Benes Istvánné
„Érzés, keserv, mind” – se dűljön feledésbe
A Tragédia mint mű: emberi színvallás, mint életérzés summázata: egy kivételes személyiség kozmikus léptékű drámája. A lét és sors kérdéseinek szembenállása nem csupán a költői műben nyeri el oly szemléletes megjelenítését, de Madách Imre kézírásában is folyik – kezdettől fogva – Ádám és Lucifer párbeszéde. Ám amíg a színen Lucifer az intellektuális vitapartner megtestesüléseként, mintegy egyenrangú félként mutatkozik meg, a „színfalak” mögötti disputában egyetlen valóban nyomós érv telik tőle. Ez az argumentum (gondolok itt Madách egészségi és érzelmi terheire) – konkrétan is, szimbolikusan is a Költő szívét célozván meg – beárnyékolja már a gyermek Madách életét, a felnőtt férfiét pedig olykor az elviselhetőség határáig gyötri meg. A valódiság és a valóság kettősségének olyan átéléséről adnak hírt a kézírás mélyelemzéssel vizsgált vonalai, aminek fenségéből és rettenetéből az egymást gerjesztő, rendre létrehívó, de a másikat soha be nem érő szándékok és törekvések világűrbeni látomása megszülethetett:
Két golyó küzd egymás ellen
Összehullni,
szétsietni,
S
e küzdés a nagyszerű fék
Pályáján
továbbvezetni.
Madách Imre és Lujza vonzalmának grafológiai vizsgálata – Andor Csaba értő támogatása és tárgyi témájú, pályadíjat nyert tanulmányának rendelkezésemre bocsátása mellett is –, első felvetésre inkább egy megtisztelő és megkísérlendő feladatnak, mintsem sok reménynyel bíztató vállalkozásnak tűnt számomra. Nem maradván fenn ugyanis egyetlen, közvetlenül s csupán Lujza olvasatának szánt kézirat sem, így másoknak szóló, különféle témákat felölelő, más-más érzelmi viszonyulásokat hordozó írásokból, többszörös áttételekből kellett olyan kiemelhető utalásokat, személyiségformáló történésnyomokat és reminiszcenciákat keresnem, amik összefüggésbe hozhatók a kutatott kérdéssel. Aggályom legfőbb oka: tartottam attól, hogy a kérdéses időszakból rendelkezésre álló írásanyag – Madách sokszínű személyisége folytán is – nem nyújt elegendő bizonyítékot egy ilyen jellegű vizsgálathoz.
Az érett, önmagát vállaló egyének kézírásában általában jól követhető – nem csupán a karakterre jellemző mozgásminőség, de – az elégedettség, a megelégedés, a kielégítettség, így a szexuális elvárások és igények jellege, valamint annak megvalósulási útja és beteljesedettségének helyzete is.
Amikor a költő kézírását ilyen vonatkozások értelmében kezdtem vizsgálni, hamar rá kellett jönnöm, hogy a kivételes ember legintimebb mélységei felé közelítve még azok a bevált grafológiai megfigyelések sem egészen úgy használhatók, azok a sztereotípiák is megszűnnek biztos támpontul szolgálni, amiket – egyéb esetekben – általános érvényességűekként tartunk számon. A zseni titkai közelében saját szemléletünket is transzponálni szükséges. Madách Imre lelkének legmélyebb rétegeiben ugyanis a hangsúlyok, az időzítések és dimenziók olyan váltásairól és áthelyeződéseiről van szó, amilyen összefüggések mentén átlagember nem létezhet, illetőleg azokat nem volna képes elviselni.
Szondi Lipót a lángelme létrejöttét és kritériumát az ősi és egyéni hajlamok és képességek olyan összetalálkozásában és együttállásában határozza meg, amely mellett az „én” egészséges marad.
