Beiczer Éva
Fráter
Erzsébet személyisége kézírásának tükrében
Huszonkét levél az 1844–64 közötti évekből. A megszólítás „Édes Madách!”, „Édes Imrém!”, „Szeretett jó Imrém!”, „Forrón szeretett Imrém!”, „Édes kedves Emikém!”, „Édes Emikém!”, majd egy idő múltán csak „Tisztelt Imre!”, amely már többé nem is változik. A levelek szövege az író és a címzett életének három időszakáról tudósít: egy kapcsolat kialakulását, megerősödését, működését, majd szétbomlását, egy emberpár sorsának drámai alakulását mutatja be.
A levelekben látható kézírás vizsgálata pedig Fráter Erzsébet lelki-szellemi formálódását, egyéniségének kibontakozását, „fénykorát” és szomorú hanyatlását tárja fel.
Az első korszak első leveléből a 17 éves leány mellőzi a megszólítást. Istenhez fohászkodik, s emelkedettnek szánt, de dagályosnak ható stílusban fogalmazza meg mondanivalóját: „Isten! Kire őntudatom tisztaságával emelem buzgó fohászomat adj erőt öszve szedhetnem zajongó keblemnek érzelmeit, adj erőt egy gyenge ’s ahoz bátortalan lénynek egy szive ugy mint lelkére ható ostromnak elfogadására! Erzem szivem ’s lelkem szerinti kötelességemnek ön felhivásának jelen soraimal áldozni, – áldozni pedig erköltsi erőmnek szakadásával; mert hiszem illy gyenge lény szenvedni csupán de nem senyveszteni teremtetett – ’s óh a gondolat! önnek lelkes ferfiú csak egy percznyi bánatot okozhatni…” Majd a levél végén: „…szeretvén felteni nagy lelküségéröl azon szánalmat ’s részvétet, mely szerint egész érzekiségem meg renditéséböl tamadott szokatlan lelki törödésemnek egy kevés pihenést engedni nem sajnáland – – – F. E.”
A kézírás még a tanult formákat ismétli, szabályos, összefogott, szűk és tetszetős kivitelre törekvő. Az alsó mezőben az f, g, gy, j betűszárak még illedelmes szeméremmel tapadnak össze.
A középső mezőben a magánhangzók szűkösebb megformálása tartózkodásra, érzelmi hűvösségre mutat. Az m és n betűk sem nyílnak füzérszerűen felfelé, hanem boltíves védelem alá zárják a valódi érzéseket. Az alsó és a középső mező együttese az író bizonytalanságát, óvatosságát jelzi. De már feltűnnek a szavak végén látható lendületes, élénk végvonalak és az illúziókat s a becsvágyat kifejező magasan szálló ékezetek.
Három hónappal később ugyanolyan méretű levélpapíron sokkal kevésbé figyelmesen és vigyázva mozog Fráter Erzsébet tolla. Már nem erőlteti a fegyelmezett szabályosságot. Itt is betölti a szöveg a teret, de terjeszkedőn széthúzva a szavakat már megfoganhatott a gondolat, helyet kapni Madách Imre életében. Az ént szimbolizáló középső mező továbbra is szűk hangzókkal készül, viszont az alsó és felső szárak helyenként hosszúra nyúlnak és elégedetlenségről, a kiemelkedés vágyáról tájékoztatnak. Az író új t betűt alkalmaz, az eddig alul apró hurokkal képzett gót típus latinná változott, a t törzsének felső harmadában elhelyezett hosszú áthúzással, az akarat megerősödését hangsúlyozó betűvé alakult.
Az 1845-ben írt levelek változó külalakot mutatnak, de egységesen bizonytalan mozgással és gyenge ritmusban készültek. Ez a tény csökkenti az írás minőségét, és a személyiségvonások értékelésében csak alacsonyabb fokozatba való besorolást tesz lehetővé. Maga a ritmus választóvonal a kézírás kedvező és kedvezőtlen megítélése között. Az ember testi-lelki-szellemi egységének a kézírásban is megnyilvánuló kifejeződése az egyéni ritmus, amely alatt – a grafológia klasszikusainak meghatározása szerint – az írásmű életességét kell érteni.
E levelek szerint Fráter Erzsike még valóban gyenge és bátortalan lény. Az alsó mezőben helyenként az írás tengelyének megtörésével félelemből, elfojtásból eredő balra nyomott szárakat is láthatunk. A szóvégi lendületes kanyarok figyelmet felhívó túlzásai, némely gót d betű jobbra hurkolt ívelései azonban a könnyed mozgás örömét érzékeltetik.
