Benedek
Marcell
Madách Imre*
(Költők hangja a századokon át)
Szereplők: Gyulai Pál
Szontágh Pál
Lajos, a Pannonia kávéház pincére
P. Márkus Emília
Színházi és kávéházi hangok
(Zene)
Az Úr hangja: Mondottam ember, küzdj és bízva bízzál!
(Tapsvihar. Kiáltások: Nagy Imre! – Jászai! – Gyenes!… Éljen Paulay. – A taps fokozatosan halkul; egyes beszélgető hangok: – Csodálatos volt! Sohase hittem volna… – Hiába, ez a Jászai… Fiam, siess a ruhatárba… A hangzavarból lassan kávéházi hangok emelkednek ki: pléh tálcák zörrenése márványasztalon, csengetés kanállal poháron. – Kellner, fizetek! – Igenis, azonnal, kérem ássan! – Pikoló kapucínert kérek! – Lajos! – Hol marad az a Lajos?)
Egy hang: Nézd, mennyien jönnek egyszerre!
Másik: Most lett vége az előadásnak a Nemzetiben.
A hang: Elég későn.
Másik: Az Ember Tragédiája bemutatója volt. Gondolom, utolsó előadása is. Én el nem mentem volna száz forintért. Hogy is lehet ilyen bölcselkedő drámát színpadra vinni!
(Érkezők beszélgetésének zaja)
A hang: Pedig úgy látszik, lelkes hangulatban jön ki a közönség.
*Petőfi Irodalmi Múzeum és
Kortárs Irodalmi Központ. Kézirattár V. 3188/85.
Másik: Örülnek, hogy vége van. Én mondom neked, ez a darab nem lesz hosszú életű.
Gyulai (éles, pattogó hang, akkor is, ha békésen beszél. 58 éves): Lajos fiam, egy pikoló kapucínert.
Lajos: Igenis, kéremássan! Pepi, egy forró pikoló kapucínert Gyulai professzor úrnak, de gyorsan! – Enni nem parancsol valamit, professzor úr? Hozatok át a vendéglőből. Megéhezhetett…
Gyulai: Nem kérek semmit. Megyek a Paulay-bankettra. De korán van még. Edust nem lehet olyan hamar levakarni a színpadról. Most bizonyosan fejét mossa színésznek, ügyelőnek, kulisszatologatónak. Pedig nagyszerű volt, azt a magamfajta szigorú kritikus se tagadhatja. Sajnálhatod, Lajos fiam, hogy nem voltál ott.
Lajos Na, csakhogy mozogsz már, Pepi! (Pléhtálca csattanása.) Tessék parancsolni a kapucínert. Azt tetszik hinni, hogy nem voltam ott? Én, Lajos, a Pannonia kávéház irodalmi főpincére? Helyettesíttettem magamat… ott voltam az utolsó szóig… csak a tapsot nem vártam meg… Tessék megnézni ezt a kis könyvet… Már benne van!
Gyulai Mi ez?
Lajos Az irodalmi naplóm! Itt van, ni…
Gyulai Hadd lám! (Olvas) 1883. szeptember 21… az életem legszebb napja… Az Ember Tragédiája…
Egy hang Lajos! Lajos! Fizetni!
Gyulai Hívnak, fiam!
Lajos Pukkadjanak meg! Ezek itt ültek az előadás alatt, csak várjanak! –
Gyulai Tetszel nekem, Lajos. De hát mondd meg őszintén: nem szomorított el ez a darab? Azt látni, hogy minden emberi küzdelem céltalan?
Lajos Céltalan!?
Ha azt látom benne, nem írtam volna a naplómba, hogy ez az életem legszebb
napja. Tessék tovább olvasni, futtában lejegyeztem egy mondást, ami nagyon
megfogott: „A cél halál, az élet küzdelem, s az ember célja e küzdés maga.”
Gyulai Jó közönség vagy, Lajos fiam. A lényeget markoltad ki a darabból. De hát az a sok csalódás, ami Ádámot éri!
