utalás azon­ban, hogy „sehol nincs annak nyoma, hogy Lisznyai 1821-et te­kin­tette volna születési évének” kérdésessé teszi, hogy valóban ko­moly ellenérv hozható-e fel az állítással szemben. Még inkább kér­dé­ses­sé teszi az a körülmény, hogy az 1823. okt. 13-i születés mellett Szi­lágyi Márton állítása szerint egy 1852-es anyakönyvi kivonat szól, már­pedig egy anyakönyvi kivonat nyilván nem lehet hitelesebb, mint a kiállításának alapjául szolgáló anyakönyv.

                A kérdés tisztázása már csak azért is elodázhatatlan, mert a Ma­gyar Életrajzi Indexben éppen az én javaslatomra szerepel az 1821. okt. 5-i születési (legyünk pontosak: valójában keresztelési) dátum.2

 Igaz, nem Zólyomi Józseftől, hanem történetesen Galcsik Zsolttól (Nóg­rád Megyei Levéltár, Salgótarján) értesültem az anyakönyvi be­jegy­zésnek és a lexikonokban szereplő időpontoknak az el­lent­mon­dá­sá­ról. Ha tehát mégsem helyes az 1821. okt. 5-i időpont, akkor sürgős kor­rekcióra szorul éppen az a forrás, amely – reményeink szerint – min­den későbbi lexikonkiadás alapjául fog szolgálni.

                Jelenleg két egykorú nyomtatott forrásról tudok, amely cáfolja az 1823-as születést; mivel ezekre nem történik hivatkozás sem Szilágyi Már­tonnál, sem más Lisznyaival foglalkozó munkában, szükségesnek tar­tom felhívni rájuk a figyelmet. Az egyik a Magyar Életrajzi In­dex­ben is hivatkozott forrás: ponori Thewrewk műve, amely 1821. okt. 13-i születési dátumot közölt. 3 1846-ban tehát még 1821-es szü­letési év­szám jelent meg.

                A másik forrás Lisznyai gyászjelentése. Érdekes módon Szilágyi Már­ton elmarasztalja Székely Józsefet is, aki nekrológjában 1822-es szü­letési évszámot jelez, pedig a szerzőnek legfeljebb az róható fel, hogy megpróbált két számot kivonni egymásból.4 Miről is van szó? A gyász­jelentésben az áll, hogy Lisznyai életének (a szokásos értelmezés sze­rint: megkezdett, de be nem töltött) negyvenkettedik évében hunyt el, 1863. február 12-én. Ebből következően 1821. február 12-e után, de 1822. február 12-e előtt kellett születnie; Székely József a jelek sze­rint nem a megfelelő évre tippelt, de érthető módon a gyászjelentés alap­ján teljesen kizárható 1823-as évet nem adhatta meg születési év­ként. Az októberi születést, amely a különböző források egyetlen fix pont­ja, tényként kezelve, Lisznyai környezete (a gyászjelentés ki­bo­csá­tója) tehát úgy tudta, hogy a költő 1821-ben született.

                A két korabeli nyomtatott forrást és az anyakönyvre alapozott két ál­lítást (Zólyomi Józsefét és Galcsik Zsoltét) azonban Szilágyi Márton köny­vének megjelenése után mégsem tartottam elegendőnek ahhoz, hogy az 1821. október 5-i születési dátum mellett feltétlenül kitartsak. Meg­néztem tehát az anyakönyv mikrofilmmásolatát, s ennek alapján azt mondhatom, sem az évszám, sem a hónap, sem a nap esetében nincs szó félreolvasásról. 5 Sőt, még tovább megyek: sem 1822-ben, sem 1823-ban nem keresztelték meg a házaspárnak gyermekét (leg­a­lább­is a herencsényi katolikus anyakönyv tanúsága szerint), így az sem túl valószínű, hogy egy 1821-ben született, de később elhunyt gyer­mek nevét kapta volna a házaspár újabb gyermeke. Ez a logikus fel­tételezés, amelyet Szilágyi Márton említ, bennem is felmerült, ám kér­désemre Galcsik Zsolt ugyanazt válaszolta, amit az anyakönyv is meg­erősít: nem volt másik Lisznyai Kálmán.

