Berényi Zsuzsanna Ágnes
Benedek Marcell
„Abból az erdélyi gyökerekből táplálkozó nemzedékből jött, amelynek oly sok tagja vált a XIX. század végén a nemzeti és társadalmi megújhodás harcosává.” (A nagymester. 9. l.) Benedek Eleknek, kora egyik legnépszerűbb írójának elsőszülöttje volt. Édesapját írói és emberi eszményképének tartotta.
Jeles gondolkodó, filozófus, avatott esztéta, dramaturg, műfordító, író, színműíró, irodalomtörténész, a társadalmi mozgalmak tevékeny résztvevője, irányítója, elhivatott nevelő, a tudományok népszerűsítője.
Nem lehet röviden meghatározni, hogy mi is volt a foglalkozása. Végzettsége szerint magyar–francia szakos középiskola tanár lett a képzettsége. Tanított is mindenféle szinten. Sajátos módon, mennél magasabb volt a követelmény, annál sikeresebben. Egyetemi előadásain zsúfolásig megtelt a terem.
A szabadkőművesek vezetőjükké, nagymesterükké választották, de már a választást megelőzően első emberüknek tartották, és azután, hogy a hatóságok betiltották a szabadkőművességet, változatlanul nagymesterükként tisztelték.
Mondják, volt valami megmagyarázhatatlan sugárzás a lényében, ami erkölcsi erejével magával ragadta mindazokat, akikkel kapcsolatba került.
Magasrendű erkölcsiségével kiemelkedett a XX. század jelességei közül. Máig is ezzel hat legjobban az utókorra.
Gyermekkorát Erdélyben, legtöbbet Kisbaconban töltötte. Középiskolai tanulmányait Budapesten, a Barcsay utcai gimnáziumban végezte. Irodalmi tehetsége korán kibontakozott. „Valamit csinálni akart minden műalkotással” – mint önéletírásában megjegyezte. Színpadra írta át, lefordította más nyelvre, verset írt belőle.
A
Bölcsészettudományi Karra járt, az Eötvös Kollégium tagjaként. Elsőéves
korában indult meg a Thália Társaság. Ennek hamarosan vezére lett. Hóman Bálint, Kodály Zoltán, Lengyel Miklós volt többek között
társa az alapításban.
Édesapja után Riedl Frigyes volt második nagy eszményképe. Arany-szemináriumának tagjai külön baráti társaságot alkottak. Király György, Kosztolányi Dezső, Kuncz Aladár, Laczkó Géza, Lehel István, Sikabonyi Antal, Ferenczi Sári és Győri Lujza.
Győri Lujza lett Benedek Marcell felesége.
1907-ben doktorált A népköltészet hatása a XIX. század nagy magyar epikusaira című értekezésével. Sokat utazott, bejárta Európát.
Óraadóként a Bulyovszky utcai, majd a Rottenbiller utcai polgári iskolában tanított. A Barcsay utcai gimnáziumban végleges állást kapott 1912-ben.
A kor haladó tanármozgalmaiban lelkesen részt vett. Később vezető szerepet is kapott ebben. Ekkoriban lépett be a szabadkőművesek közé, a budapesti „Deák Ferenc, a Testvériséghez” című páholyba. Házasságot is ekkor kötött Győri Lujzával. Hamarosan megszületett első gyermeke, András. Hazalátogattak Kisbaconba, Benedek Elekhez.
A Társadalomtudományi Társulatban megismerkedett Jászi Oszkárral, valamint a kor haladó mozgalmainak többi vezetőjével. Ady Lajossal a tanármozgalmak kapcsán került összeköttetésbe.
Győri Lujza kereskedelmi tanári képesítést szerzett a művészettörténet szak mellé, és megszületett a második gyermek: István. 1918-ban Benedek Marcell egyetemi tanári kinevezést kapott. Harmadik gyermekük neve Hancika, vagyis Johanna volt, de a kislány hamar meghalt, hatéves korában.
A Dante Kiadó lektora lett, és fordításokat készített. Egymás után jelentek meg jeles művei és műfordításai: Modern világirodalom, Az olvasás művészete, Ady breviárium, 1927-ben az Irodalmi lexikon, 1928-ban a Délsziget, avagy a magyar irodalom története stb.
1929-ben Benedek Elek meghalt, mert a Cimbora c. gyermeklap, amelyet hosszú időn át az ő neve fémjelzett, megszűnt. Hirtelen érte az agyvérzés. Felesége azonnal öngyilkos lett.
Benedek Marcell lett a Magyar Írók Egyesülete főtitkára. Marosvásárhelyen tartott előadásokat, és újabb könyvei jelentek meg: Bevezetés az olvasás művészetébe, Tégyamitakarsz és más művei.