Lajos Én mindig az ő helyébe képzeltem magamat. Az ő pártján voltam. Inkább nem éltem volna, inkább haltam volna meg százszor is dicsőséges halállal, semhogy aljas módon éljek…
Hang Lajos, mi lesz már? Elmegyek fizetés nélkül!
Lajos Bocsánat, professzor úr. Ha képzetem magasb körökbe von, az éhség kényszerít, hunyászkodottan leszállni ismét a tiprott anyaghoz.
Gyulai Hohó, ez a fiú már kívülről tudta a darabot, mielőtt megnézte…
Szontágh (63 éves. Beszéde széles, kedélyes) Szervusz, Pali!
Gyulai Ki az? Vagy úgy! Otthon hagytam a nagyítóüvegemet, nem láttalak meg. Szontágh Pali vagy, ha nem tévedek.
Szontágh Ne add a bankot, te bokányi!
Gyulai No, no! Láttam én már kisebb embert magamnál.
Szontágh De nem ingyen!
Gyulai Téged is ingyen látlak, ha csak a kapucíneredet nem fizetem ki.
Szontágh Majd inkább én a tiédet. Leülhetek az asztalodhoz?
Gyulai Ha képviselő úr létedre nem röstellsz egy szegény professzor mellé leülni. Mindjárt hozatok egy párnát Lajossal.
Szontágh No, elég a tréfából. Mit szólsz ehhez az estéhez?
Gyulai Ha ezt Arany János megérhette volna!
Szontágh Szegény Imrére nem is gondolsz.
Gyulai Hát istenem… szegény Madách idestova húsz esztendeje halott. De Arany, ha csak egy esztendővel tovább él… És nélküle ezt a mai estét nem értük volna meg!
Szontágh Igaz… ma is megborzongok arra a gondolatra, hogy végképpen elkedvetleníthették volna az első döcögő sorok, olvasatlanul adja vissza a kéziratot, és Imre tűzbe hajítja… No de valld be, hogy nekem is van azért valami érdemem a mai diadalban. Én vittem el Aranyhoz az Ember Tragédiája kéziratát.
Gyulai Majdhogy ez nem lett a veszte. Arany azt hitte, hogy egyik képviselő protezsálja a másikat.
Szontágh (elszörnyedve): Egyik képviselő a másikat!
Gyulai Akkor még nem tudhatta, milyen régi barátság van köztetek. Azt meg éppen nem, hogy maga Lucifer viszi fel hozzá a darabot.
Szontágh Maga Lucifer?
Gyulai No csak ne is tagadd, hogy Lucifer a te hitetetlen, gúnyolódó természetedről mintázta Imre!
Szontágh Hát, ha ezt a magyar irodalom professzora mondja, büszkén vállalom!
(Elragadtatott
moraj a kávéházban. – Nézd csak! A Márkus! – Márkus Emma! stb.)
Szontágh Tyhű, most kösd fel a pápaszemedet, Pali! Nézz oda, ki jön be hódolói kíséretében!
Gyulai No lám, a kis Márkus! Nemhogy kialudná magát! Bizonyosan ő is ott lesz a banketten.
Szontágh Ha most csakugyan Lucifer lennék, idevarázsolnám az asztalunkhoz ezt a szőke csodát.
Márkus (24 éves!) Jó estét, professzor úr!
Gyulai Jó estét, nagysád. Egy kicsit szemérmetlen volt Hippia szerepében.
Márkus Halkabban, az isten szerelméért! Ha professzor úr rossz kritikát mond rólam, sohasem lesz belőlem színésznő. Engedje, hogy megmagyarázzam…
Gyulai Hát üljön ide hozzánk egy kicsit, nagysád.
Márkus (boldogan) Megengedi?
Szontágh A kritikus jobb varázsló, mint Lucifer.
Márkus (kíséretéhez)
Uraim, foglaljanak helyet valahol és várjanak meg…
Gyulai Bemutatom nagysádnak Szontágh Pál képviselő urat.
Szontágh Üdvözlöm, művésznő. Nógrádi Szontágh vagyok.
Márkus Ez az előneve?