A fiatal leány kínálkozik, jelzéseket ad és áradozó leveleket ír Madáchnak. 1845. március 21-én közli: „…önt véghetetlenül akarnam boldogitani…” Szép, de őszintétlen szavakkal igyekszik befolyásolni a fiatal férfit. A szóvégi lendületek néha kis kampóban végződő mozdulattal visszakanyarodva a megragadást, a sokféle önös érdeket magába foglaló egoizmust fejezik ki. Az író finom mozdulattal a másik fél felé közelít, ám sokszor balra, visszafelé fordulva saját személyéhez tér vissza. Máskor viszont a középső mezőben látható, kis félkörívű gesztusok a jóindulatú, barátságos közeledés megjelenítői.
Az 1845-ben írt levelekben a 45°-os, erősen jobbra hajló dőlési szöggel az önmagát elengedni hajlamos, gyenge ellenállást tanúsító Fráter Erzsi mutatkozik meg.
Hét év elteltével, 1853 márciusában – amikor Madách még az Újépület börtönében szenvedi meg emberségét, hazaszeretetét – egy merőben más női képmás tekint reánk a papírlapról. A változás óriási, bár inkább átalakulásnak kellene nevezni!
A dőlési szög 50–54° közötti értékre módosul, a régen lassan képzett, tétova betűk s szavak most határozott mozgással, erős ritmussal haladnak előre. Az alsó mező összetapadásai megszűnnek, egyes hurkok felduzzadnak, jelezve, hogy az erotikus fantázia felszabadult. Az önállósági törekvések magabiztos, férfias grafikai elemeket felmutató mozdulatai is megjelennek. A gyenge és bátortalan lénynek immár semmi nyoma nincs az írásban.
A levél a Madách Imrével eltöltött évek kedvező hatását, átformáló erejét, a folyamatos fejlődést mutatja be. Ekkor Fráter Erzsébet kézírása sokkal magasabb színvonalat képvisel, mint az anyós, Majthényi Anna 1831 és 1832 években készült leveleiben látható kézírás.
A magyarázatot az agyfiziológiai mozgástípusok kézírásokra is kidolgozott, nemzetközileg ismert és használt rendszerének alkalmazása adja meg.
Majthényi Anna kevéssé ritmusos, kemény, feszült, rugalmasság nélküli, zárt írása fogyatékos feloldódásra, visszatartottságra, önérvényesítésre, hajthatatlanságra, dacosságra mutat. Fráter Erzsi ritmikus mozgású, szabadon haladó, rugalmas, hajlékony, lendületes írása viszont oldottságra, közvetlenségre, természetes biztonságra, mozgékonyságra, viselkedésbeli könnyedségre utal.
Ezt a levelet tartottam alkalmasnak Fráter Erzsébet személyiség-képének megformálására, mert ebben érzékelhető a legjobban, hogy a Madách Imrével való házasság alatt igazi egyéniséggé alakult. E levél keletkezésének időpontjában még az elhidegülés nem következett be, és Ő sem süllyedt a családjából való kivettetés és a megaláztatás lelki fájdalmának gyötrő állapotába.
Az én tartományában a középső mező kisméretű, zárt ováljai nem utalnak énfelnagyításra, a saját személyiség hangsúlyozására, magas fokozatú önértékérzetre. Mindez áttevődik más dimenzióba és a gót d betűk telt hurkolásával a saját énhez kapcsolódó kiválóság, eredetiség tudatát fejezi ki.
A kézírás egyedisége alapján valóban feltételezhető, hogy a benne szunnyadó vagy nyiladozó adottságok közül képes lett volna valamit tehetségesen, sikeresen kibontakoztatni. De erre kora, körülményei és környezete nem adott lehetőséget. Fráter Erzsébet saját személyének kiemelésére a kézírás egyéb utalásokat is tartalmaz: egyes betűk alulról felfelé tartó kezdővonalait, a felső mezőben felmagasodó betűszárakat és a szóvégi hangsúlyozásokat. Mindezeket a grafikai elemeket összegezve az önbecsülés és ezzel összefüggésben a saját érdekek érvényesítésének szándéka bizonyosra vehető.
