Szakmai önéletrajz
1977-ben végeztem a JATE BTK magyar-orosz szakán;
szakdolgozatomat Ilia Mihálynál írtam Egy mítosz és egy utópia a 20. századból:
Franz Kafka novellisztikája és Déry Tibor G. A. úr X.-ben címmel. Az egyetem
elvégzése után a hódmezővásárhelyi Bethlen Gábor Gimnáziumba kerültem,
ahol magyart és művészettörténetet tanítottam 8 esztendeig (utóbbi tárgyat
önszorgalomból tanultam). 26 éves koromban doktoráltam Vajda György Mihálynál
komparatisztikából (Camus; Sartre; Beckett; Dürrenmatt írásművészetének
vonatkozási pontjai volt a témám). 1985 óta ismét az egyetemen vagyok,
a Modern Magyar Tanszék adjunktusaként.
Feladataim a tanszéken háromirányúak. Egyrészt
oktatom a 19-20. századfordulós és 20. századi magyar irodalmat 3-4. éveseknek,
félévenként megújuló tematikában. A legutóbbi években érdeklődésem a modern
magyar próza felé fordult, utolsó szemináriumaim témája is ehhez kapcsolódott
(Kosztolányi – Csáth – Ottlik – Mándy – Mészöly – Nádas – Hajnóczy – Krasznahorkai
– Garaczi – Tandori – Darvasi stb.). Készülő PhD-dolgozatom témája is ezzel
az érdeklődéssel kapcsolatos: Hajnóczy Péter radikális továbblépési technikájáról,
szövegeinek transzavantgárd érzékenységéről és szélsőséges eklektikájáról
szeretnék írni.
Szemináriumaim másik csoportja képzőművészeti
érdeklődésemmel kapcsolatos. Szeretném feltérképezni a modern irodalom
és a képzőművészet határterületeit az impresszionizmustól-szimbolizmustól
kezdődően a szecesszión, majd az avantgárdon és neoavantgárdon át a kortárs
művészetig.
Óráim harmadik típusa Az irodalomtanítás módszertana
című kollégium, amit 17. éve egyedül oktatok a szegedi bölcsészeknek. Óráimat
gondolkodás-módszertani gyakorlatokká alakítottam át: a 4 középiskolai
év anyagához kapcsolódó szövegelemzéseket végzünk, emellé képelemzésekkel
is próbálkozunk; célom az önálló gondolkodásra nevelés, saját elemzési
stratégiák kialakítása. Eddigi tapasztalataimat és a legjobban sikerült
elemzési gyakorlatokat két kari jegyzetben foglaltam össze (Gondolatok
az irodalom tanításáról és a műelemzés lehetőségeiről a középiskolában
– 1991; újranyomva: 1998; Műelemzési- és gondolkodás-módszertani gyakorlatok
az irodalom és a képzőművészet tárgyköréből – 2000); e jegyzetek megírásban
a Pro Renovanda Cultura Hungariae Alapítvány elnyert támogatásai segítettek.
Munkámat két további jegyzettel szeretném bővíteni, ezek témájával szintén
pályázatot nyertem (munkacímek: A középiskolai kötelező olvasmányok problémaközpontú,
az erkölcsi, ill. lélektani kérdésekre koncentráló áttekintése; Művészettörténeti
kiegészítések a négy gimnáziumi év irodalmi anyagához).
Az elkövetkező években a fent vázolt nyomvonalakon
szeretnék tovább dolgozni.
Kapcsolatom Madáchcsal és Az ember tragédiájával:
Mikor az egyetemre kerültem, eleinte a 19. század
második felének irodalmát oktattam, s mivel régtől fogva mélyen érdekelt
a Tragédia, ezt helyeztem kollégiumaim középpontjába. Éveken át vezettem
szemináriumokat Madách művéről: a szorosan vett szövegelemzéstől indulva
a motívumkeresésen át a biblikus vonásokig, a Faust-párhuzamig sok mindent
érintettünk. A Tragédia azóta is érdeklődésem középpontjában áll; szelleme,
gondolatvilága kortárs magyar szemináriumaim hátterét is kijelöli. Megtisztelő
számomra, hogy a Madách Irodalmi Társaság tagjává fogadott, s hogy a Juhász
Gyula Tanárképző Főiskola tanárai meghívására részt vehetek a konferenciákon.
1. Halk, lankadatlan figyelem. (Gondolatok
Mészöly Miklós új kötetéről). Tiszatáj, 1993.II.
2. Üstökös-ember – Mont Blanc-ember: Vajda
János. A Tiszatáj Diák-melléklete, 1993. IV.
3. Kommentárok a Tragédia Űr-színéhez.
Acta Historiae Litterarum Hungaricum, Szeged, 1994.
4. A „Napút” festője: Csontváry. Acta
Historiae Litterarum Hungaricum, Szeged, 1995.
5. Gondolatok az irodalom tanításáról
és a műelemzés lehetőségeiről a középiskolában. Egyetemi jegyzet. JATE
Press, Szeged, 1998.
6. Megjegyzések a Tragédia űr-jelenetéhez
(Kiindulás a szorosan vett szövegből). VII. Madách Szimpózium, Balassagyarmat,
Bp. Madách Irodalmi Társaság, 2000.
7. Gondolkodás-módszertani gyakorlatok
az irodalom és a képzőművészet területéről. Egyetemi jegyzet. JATE Press,
Szeged, 2000.
8. Pókháló. A motívum lebegtetése a szöveg
tükrén. (Hajnóczy és Akutagawa). Mihálynapi köszöntő. Írások Ilia Mihály
születésnapjára. SZTE BTK, 2000.
9. Hajnóczy Péter prózájáról: Da capo
al fine – novellaelemzés. A Tiszatáj Diák-melléklete. 2003. május
10. Hajnóczy Péter és az Idő sokfélesége.
Krasznahorkai László „világvég-prózája”. A nemzeti önismeret új útjai az
ezredvég fiatal nemzedékeinek művészetében. Az SZTE Modern Magyar Tanszék
Debrecennel közös pályázatához készült résztanulmányok
11. Hajnóczy Péter: A szertartás; Samuel
Beckett: Film – korrespondenciák. Forrás, 2003… (Megjelenés alatt)
12. Hajnóczy Péter és a Mozgó Világ (Írók
és műhelyek); JGYTF Komparatisztikai konferencia; megjelenik tanulmánykötetben
13. ugyanez a Szeged c. folyóiratnál,
megjelenés alatt
14. Hány Prága-szín van a Tragédiában?
2002. Madách Szimpózium – előadás; 2003 – publikáció
15. Madách kéznyomai Krasznahorkai László
Háború és háború című regényén – előadás és későbbi publikáció; Madách-szimpózium/2003
16. Hajnóczy Péter: Hair – novellaelemzés
(előkészületben).