Szontágh Nem. Ez különböztet meg a gömöri Szontágh Páltól. A nógrádinak csak egy nevezetessége van, de erre holtig büszke lesz: hogy Madách Imre testi-lelki barátja volt.
Márkus Igazán? Hiszen akkor…
Lajos Parancsol, művésznő? (Halkan) Tapsoltam ám ma este Hippiának.
Márkus Milyen kedves! Hát angyalom, ma mulatni akarok… hozzon nekem egy pikoló kapucínert.
Lajos Azonnal! Pepi! Egy pikoló kapucínert a kedves művésznőnek!
Márkus …szóval, képviselő úr mesélhetne nekünk Madáchról?
Lajos Én is erre szerettem volna kérni!
Szontágh Hogy mesélhetnék-e! Hajaj! Mire kíváncsi a művésznő?
Márkus Mindenre! Aki egy költő darabjában játszik…
Gyulai Hippia szerepét…
Szontágh Ó, Jászai meg ne hallja: fogja még a művésznő Évát is játszani!
Márkus (hálásan) Köszönöm! De akkor nem is engedem majd, hogy Edus kihagyja Éva legszebb dikcióját!
Szontágh Melyikre gondol?
Márkus Mit állsz, tátongó mélység lábaimnál?
Ne hidd, hogy éjed engem elriaszt;
A por hull csak belé, e föld szülötte,
Én glóriával átallépem azt,
Szerelem, költészet s ifjúság
Nemtője tár utat honomba;
E földre csak mosolyom hoz gyönyört,
Ha napsugár gyanánt száll egy-egy arcra.
Lajos Ó, hogy most nem tapsolhatok!
Szontágh Gyönyörűen mondta! Szóval már tudja is a szerepet.
Márkus Akár holnap eljátszanám.
Gyulai Nem
gyereknek való játék ez.
Márkus Ó, professzor úr kétségbe ejti az embert! De képviselő úr, azt ígérte, hogy beszél nekünk Madáchról… én legfőképpen azt szeretném tudni: igaz-e, hogy aki ezeket a sorokat írta, nőgyűlölő volt?
Szontágh Már meg is felelt a tulajdon kérdésére, művésznő. Lehetett-e nőgyűlölő, aki ezeket a sorokat írta? Én csak azt teszem hozzá: lehetett nőgyűlölő, aki olyan rajongva szerette az édesanyját, mint Madách? Az igaz, hogy meg is érdemelte… Sohasem láttam nagyszerűbb asszonyt nála: Majthényi Annának hívták, jegyezze meg a nevét. Finom, leányos szépség volt még akkor is, amikor én megismertem… Pedig akkor özvegyasszony volt már, öt gyerekkel és nagy családi birtokok gondjaival a nyakán! Imre tizenegy éves volt, amikor az apja meghalt…
Márkus Szégyellem, de megkérdezem: mikor született Madách?
Gyulai Pedig ezt könnyen megjegyezhette volna, nagysád, 1823 januárjában, három héttel Petőfi után. Micsoda esztendő volt az! Petőfivel kezdődött és Madáchcsal folytatódott.
Szontágh Jó, jó, Palikám, ezt én is elmondtam volna. Szóval a sztregovai kastély asszonykézre maradt. De ennek se a gazdaság nem látta kárát, sem a gyerekek. A két leány serdülő korban volt már, ezeket nemsokára jól adta férjhez Anna asszony. A fiúk Imrénél is kisebbek voltak. Az anyjuk házitanítót fogadott a gyerekek mellé. Talán túlságosan is tömték őket tudománnyal. Imre már hat esztendős korában francia köszöntőt írt az apjának. Láttam egy igen ügyes rajzát is, amit az anyja neve napjára készített. Mint egy középkori lovag, mint egy trubadúr, olyan hódolattal írta hozzá a leveleit, amikor öccsével Pestre küldték, gimnáziumba.
Gyulai Manapság nehéz olyan ártatlan, tiszta fiatalságot elképzelni, mint az Imréé volt.