A széles ívű vágytörekvések, a lázadás és menekülés a behatárolt, a kényszerű valóság elől: a romantika nagy próbálkozásai. Madách Imre rendhagyó személyisége viszont a távoli korok történelmi távlatú, sokszázados végkövetkezménye. Ha úgy tetszik: az örök emberi késztetések beteljesítésére szövetkezett ősök egyszemélyi inkarnációja.
A családi tudattalan ilyen manifesztációja mögött óhatatlanul fel kell ismernünk a mítoszt, az Anya, az Apa s a Gyermek ősképeket, és a mesét: a hetedhét ország ellen indult „legkisebb királyfi” történetét is.
Hogy mindez mennyire benne van a „madáchi jelenség”-ben, s hogy mennyire nem lehetett, s nem is akarhatott, de nem is akart igazán kitérni Madách a választottság tudomásulvétele és az avval járó kötelezettségek felvállalása elől, jól mutatja a kézírásban – egyéni jellegzetességként legkorábban megjelenő fájdalmas utalás – a megfelelni vágyás és az alkalmasságérzet jegyeinek határértékeik felé való széthúzódása.
A biológiai és lelki történésekre egyaránt érzékeny alkatú gyermek egészen korai élményeit, hajlamai folytán – de a számára legalábbis túl erős ráhatások közrejátszását is feltételezve – a szokottnál jobban konzerválja. Ebből a talajból nő ki széles spektrumú érdeklődése minden létezhető iránt, másfelől a valóságnak, a praktikumnak szóló, gyakran ellenszenvvel átsatírozott, önlegyező teljesítményigénye. A kezdetben még inkább testi érzésekből táplálkozó akadályozottság, a teherbírás és terhelhetőség korlátainak megtapasztalása által kiváltott dac érlelődik a továbbiak folyamán a nehézségek leküzdésének pozitív töltetű akaratává, szorgalommá és önfegyelemmé, érzelmi-indulati kitörésekre való diszponáltsága erőinek elfojtására, vagy – lehetség szerinti – kulturált elvezetésére. Ha a manapság nem csupán divatba jött, de az orvostudományt is egyre inkább foglalkoztató szemlélet, a lelki történések befolyásának irányából nézzük ezeket a grafikus ábrákat, Madách Imre betegségének és életideje rövid voltának talán alapvető okaira: a metapszichológiai és etikai parancsokkal fékentartott, az ősök és maga által ki nem élhetett és ki nem élt indulatok visszafordulására és önmaga ellen fordítására nyerünk rálátást.
A gyermek Madách túl korán ráébredve és túl erősen érintve a valóság korlátaitól, s nem különben vélt és tényleges lehetőségeitől motiváltan nem élhetett meg szabályszerű kamaszkort, illetőleg az is másképpen zajlott le az ő esetében. Madách korai írásaiból teljességgel hiányoznak az olyan jegyek, amik a külső és belső értékirányulások szemléleti bizonytalanságára, sőt természetszerű zűrzavarára, az ezzel átszőtt szertelen önpróbálgatásokra, a még kellően nem szabályozható késztetések által ide-oda csapódó tizenévesek helyzetére és magatartásformáira szoktak utalni. Madáchnak már ekkor túl megalapozott, és egészen másképpen volt ambivalens a viszonya akár önmagához, akár a külvilág irányai felé. A fiatal Madáchot a felnőtté válás útján – súlyozottan – szerepszemélyiségének megtalálása foglalkoztatja, a férfias és a nőies szerepkör kérdései, a biztonságot, de egyúttal megkötő erőt is jelentő anyai fennhatóság viselésére kivetítve, és a férfieszménynek való megfelelés egyre erősödő késztetései számára képi és magatartásminta keresése. Ezidőből egyaránt találni a kezdeményező erő, az önállóság, a céltudatosság jegyeit felmutató és a gyöngédségigényből fakadó, önalávetettségről, a megfelelni akarás törekvéséről tanúskodó írásokat.