                Mindazonáltal az ilyen természetű további kutatást, bármennyire is cse­kélynek látom az eredményesség esélyét, nem érzem teljesen fö­lös­le­gesnek. A református (helvét) hitvallású Lisznyait a herencsényi ka­to­likus anyakönyvbe jegyezték be, természetesen vallása fel­tün­te­té­sé­vel. Másutt az volt a szokás, hogy a legközelebbi evangélikus anya­könyv­be jegyezték be a születést (pl. a szintén kálvinista Fráter Er­zsé­bet nem a csécsei katolikus anyakönyvben szerepel, nem is a losonci re­formátus anyakönyvben, hanem a közeli Szirák evangélikus anya­köny­vében). Nem kizárt tehát, hogy egy másik Lisznyai Kálmánt is ta­lálunk egy másik anyakönyvben, s történetesen ő az, akit valójában ke­resünk. Ám addig, amíg nem sikerül ilyen adatra bukkannunk, úgy gon­dolom, mégsem tehetünk mást, mint hogy a jelenleg ren­del­ke­zé­sünk­re álló tények alapján közöljük Lisznyai születési (keresztelési) dá­tumát.

                Az irodalomtörténet-írás – felfogásom szerint – nem irodalmi ve­tél­kedő. Itt most mindenek fölött Lisznyairól van szó, s nem arról, hogy egyik vagy másik szerző, egyik vagy másik kézikönyv, lexikon, mit gondol róla. A tények tisztelete arra késztet, hogy Szilágyi Márton egy olyan implicit érvére is felhívjam a figyelmet, amely furcsa mó­don magának a szerzőnek is elkerülte a figyelmét. Lássuk tehát, mi szól mindezek ellenében mégis az 1823-as születés mellett! Az ifjú Lisz­nyai 1846–47 körüli anyagi gondjait elemző részben szerepel az az állítás, hogy az érintett ekkor még kiskorú lett volna. 6  Ha apja mint tör­vényes gyám szerepelt a korabeli iratokban, akkor ez valóban amel­lett szól, hogy az 1821. október 5-i dátum téves, hiszen ebben az eset­ben 1845. október 5-én (a kor jogrendjének megfelelően 24 éves ko­rában) már nagykorúvá vált volna, s így azok a családi kez­de­mé­nye­zések, amelyek a költő tékozlásának kedvezőtlen következményeit pró­bálták mérsékelni, nem jártak volna sikerrel. Ez valóban súlyos, el­gon­dolkodtató ellenérv, bár lehetséges – és én ezt tartom valószínűnek –, hogy éppen azért volt szükség egy hitelesnek látszó, ám valójában ké­tes hitelű „dokumentumra”, hogy a birtokvesztés, Lisznyai fi­a­tal­ko­rú­ságára való hivatkozással, meg­a­ka­dá­lyozható legyen. Ez a do­ku­men­tum azonban több okból sem lehetett a Lisznyai-hagyatékban ta­lált anyakönyvi kivonat. Egyfelől azért nem, mert a kivonat későbbi idő­szakból, 1852-ből származik.

                Másfelől azt kell mondanom, hogy itt egy végzetes félreértésről van szó: abban az anyakönyvi ki­vo­nat­ban, amelyet Szilágyi Márton említ, 7 ugyancsak 1821. okt. 5-e áll! Mi­vel fennáll a veszélye annak, hogy még évszázadokig két évvel fi­a­ta­lítjuk Lisznyait, nem látok más meg­oldást, mint hogy az eredeti anya­könyv bejegyzésének és a Lisz­nyai hagyatékában fennmaradt ki­vo­natnak is a hasonmását közöljem, az olvasóra és az utókorra bízva, mi­lyen dátumot fogad el ezek után.

                Szontagh Pál nemcsak Lisznyait, de feleségét, sőt fiát (1855 ta­va­szán még csak egy fia volt: Elemér) is említi levelében, ennek meg­fe­le­lően róluk is illik legalább tájékoztató adatokat közölni Madách le­ve­lezésének készülő kritikai kiadásában.