Szontágh Bizony, még jogász korában is! Anna asszony lakást fogadott a fiainak, házvezetőnőt tartott mellettük, sokszor küldött szekérrel ennivalót, miegymást. Imre hűségesen beszámolt minden garasról, amit elköltött, s ezek a beszámolók meghatóan váltakoznak a leveleiben a rajongó szeretet és hála kifejezéseivel. Az iskola, a tanulás nagyon elfoglalta az idejét. Sok mindent tanult iskolán kívül is: az Ember tragédiájából is láthatja, hányféle tudományban volt tájékozottsága. De az anyja kívánságára megtanult egy kézműves-mesterséget is, az esztergályosságot. Láttam azt a magakészítette borstartót, amit az édesanyjának küldött. Aztán: muzsikált, verseket írt, tizenhat éves korában színdarabot is… de annak a kézirata nem maradt meg. Szerette a színházat…
Gyulai Éppen abban az évben, 1837-ben nyílt meg a Nemzeti Színház, amikor ő Pestre került.
Szontágh Köszönöm a segítséget, professzor úr. Sohasem álltam jó lábon az évszámokkal.
Márkus Ez a kis Madách, akit képviselő úr megrajzolt, tökéletesen olyan, mint Kárpáthy Zoltán. Hát csakugyan voltak ilyen fiatalemberek a világon?
Szontágh Bizony voltak.
Gyulai De te nem tartoztál közéjük.
Szontágh Azt sohasem állítottam.
Márkus És szerelmes sohasem volt ez az ifjú lovag?
Szontágh Dehogynem. Ahogy mindenki más: ő is beleszeretett egy jó barátja húgába, Lónyay Etelkébe. Következett aztán még vagy fél tucat ilyen ártalmatlan szerelem, fellengzős versekben megénekelve…
Gyulai A Lantvirágok csak Etelkéhez szólnak!
Szontágh Istenem, a Lantvirágok! Tizenhét éves volt, amikor kinyomatta.
Gyulai Igen,
1840-ben. 72 oldal volt az egész… és a legérdekesebb az, nagysád, hogy ez a
szerény és félénk ember azután, több mint húsz esztendeig, egyetlen irodalmi
művet sem adott ki… A kamaszkori zsengék után egyenesen az Ember tragédiája
következett!
Márkus No de csak nem hallgatott húsz esztendeig!
Szontágh Nem hallgatott, dehogy! Csak nem akart vagy röstellt a közönség elé állani. A Lantvirágok sem a közönségnek szólt, csak barátoknak, ismerősöknek.
Gyulai Kezdetleges versek, Bajza stílusában… De hát ugyanakkor Petőfi is Bajza-stílusban írt még.
Szontágh Később pedig Madáchban is megszólalt valami Petőfi egyszerűségéből és természetességéből.
Gyulai No és abból a pesszimista nőgyűlöletből is, amiről őnagysága beszélt. Emlékszel a Csak tréfa című darabjára, Pali? Tizenkilenc éves korában írta, amikor már otthon, magánúton folytatta a jogot, patvaristáskodott, megismerkedett a megyei élettel, a politikával, nyilván az asszonyi cselszövésekkel is…
Márkus Megjelent ez?
Gyulai Én adtam ki először, Imre halála után, többi darabjával együtt.
Szontágh Tizenkilenc esztendős gyerek rendesen pesszimista. Az első csalódások még elkeserítik az embert. S amit mi láttunk ott a vármegyében… a gonosz, önző és korlátolt maradiak, az üresfejű, nagyhangú, saját lármájuktól megkótyagosodó haladó honfiak… Nem kellett ahhoz az én luciferségem, hogy Imre megutálja őket.
Lajos Ez az, amit később Arany János is megírt az Elveszett alkotmányban!
Szontágh Tessék?
Gyulai Becsüld meg ezt a pincért, Pali, többet ért az irodalomhoz, mint te. Hanem te meg vigyázz, Lajos fiam, az állásodba kerül, ha sokat kiáltoznak utánad a vendégek.
Lajos Vigyázok, professzor úr.