E tulajdonságok alapján az is világossá válik, hogy Fráter Erzsébet nem a magukat alárendelő, megalkuvó, netán meghunyászkodó személyek közé tartozik. Erre utal az ént megjelenítő nagybetűk dekoratív, finom ívelésű rajza, a test felé visszahajló vonalak nagy száma és a t törzsvonala fölé helyezett áthúzások együttese.
Az én vizsgálatánál lényeges tényező a felelősségtudat mértékének megállapítása. Itt olyan tulajdonságokkal kell rendelkezni mint a lelkiismeretesség, együttműködési készség, szerénység, óvatosság, előrelátás, éleselméjűség, tapintat, megbízhatóság, tekintélyre méltó magatartás, függetlenség és az etikai kérdésekre való fogékonyság. Nem túlzott igény mindez olyan asszonnyal szemben, akinél az élettel összefüggő célok, az élmény, az átélés s a változatosság fontosabb, mint az egyhangú kötelességteljesítés, a konvenciók és elvárások betartása? A felsorolt vonások közül – korunk szemlélete szerint – grafikailag csak az éles észt, a függetlenséget, s egyes vonatkozásaiban az etikát és a megbízhatóságot lehet bizonyítani.
A szellemi szférában a tág írás a befogadókészséget ábrázolja. A középső mezőben a jobbra irányuló kapcsolásokkal előrehaladó és a szóvégeken jobbra lendülő írás a külvilágra való nyitottságot mutatja. be.
A jól tagolt, áttekinthető, soha egymásba nem ütköző sorok láttán a dolgokba, történésekbe való betekintő- és meglátó képesség állapítható meg.
A szavakban látható hézagok, az írás folyamatának helyenkénti megszakítása miatt a kézírás a kevésbé kötött írások közé sorolható. Az ilyen írásból analizáló képességet, intuitív gondolkodást tételezhetünk fel. Kevés szónál felbukkannak kombinatív készségre való utalások, de ezek a ritka előfordulás miatt inkább szellemes rögtönzésként hatnak.
A gondolkodás nem épül a szükséges mértékben a realitásokra. A földet, szilárdságot, anyagot, a megtartó alapot jelképező alsó mező és a felfelé törő kanyarok, hurkolások, lebegő betűelemek, magasan szálló ékezetek sokaságát befogadó felső mező között nincs meg a kellő egyensúly.
A gondolkodás egyik jellemzője a tudatos és a tudattalan erők együttműködésének hiánya. A szavak többségében előfordul, hogy a g és y betűknek huroknak indult teste nem járja végig útját, hanem felfelé elakad, nem keresztezi a betűszárat és nem csatlakozik a középmező következő betűjéhez. Ennek következménye, hogy a tudattalanba való lemerülésből az elnyomott (szándékosan elfelejtett) kínos képzetek, a tudatküszöb alatti tapasztalatok, érzékelések nem jutnak be a napi tudatba. A felszíni és a mélyrétegek folyamatainak egységes történésbe való szerveződése nem következik be. Nem villannak fel emlékek, érzések, amelyek lehetővé tennék, rádöbbentenék az írót, hogy másként is lehetne vagy kellene cselekedni.
A koncentráló készség kifejezetten gyenge. Sok a tévesztés és a lemaradt ékezet az írásban. A hangzók felcserélése már a leánykori levelekben is feltűnő volt. A miért szó helyett „niért”-et, az Istenemnek helyett „Istememnek”-et írt. A percet helyett „pecet”, a pihennem helyett „pihelnem” s végül a fájdalmad helyett „fajdánmad” volt olvasható. (A saját magára vonatkozó „fájdalmam” szónál csak az á vesszője maradt le.) A vizsgált levél címzésénél az Újépületbe szót „Új epütelbe”-nek írta. Mi ez a sok tévesztés? Ideges türelmetlenség, neuraszténia. Kimerítő testi megbetegedések, érzelmi feszültség hatására kialakuló tünetegyüttes: fokozott ingerlékenység, fáradékonyság, alvászavar. (Lehet, hogy a hangszeres zenei képzés hiánya, a ki nem fejlesztett hallás is okozta a fonémák összetévesztését.)
Az akarati tényezőket vizsgálva mai tudásunk szerint csak az állítható, hogy Fráter Erzsébet aktív, cselekvő akarattal rendelkezett. Az írás szabályos, gyorsan haladó, a vesszős ékezetek némely szónál a betűk jobb oldalára előre szaladtak, a t-áthúzások hossza helyenként eléri a törzsvonal hosszúságát.