1937-ben ünnepelték meg ezüstlakodalmukat. Ezután a Dante Kiadótól a Singer és Wolfnerhez ment át. Itt indította el az Egyetemes Regénytár sorozatot. A Vígszínházba dramaturgként dolgozott.
1941-ben a Börzsönyben házuk épült. 1944 márciusa után, a német megszállás bekövetkeztekor hazaköltöztek Kisbaconba, amikor az erdélyiek igyekeztek elmenekülni szülőföldjükről. A kolozsvári Bolyai Egyetem esztétika-tanárnak hívta meg. Visszautasította tehát a Singer és Wolfner cég állásajánlatát és a Magyarországi Szimbolikus Nagypáholy nagymesteri székét, és elment a rosszul fizetett, nehéz körülmények között működő kolozsvári egyetemre. Közben írásait küldözgette az Új Időknek, a Szabadegyetemnek, ír a Magyar Rádió részére – feltehetően ekkor készült a most bemutatott Madách-darab –, az erdélyi Magyar Népi Szövetség nevében beszédeket mondott, lapjába, a Világosságba rendszeresen írt, annak szerkesztőbizottsági tagja lett, a Jankovics Jenő, majd Szentirmai Jenő igazgatása alatt álló kolozsvári színház számára rendszeresen fordításokat készített, darabokat írt. A helyzet azonban egyre romlott, „még Arany Jánost is cenzúrázták” – mint önéletrajzában írta. Ekkor visszaköltöztek 1947-ben Budapestre.
Az egyetemen tanított, az Ismeretterjesztő Társaságban tartott előadásokat és a rádióban voltak műsorai. Kolozsvárott bemutatták Dózsa György c. drámáját, és irodalmi előadások sorozatát tartotta meg. 1956-tól nem tudott tovább olvasni. 1957-ben kapott aranydiplomát. 1962-ben még egyszer meglátogatták Kisbacont. Ebben az évben ünnepelték aranylakodalmukat. Két hónap múltán felesége agyvérzésben halt meg. 1963-ban G. B. Shaw-ról írt tanulmánya Kossuth-díjban részesült. Ebben az évben jelent meg Naplómat olvasom c. önéletrajza, majd számos más kötete.
Kisebb fiával és menyével élt. Műveit csak tollba mondani tudta. Színházba, operába járt, Babitsról, majd Arany Jánosról még könyvet írt. Ezek azonban csak 1969-ben bekövetkezett halála után jelentek meg.
Bölcselkedésre való hajlama természetesen vezette el Madách Imréhez. Több munkájában tárgyalta Az ember tragédiáját. A most bemutatott Madách-darab ritkaság. Rádiójáték. Nyilvánvaló oktató, tudománynépszerűsítő céllal készült a mű. A pedagógus alkotása.
Amit
Benedek Marcell írásaiban talán legjobban értett, az a mű indítása. Rendkívül
változatosan kezdi műveit. Friss, érdekes ötleteivel mindig lebilincseli
hallgatóságát és olvasóit.
A költők hangja a századokon át alcímet (vagy ami még valószínűbb: rádiósorozat címet) viselő, eddig kiadatlan , kéziratos rádiójátéka voltaképpen Madách Imrét, életét, munkásságát és Az ember tragédiáját ismerteti. A kéziraton nincsen keltezés. Feltehető, hogy 1945 után írta, talán akkor, amikor Erdélyben, Kolozsvárott fáradozott a magyar egyetemen a magyar irodalomtörténeti tanszék újraindításán. Nem tudjuk, hogy bemutatták-e valaha. Pedig méltó az előadásra, méghozzá eredeti célja, a tudományos igényű ismeretterjesztés érdekében.
Benedek Marcell művének időpontját jeles alkalomra választja. Az ember tragédiája bemutatóját követő pillanatoktól az azt követő bankett kezdetéig tart. Talán félórányi időtartam. A hangjáték helyéül, a Nemzeti Színház tőszomszédságában lévő Pannónia Szálló kávéházát választotta (Rákóczi út 5.).
A Tragédiával és a költővel kapcsolatban szerepet játszó személyek közül 1883. szeptember 21-én, a bemutató napján már csak Gyulai Pál és Szontagh Pál volt életben. Őket beszélteti Benedek Marcell az érdeklődő hallgatók számára. A hallgatók egyike nem más, mint a Nemzeti Színház akkoriban feltűnt tehetséges, ifjú színésznője, „a szőke csoda”, Márkus Emília. Benedek Marcell hihetően rajzolja meg Márkus Emília személyét. Természetesen még csak kisebb szerepet kapott, de már várhatta, hogy egykor főszereplője lesz a darabnak, és erre tudatosan készült. Hitelesen jellemzi érdeklődését az, hogy Fráter Erzsiről szeretne mennél részletesebb képet alkotni. A női kíváncsiság is vezeti.