Gyulai Madách megundorodott a megyei politikától, félrehúzódott, de ahhoz meg túlságosan félénk vagy szerény volt, hogy az irodalmi hírnevet ostromolja.
Szontágh De azért kéziratban keringtek a mi közös Xéniáink, a Nógrádi képcsarnok gúnyos epigrammái a helyi nagyságokról! No meg közös megyegyűlési tudósításokat is küldtünk Kossuth Pesti Hírlapjának.
Márkus Ez nagyon érdekes, de én azt hittem, hogy Madách szerelmeiről fog beszélni, képviselő úr.
Szontágh Ó, voltak szerelmei, több is, mint ahányról én tudtam, pedig abban az időben sokat voltunk együtt… De vagy meghalt a lány, akit szeretett, vagy kacér volt és elszakadtak egymástól. Emlékszem egy versének a végére: „Isten veled, lány, a költő bolond csak, ki párt magának e földön keres.”
Gyulai Talán ebből a két sorból lett a húszéves Madách Herakles-drámája, a Férfi és nő. Engem megborzongat az olvasása. Mintha előre megérezte volna a maga házassági tragédiáját. Sophokles Trachisi nőit alakítja át teljes szabadsággal. Az ő Heraklese is megunta Deianeirát, s ezt nyersen meg is mondja neki – ami Sophoklésnél nem történik meg. A fiatal Jole, aki a görög költőnél néma személy, Madáchnál nagy szerepet kap – és ez Fráter Erzsike szerepének megsejtése.
Márkus (mohón) Nagy szerepet?
Gyulai Igen – ő az a fiatal teremtés, akibe az érett hős, a félisten beleszeret, s aki csúfosan megcsalja egy senkiházival. Herakles nem a Nessus-ing testi gyötrelme, hanem csalódása miatt lép máglyára. De csalódása az egész világnak szól, a nőt nem érdemesíti arra, hogy érte haljon meg.
„Itthagylak hát, világ! Hanem ne mondd,
Hogy engemet te győztél meg! s te nő,
Te se mondd, hogy miattad égek el.”
Érdekes mű ez, és ha Madách ismerte volna a színpadot, talán nagy mű is lett volna belőle… De hát színi előadást is alig látott diákkora óta. Így írta, a levegőbe, történeti színműveit. Ezekben már alig van helye a szerelemnek. Van ebből az időből egy Művészeti értekezése: ebben helyteleníti, hogy a legtöbb dráma középpontjában a szerelem áll. Mária királynéja a királyi hivatalért fojtja el magában a szerelmet. A Csák végnapjait csak abban az alakjában ismerjük, ahogy már az Ember tragédiája idejében átdolgozta: az elnyomatás korának magyar bánata szól belőle. Csák Máté, akit a történelem hatalmaskodó oligarchának ismer, Madáchnál az Árpádok utolsó, tragikus híve, a nemzet jogainak védője az idegen uralkodókkal szemben. Kont alakját ugyanilyen naivul forgatta ki Garay, de még Petőfi is.
Márkus Az imént említette professzor úr Fráter Erzsikét…
Szontágh Igazán kegyetlen vagy, Pali, hogy ilyen tudóskodó előadásokkal kínozod a művésznőt, amikor ő Madách feleségére kíváncsi. Hát kedves művésznő, engedelmével átveszem a szót. Madáchnak vármegyei hivataloskodása idején egyik principálisa Fráter Pál alispán volt. Ez a família atyafiságot tartott a híres Fráter Györggyel. Az alispán házánál ott élt az unokahúga, Fráter Erzsike.
Márkus Milyen volt?