                Pillanatnyilag ott tartunk, hogy dabasi Halász Idának nemcsak a ha­lálozását, de végre a születését is pontosan ismerjük (Gyón, 1831. márc. 25., keresztelés: márc. 31.);8 a többi adat még további kutatásra vár. Miként az egzakt tudományokban, úgy az irodalomtudományban is szük­ségesnek tartom a negatív eredmények publikálását. Tehát: Gyón re­formátus anyakönyvében sem Lisznyai házasságkötése, sem gyer­me­keinek keresztelése nem szerepel. A Kálvin téri református anya­könyv­ben az említett információk közül Tihamér születése és ke­resz­­te­lése található meg (születés: 1856. jan. 21., keresztelés: jan. 28.).9 Egye­lőre Galcsik Zsolt kutatásai sem vezettek további ered­mény­re két Eger környéki településsel kapcsolatosan.

 

 

Lisznyai és Madách viszonya

 

A könyv szerzője állást foglal Lisznyai és Madách kapcsolatának kér­dé­sében is, éspedig elutasítva egy korábbi előadásomban kifejtett fel­te­vésemet: „…teljesen elhibázottnak vélem az egyik legutóbbi, Lisz­nyai és Madách kapcsolatával foglalkozó tanulmány alapkoncepcióját, amely fogyatékos anyagismeret alapján és ötletszerű moralizálással a két író barátságának 1845 és 1863 között bekövetkezett meg­sza­ka­dá­sát tételezi – egyébként tévesen –, hiszen a szerzőnek nincs tudomása Lisz­nyai két, Madáchnak ajánlott és szoros érzelmi kapcsolatot tük­rö­ző verséről sem, amelyek 1861 utániak lehetnek: az első Madách kép­vi­selőségét ünnepli (»Hazafiak a megyékben! Madách Imre nóg­rád­me­gyei országos képviselőnek ajánlja Lisznyai Kálmán«: OSzK Kt. Oct. Hung. 878. 190. f.), a másik pedig már Az ember tragédiája re­cep­ciójához sorolható (»A lélektan költészete. I. A’ lélek. Madách Im­re szerfelett szeretett régi kedves barátomnak ’s nógrádi földimnek, mint Az ember tragoediája című koszorús mű költőjének em­lék­köny­vé­be«: OSzK Kt. Quart. Hung. 2497. 181. f. recto184. f. verso). Ilyen­formán természetesen a kapcsolat megszakadásának tételezett oka – tudniillik az, hogy Lisznyai lett volna Madách feleségének a sze­retője – is teljesen hiteltelen marad, annál inkább, mert Andor Csa­bá­nak semmiféle bizonyítéka sincs erre az állításra.”10

                A végén kezdeném: valóban, soha semmiféle bizonyítékot nem lát­tam azzal kapcsolatban, hogy Lisznyainak viszonya lett volna Frá­ter Erzsébettel, sőt tovább megyek: számomra az is csupán fel­té­te­le­zés, hogy házassága alatt hűtlen lett volna Madách Imréhez. Igaz ugyan, hogy Madách írt néhány verset (pl. Egy vetélytárshoz, Hozzá mint nőhöz), amelyek egyértelműen tanúsítják: úgy gondolta, hogy meg­csalta őt a felesége, mivel azonban az esetnél – értelemszerűen – nem volt jelen, ezért Madách feltételezését sem fogadnám el bi­zo­nyí­ték­ként. Feltételezésekről van tehát szó, amelyek mellett ill. ellen ér­ve­ket lehet felhozni, s még az sem biztos, hogy ha ketten ugyanazokat az érveket és ellenérveket fogadják el, akkor ugyanazt a kö­vet­kez­te­tést fogják belőlük levonni (bár tisztán tudományelméleti szempontból ez elvárható volna).

                Egy általános megjegyzéssel folytatnám. Szilágyi Márton könyve több szempontból is megváltoztatta korábbi elképzelésemet, a lé­nye­get illetően azonban nem. Ugyanakkor nem tartom kizártnak, hogy a jö­vőben esetleg olyan új érvek születnek vagy olyan információk vál­nak ismertté, amelyek alapján magam is valószínűtlennek tartom ko­ráb­bi feltételezésemet.