A belső késztetések erőteljesek, az önirányítás és szabályozás azonban a szabadon lebegő vagy lendülő formák miatt csak a közepes fokozatot éri el. A levél egyenetlen, hol vékonyabb, hol vastagabb vonalai a kéznyomás kiegyensúlyozatlanságát és az író változó hangulatát, érzékenységét szemléltetik.
Mivel Fráter Erzsébetnek az őt érő különböző ingerekre, hatásokra való érzékenysége nagyobb volt, mint azok feldolgozásának képessége, ez a tény egészségi állapotára, életerejére is kihatott.
A mozgási szabadság és az önállóság igényével mások beavatkozását visszautasítja, saját akaratát kívánja érvényesíteni. A d betűk jobbra irányuló, de hosszanti vízszintes húzásai a család általi korlátozottsággal szemben mutatott ellenállást fejezik ki. Néha azonban meginog, ilyenkor az erő gyengülése a kissé lefelé hajló, erőtlen végvonalakban figyelhető meg. (Ilyen a 4. sorban a „helyzetem”, a 6. sorban a „rajtam”, a 11. sorban pedig a „tudom” szó erőtlen m betűje.
Az emberi kapcsolatok és a magatartás területén az eddig ismertetett grafikai elemek összhatása alakítja az egyes tulajdonságok meghatározását.
Fráter
Erzsébet magabiztos fellépéssel, a társadalmi szokásoknak megfelelően teremt
kapcsolatokat. A külsőleges biztosság és jártasság ellenére nem mentes a belső
gátlásoktól. Van lelkében egy felfedetlen rész, ami csak reá tartozik, amiről
nem beszél. Erre utalnak az m és n betűk boltíves és szögletes zárt
formái, valamint az a
és o sötét ováljai.
Széles szóközök figyelmeztetnek arra, hogy tart egy távolságot, és az
elkülönüléssel igényli önmagával szemben a tiszteletet adó viselkedést.
Ugyanakkor az erőteljesen mozgó, helyenként lendülő, ívelő – táncra
emlékeztető – mozdulatokat felmutató írásból magakelletésre, külsőségek és
lényegtelen dolgok felnagyítására lehet következtetni.
A társas kapcsolatokban szívélyes, részéről a bánásmód olykor erőltetetten kedveskedő. A nagy kanyarral közeledő mozdulatok hangzatos kijelentésekre, felszabadult megnyilvánulásokra mutatnak. Agresszivitásra utaló gesztust a kézírás nem tartalmaz, de mivel a harag, düh indulatát Ő is átéli, ebbéli feszültségét feltétlenül le kell vezetnie. Éles ész és a szellemi fölény birtokában kritizálással, gúnyos, találó megjegyzésekkel egyenlít.
Közvetlen, baráti viselkedése megtévesztő, mert a másik ember valójában kevéssé érdekli. Az a legfontosabb, hogy Őt olyannak lássák, mint amilyennek szeretné magát bemutatni. Jó hangulatában könnyedségével, ötleteivel fel tudja hangolni környezetét.
Fráter Erzsébet életének második korszaka már küszöbön van, rövidesen kezdetét veszi, amelyet az 1853. június 25-én keltezett levele jellemez.
„…a’ nyári Sláfrokod – a’ freslagba van egy selyem ruhám tsináljon Mutsenbaher más derekat mert igy már nem horhatom, mond meg néki hogy derékba szűkkebre és a’ melybe bövebre tsinálja – 2 kalap Cruzmannak és egy mantil a’ 2 kalapbul valaszon egyett és tisztitsa és putzolja fel – ha a’ ritkát – valasztya ugy ara tegyen feher panttikát ha pedig a’ sűrü szalmátt akor arra tegyen Schottis pantlikátt – a’ Mantilt ha lehett tisztitsa ki és tsinálja ugy mint most horgyák…” „…a’ cipőim küldki, és Könignél rendelj egy par bőr topánt, vagy ha van néki készen hogy kűlgyön ad ő Contóra is –…”
Erzsi súlyos gondokkal, megoldhatatlannak látszó problémákkal telített nehéz hónapoktól megviselve kárpótlást kér, amit a nők számára olyan fontos ruházkodás, öltözködés által szeretne megkapni.