Ezeket a progresszív, majd regresszióba merülő életszakaszait nem minden esetben lehet aktuális egészségi állapotának számlájára írni, bár általános fizikai közérzete is bizonyára belejátszott. Ezek az írásjelleg változások más-más hajlamának, hajlandóságának és képességének formába öntési, megjelenítési kísérletei, ami a kifelé fordulás, a kommunikáció, az önmegmutatás és önkifejezés erősödő szükségletéről tanúskodik. Későbbi, érettkori írásai között is találni hasonló átváltozásokat, s mivel az aktuálisan jelzett attitűd következetesen megtartott az adott írás, a levél teljes terjedelmén át, egy fennálló helyzethez való alkalmazkodásról, a külső és belső körülmények kölcsönösségével megszabott szerepbe való beilleszkedésről, annak teljes átéléséről, vagyis puszta hangulatváltásnál jóval többről lehet csak itt szó. Madáchnak ez a képessége már a Tragédia alakjainak életrekeltése felé mutat...
Mindezek
meggondolásával, valamint a házassága idejéből kelt, illetőleg a későbbi írások
tanulságai alapján, nemkülönben a Lujzával való kapcsolat lehetséges rövid
időtartama miatt is, arra a megállapításra jutottam, hogy Madách kézírásában
az első „valódi” élményt, a vonzalmak beteljesülésének a lélekben formát nyert
és az írásban rögzült nyomait nem feltétlenül, s talán éppen nem a biológiai
kielégülés „sztenderd” jegyeinek megjelenésében kell keresni, illetőleg azok
súlyozott jelenlétével nem is lehet számolni. Madách Imre kézírásában
ugyanis a szexuális késztetések és energiaáramlás sem azonmód jelenik meg,
illetőleg nem olyan viszonyulásokat és összefüggéseket produkál gyakorta, még
érett korban sem, mint az
átlaghoz tartozó, ugyan kulturált és etikus, de nem magasabbrendű
törvényeknek alávetett egyéneknél. Úgy tűnik, hogy az beleolvad jobbára egy
olyan történésbe, amelyet az alkalmasság felhajtóereje és a megfelelés
gravitációja különleges érzékenységgel működtet, ahol az ezirányú
szorongások démonai és a felduzzadt fantáziavilág áttetsző szellemei egyaránt
jelen vannak. Ebben az erotikában túl sok a megsemmisülés-érzet, a
rivalizálás és az üdvösségvágy, de túl kevés a jövőnek szóló reménység. Ez
az erotika három angyal dicshimnuszától visszhangos, ám – többnyire – a
háttérben ott áll a kerub is, a bűn- és szégyenkultúra tiltásain felnőtt
nemzedékek lelkiismeretének lángpallosával.
Madách számára minden idea és ideál egyetlen archaikus nőképben összpontosul, aminek Majthényi Anna nem csupán modellje volt, de a Természet rejtélyes mathézise folytán a formának tartalmat adó mátrixa, bűvös négyzete is, az egymáshoz rendelt értékek lélekpróbáló játszmájához. Ebből a túldimenzionált valóságból kellett Madáchnak kibontakoztatnia – élő apakép híján – a fiúi és a férfieszményeket, de ezzel a képpel és tartalmakkal kellett egyeztetnie és rokonítania mindazokat, kiket értékítélete mérlegre helyezett.