                Az említett két verskéziratot valóban nem ismertem, sőt elő­a­dá­som után figyeltem fel arra is, amit Szilágyi Márton valamiért nem em­lített könyvében, hogy ti. nemcsak kéziratban, de Lisznyai 1861-es kö­tetében is volt egy vers, amely Madách főművét méltatta, a Szent por­szem, s jóllehet szövegét nem közölte újra, de a Madáchot méltató köl­temények között felsorolta egy modern kiadvány is.11

                A moralizálást valóban célszerű félretenni, annál is inkább, mivel mind­annak alapján, amit egyik oldalon Madáchról, másik oldalon ép­pen Szilágyi Márton könyvéből Lisznyairól tudunk, arra vall, hogy a két költő számos kérdésben, többek között hagyományosan mo­rá­lis­nak ítélt kérdésekben is eltérően gondolkodhatott. A kérdéseket is cél­sze­rű szigorúan szétválasztanunk. Lisznyai Kálmán esetében a fi­lo­ló­gi­ai kutatás eddig meglehetősen szűk körben mozgott; Madáchnál en­nek nagy hagyománya van, éppen ezért – régebbi előadásomhoz ha­son­lóan – változatlanul a filológiai kérdést tenném első helyre, amely így szól: ki az Egy vetélytárshoz c. verses levél címzettje? Itt három le­hetőség kínálkozik. Az első: folytatni azt a hagyományt, amely nem tart­ja szükségesnek még a kérdés feltevését sem. Úgy gondolom, ez nem a legszerencsésebb megoldás. A második lehetőség: elismerni azt, hogy fogalmunk sincs róla, kihez szól a vers. Egy igényes – mond­juk kritikai – kiadásban egyelőre nyilván ezt kell majd tenni. A har­madik lehetőség: meg kell kísérelni a rendelkezésünkre álló in­for­má­ciók alapján választ adni a kérdésre, még akkor is, ha ez a válasz, a ren­delkezésre álló információk bővülésével, változhat. Az utóbbit vá­lasz­tottam.

                Mivel a kérdés közvetlen megválaszolására nem láttam le­he­tő­sé­get, egy olyan további kérdést tettem vizsgálat tárgyává, amelyről úgy gon­doltam, köze lehet a címzett kilétének megállapításához: milyen volt Lisznyai és Madách viszonya? Nos, e tekintetben Szilágyi Márton köny­ve alapján egy elég lényeges ponton megváltozott a véleményem, még­is úgy gondolom, érvelését egy bizonyos szempontból éppen saját köny­ve cáfolja. A most megjelent könyv alapján magam is úgy látom, Lisz­nyai viszonya Madáchhoz minden jel szerint felhőtlen volt, sem­mi sem árnyékolta be. Ennek azonban semmi köze a kérdés másik fe­lé­hez: milyen lehetett Madách viszonya Lisznyaihoz? Valóban: x sze­rel­mes lehet y-ba, miközben y esetleg ki nem állhatja x-et; hasonló aszim­metria merőben más természetű emberi kapcsolatoknál is gya­kor­ta előfordul.