Fráter
Erzsébet lélektani típusa szerint az extravertált személyiséghez
áll közelebb, akinek érdeklődése az emberek, s szűkebb-tágabb világa felé
fordul. Az élmények keresése, a kiteljesedés, a valakivé válás
(önmegvalósítás) foglalkoztatja. A sebesen előrehaladó, tág írás, a jobbra
irányuló kötöttség lendületes vonalai, a mozgalmas hurokképzések mind erre
mutatnak. Ellenpontként a kisebb mértékű introverzió,
vagyis a befelé fordulás, az írás szűkületeiben, az előző és a következő
betűhöz sem kötött magányos l és t betűkben jut kifejezésre.
Érzelmi világa a felnőttség éveiben bővül, gazdagodik. A lágy érzelmek a hajlításokban, kis ívekben, félkörű formákban, a be nem fedett, tiszta középső mező betűiben jelennek meg. A nőiességet, a szeretetre való képességet, bensőségességet a kissé nyitott füzérek és a hajlított vonalak érzékeltetik.
Az indulatok a nyomás erősödésében, a keményebb vonalakban és a heves elrántásokban mutatkoznak meg.
Az elfogultság kikerülése érdekében azonban nem hagyhatók figyelmen kívül azok a felhívó, önmutogató formák, amelyek a visszafelé hajló vonalvégződésekben, a saját személyiségre mutatva, csökkentik a környezet felé sugárzott érzelmi megnyilvánulások hatását. Még mindig Fráter Erzsébet jelentősége, fontossága kerül előtérbe.
Vannak a kézírásban olyan elemek, amelyek alapján a pszichikai állapot kedvezőtlen változását lehet feltételezni. Ilyen az egyenlőtlen tágasság, illetve a széles nyomtávot hirtelen felváltó szűkösség, a megváltozott és két tagból képzett k betű.
Megkezdődött a folyamat, amely ha nem is teljesen visszafordítható, de kezelhető lett volna. Kezelhető, gyógyítható egy megélhetési biztonságot nyújtó családi életben, az anyához legközelebb álló kis teremtések, saját gyermekei körében. Ilyen körülmények között Fráter Erzsébet házasságának első hét éve alatt bekövetkezett csodálatos fejlődése is bizonyosan folytatódhatott volna.
Erre azonban nem kerülhetett sor. Elítélték és kitaszították. Érzéketlenül döntöttek a családtagok Erzsébet pusztulásba vezető útjáról. Sokkal nagyobb bűnt követtek el, mint amilyennel vádolták!
Tizenegy év múltán, a harmadik időszakban a levelezés most már csak megélhetési költségek kifizetésére és sürgetésére szorítkozott. 1864. március 16-án Fráter Erzsébet a következő sorokat vetette papírra:
„Tisztelt
Imre! Megbocsás ez isméti
alkalmatlanság mijat de a’ váltó irásat
minden jó szandek dacára is roszul irtad,
itt küldöm visza,
és egy új váltot küldve légy szives
ezt alá irni, öszvesen csekély
a’ hiba, de hijába ha a’ forma helyeséget kivánjak
egesz bizalomal reménlem
hogy sijetended visza szolgaltatni
e’ valtót, egesz tisztelettel
marattam Fráter Erzsébet”.
Ebben a levélben az író elhanyagolja a formákat, nyugtalanul, zaklatottan halad a papíron. Több grafikai elem még a régi beidegződéseket mutatja, de a leeső szóvégek, a lehanyatló kettős t áthúzása és a d betűk lefelé tartó hurkolása, a tartás nélküli fonalas betűk megjelenése a pszichikai állapot romlását jeleníti meg.
Madách Imre még ebben az évben, október 5-én örökre lehunyta a szemét. Valószínű, hogy betegségei közül a pszichoszomatikus jellegű bajok okozója saját uralkodó természetű, erőszakos hajlamú anyja lehetett. – Fráter Erzsébetnek még tizenegy keserves esztendő adatott: a nyomor, önmagából való kifordulás, a lezüllés és az elhatalmasodott elmebaj évei.
Aki tragédiájának bekövetkezésében részes és irányító volt, aki a katolikus vallásban nevelkedve a jézusi tanítás szerint a szerencsétlen asszonnyal szemben az irgalmasságot gyakorolhatta volna, annak lelkiismerete nem mozdult, megtagadta a megbocsátást. Ájtatos szigorúsága, hajthatatlansága mögött a megvetés, a rideg gyűlölet húzódott meg. Majthényi Anna személyiségéből a belső vezérlésű tiszta erkölcs hiányzott.
Az utókor kutatásai és vizsgálatai nyomán azonban egyre tisztábbá, igazabbá válik a Tragédia Éva-modelljének, Fráter Erzsébetnek személyisége.