Szontágh Nagy csinos kékszemű teremtés, akkori fogalmak szerint művelt is, úgynevezett szebbkeblű honleány. A helyesírással holtáig hadilábon állt, de olvasta az újabb költőket, a divatlapok irodalmi részét is… Valahogy megérezett rajta a szenvedélyes természet… Voltak, akik kacérnak tartották… Úgy látszik, három napi ismeretség után, keringőzés közben, fellobbant köztük a szerelem… Fél évig nem látták egymást, Erzsike bihari szülőházába tért vissza, a távollét és a levelezés szította a lángot. Madách édesanyja az anyák ösztönével megérezte a bajt, ellenezte a házasságot, és ezt Erzsike is tudta vagy sejtette… Én is próbáltam óvatosságra inteni Imrét… persze hiába. Még a gavallérság ellen is vétettem. Elárultam Imrének, hogy én is, sőt más valaki is kapott Erzsikétől hajfürtöt emlékül. Akkor szigorúbban vették az efféle kis kacérságot, mint a mai romlott világban – de ez a figyelmeztetés sem használt. Még az sem igaz, hogy már az eljegyzésük után történt –, amikor Imrével együtt az én édesanyámat látogattuk meg Szécsényben. Beléptünk, anyám rövidlátó szemével nem ismeri meg Madáchot. – Mi újság? – kérdi. – Hát, kedves anyám, eljegyeztem Fráter Erzsikét. – Csak nem tettél olyan bolondot – mondja anyám.
Márkus Kegyetlen!
Gyulai Igazi Lucifer!
Szontágh Igazi Lucifer, akinek csatája ezúttal is hiú volt. A házasság megtörtént, mikor is?…
Gyulai 1845 júliusában.
Szontágh És a házasság boldog volt, szenvedélyesen boldog, néhány esztendeig. Imre Csesztvén gazdálkodott, valami megyei hivatalt is vállalt, írogatott az asztalfiókjának…
Gyulai Szerelmes verseket, reális leírásokat és fantasztikus-romantikus történeteket… És hogy mennyit olvasott, filozófiát, történelmet, szociális irodalmat, azt csak az Ember tragédiája árulja el.
Szontágh Aztán jött 48… Imrén súlyosan kiújultak régi betegségei, harcolni nem mehetett el, mint Pali öccse, aki futárszolgálatában szerzett tüdőgyulladásába halt bele.
Gyulai Imre utólag hozta meg áldozatát a forradalomnak.
Szontágh 1851 tavaszán egy pesti útjáról valami állítólagos paraszttal tért vissza. Cseh vadásznak tüntette fel a cselédség között. Rákóczy János volt, Kossuth titkára. Útlevelet szereztünk neki, mert arra akkor mindenkinek szüksége volt. A pecsétet az én passzusomról szedtük le. Egy erdészlakban helyeztük el Sztregova közelében. Valaki elárulta. Meg tudott szökni, de most már a szállásadó Madáchot fogták pörbe. 52 augusztusában letartóztatták Imrét. Birtokát lefoglalták, Erzsike támasz nélkül maradt… harmadik gyermekét hordta ekkor a szíve alatt. Imre Pozsonyban, aztán a pesti Újépületben volt bezárva. Ide kapta Erzsike pénzkérő leveleit. Neki kellett fogságából pénzről gondoskodnia. Az asszony panasz kodott, hogy az anyósa nem segíti eléggé. Mennyire volt igaza, nem tudhatom. De annyi bizonyos, hogy Imre kilenc havi fogsága s aztán kényszerű pesti tartózkodása idején Erzsike… hm… könnyelműen viselkedett.
Gyulai Így született meg az urát pénzért gyötrő és közben udvaroncokkal mulató Kepler Borbála!
Szontágh Igen…
Márkus És amikor Madách hazatért?
Szontágh A bűnös viszony tovább tartott akkor is, amikor Sztregován folytatták a Csesztvén elkezdett házaséletet. Sőt, második gavallér is követte az elsőt. Imre már, Kepler módjára, szabadon engedte az asszonyt. Az két gavallérjával jelent meg egy losonci bálon, a társaság keresztülnézett rajtuk. Imre velem, meg egy másik barátunkkal egyik pusztáját látogatta meg. Amikor hazatért, s ott találta a második gavallért, végre kitört a régen várt nagy jelenet. Aztán válópör… Erzsike mind mélyebbre süllyed… Megbocsátja a művésznő, ha erről nem beszélek részletesebben. Erzsike azóta a szó fizikai értelmében is meghalt a nagyváradi kórházban, 75-ben. Szerencsétlen természet volt, nyugodjék békével.