                Szilágyi Márton több példát is felhozott a könyvében éppen arra, hogy Lisznyai viselkedésével olykor ellentétes hatást ért el, mint re­mél­te; már a Nógrádi képcsarnok őt jellemző sorai is erről szólnak. Vagy hogy egy konkrét párhuzamot említsek, itt van Szontagh Pál. A könyv egyik lábjegyzete utal rá, hogy az 1861-es kötetbe is felvett Vi­gadj hazám ajánlása Szontagh Pálnak szól, méghozzá 1853-as év­szám­mal.12 Lisznyai tehát bizonyára tisztelője volt Szontaghnak 1853 és 1861 között, csakúgy, mint Madáchnak. És Szontagh? Nos, itt már va­lóban beszélhetünk bizonyítékról, s annak alapján egyértelmű, hogy szó sincs kölcsönösségről. Szontagh ugyanis ezt írta Lisznyairól: „Eger­ben meglátogattam Liţznyait. Ő most is csak a’ régi, minden te­kin­tetben a’ régi. E két ţzó »minden tekintetben«, mindent kifejez. Ez ma­gában foglalja az ő saját nyomoruságát, nejének boldogtalanságát, kis­fiának jövendő elhagyatottságát és kolduţságát. – Ő affectálja a’ ge­nialitást, ’s azt hiszi: genialitás = korhelység, lumpság; <..d> de az ő lumpsága komiţz, nem genialis, genialitása mímelt, affectált – lump­sá­ga csak az mi rajta eredeti, az az mit nem mástól tanult, de azért nem bír valami objectiv eredetiséggel. Annyira megy régi nótája, hogy bizonyos okoknál fogva – Pesten levén – látogatásom al­kal­má­val homoeopathice élt, ’s bortól s’ a’ t. tartózkodott. Az okot neje is gya­nítá! – – –”13 Szilágyi Márton könyve s az azzal egybevágó egyéb in­formációk alapján tehát semmi okunk sincs arra következtetni, hogy Ma­dáchcsal való kapcsolatában a rokonszenv vagy nagyra becsülés köl­csönös lett volna. Pedig kapcsolatuk korai szakaszában az volt: „Jan­kovicsnak és Lisznyainak ezer szépet” zárja egy föltehetően 1843-ban írt levelét Madách. 14 Nem sokkal később, 1844. jan. 1-jén pe­dig ezt írja: „Lisznyai gyöngyeinek egy sorát ter­mészetessen meg­ve­szem. –”15 Időközben azonban valami megváltozhatott, hiszen Szon­tagh idézett levelének bevezető része („Ő most is csak a’ régi, min­den tekintetben a’ régi. E két ţzó »minden tekintetben«, mindent ki­fejez”) konszenzusra enged következtetni feladó és címzett között: Szon­tagh csak arról tud beszámolni Lisznyaival kapcsolatban, amit Ma­dách már amúgy is tud.

                Nem véletlenül említettem párhuzamként éppen azt a Szontagh Pált, akit a jelek szerint Lisznyai tisztelt, becsült. Az ő esetében ugyan­is tudjuk azt, amit Madáchnál csupán feltételezésként, le­he­tő­ség­ként fogalmaztam meg. Íme, a Szontagh-életrajz vonatkozó rész­le­te: „Egy ízben nagyon szerelmes volt [Szontagh Pál – A. Cs.] egy csi­nos babaarcú fi­a­tal le­ány­ba. El is akarta venni. A dolog azon múlt, hogy Pulsz­ky Ferenc, kivel szin­tén jó barátságban volt, amikor látta, hogy óvó érvelése hatás nél­kül maradt, szemmel láthatólag be­bi­zo­nyí­tot­ta neki, hogy a szép leány nem méltó az ő önzetlen, bízó sze­rel­mé­re. Ugyanis a kertből meg­mu­tat­ta neki, hogy az ab­lak­mé­lyedésben ho­gyan borul imádottja közös paj­tásuk, Lisznyay Kál­mán keblére. Nagy csa­lódást és szívfájdalmat oko­zott ez ne­ki. Nem is találkozott vele töb­bé, csak a nő halálos be­teg­­sé­gé­ben, mikor arra kérette, hogy lá­to­gas­sa meg, mert beszélni akar­­na vele, mielőtt meghalna.”16

 


Egy Madách-legenda nyomában

 

Egy utolsó, hosszabb kitérőt kell tennem annak bizonyítására, hogy a je­lenleg rendelkezésünkre álló információk között valóban semmi sincs, ami amellett szólna, hogy Madách részéről is valamiféle ro­kon­szenv nyilvánult volna meg Lisznyai felé 1853 után. Érdekes, hogy Szi­lágyi Márton a kapcsolat egyik oldalának argumentációját nem egé­szítette ki azzal, amiről könyvének korábbi részében írt, s ami lát­szó­lag éppen azt bizonyítaná, hogy Madách viszonya is kedvező volt Lisz­nyaihoz: „amikor 1861-ben, az országgyűlés közeli össze­hí­vá­sá­nak hírére Nógrádban fölállt a Megyei Bizottmány, amely tudatosan és demonstratív módon a Világos előtt politikai szerepet vállalt sze­mé­lyek reaktiválását tűzte ki célul, a több mint 1200 fő közé – Ma­dách Imre javaslatára – beválasztották Lisznyait is. Sőt, ugyanezen a me­gyegyűlésen Lisznyait tiszteletbeli főjegyzőnek is megtették. Ez a meg­tiszteltetés természetesen szólhatott a reformkori vármegyei pá­lya­futásnak mint előzménynek is; ám talán mégiscsak komolyabb sze­re­pet játszott itt a költői ismertség méltánylása, mint a politikai pá­lya­futás értékelése (erre mutat, hogy mindkét esetben Lisznyai mellett Arany Jánost is javasolta Madách).”17