Eddigi – még távolról sem befejezett – vizsgálataim alapján azt mondhatom el, hogy az 1842-es év nem csupán az elért életkor természetes érési folyamataira szolgált pozitív visszaigazolásokkal, de Madách intim életének megerősítéséhez is jelentős történésekkel járulhatott hozzá. Két – 1842 áprilisában és júniusában kelt – levél grafológiai tanúsága szerint Madách lényét ezidőben újfajta, másjellegű rajongás hatja át, s egy valódibb felszabadultságnak, hitelesebb önérzetnek, az önbizalom és önbiztonság stabilizálódási folyamatának jeleit is felfedezhetjük bennük. A motiváltság ereje, a tükröződő mozgalmasság inkább egy beteljesedés előtti várakozás összképét mutatja, de teljességgel nem zárható ki – különösen a júniusban kelt levél alapján – egy közvetlenebb, de jobbára a vágyakat inkább csak szító s nem levezető kontaktus ezidőbeni létrejötte sem. Ezek az írások – a vélhető események túlzott aktualitása miatt – még nem jelzik s nem is jelezhetik az élményeknek a lélek legmélyebb rétegeibe való beivódását, ami a sztenderd írásrutin tartós megváltoztatásának elengedhetetlen feltétele. A férfivá avatás személyiségformáló erőinek állandósult bizonyítékait az 1843-as keltezésű levelek viszont már megdöbbentő erővel és lényeges módosulatokban mutatják fel, s több, itt beért jellegzetességet a későbbi írások is mindvégig megőriznek.
Vajon ez a halál árnyékában született vonzalom csak a megfosztottság, a veszteség, a halál által teljesedhetett be ilyen visszavonhatatlanul és végérvényesen? Azt hiszem, igen. Madáchnak szüksége volt az elérhetetlenre.
Ha Carl Gustav Jungnak arra a megállapítására gondolunk, hogy a férfiúnak női lelke, a nőnek férfi lelke van, kézenfekvőnek látszik egy más következtetés is: a sírgödröt a szellemmel egyesült lélek lépheti csak át, a testet érintő test gyönyörétől többé nem remélhet mást, mint a minduntalan gátakat állító, csontvázként kísértő valóságot.
Írás se álljon sírjánál csak neve
E
név egész világa az erénynek
Már
benne van minden tulajdonsága
Mint
hogyha látjuk istennek nevét.
vall Madách egyik Lujza-versében.
Lujza... A név jelentése: háború és hírnév. Vajon a sors vagy csupán Madách űzött ilyen névmágiát? Kivételes egyének életében a Fátum szokott efféle varázsláshoz nyúlni.
Mindezeken túlmenően önként kínálkozik egy
másik gondolat felvetése is, nevezetesen az, hogy nem vagyunk-e itt egy – az
álommunka működési körébe tartozó – sűrítésnek és eltolásnak, olyan felsőbbrendű
kontrollal elfödött többletigénynek, felsőbb és önengedelmet nem nyert
nagyravágyásának tanúi, amit a lélek ilyen többszörös tükrözés útján –
mégiscsak – tudatosít és kénytelen megjeleníteni? Madách karaktere nem volt
mentes a hírnév utáni sóvárgástól, de – mint késztetéseinek nagy hányada – ez
is inkább egyfajta kötelezettségként, anyai elvárásként szerepelt nála az
elvégzendők tudatos listáján. Az 1842-es évbe helyezhető „Lujza-élmény és
Lujza-emlékek” teszik lehetővé számára, hogy ezt a vágyát, ha nagyon
áttételesen is,
kizárólag sajátjának, önmagából fakadónak tulajdonítsa, és minden törvény
előtt szentesítse.
A Tragédiabeli Föld szellemének alakjában ennek az élménynek álomszerű feldolgozását vélem felfedezni.
A teremtés szubsztanciáival betöltött űrtől, az angyali invokáció „kedves ifjú szellemé”-től – e Lujza lelkéből tükröződő önképtől – nagy út vezet a 13. szín újabb űrjelenetéig, miközben egy-egy ideál sorban visszatér az ideák világába, a csupán az eszmélet számára létező valóságba.
„... minden szenvedély, minden érzés, minden ideál csak akkor lesz műtárgyi, mikor megszűnt szenvedély-érzés és -ideál lenni” – áll egy Szontagh Pálnak írott levelében.
Madách mindenét, Lujzát is fel tudta áldozni a Műnek, a Műért.
Az utókor feladata, hogy „Érzés, keserv, mind...” se dűljön feledésbe.