Gyulai Talán róla is el lehet mondani, mint Kepler Borbáláról: „Bűne a koré, mely szülte őt”.
Márkus És Madách azóta…
Szontágh Madáchnak több komoly szerelme nem volt. Ha patetikus akarnék lenni, azt mondanám: költészet és haza volt a szerelme. Az összeomlott, zsarnokság alatt nyögő haza.
Gyulai A lírája ekkor emelkedik legmagasabbra: A halál költészete elégia-ciklusában. Milyen természetes, hogy ez a szerelmében és hazafiságában mélységesen szenvedő ember az élet diszharmóniájával szemben a halálban keresi a harmóniát! A halál megszépíti a romokat is:
„És Isten is gyönyörködni kezd bennök,
Hol a festék lehullt, teremt mohot,
Hol az oszlop ledült, dús kárpótlásúl,
Karcsú virágos hársfa nő ki
ott.
Zengő fészket rak a beomlott sírnak
Bozótos ormára a kis madár,
S ha elpusztult, az elfeledt oltárra
A kis tücsök még ciripelni jár.”
Ez már nem győzelme: legyőzetése a halálnak, új, másféle élet diadala! A szerelemnek ugyancsak a halál jegyében áldoz Madách: egy legalább tíz évvel azelőtt elhalt leány, Lujza emlékét eleveníti fel.
Márkus Ki volt az?
Szontágh Megvallom, erről a Lujzáról nem tudtam semmit.
Gyulai Most már édesanyjával és gyermekeivel élt Sztregován. Itt írta 59-ben a Bach-korszak arisztophanészi szatíráját, A civilizátort. A világ ezt is csak három esztendeje ismeri.
Szontágh De egy-két erős kifejezést kihúztál ebből a nagyszerű, vitriolos darabból, te szemérmetes professzor!
Gyulai Hm… És 60 tavaszán már készen volt az Ember tragédiája, anélkül, hogy ti, legjobb barátai, sejtettétek volna… És nem sokkal utána a Mózes, a vezérlő nagy lélek tragédiája, amelynek egy megalkuvó nemzet élén kell elpusztulnia…
Szontágh Igen, ez a Mózes a vármegyei ellenállás híve, a képviselő, a határozati párt tagja, egyszóval: Madách Imre… aki előtt bizony szégyellhetjük magunkat, Palikám, te is, én is.
Gyulai No, no, ha megérte volna 67-et…
Szontágh Ne lojáliskodj a halott nevében! Imre nem borított volna fátyolt a múltra, arra megesküszöm!
Márkus De uraim, csak nem kezdenek politizálni?
Szontágh Nem, nem. Örüljünk annak, hogy volt egy olyan magyar emberünk s egy olyan filozófus-költőnk, mint Madách Imre. Ne ijedjen meg attól, művésznő, hogy mosakodunk egy kicsit öreg barátommal. Az élet küzdelem s az élet célja e küzdés maga. Az Ember Tragédiája a Kisfaludy Társaság felolvasó asztala mellől eljutott a világ minden művelt emberének könyvespolcára, és a mai naptól fogva a színház varázsa eljuttatja a karzathoz is, a néphez, az egyszerű emberekhez!
Egy hang Emmuci, Edust végre levakarták a a színpadról! Kezdődik a bankett!
Márkus Megyek! Köszönöm, professzor úr! Köszönöm, képviselő úr!
Szontágh Nincs mit, művésznő. Mind a ketten boldogok voltunk, hogy Imréről beszélhettünk. És annak jeléül, hogy nem haragszom Gyulai Pálra, én fizetem az egész cechet! Lajos!
Lajos Itt vagyok! Itt is voltam!
Szontágh Három pikoló kapucíner.
Lajos Harminc krajcár. Borravalót íróktól, művészektől nem fogadok el.
Márkus Már tíz krajcár egy pikoló! Mi lesz a világból, ha így drágul minden!