                A hosszabb kitérő oka az, hogy itt egy viszonylag új keletű le­gen­dá­val állunk szemben, amelyet végre tisztázni kellene, annál is in­kább, mert változatos formát öltött: mintha minden kutató fi­gyel­met­le­nül ol­vas­ta volna azt, amiről előtte már mások írtak, s amire ő maga is hi­vat­kozott. Az idézett rész négy implicit állítása között van egy, ami ta­lán egyszerű tévedés, hogy ti. Madách Imre Arany Jánost vá­laszt­má­nyi tagnak javasolta volna. Ezt tudomásom szerint korábban sen­ki sem feltételezte, s természetesen Arany János neve (ellentétben Lisz­nya­iéval) nem is szerepel a listán, ez tehát egy új eleme a le­gen­dá­nak.

                A legkorábbi nyomtatott munka, amelyre az üggyel kapcsolatban hi­vatkozni szokás, Szabad György könyve. Szerinte: „Nógrád – min­den jel szerint Madách indítványára – Arany Jánost választotta meg tisz­teletbeli főjegyzővé”. Ugyanitt egy lábjegyzetben azt találjuk: „A köz­ízlésre jellemző, hogy másnap új indítvány folytán Lisznyai Kál­mánt is ugyanez a megtiszteltetés érte.”18 Szabad György tehát csak
fel­tételezte, hogy Arany János Madách Imre javaslatára lett tisz­te­let­be­li főjegyző, s nem tényként állította ezt. (Bár nincs különösebb je­len­tősége, érdekes, hogy nem indokolta feltevését. Ne feledjük: Ma­dách ekkor még biztos, hogy nem ismerte személyesen Aranyt.) Lisz­nyai megválasztásával kapcsolatban pedig azt állította, hogy arra egy új indítvány keretében, másnap került sor, s egy szóval sem említi, hogy az utóbbihoz bármi köze lett volna Madáchnak.

                Néhány évvel később Szabó Béla már ezt írta: „Madách Imre ja­vas­latára Arany Jánost és a megye költő-szülöttét, Lisznyay Kálmánt tisz­teletbeli főjegyzőnek hívták meg.”19 Itt tehát már tényként sze­re­pel az, ami Szabad Györgynél csak feltevés volt, és Arany mellett Lisz­nyai is úgy jelenik meg, mint akit Madách javasolt.

                Amikor a Madách-dokumentumok első kötete megjelent, a le­vél­tá­ros szerző, aki nagy (megkockáztatnám, hogy talán túlzott) tisztelettel te­kintett azokra az irodalmárokra és történészekre, akik korábban Ma­dách­ról írtak, meglehetősen furcsa tartózkodással írt az ügyről a vá­laszt­mányi tagok névsorát követő jegyzetében: „Madách javaslatára Arany Jánost és Lisznyay Kálmánt, Nógrád megye szülöttjét, költőt tb. főjegyzőnek hívja meg a január 7-i közgyűlés.”20 Leblancné Ke­le­men Mária három munkára, köztük Szabad György és Szabó Béla em­lí­tett írásaira hivatkozott, ami több szempontból is elgondolkodtató. A ki­sebbik baj az, hogy a dokumentum-kötet szerint a bizottmány meg­vá­lasztása és a tb. főjegyzők megválasztása is január 7-én történt, míg Sza­bad György, bár konkrét napot nem említett, mégis határozottan ar­ról szólt, hogy a két tiszteletbeli főjegyző megválasztására eleve más-más napon került sor. A nagyobb gond az – s ezt tartom a ko­ráb­bi kutatókkal szembeni túlzott toleranciának –, hogy „elfelejtette” meg­említeni azt a tényt, hogy ezen feltételezéssel kapcsolatban sem­mi­féle dokumentumot nem talált. Márpedig a kötet, legalábbis a Nóg­rád Megyei Levéltárra vonatkozóan, a teljesség igényével készült: ha bár­milyen levéltári dokumentumban szó lett volna arról, hogy Madách Im­re valakit tiszteletbeli főjegyzőnek javasolt, úgy az nem ma­rad­ha­tott volna ki a dokumentum-kötetből.