A másik hallgató kitalált személy – Lajos, „az irodalmi kávéház főpincére”, aki anyagi érdekeivel ellentétesen, a borravalókól lemondva, átment a Nemzetibe, hogy meghallgassa a remekmű bemutató előadását. Egyébként költőktől, íróktól nem fogad el borravalót. Túlságosan is rokonszenvesnek rajzolt személye valószínűtlen. Benedek Marcell demokratizmusát hangsúlyozta ebben az alaknak a rajzában. Egyben a Tragédiának legfontosabb, meghatározó részeit ő idézi, mert jegyzeteiben megjelölte a szerinte is legérdekesebb mondanivalókat.
Csak említés történik a bemutató előadás többi ismert színészéről: Nagy Imréről, Jászairól, Gyenesről. Az igazgatóról, Paulay Edéről többet is megtud a figyelmes hallgató: lelkiismeretességéről, művészi igényességéről. Látható, hogy Benedek Marcell a színház világát belülről ismeri.
Madách életének történetét az egykori jó barát, Szontagh Pál hitelesen beszéli el. Szontaghnak fontos szerepe volt a Tragédia életében. Bár nem ő, hanem maga Madách vitte el (Jámbor Pál kíséretében) a művet Arany Jánoshoz. Kitalált, de hihető a történet folytatása: Arany János azt hitte, hogy a képviselők támogatták egymást; majdnem elutasította a puritán becsületességű költő. (Szontagh ekkor nem volt képviselő, Jámbor Pál azonban igen.) A másik veszély az volt, hogy a nehézkes nyelvezet visszarettenti, elveszi a kedvét az olvasástól. Szerencsére nem így történt.
Ismét jellemző Madách Imrére, hogy ha Arany János nem fogadta volna el a munkáját, akkor feltehető, hogy elégette volna, az egész magyar és világirodalom nagy veszteségére. Szerencsére Arany tüstént észrevette nagyszerű erényeit, és hallatlan türelemmel és szakértelemmel végigjavította az egész Tragédiát nyelvhelyességi és stiláris szempontból.
Több anekdotát is elmond a beszédes tanú, Szontagh Pál. Madách gyermekkoráról, költői és drámai műveiről.
A beszélgetés során még az a nem közismert tény is kitűnik, hogy a költő Lucifer alakját a hideg ész által vezérelt jó barátról, Szontagh Pálról mintázta. Erre Szontagh még büszke is lett.
Felsorolásban hall a rádiójátékban a közönség Madách Imre egyéb színműveiről, a Herakles-drámáról (Férfi és nő), a Csak tréfa címűről, a Csák végnapjairól, Mózesről és a többi drámáról. Még rövid jellemzésükkel is megismerkedhet a rádiójáték hallgatósága.
Sok együgyű kérdés vetődik fel: gyűlölte-e Madách a szavakat, a nőket? Meggyőzően érvel a válasz: aki már kisgyermekkorában számos verset írt, az nem lehetett ellensége a szavaknak. A nőket sem gyűlölhette az, aki ennyire szerette, tisztelte – méghozzá méltán – az édesanyját, mint azt Madách Imre tette.
Kitűnően érzékelteti Benedek Marcell a rövid idő haladását, amikor többször tesz említést a hamarosan, sőt a darab során egyre rövidebb időn belül kezdődő bankettről. Ezt Paulay Ede rendezi a bemutató előadás alkalmából.
Ezen fog részt venni Gyulai Pál, ezért nem fogyaszt semmit, bármennyire is tüsténkedik körülötte Lajos, az irodalmi kávéház főpincére.
Nem volt szokványos dolga Benedek Marcellnek, amikor rádiójáték írásába fogott. Mindent csak a hangok segítségével kellett kifejeznie. Kitűnően sikerült a feladat, méghozzá figyelemfelkeltő volt kezdetétől fogva. A Tragédia végszava („Mondottam, ember: küzdj és bízva bízzál!”) a rádiójáték indítása. Mintha a nézőtéren ülnénk, mi hallgatók, és aztán elkezdődik a közönség tapsa, név szerint történő viharos éltetés, és csak aztán derül ki, hogy mégsem a színház terme, hanem a szomszédos kávéház a színhely. Ez a „mellék színtér” felszabadította Benedek Marcell képzeletét, és nem ragaszkodott tovább a történeti hűséghez, csakis az irodalmi, nyelvi hitelességhez.
Még az olyan vitára is kitér a darab, mint a Tragédia jellege: optimista vagy éppen ellenkezőleg: pesszimista a Tragédia. Érdekes megoldással „az irodalmi főpincér” foglal állást a Tragédia optimista jellege mellett. Gyulainak csak az a szerep jut, hogy megdicsérje az okos, találó jellemzést. A kitűnő irodalomtörténész szerint is derűlátó a mű. Minden korhoz szól, a maihoz különösképpen. Ideje hát, hogy a Magyar Rádió is műsorára tűzze!