                Itt sem láttam más megoldást a kérdés tisztázására, mint a gyűlés jegy­zőkönyvének (pontosabban a jegyzőkönyvről készült mik­ro­film­nek) a tanulmányozását. A történészek olykor komikus fogalmazására nem érdemes szót vesztegetnünk: természetesen szó sem volt sem­mi­fé­le „meghívásról” (a tb. főjegyzőktől nem várták el, hogy bármilyen for­mában is rész ve­gye­nek a megyei közéletben), csupán választásról.

                A jegyzőkönyvből megállapítható, hogy mindazok, akik Arany és Lisz­nyai tiszteletbeli főjegyzővé választásáról írtak (az egyetlen Sza­bad György kivételével) nem olvasták el figyelmesen a megyegyűlés jegy­zőkönyvét. 21 Ugyanis valóban két teljesen különböző ügyről volt szó. Az önmagát ősközgyűlésnek minősítő és 1861. jan. 7-én kezdődő ta­nácskozás harmadik napján, jan. 9-én, az előző napon 5. sorszám alatt megkezdett tisztújítás folytatásaként olvasható a következő: „Tisz­teletbeli főjegyzői hivatalra Arany János jeleltetett ki; örömmel ra­gadván meg e’ megye választó közönsége az alkalmat, a’ magyar nem­zetiség és költészet’ kitűnő jelesse, ’s az irodalom körűl szerzett hal­hatatlan érdemei iránt köz elismerését bebizonyithatni Arany János tisz­teletbeli főjegyzőnek közfelkiáltással meg választatott.” Arany Já­nos tehát úgy lett Nógrád tiszteletbeli főjegyzője, hogy előzőleg je­löl­ték, majd megválasztották őt. Úgy tűnik, mást nem jelöltek, legalábbis a jegyzőkönyv más nevet ebben a vonatkozásban nem említ. Másnap, jan. 10-én 8. sorszám alatt találjuk a következőt: „Inditvány tétetvén mi­kép Lisznyay Kálmán e’ megye szülötte a’ magyar irodalomban mind e’ hazában, mind a’ külföldön ragyogó hirre tevén szert ez által nem csak a’ magyar név becsületére de különösen e’ megyének di­szé­re is válik, tiszteletbeli föjegyzőnek választassék. Végzés melynek foly­tán Lisznyay Kálmán tiszteletbeli föjegyzőnek közakarattal el­vá­lasz­tatik.” [Kiemelés az eredetiben – A. Cs.] Lisznyai esetében tehát nem jelölésről, hanem indítványról volt szó, amelyet végzés követett. Idő­ben is, formailag is eltér tehát a két eset, jóllehet a végeredmény azo­nos.

                De az eltérések ellenére egy hasonlóság azért kétségtelenül van Arany és Lisznyai megválasztásával kapcsolatban, éspedig az, hogy Ma­dách Imre neve egyik üggyel összefüggésben sem fordul elő a jegy­zőkönyvben. Legenda tehát, hogy akár Aranyt, akár Lisznyait Ma­dách ja­vasolta volna, méghozzá olyan legenda, amellyel kap­cso­lat­ban még el­fogadható érvet sem lehet felhozni.

Madách nagyjából annyira ismerhette Aranyt 1861 elején, mint az ős­közgyűlés többi résztvevője: személyesen egyáltalán nem, de né­mely művét, másokhoz hasonlóan, föltehetően ő is olvasta. És Lisz­nyai? Miután döntöttek Arany ügyében, valaki indítványozta Lisz­nya­it. Ez bárki lehetett, Madách azonban, ha netán nem tartotta volna ele­gen­dőnek Arany megválasztását, valószínűleg más személyre tesz ja­vas­latot (mondjuk Pulszky Ferencre), s nem olyas valakire, akit Szon­tagh­hoz hasonlóan, nem sokra tartott. Ha feltételezzük, hogy „csak” Szon­tagh szerelmét csábította el Lisznyai, az is több mint elegendő ok le­hetett Madách számra ahhoz, hogy eszébe se jusson ilyen javaslat. (Ha Szontagh netán hallgatott is az esetről, a beszédesebb – sőt a kor­tár­sak által egyenesen pletykásnak tartott – Pulszky bizonyára el­me­sél­te a történetet közös barátjuknak, Madáchnak.) Ami pedig a bi­zott­má­nyi tagok névsorát illeti, természetesen abból sem derül ki (nem­csak Lisznyai, de a több mint 1200 személy egyikének esetében sem), hogy kiknek a javaslatára állt össze a lista.

                Egy legendával (pontosabban az esetek különbözősége kö­vet­kez­té­ben valójában két legendával) szegényebbek lettünk tehát: ez is va­la­mi, de talán még tanulságosabb látnunk, hogy a tudományos in­for­má­ci­ók áramlásában a félreértések halmozódása: az a mód, ahogyan iro­dal­márok, történészek, levéltárosok idézik és értelmezik a for­rá­so­kat és egymást, miként segíti elő a legendák keletkezését és elter­je­dé­sét.

                És most térjünk vissza a filológiai kérdéshez: ki lehet az ominózus ver­ses levél címzettje? Úgy tűnik, Lisznyai további vizsgálata egye­lő­re nem visz közelebb a megoldáshoz. Kínálkozik azonban egy má­sik út is: meg­vizsgálni azt a két személyt, aki az elmúlt másfél év­szá­zad­ban csá­bítóként szóba került, vagyis Hanzély Ferencet és Meskó Mik­lóst. Nos, az OSZK-ban őrzött XIX. századi gyászjelentéseket a Da­ró­czy-hagyatékkal egybevetve azt mondhatom: eddig két Hanzély Fe­ren­cet találtam: egyi­kük orvos (sebész) doktorként halt meg Gödöllőn, 1862. szept. 3-án, 42 éves korában, a másik Pesten született 1829. ápr. 9-én, Ős­a­gár­don nősült 1870-ben és Budapesten halt meg 1876. ápr. 30-án. Fiatal ko­ra ellenére, az utóbbi lehetett az, aki 1852-ben Cseszt­vén járt; há­zas­ságán túl nógrádi kapcsolataira enged következtetni az is, hogy gyász­jelentésének egyik példányát annak a Fekete Lászlónak cí­mez­ték Szalmatercsre, aki a megye közismert, igen kiterjedt kap­cso­la­tok­kal rendelkező ügyvédje volt; többek között Madách ügyeit is in­téz­te az 50-es évek közepén. Ezzel együtt határozottan állítom: az Egy ve­tély­társhoz címzettje nem lehetett 1829-es születésű; a gyerekkori ba­rát­ság, amelyre a vers egy variánsa utal, kizárja, hogy hat év kor­kü­lönb­ség lett volna közöttük.

                Netán egy másik Hanzély Ferencről lenne szó? Ennek ellentmond, hogy Nagy Iván, aki elsősorban és mindenek fölött mégiscsak Nógrád ne­mes családjairól rendelkezett mélyebb áttekintéssel, a Hanzély csa­lád­nak csupán egyik ágával, Hanzély Márton két meg nem nevezett fi­á­val kapcsolatban írja, hogy Nógrádban voltak birtokosok. Bár Nagy Iván családfáján II. Mártonnak négy fia szerepel, mivel közülük kettőt ha­lottként jelöl meg a szerző, csakis Lászlóra és Ferencre gon­dol­ha­tott, arra a Ferencre, aki 1829-ben született. Ez a Hanzély Ferenc tehát azo­nos azzal, aki 1852-ben többször járt Csesztvén Madáchnál, majd a családfő letartóztatása után talán Fráter Erzsébetnél is, sőt az sincs ki­zárva, hogy a szeretője volt. Csupán egy dolgot zárhatunk ki: azt, hogy a gyermekkori kapcsolatra hivatkozó verses levelet neki címezte vol­na Madách.

                Meskó Miklós erdőtarcsai birtokossal kapcsolatosan jelenleg nem áll rendelkezésemre elegendő információ még hipotézisek meg­fo­gal­ma­zásához sem, így azt a lehetőséget sem tudom kizárni, hogy esetleg ő volt a verses levél címzettje.

 

Vissza